Mitä on länsimainen kulttuuri jota arvostamme?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Länsimaisen kulttuurin puolesta on yhtäkkiä alettu puhua paljon kun maahanmuuttajakriittiseksi itseään kutsuvat ovat alkaneet paasata humanitäärisistä pakolaisista uhkana siksi että heistä osa on Islam-kulttuurin edustajia.
Jotkut vouhottaa ja letsoo että kaikkialta tulevat maahanmuuttajat on ääri-islamisteja, joka on sitten niin paksua ja puppua kuin vain olla voi, mutta tuodaan nyt heti julki että tuollaisia rasistisia yleistyksiä on ja se jos mikä mun mielestäni sotii länsimaista yksilönvapautta, vastuuta ja oikeuksia vastaan.

Tähän ketjuun ei kannata tuoda sitten yhtään mielipuolien hirttämiä homokuvia, tms. kun otsikossa kysytään että mitä on länsimainen kulttuuri, jota arvostamme.

[size=150:13dk42tn]Länsimaisen kulttuurin syvin ja tärkein ominaisuushan on toisen ihmisen koskemattomuus ja kunnioittaminen.[/size:13dk42tn]

Jos ei tuota ole niin ei ole sitten mistä puhua.
Sitten on vaan mielipuolia, jotka ei piittaa sitä mitä toinen sanoo, ei ole kunnioitusta, ei ole vastuuta eikä niinollen vapautta valita fiksuutta.

Toistaiseksi meillä on täällä länsimaissa hyvin järjestyneitä yhteiskuntia jotka ovat lisäksi yhteistyössä ja säätävät yhdessä lakeja, joiden pohjalla on tuo suurenmoinen ja arvokas asia, yksilönvapaus ja yksilönvastuu. Yksilöllä on oikeus valita mielipiteensä ja jos valitsee väärin, joutuu vastaamaan siitä yhteisölle.

Vapaus on aina suhteellista ja hyvä niin. Jos vapaus olisi täydellistä ilman vastuuta siitä mitä valitsee, siitä kait aina muodostuu yksinvaltiutta ja sitäkautta muiden kohtelua mielipuolisesti ja sun muuta sellaista ja se ei ole länsimaista kulttuuria. Siinä ei ole enää oikeudenmukaisuutta missä yksilö on vapaa kunnes toisin todetaan. Hulvattomasta vapaudesta seuraa kaaos.
Länsimainen vapaus on siis aina järjestäytyneiden ihmisten sopimuksiin nojaavaa vapautta, suhteellisesti.

Yksityishenkilöillä on systeemissä mahdollisuus toteuttaa itseään mutta tietenkin vain rajallisesti. Samahan se on luonnossakin. Ei täällä unversumissa villit kauaa hillu. Menet juoksemaan metsään ja juokset vahingossa emokarhun ja pennun välistä ja se on dead and gone tai sairaalaan.. jos on sairaalaa jos ollaan villejä. Vilissä luonnossa ei periaatteessa vois olla järjestäytyneisyyttä ja sikälis sellainen voi olla vain pelkkää satua.
Anarkia on mahdotonta. Tai.. sitä voidaan toteuttaa vain niin että järjestäydytään ja sovitaan asioista porukalla.

Länsimaiseen kulttuuriin sisältyy tasa-arvo. Jokaisella on oikeus esittää mielipiteensä, kokoontua, järjestäytyä ja ajaa omia etujaan. Ja kaikki tapahtuu YK:n ihmisoikeuksien julistuksen mukaisesti.

Jokaisen suomalaisen pitäis osata se ulkoa. Siihen kaikki meidän länsimaisessa, liberaalissa kulttuurissamme pohjautuu.
Se, joka ilkkuu YK:n ihmisoikeusjulistusta, se ilkkuu länsimaista kulttuuria ja ihmisioikeuksia, niitä arvoja, jotka meille täällä on arvokkaita ja mille kaikki täällä pyritään rakentamaan.

Osa ihmisistä on aina vajaaälyisiä, on kehitysvammaisia ja mielipuolia ja ties mitä onnettomuuksissa vammautuneita, jne. mutta kulttuuria ei säädetä marginaaliryhmän hulluudesta ja tyhmyydestä, se säädetään systeemiälystä, jolla kyetään kaikkien parhaiten hahamottamaan paras mahdollinen systeemi joka on kaikille edullisin ja vähiten haittaa aiheuttava.

Yksilötasolla on toki tapauksia jotka ei ymmärrä näistä asioista hökkäsen pöllähtämää. Valtaosa kuitenkin allekirjoittaa vakavin mielin älykkäät säännöt ja yksilön tasaveroiset oikeudet ja vastuun.

Nyt mä haluisin kuulla/nähdä olenko muiden mielestä ymmärtänyt länsimaisen kulttuurin sellaisena kuin se on?
Haluisin myös nähdä osaako ihmiset länsimaista kulttuuria? Etenkin tämä Tiedefoorumi jostakin syystä houkuttaa kirjoittajiksi jos jonkisortin uu-vatteja jotka tulettaa länsimaisen vapauden puolesta verbaalisesti mutta toisen ihmisen kunnioituksesta ei puhettakaan. Puhutaan ja puhutaan mutta ikäänkuin ei itse ymmärrettäis sitä mistä paasataan.
Ikäänkuin länsimainen kulttuuri olis mitä tahansa talipaanitouhua jossa naisia saa huoritella, köyhiä saa pilkata, sairaita ja vammaisia saa ivata, ihan niinku mitä vaan muka saa eikä muka muista tarvitse välittää, muita ei tarvitse arvostaa eikä kunnioittaa.

Haastavaa kysellä täällä mutta sehän just tuo asioihin sisältöä kun on haastetta. Olkaat hyvät!

Saas nähdä alkaako ihmiset kaivaa heti omia kuoppiaan mihin sitten itse langeta.. jännää!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
Pönni
mitä on länsimainen kulttuuri, jota arvostamme.

[size=150:1ieuzhcd]Länsimaisen kulttuurin syvin ja tärkein ominaisuushan on toisen ihmisen koskemattomuus ja kunnioittaminen.[/size:1ieuzhcd]

Länsimaiseen kulttuuriin sisältyy tasa-arvo. Jokaisella on oikeus esittää mielipiteensä, kokoontua, järjestäytyä ja ajaa omia etujaan. Ja kaikki tapahtuu YK:n ihmisoikeuksien julistuksen mukaisesti.

Varsinkin tuon omien etujen ajamisen, ovat länsimaisen kulttuurin edustajat hyvin osanneet.

Valitettavasti noita muita ihanteita ei sitten olekaan noudatettu.

Vierailija
Minerva
Pönni
mitä on länsimainen kulttuuri, jota arvostamme.
[size=150:pwtgtsr4]Länsimaisen kulttuurin syvin ja tärkein ominaisuushan on toisen ihmisen koskemattomuus ja kunnioittaminen.[/size:pwtgtsr4]

Varsinkin tuon omien etujen ajamisen, ovat länsimaisen kulttuurin edustajat hyvin osanneet.

Jaa.. hm.. että voidaan niputtaa ihan kaikki länsimaiset ja syyttää.. Et minua kyllä!

Valitettavasti noita muita ihanteita ei sitten olekaan noudatettu.

Höpöhöpö! Jotkut psykot rälläästää muista piittaamatta mutta valtaväestö ei ole mitään iljettäviä psykoja.
Sinulla voi olla asiat huonosti mutta esmes minä elän perustoimeentulotuella, oon suomalaisen mittapukaan rutiköyhä, en omista mitään mutta voin itseasiassa oikein hyvin. Mitä nyt alkaa ikä painaa ja terveys renata. Aspergerikin oon mutta ei se kenenkään syytä ole. Evoluutiohan ei ole mikään automaatti joka tuottais mitään tasalaatuista. Onneks!

Mulle ei kukaan lue lakia mistään raamatusta.
Se on länsimaista vapautta.
Pakkohan täältäkin kuolla on aikanaan eikä tämä mitään huikean ihmeellisen kummallista voi olla mutta parempaa tää on kuin olla jonkun vesipään komennossa.

Vierailija
Reiska
Materian himo ja pinnan kiilto on ne tärkeimmät. En voi minkään, että minusta koko kulttuuri on niin pinnallista.

Voihan synkkyyden syöverit kun on huonosti sinullakin.. *nyyh*
Et kai pode masennustautia?!
Mulla on nuorempana ollut jaksoittain masista ja niinä aikoina olin välillä kuin pahainen linkolalainen ja jopa ihmisvihaaja. Haaveilin joskus ihan idiootteja juttuja miten tuhota jotain..
Nykyään oon henkisesti tasapainoinen.
Ei ole mielitekoa vahingoittaa ketään paitti jos ei silmille hypitä. Se onkin eri juttu.
Sitten voi soittaa pollisit. Polliisi tullee ja pamputtaa silmillehypijät ja antaa lähestymiskiellon. Nih! Eikä mun tarvii vihata maailmaa eikä ihmisiä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

Reiska on-valitettavasti-osaltaan oikeassa 'länsimaisesta kulttuurista'.Jos sanasta länsimainen kulttuuri tehdään sana-assosisaatio sadalle ihmiselle,niin max.15 tulee mieleen YK:n ihmisoikeusjulistukset ym.Sanotaanko että pyöreät 60 ihmistä sadasta assosioi länsimaisen kulttuurin McDonaldsiin,eiffel-torniin,big beniin,mercedes benziin.Joku itseään muiden yläpuolella pitävä voi puhua muinaisista kreikkalaisista tai rooman valtakunnan vesijohdoista...mutta ei se mitään muuta.
Minun mielestä länsimainen kulttuuri on mukavia kulisseja,siis satumaailmoja joihin voi paeta tunteakseen olevansa "kotona",niissä kulisseissa Humphrey Bogart istuu chesterfield huulessa casablancan baarissa,joka kadunkulmasta löytyy nopeaa ruokaa,juodaan virvokkeita nuorekkaasti,lennetään turistikohteisiin tutustumaan 'alkuperäis tunnelmaan'.
Edellisellä siis tarkoitan,että reiska on oikeassa pinnallisuuden suhteen.Meillä on hienot(osin mukavatkin)länsimaiset kulissit.Mutta todellisuudessa niistä perimmäisistä ihmisoikeuksista ja vapaudesta valita ei ole tietoakaan.Suuret korporaatiot päättävät mitä syömme,juomme ja katsomme.
Työn teko ja työn tekemisen mahdollisuus on byrokratioitu läpeensä.
Ihmisten elämä on kiristetty äärimmilleen nopeasti kiristyvissä trendeissä ja "rahan hankinta-->rahan tuhlaus"-ikiliikkujassa.
Toki meillä "länsimaissa" on vielä jonkun sorttinen oikeus/mahdollisuus "jättäytyä kaikesta ulos" mutta kuinka realistinen mahdollisuus se enää on mikäli olettaa jokaisen yksilön haluavan säilyttää edes jonkin sortin elinolosuhteet.

Ja jos talouselämään mennään,niin siinäkin "länsimaihin" on jätetty vain kuoret pääoman liikkuessa "johtoja pitkin" ympäri maapallon sinne minne sen sillä hetkellä kannattaakin.

En tiedä sitten,voiko perinteistä tapakulttuuria(josta jotain vielä on jäljellä)pitää jonian "länsimaisena".Mutta kokonaisuutena näkisin,että voimme vain yrittää vedota yksilön oikeuksiin,ihmisoikeuksiin ym mutta loppujen lopuksi löytyy aina joku näennäisen laillinen pykälä,jonka varjolla koneisto on aina yksilöä vahvempi.Se saatetaan vielä selittää jollain näennäisesti yhteistä etua ajavalla syyllä(talous,pääomat,kansantalous jne).Valitettavasti näennäiset "yhteiset edut" vielä saavat aina seuraajikseen hurmoshenkisen joukon joka "ajan henkisenä" taputtaa käsiään ryhmähengessä.Tuosta edellä tarkoittamastani käyköön miniesimerkkinä tupakka-propagandan mukaan hypänneet miljoonat ja miljoonat ihmiset ketkä periaatteessa ovat valmiita polkemaan yksilön oikeuksia.Asia on pikku hiljaa hivutettu ihmisten tajuntaan,eikä kukaan enää saata edes uskoa että 30 vuotta sitten tupakoimattomatkin saattoivat tykästellä savukkeen aromikasta tuoksua ilman minkäänlaista leimautumista "viivan toiselle puolen".

Toisena esimerkkinä käyköön talous elämä.En itse ole oikein millään muotoa sosialisti-henkinen itse,mutta minua harmittaa ja vituttaa kuinka kollektiivisesti pörssikurssien tärkeys,kansantalouden se ja se,talouden tilan (uskoteltu)vaikuttavuus joka asiaan ynnä muut on ajettu perus pulliaisen tajuntaan.

Yksi talouselämän ilmiö on myös lääketeollisuus.EI kovin länsimaista,maailman suurin business keksii vuosi vuodelta uusia sairauksia (uusia lääkkeitään varten) parantaakseen taloutta(jonka parantamista pidetään 'länsimaisuutena')hyvää tarkoittavien käsikassaroidensa(propagandantoitu terveydenhuolto)avulla.
Pikkuhiljaa meidät on luokiteltu ja medikalisoitu,ja tietyn terveydentilaisesta ja painoisesta ihmisestä onkin sitten saatu normi,johon verrataan.

olipa paatosta.En tiedä miksi,ei edes vituta vaikka on sateisen harmaa lauantai.

Vierailija

Herrasiunaa!

Minua syytellän änkyräkomukaksi ja nyt kyllä kävi ilmi sekin että itteeni pidän parempanakin ja melki vaan kansakoulupohjalta kun haikailen antiikin kreikkaa.

Mä en pidä usalaista pintaliitokulttuuria nykkiläisittäin tai hollywoodilaisittain erityisen YK henkisenä.
Eiks niillä o jäsenmaksutkin YK:iin maksamatta vuosikymmeniltä, asekauppiailla? Eikä Kioton ilmastosopimusta kunnolla kait vieläkään oo allekirjoittaneet? En o kyllä päivittänyt säännöllisesti tietojani. En oo STT.

Jos e vaan jotenkin jossain cityissä näyttää siltä että ihmiset on pinnallisia. Entä jos ihmiset ei olekkaan paljoa muuttuneet luolakaudelta ja olis vaikka minkälaisia persoonallisuuksia, erilaisia elämäntapoja.

Yks mikä on nykyaikaa suomessa entiseen verrattuna. Valtavat määrät rekka-autoja kuskaa keskikaljaa päivät pitkät mutta ennen vetivät pontikkaa ja kuoltiin viiskymppisinä täällä..
Vahvat viinat on muuttuneet miedompiin. Väkivalta on vähentynyt kun ei perhettä kirveen kanssa ajeta lumihankeen kovin helposti, on sosiaalista verkottumista ja sosiaalista taiturointia muutoinkin paljon enemmän.. vai onko sekin pysynyt samana..

Vaikee saada mitään kaikenkattavaa kokonaiskuvaa niin että olisi vain yhdentyyppisiä ihmisiä. Liberaalisti kun on vaikka minkäsorttisia. Joka kaupungissakin monenlaisia asuinalueita. Lähiöitä, omakotialueita, cityt ja haja-asutusalueet ulottuen maalaismaisemiinkin.
Mikä niistä on pinnallista?

Minua ei kyllä kehäkolmosen sisäpuolelle sais.
Siellä on kamalan hektistä.
Menee ihan maalaislikan pää pyörälle. Hyvä kun kasvavaa Tamperetta oppii sietämään tässä keskustan tuntumassa kun haiveit halkoo maisemaa ja kokoaika on perusurbaani äänimaailma eikä ikinä hiljaista.

Melusaaste.
Siitä ei puhuta mitään YK:n ihmisoikeusjulistuksessa ja sitä ei pääse pakoon kuin kuulosuojaimilla. Mulla on hyvät. Ne päähän ja rauha on maassa.

Vierailija

Kulttuuri on kompleksinen käsite, johon kuuluvat
sisältö (Mitä kulttuuri on?), prosessi (Miten se on luotu ja muotoutunut?)
ja kulttuurin tekijät (Ketkä ovat luoneet ja muotoilleet sen?).
Kulttuurin yksinkertaistaminen vain vaatteiksi, musiikiksi, kansantansseiksi,
kansallisiksi juhlapäiviksi tai ruokatyypeiksi ja mausteiksi
on puhdasta banalisointia, vaikka kaikki mainitut ovatkin kulttuurin
tärkeitä ainesosia. Jokaisessa maailman kolkassa ihmiset luovat ja ovat
osana sosiaalisia ja poliittisia suhteita ihonväriin, uskontoon, kieleen,
sosiaaliluokkaan, sukupuoleen tai muihin olosuhteisiin katsomatta.
Kaikilla on siten myös kulttuuria.

Akkulturaatiosta puhutaan silloin, kun omaksuttavana on vieras
kulttuuri, eli siitä on kyse maahanmuuttajien integroituessa oman
maamme kulttuuriin. Prosessina akkulturaatio tarkoittaa ajan myötä
tapahtuvia muutoksia toisen kulttuurin kanssa kosketuksessa olevien
ihmisten uskomuksissa, tunteissa, asenteissa, arvoissa, käyttäytymisessä
ja samaistumiskuvioissa. Tässä prosessissa erotetaan viisi vaihetta, jotka ovat:

1) konformisuusvaihe
(kaikki enemmistökulttuuriin liittyvä nähdään hyvänä ja omaan
kulttuuriin liittyvä pahana)

2) ristiriitavaihe (yksilö on tietoinen, että
sekä valtayhteisön kulttuurissa että hänen omassa kulttuurissaan on
hyvät ja huonot puolensa)

3) uppoutumisvaihe (vain oman kulttuurin
hyväksyminen ja kaiken valtayhteisön kulttuuriin liittyvän torjuminen)

4) itsetutkiskeluvaihe (yksilö alkaa tarkastella kriittisesti myös
oman ryhmänsä tiettyjä piirteitä ja ominaisuuksia)

5) bikulturalismin
vaihe (enemmistökulttuurin ja vähemmistökulttuurin eri osien arvostaminen).
Yksilö on ylpeä juuristaan, mutta tietoinen myös omasta
itsenäisyydestään ja riippumattomuudestaan.)

Vierailija
Pönni

Höpöhöpö! Jotkut psykot rälläästää muista piittaamatta mutta valtaväestö ei ole mitään iljettäviä psykoja.

Pakkohan täältäkin kuolla on aikanaan eikä tämä mitään huikean ihmeellisen kummallista voi olla mutta parempaa tää on kuin olla jonkun vesipään komennossa.

Oletko varma, ettei juuri noin tapahdu?

Valtaväestö on vain senverran psykoja, kuinka paljon ovat psykojen johdateltavissa.
Valta turmelee, rajaton valta turmelee rajattomasti.

Vanitas vanitatum.

Vierailija
Minerva
Pönni

Oletko varma, ettei juuri noin tapahdu?

Valtaväestö on vain senverran psykoja, kuinka paljon ovat psykojen johdateltavissa.
Valta turmelee, rajaton valta turmelee rajattomasti.

Vanitas vanitatum.

Niinno.. toisaalta voi ollakin.. Onhan sitä paljon sitä porukkaa, keskinkertaisia ja uskovaisten lapsia.. vähemmän on välkkyjä ja välkyt ei o aina kivoja jne.

Voi olla että länsimainen sivistys on tältä erää tullut tiensä päähän täällä hm.. "lännessä" .. paradoksaalista.
Toisaalta se ole missään tiensä päässä kun ihmiset ei seiso tumput suorana ja ota iskuja vastaan puolustautumatta. Ei kukaan ole kieltänyt mukavia valopäitä "astumasta johtoon". En tarkoita pelkästään sähköhenkilöitä.

Vierailija

Länsimaissa juhlitaan uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua, juhannusta ja joulua sekä joissain maissa myös itsenäisyyspäivää. Juhlapäivät ovat ainakin niitä erittäin tärkeitä seikkoja jotka erottavat kulttuurit toisistaan.

Elikkäs, meikä arvostaa enämpi näitä paikallisia juhlapyhiä kuin ramadin päätöstä, hanukkaa tai Buddhan syntymäpäivää. Ensinmainittujen lisäksi saunominen, kesämökkeily, suomen kielen murteet lapista stadin slangiin sekä suht liberalistinen yhteiskunta muutenkin ovat osa tämä pohjolan kulttuuria, joka on meikän mieleen. Se sopii tänne paremmin, kuin sellainen joka on kehittynyt vuosisadat/tuhannet jossain hiekka-aavikolla tai sademetsissä. Siksi onkin olemassa sellainen käsitys kuin kulttuurishokki.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Länsimäinen kulttuuri on kaks-kylkinen joka tarkoittaa että monet atteet jota se kylvää saattaa olla joillekin negatiivisia.

Minä itse arvostan demokratiaa ja tasa-arvoa. En pidä taas siitä että kapitalismista hyötyy vain pieni prosentti kansasta.
En tykkää että länsimainen kulttuuri on niin pinnallinen eikä suosi kaikkia tasa-arvoisesti. En tiedä että onko tämä kulttuuri kaikkein inhilimmisin, mutta ei missään nimessä suvaitsevain.

Omasta mielestäni ollaan vielä lasten kengissä monen asian suhteen.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija
Tomreal
Länsimaissa juhlitaan uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua, juhannusta ja joulua sekä joissain maissa myös itsenäisyyspäivää. Juhlapäivät ovat ainakin niitä erittäin tärkeitä seikkoja jotka erottavat kulttuurit toisistaan.

Se sopii tänne paremmin, kuin sellainen joka on kehittynyt vuosisadat/tuhannet jossain hiekka-aavikolla tai sademetsissä. Siksi onkin olemassa sellainen käsitys kuin kulttuurishokki.

Miltein kaikki mainitsemasi traditiot ovat peräisin "hiekka-aavikoilla" kehittyneiden paimentolaiskansojen kulttuureista.

Vierailija

Eiköhän länsimaisen kulttuurin yksilönvapaudet periydy tuhansien vuosien takaisesta germaaniheimomentaliteetista.

Vuosisatojen kuluessa, kun Eurooppa vahvistui, se pysyi hallinnollisesti hajanaisena: Kukaan Euroopan kuningas ei omannut murto-osaakaan siitä vallasta joka oli esimerkiksi Turkin sulttaanilla ja Kiinan keisarilla. Tällöin tietynlainen pienten yhteisöjen itsetietoisuus pysyi voimakkaana, ja toisinajattelijat pystyivät vainojen uhatessa pakenemaan naapuriruhtinaan suojiin.
Joku Hollanti oli jo 1600-luvulla vapaampi ja "modernimpi" kuin nykyajan Arabimaat.

Tätä taustaa vasten jokin EU olisi askel 2000 vuotta taaksepäin. Germaanit alistuvat vihdoinkin Rooman valtakunnan valtaan.

Vierailija
mvd
Eiköhän länsimaisen kulttuurin yksilönvapaudet periydy tuhansien vuosien takaisesta germaaniheimomentaliteetista.

Vuosisatojen kuluessa, kun Eurooppa vahvistui, se pysyi hallinnollisesti hajanaisena: Kukaan Euroopan kuningas ei omannut murto-osaakaan siitä vallasta joka oli esimerkiksi Turkin sulttaanilla ja Kiinan keisarilla. Tällöin tietynlainen pienten yhteisöjen itsetietoisuus pysyi voimakkaana, ja toisinajattelijat pystyivät vainojen uhatessa pakenemaan naapuriruhtinaan suojiin.
Joku Hollanti oli jo 1600-luvulla vapaampi ja "modernimpi" kuin nykyajan Arabimaat.

Miksi jostain germaaniheimo..jne.

Siihenkö kohtaan se mvd:n jumala loi aatamin, sen täydellisen tyypin?

Tätä taustaa vasten jokin EU olisi askel 2000 vuotta taaksepäin. Germaanit alistuvat vihdoinkin Rooman valtakunnan valtaan.

Mä äänestin EI kun valtaenemmistö suomessa halus liittyä EU:niin. En siten katso olevani missään vasuussa mistään mitä se eeuu tekee. Mun ei tarvi pestä handujani Lissabonin sopimuksesta, ei siitä sitten jos joku euroopan unionipoliisi tukahduttaa kaikki mielenosoitukset täällä jos ihmisiä aletaan alistaa.

Aikoinaan jo seurasin usaa ja neukkula/venäjää/kiinaa ja kaikkia muita liian suureksi paisuneita kulttuurialueita joissa omaleimaiset pikku kulttuurit katoaa ja tilalle solahtaa massaa säätelevä yks iso, joka vain on lisääntynyt kun teollisuus kera kapitalistisen häikäilemättömän voitontavoittelun hamuaa harvainvaltaa ökyrikkaille tuottajille globaaleilla markkinoilla.

Unionia ei tarvita.
Riittäis paljon väljemmät sidokset. "Avoliitto.. ei avioliitto".
Kun on liian tiukka kytkös niin sitten käy köpelösti jos on käydäkseen ja ihmiset onnistuu sössiin ihan mitä vaan mihin liittyy valtaa ja rahaa. Se on nähty.
Ahneet siellä alkaa hamuta ja ne voittaa aina.
Siks pitäis pysyä väljissä sopimuksissa että pääsee pois jos siltä näyttää että pitää päästä irti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat