Seuraa 
Viestejä4880
Liittynyt16.3.2005

Uuden tutkimuksen mukaan sokeri ja rasva lisäävät elimistössä epätavallisen paljon inflammaatio proteiinia PAR2. Kun tämän proteiinin aiheuttama inflammaatio estettiin lääkkeillä, niin rottien lihoaminen estyi.

http://medicalxpress.com/news/2013-12-obesity-inflammatory-disease.html

Sivut

Kommentit (65)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Voidaanko siis kohta lyödä viimeinen naula kaloriteorian arkkuun? Ei ihmisen lihominen ole koskaan korreloinut suoraan syötyjen kalorien kanssa.

くそっ!

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012
Ronron

Voidaanko siis kohta lyödä viimeinen naula kaloriteorian arkkuun? Ei ihmisen lihominen ole koskaan korreloinut suoraan syötyjen kalorien kanssa.

No ei nyt ihan, sillä uutisen mukaanhan rasva ja sokeri saavat sen inflammaatioproteiinin määrän lisääntymään elimistössä. Sokerin ja rasvan mukana tulee kyllä muutama kalorikin. 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005
Ronron

Kyllä minä tunnen aivan liian hyvin yhden tapauksen, jonka lihominen korreloi kalorien kanssa hyvin suoraviivaisesti ja nyt myös laihtuminen korreloi. Vaaka palkitsee hyvin suoraviivaisesti nälän näkemisen. Mekanismissa voi olla kaikenlaisia tekijöitä, mutta jos ei ole mitä varastoida, niin eivät ne tulehdusproteiinit massaa tyhjästä tee ja toisaalta jos on, niin elimistö tuottaa niitä automaattisesti. Mutta olisihan se tällaiselle mässääjälle hieno keksintö, jos saataisiin markkinoille nappi, jolla voisi muuntaa koneensa läpipaskoksi ja syödä kuin hullu. Mutta veikkaanpa että loppu tästä elämästä menee vielä nälän ja kieltäytymisen kaverina. Ehkä hyväkin, koska luulen että jos voisi syödä mitä haluaa koska haluaa, siitä häipyisi hohto aika pian niin kuin kaikesta, mikä muuttuu helpoksi.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Mutta olisihan se tällaiselle mässääjälle hieno keksintö, jos saataisiin markkinoille nappi, jolla voisi muuntaa koneensa läpipaskoksi

Chili?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005

Chili ei toimi noin. Ainakin sitä pitäisi syödä niin järjettömästi, että sitä joutuisi kierimään tuskissaan päiväkausia. Se on paljon epämukavampaa kuin nälän näkeminen ja varmaan myös epäterveellisempää kuin lihominen.

totinen
Seuraa 
Viestejä4880
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Ronron

Kyllä minä tunnen aivan liian hyvin yhden tapauksen, jonka lihominen korreloi kalorien kanssa hyvin suoraviivaisesti ja nyt myös laihtuminen korreloi.

Korrelaatiohan ei ole kausaliteetti; tutkimuksessa taas löydettiin kausaliteetti. Kenties sinunkin esimerkkitapauksessa olisi tarkalla tutkimuksella voitu löytää väärän ruokavalion aiheuttama inflammaatio?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005

Noihan minä seuraavassa kappaleessa kirjoitin. Voi hyvin olla, että se vaikuttaa tuolla mekanismilla, mutta yhtä kaikki sokerin ja rasvan syöminen on se primäärinen syy lihomiselleni.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005
totinen
Eikö proteiini lihota?

Lihottaa tietenkin, mutta minun paheeni on (ollut) mässätä makeita ja rasvaisia herkkuja enemmän kuin on kohtuullista. Toki lihaakin, ja ylipäätään kaikkea, mutta kilo lihaa pitää nälän vähän aikaa poissa. Nyt kun on skarpannut asian suhteen, sitä huomaa omaavansa paljon samoja tapoja ja oireita makean kanssa kuin alkoholisteilla on viinan kanssa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Chili ei toimi noin. Ainakin sitä pitäisi syödä niin järjettömästi, että sitä joutuisi kierimään tuskissaan päiväkausia. Se on paljon epämukavampaa kuin nälän näkeminen ja varmaan myös epäterveellisempää kuin lihominen.

Jaa. Kyllä se ainaskin minulla vähän pienempinäkin määrinä nopeuttaa ruuansulatusta paljonkin.

No voisihan sitä tehdä niin kuin jotkin aurinkokuninkaat aikoinaan (ja buliimikot nykyään) , elikkä että käy oksentamassa ruuat pois välillä niin jaksaa taas syödä lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Jaa. Kyllä se ainaskin minulla vähän pienempinäkin määrinä nopeuttaa ruuansulatusta paljonkin.

Ei se ainakaan minulla nopeuta niin, etteivät ravintoaineet ehtisi imeytyä. Niin ainakin uskon. Olen syönyt ajoittain paljonkin chiliä, enkä ole ainakaan huomannut sen vaikuttavan lihomiseen mitenkään. Päinvastoin, niinä aikoina kun innostun ruuanlaitosta, paino nousee kohisten (yllätys).

No voisihan sitä tehdä niin kuin jotkin aurinkokuninkaat aikoinaan (ja buliimikot nykyään) , elikkä että käy oksentamassa ruuat pois välillä niin jaksaa taas syödä lisää.

Voisi varmaan, mutta haen nyt pitkällä aikavälillä terveyttä tukevia elämäntapoja. Ei bulimia kuulosta niin kivalta jutulta, että haluaisin varta vasten hankkia sellaisen vaivoikseni.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Aweb

Ei se ainakaan minulla nopeuta niin, etteivät ravintoaineet ehtisi imeytyä. Niin ainakin uskon. Olen syönyt ajoittain paljonkin chiliä, enkä ole ainakaan huomannut sen vaikuttavan lihomiseen mitenkään. Päinvastoin, niinä aikoina kun innostun ruuanlaitosta, paino nousee kohisten (yllätys).

Voihan olla, että ilman chiliä painosi olisi kohissut vielä enemmän.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, ehkä se on niin, jos chilillä tosiaan on tuollaisia vaikutuksia. Chilin kanssa on vähän paha tehdä sokkotestejä, koska jonkun Trinindad Scorpionin piilottaminen ruokaan niin, ettei sitä huomaa syödessä, on hieman haastavaa.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Eikö kannattaisi keskittyä sellaisiin ruokiin, jotka vähentävät inflammaatiota? Mitäs niitä tulehdusta vähentäviä ruokia nyt onkaan? Omega-3 (kala), marjat, pähkinät, kuidut, vähärasvaiset maitotuotteet? C-vitamiinipitoiset kasvikunnan tuotteet?

Mitä pitäisi välttää? Punainen liha, tyydyttynyt rasva, transrasva, sokeri?

http://www.dummies.com/how-to/content/antiinflammation-diet-for-dummies-cheat-sheet.html 

Tuon mukaan koisot kuten  tomaatti, peruna, paprika ja munakoiso voisivat joillakin ihmisillä toimia tulehdusta aiheuttavasti, pitäneekö paikkansa? 

koisot: http://en.wikipedia.org/wiki/Solanum

(Koisot kuuluvat koisokasveihin (nightshades) http://fi.wikipedia.org/wiki/Koisokasvit , joihin kuuluvat mm. hullunruoho ja monet myrkyllisetkin alkaloideja sisältävät kasvit. Tämä ei tietty tarkoita, että kaikki koisokasvit olisivat myrkyllisiä.)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28927
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, enkä usko että kukaan tietää, mikä kannattaa ja mikä ei. Ainakin minä yritän löytää jonkinlaisen kompromissin, jonka terveysvaikutukset olisivat siedettäviä mutta syömiseen liittyvistä aistinautinnoista ei tarvitsisi kokonaan luopua. Missään tapauksessa ortorektinen ääripää, jossa eletään elämän pituus maksimoiden kärsimyksistä piittaamatta ja mielihyvää halveksien, ei ole minua varten. Tyly totuus on se, että aivan ylivoimainen osa terveysruuasta on tavalla tai toisella pahaa tai parhaimmillaankin vain siedettävää ja melkein kaikki eniten mielihyvää tuovat herkut löytyvät epätervelllisten listalta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat