Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

"Itse en ole ollut ikinä mikään välkky matematiikassa, mutta ristisanatehtävissä hieman parempi...

Pisa-tutkimus osoitti, että suomalaisten nuorten matematiikan innostus on laskenut ja taidot myös - eikö se niin ollut?

Itse epäilen suomalaista pelikonsernia Roviota plus nuorison innostusta tietokonepeleihin joiden johdosta ei aikaa jää enää matematiikan harrastamiseen...

Olisiko muita syitä?

Ehkä perintögeenissä on tapahtunut jotain oleellista? En oikein usko tuota edellä olevaa... Innostus laskee ja nuoriso alkaa huomata, että varsinkin humanistisissa aineissa ei matematiikalla ole paljoakaan tekemistä...
Valtion virkaan kuin myös sosiaalialalle pääsee lyhyen matematiikan kauttakin...

Alkakaapa luetella mahdollisia muita syitä matematiikan taitojen laskemiseen suomalaisten nuorten keskuudessa?"

 

K.K.

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Sivut

Kommentit (16)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5304
Liittynyt6.5.2007

Tietokonepelejä on aikas turha syyttää tässäkään, ite olen pelannu enempi tai vähempi aktiivisesti koko yläasteaikani ja matikka on aina ollut se vahvin aine. Oliskohan kouluympäristön levottomuuden lisääntyminen? Jossain uutisessa ainaki maikka valitti et kolmannes oppitunnista menee siihen että saadaan kirjat esille. Lisäks älypuhelimet pitäs koulussa kieltää.

Per se

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1715
Liittynyt10.4.2005

Niin kauan kuin emme putoa muiden länsimaiden kelkasta (mikä ei siis ole vielä lähelläkään), niin kertokaa nyt joku mitä helvetin merkitystä on koko pisa-sijoituksella? Miten se vaikuttaa yhtään mihinkään? Nostaako se maamme elintasoa jollain lailla?

Miksei täällä puhuta umpipaskasta yliopistojen sijoituksista, siis koulujen joilla on ihan oikeasti merkitystä?

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012

Kuinkakohan paljon koululaisten opiskeluintoa vähentää se, ettei opinnoissa menestyminen lopulta enää ole ollenkaan samanlainen vakuutus loppuelämän onnistuneisuudelle ja tulevalle elintasolle kuin oli vielä muutama vuosikymmen sitten? Miksi panostaa tavattomasti johonkin, jonka tuottavuus on hyvin epävarmaa? Kotonaan nämä pltit näkevät lähinnä sen, miten stressaavaa ja epätyydyttävää työelämää opiskelu tuottaa.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5304
Liittynyt6.5.2007
emp2

Kuinkakohan paljon koululaisten opiskeluintoa vähentää se, ettei opinnoissa menestyminen lopulta enää ole ollenkaan samanlainen vakuutus loppuelämän onnistuneisuudelle ja tulevalle elintasolle kuin oli vielä muutama vuosikymmen sitten? Miksi panostaa tavattomasti johonkin, jonka tuottavuus on hyvin epävarmaa? Kotonaan nämä pltit näkevät lähinnä sen, miten stressaavaa ja epätyydyttävää työelämää opiskelu tuottaa.

 

Pointtinsa tuossaki. Tietty media dramatisoi asiaa vähän turhanki paljo, mut mitäpä muutakaa se tekis.. Kuitenki suhteet on melkein ainoa tapa saada työpaikka, koulutus jää toisarvoseks.

Per se

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Hö. Katsokaa kokonaisuutta. 

a) Sijoitus laskee, WTF! Tässä kohtaa jokaisen pitäisi analisoida se mielessään, että pienillä eroilla ei ole väliä. Mitali kouraan, prkl. Ei sen väliä vaikka taso laskisi, kunhan saadan hyvä sijoitus!11one!

b) Tämä sijoituksen "romahtaminen" oli ensimmäinen kerta. Tilastollista kohinaako? Onko meillä tarpeeksi aineistoa eli pissatestejä?

c)  Keskinkertaisuudet jyllääävät. Matematiikan osaaminen ei ole ihan näppituntumani mukaan edellytys pärjäämiselle. Riittää, että vähän peinempi osa osaa hyvin.

d) Mikäli Suomi saisi juuri ja juuri sen kultaisen mitalilätkän tästä kisasta kisa toisensa jälkeen, eikä täällä olisi mikäänlaista hajontaa, olisi se aika vakava merkki jostain tulevaisuuden pommista.

e) Loistavaa. Saadaan laittaa nyt enemmän huomiota opintosysteemin parantamiseen.

 

Ja en ole vielä tutustunut muuhun kuin höppänien toimittajien tuottamaan uutisaineistoon.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Mielestäni tässä PISA keskustelussa on esillä hyvin suomalaisten huono matemaattinen osaaminen. Idiotukset a ja b kohdat itsessään ovat selittäviä tekijöitä, eikä mediassa ole kukaan tätä puolta kommentoinut milläänn tavoin [no kun ei ole kompetenssia]. Miten olisi käynyt jos olisi ollut toisenlaisia kysymyksiä testissä? Onko juuri tällaisia PISA testin tehtäviä ratkottu suomalaisilla kursseilla, entä mitkä on painotukset Hong Kongissa?

Varsinkin tyttöjen ja poikien eroa matematiikassa ollaan ruodittu, mutta eroja on pari hikistä pistettä tytöille ja ennen nuo hikiset pojot oli poikien laarissa. Sen verran oppia kannattaa ottaa, että koulutukseen kannattaa panostaa jatkossakin, muuten täällä ei tulla pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa bisneksenkään puolella. Häiriköt pois luokista, kännykät/tietokoneet lokeroon koulupäivän ajaksi ymym.

Mielestäni matikan testissä olleen "tippa lotraus" tehtävän kieliasu oli aivan pellemäisesti hoidettu. Saattaa siis olla syynä huonoon menestymiseen sekin, että kääntäjät ovat kääntäneet tehtävän turhan kapulakielimäiseksi. Itse olisin muotoillut tehtävän [melkolailla] eri tavalla. Voisko joku analysoia vaikka tällaistakin, ja näistä saattaa muodostua kärkimaiden "kohina". Joskus toiselle kielelle tehtävä onkin käännetty selkeämpään muotoon kuin toiselle kielelle. Tai ei vaiskaan, ainut oikea johtopäätös on että suomen koulutuksen taso on joutunut syöksykierteeseen ja nyt äkkiä tekemään jotain pöljiä pakkoliikkeitä.

 

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

Porkkanaa ja ankkurit irti!

Minulla oli aika tylsää peruskoulussa. Kaikki oli liian helppoa, enkä koskaan oppinut tekemään töitä menestyksen eteen.

Jos olisin voinut mennä esim. tietokone-ohjattua+testausta omaa tahtiani, olisin varmaan suorittanut lukuvuoden matikat kuukaudessa. Jos palkinto olisi vaikkapa puolet säästetyistä tunneista vapaasti käytettävissä liikuntaan, tekniseen työhön tahi mihin tahansa valinnaiseen aineeseen, tulokset olisi jotain hämmästyttävää. Jos ymmärrän yhtään omaa sukupuoltani eli poikia, niin urakkatyö ja tulosten saavuttaminen ja kilpailu toisia vastaan on kova motivaattori. Pahinkin EVVVK-teinipoika painaa apinan raivolla matikkansa läpi, kun kaverit on jo pelaamassa lätkää tahi rakentamassa jotai helvetinkonetta teknisessä.

Ei tää mitään rakettitiedettä oo....

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012
HohoFoo

Porkkanaa ja ankkurit irti!

Minulla oli aika tylsää peruskoulussa. Kaikki oli liian helppoa, enkä koskaan oppinut tekemään töitä menestyksen eteen.

Jos olisin voinut mennä esim. tietokone-ohjattua+testausta omaa tahtiani, olisin varmaan suorittanut lukuvuoden matikat kuukaudessa. Jos palkinto olisi vaikkapa puolet säästetyistä tunneista vapaasti käytettävissä liikuntaan, tekniseen työhön tahi mihin tahansa valinnaiseen aineeseen, tulokset olisi jotain hämmästyttävää. Jos ymmärrän yhtään omaa sukupuoltani eli poikia, niin urakkatyö ja tulosten saavuttaminen ja kilpailu toisia vastaan on kova motivaattori. Pahinkin EVVVK-teinipoika painaa apinan raivolla matikkansa läpi, kun kaverit on jo pelaamassa lätkää tahi rakentamassa jotai helvetinkonetta teknisessä.

Ei tää mitään rakettitiedettä oo....

Kun tietää, miten lyhyitä ovat peruskoulussa koulupäivät, niin herää kyllä kysymys, mikset tehnyt mainostamiasi urotekoja vapaa-ajallasi? Miksi edellytät, että ensin sinun olisi pitänyt saada lisäaikaa koulutunneista vähentämällä? Koulun ohella ehtii kyllä vaikka huippu-urheilla halutessaan, jos vain motivaatiota riittää. 

Etpä  kuitenkaan käyttänyt vuosittaista parin kuukauden kesälomaasi siihen, että olisit suorittanut ne lukuvuoden matikat pois alta. Kun Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa, en heti keksi, mikä oli asian esteenä? Muu kuin laiskuus.

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006
emp2
Kun tietää, miten lyhyitä ovat peruskoulussa koulupäivät, niin herää kyllä kysymys, mikset tehnyt mainostamiasi urotekoja vapaa-ajallasi? Miksi edellytät, että ensin sinun olisi pitänyt saada lisäaikaa koulutunneista vähentämällä? Koulun ohella ehtii kyllä vaikka huippu-urheilla halutessaan, jos vain motivaatiota riittää. 

Etpä  kuitenkaan käyttänyt vuosittaista parin kuukauden kesälomaasi siihen, että olisit suorittanut ne lukuvuoden matikat pois alta. Kun Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa, en heti keksi, mikä oli asian esteenä? Muu kuin laiskuus.

Ad hominem-vittuilua?

Jos et ole huomannut, niin ihminen on sosiaalinen laumaeläin, ja lapsena ehkä vielä enemmän, kun ei ole "sosiaalistunut" vielä täysivaltaiseksi ja täysin itselliseksi toimijaksi. Instituutiot määrää aika tavalla "putkea" ja ei voi kai olettaa että koulunsa aloittava tai edes teini-ikäinen osaa haastaa vallitsevan käytännön niin, että pystyy toimimaan rakentavasti toisella tavalla. Ne jotka pystyy, saavat todennäköisesti rutkasti eväitä ja tukea vastavirtaan uinnilleen kotoaan.

Sokaiseeko sinua jonkinlainen yli-ihmis-omanelämänsäsankari-ajattelu?

Valtaosa teineistä toimii lyhytnäköisesti ja -jänteisesti kun pääasiallinen kiinnostuksen kohde on vastakkainen sukupuoli ja kaverit ja sosiaalinen toiminta. Suurin osa ei omilleen jätettyinä oppisi edes lukemaan. Tulkitsenko logiikkaasi oikein, että mielestäsi näin pitäisikin toimia ja kaikki kelkasta putoavat on vaan luusereita ja ansaitsevat kohtalonsa?

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012
HohoFoo
Ad hominem-vittuilua?[/quote]

Ei, vaan oikeastaan kysyn, millaista lahjakkuutta on esittämäsi kaltainen ehdollinen lahjakkuus, joka ilmenisi antamalla vapautus koulutunneista. Voimme ehdottomasti kysyä, miksei koulu pysty sitä hyödyntämään, mutta minusta emme voi yhtä sujuvasti väittää, että poistamalla koulun yhtälöstä, olisivat asiat automaattisesti paremmin. Jos kohtuullisen suuri määrä vapaasti käytettävissä olevaa aikaa ei ole johtanut erityisempiin tuloksiin, onko oletettavaa, että tuota vapaata aikaa lisäämällä tuloksia kuitenkin syntyisi? 

Jos et ole huomannut, niin ihminen on sosiaalinen laumaeläin, ja lapsena ehkä vielä enemmän, kun ei ole "sosiaalistunut" vielä täysivaltaiseksi ja täysin itselliseksi toimijaksi. Instituutiot määrää aika tavalla "putkea" ja ei voi kai olettaa että koulunsa aloittava tai edes teini-ikäinen osaa haastaa vallitsevan käytännön niin, että pystyy toimimaan rakentavasti toisella tavalla. Ne jotka pystyy, saavat todennäköisesti rutkasti eväitä ja tukea vastavirtaan uinnilleen kotoaan.

Juuri siksi en ihan heti ostakaan väitettä, että poistamalla sen lapsen koulun sosiaalisesta laumasta, saataisiin syntymään jotakin omaehtoista ja motivaatio itsensä kehittämiseen jossakin taidossa alkaisi kasvaa. Ainakaan, jos kotoakaan ei sitä tukea vastavirtaan uimiselle saa. 

Sokaiseeko sinua jonkinlainen yli-ihmis-omanelämänsäsankari-ajattelu?

Päinvastoinhan tässä väitän, etten ainakaan itse olisi omaehtoisesti ja ilman koulun lempeähköä patistusta varmastikaan saanut aikaiseksi vastaavan laajaa opintopohjaa, joka pulpettia kuluttamalla lopulta tuli hankittua. NIIN lahjakkkaaksi en itseäni koe - tahi ahkeraksi ja motivoituneeksi. Mutta moni aikoinaan aika pakkopullaltakin maistunut on lopulta osoittautunut ihan hyväksi pohjaksi loppuelämän harrastuksille. Monasti hyvinkin yllättävät asiat. Bonuksena sitten kaikki se sosiaalinen taito, jota väkisinkin luokkayhteisö kehitti.

Valtaosa teineistä toimii lyhytnäköisesti ja -jänteisesti kun pääasiallinen kiinnostuksen kohde on vastakkainen sukupuoli ja kaverit ja sosiaalinen toiminta. Suurin osa ei omilleen jätettyinä oppisi edes lukemaan. Tulkitsenko logiikkaasi oikein, että mielestäsi näin pitäisikin toimia ja kaikki kelkasta putoavat on vaan luusereita ja ansaitsevat kohtalonsa?

Sinä olit se meistä, joka halusit enemmän vapaaehtoisuutta koulunkäyntiin ja penäsit mahdollisuutta jäädä sen piiristä pois, jotta aikansa voisi käyttää hyödyllisemmin. Minä taas väitin, ettei koulussa "pakosta" vietetty aika välttämättä kuitenkaan estä niitä innostuneita tekemästä kaikkea kehittävää. Juurikin esteenä on kuvailemasi lyhytjänteisyys. Sen parantaminen vähentämällä koulun velvoittavuutta jäi minulle logiikaltaan hieman epäselväksi. 

Minä väitän, että myös lahjakkaat saattavat olla lyhytnäköisiä, taipuvaisia hedonismiin ja alttiita liialliseen yksipuolisuuteen kiinnostuksensa suuntaamisessa, jos keinona käytetään mahdollisuutta jättäytyä pois koulun sosiaalisesta yhteisöstä itseopiskelun pariin. Tai ainakin pitää tarkkaan harkita, miten tällaista valinnanvapautta järjestetään ja voidaanko se esim. tehdä koulun sisälläkin. Pelkkä lahjakkaiden (nopeasti oppivien) siirtäminen itseopiskelijoiksi ja ulos koulusta ei minusta ratkaise mitään. Enemmän penäisin muutoksia, jotka tekisivät koulunkäynnin motivoivaksi kaikille. Sekä lahjakkaille että niille, joille oppiminen on hitaampaa. Toki tämän aikaansaaminen vaatii jo pohdintaa ja ehkä myös syvennettyä ymmärrystä yleensä oppimisesta, ihmisestä jne. 

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

@emp2

Tällästa tää nettikeskustelu on, totaalista ristiinrastiin väärin ymmärtämistä :)

Ajoin ajatuksellani sosiaalista painetta ja motivaation lisäämistä koulun sisällä ja ohjauksessa. Jos kaverit on hyväksyttävillä arvosanoilla jo suorittaneet viikon matikkakurssin ja voivat säästyneestä ajasta käyttää esim. puolet ylimääräiseen liikuntaan koulun ohjauksessa, niin pahinkin EVVVK-teini saa hurjasti motivaatiota ahkeroida matikkansa parissa, että pääsee kanssa pelaamaan...

Toisekseen se motivoi myös paremmin pärjääviä tekemään enemmän töitä, koska lähes välitön palkkio muuna toimintana ja ei tarvitse tylsistyä puolta aikaa peukaloita pyöritellen kun suurin osa opettajan ajasta menee heikompien neuvomiseen ja epätoivoiseen järjestyksen pitoon....

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012
HohoFoo

@emp2

Tällästa tää nettikeskustelu on, totaalista ristiinrastiin väärin ymmärtämistä :)

Ajoin ajatuksellani sosiaalista painetta ja motivaation lisäämistä koulun sisällä ja ohjauksessa. Jos kaverit on hyväksyttävillä arvosanoilla jo suorittaneet viikon matikkakurssin ja voivat säästyneestä ajasta käyttää esim. puolet ylimääräiseen liikuntaan koulun ohjauksessa, niin pahinkin EVVVK-teini saa hurjasti motivaatiota ahkeroida matikkansa parissa, että pääsee kanssa pelaamaan...

Edellyttäen, että pelaamaan pääseminen heitä kiinnostaa. Eipä vain olis toiminut motivaattorina täysin pelikielteisille omille pojilleni. No ei varsinaisesti toiminut sekään kauhean hyvin, että palkintona yläasteen matikkakilpailun voittamisesta sai - matikankirjan. 

Esittämässäsi motivoinnin tavassa on mielestäni vikana se, mihin usein kompastutaan, että motivointia yritetään harrastaa olettamalla tietyt asiat halutuiksi. En tiedä ajattelitko sen enemmän esimerkinomaiseksi, mutta tällaisenaan siitä puuttuu täysin tapa, jolla yritetään etsiä kunknin yksilöllinen motivaation lähde. Samaan tietenkin sortuu nykykoulu olettaessaan, että hyvän  arvosanan saaminen motivoi kaikkia.

Toisekseen se motivoi myös paremmin pärjääviä tekemään enemmän töitä, koska lähes välitön palkkio muuna toimintana ja ei tarvitse tylsistyä puolta aikaa peukaloita pyöritellen kun suurin osa opettajan ajasta menee heikompien neuvomiseen ja epätoivoiseen järjestyksen pitoon....

Itselleni se pelamaan passittaminen olisi ollut rangaistus. Sen sijaan tunneilla läsnäoloa en pyrkinyt minimoimaan, vaan istuin paikallani jopa uskonnontunneilla, vaikken edes kuulunut opetusryhmään, vaan tunti oli minulle hyppytunti. Mukavampaa siinä omalla tuolilla oli kuin  jossain käytävän lattialla. Sitäpaitsi ussanope oli kaikessa epätoivoisuudessaan aika hauska ilmestys. Miten se jaksoikin jännittää vuodesta toiseen oppitunnin pitämistä...

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

@emp2

Aikaisemmassa viestissä kyllä heittelin muitakin vaihtoehtoja: tekninen, liikunta tai mikä vaan mikä kiinnostaa. Joku voi tykätä vaikkapa siitä, että pääsee kirjastoon lukemaan mitä haluaa. Ite olin(olen) sellainen nörtti, että lähes kaikki aihealueet kiinnostaa. Erikoistuminen jollekkin tietylle alalle jäikin sitten hiukan heikoksi :O

Jonkinlainen yksilöllisyyden hyväksyminen ei olisi ollenkaan pahasta. Joillakin nyt ei kertakaikkiaan ole eväitä (ehkä) samaan kuin toisilla. Jos trigonometriassa ja useamman asteen yhtälöissä tulee seinä vastaan, niin se pitäisi vaan hyväksyä, eikä kiusata lapsia enempää. Muutakin hyödyllistä on olemassa.

Itselläni oli kaveri, joka oli kertakaikkiaan surkea kaikessa teoreettisessa mutta hyvä kaikessa käytännön toiminnassa, käytännöllisesti lahjakas. Osasi teininä korjata koneet ja tehdä kaikki maatalon työt. Jos olisi pitänyt valita kaveri autiolle saarelle ja kaikki naaraspuoliset olisi jostain syystä suljettu pois, valinta olisi ollut helppo hengissä säilymisen näkökulmasta.

Voisi ajatella jonkinlaista bonuspisteytystä. Jos pystyy ja haluaa suorittaa ohjatusti koulunsa nopeutetusi, niin saisi extrapisteitä vaikkapa yliopistoon hakuun. Nyt lähes kaikki marssii yhtäjalkaa samaa putkea ja toisille se on kidutusta hitauden ja toisille liiallisen nopeuden ja määrän takia. Kummastakin päästä sitten tuotetaan dropoutteja. Tunnen monta pelkältä kierto- ja kansakoulupohjalta menestynyttä ihmistä....

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Käytännön ihmiselle taitaa löytyä kysyntää. Veljeni (monet ovat väittäneet, että synnytysosastolla on vauvat menneet sekaisin)  on alallaan arvostettu ja pomo käytännössä anelee takaisin töihin impulsiivisten konflliktien jälkeen.

Itse nostin peruskoulun lähestyessä loppuaan keskiarvon n. seiskasta lähes ysiin. Aika puuduttava lastentarhan jatke. Lukiossa en ennen viimeistä vuotta tiennyt, mitä halusin, mutta lopulta tähtäsin yliopistoon kemialle ilman pääsykokeita ja onnistuin. Kaikille mielenkiinnoille ei ole tätä yleellisyyttä tarjolla. Toki lukiossa tuli eteen paljon mielenkiintoisia asioita ja menestyin siellä sun täällä siinä sivussa. Oli se kummastus, kun kaikkia varoiteltiin siitä, että nyt tästä eteenpäin ei enää saada hyviä arvosanoja ja huomasin veteleväni 5/5 - 4/5. Tosiaan en vielä itse tiedä, mitä todella elämältäni haluan vaikka tutkintokin on taskussa. Itse en usko siihen, että ajelehtiva ihminen parantuu syndroomastaan loppututkinnolla.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012
HohoFoo

@emp2

Aikaisemmassa viestissä kyllä heittelin muitakin vaihtoehtoja: tekninen, liikunta tai mikä vaan mikä kiinnostaa. Joku voi tykätä vaikkapa siitä, että pääsee kirjastoon lukemaan mitä haluaa. Ite olin(olen) sellainen nörtti, että lähes kaikki aihealueet kiinnostaa. Erikoistuminen jollekkin tietylle alalle jäikin sitten hiukan heikoksi :O

Jonkinlainen yksilöllisyyden hyväksyminen ei olisi ollenkaan pahasta. Joillakin nyt ei kertakaikkiaan ole eväitä (ehkä) samaan kuin toisilla. Jos trigonometriassa ja useamman asteen yhtälöissä tulee seinä vastaan, niin se pitäisi vaan hyväksyä, eikä kiusata lapsia enempää. Muutakin hyödyllistä on olemassa.

Itselläni oli kaveri, joka oli kertakaikkiaan surkea kaikessa teoreettisessa mutta hyvä kaikessa käytännön toiminnassa, käytännöllisesti lahjakas. Osasi teininä korjata koneet ja tehdä kaikki maatalon työt. Jos olisi pitänyt valita kaveri autiolle saarelle ja kaikki naaraspuoliset olisi jostain syystä suljettu pois, valinta olisi ollut helppo hengissä säilymisen näkökulmasta.

Voisi ajatella jonkinlaista bonuspisteytystä. Jos pystyy ja haluaa suorittaa ohjatusti koulunsa nopeutetusi, niin saisi extrapisteitä vaikkapa yliopistoon hakuun. Nyt lähes kaikki marssii yhtäjalkaa samaa putkea ja toisille se on kidutusta hitauden ja toisille liiallisen nopeuden ja määrän takia. Kummastakin päästä sitten tuotetaan dropoutteja. Tunnen monta pelkältä kierto- ja kansakoulupohjalta menestynyttä ihmistä....

Yksilöllisten erojen hyväksyminen ja opintojen jonkinmoinen eriyttäminen taipumusten mukaan kuulostaa minustakin hyvältä. Mutta tämän vastapainona kuitenkin näen myös tarpeen siihen, että kaikkien on syytä ja tarvetta myös yrittää kehittää itsessään niitäkin taitoja, joissa ei välttämättä olekaan luonnonlahjakkuus. Fakki-idioottien kasvattaminenkaan ei ole erinomaisen hyvä tavoite ja lopulta kukaan ei välty siltä, etteikö elämä vaatisi laajentamaan omien mukavuusaluieden ulkopuolelle. 

Tyypillinen ajatuskulkuhan on aina tämä käytännön taitajien vapauttaminen "turhista" ja heille liian vaikeista teoreettisista opinnoista. Mutta onko tosiaan peruskoulun tasoinen teoreettisuus lopulta liian teoreettista? Vai onko kyse enemmän opetusmenetelmien rajoittuneisuudesta? 

Eikä kai vastaavasti voida oikeastaan ajatella, että ne teoreetikoitkaan voitaisiin vapauttaa kokonaan vaikkapa fyysisistä aktiviteeteista tai kotitalousopista ilman, että tämä olisi heille tulevassa elämässä suuri haitta ja puute. Motä teemme kemistillä, joka pitää kaasuöiekin sytyttämistä ja labratyöskentelyä liian käytännöllisenä touhuna? Ehkä kuitenkin yksilölliset taipumukset voitaisiin huomioida ennemmin siten, ettei ole pakko liikkua nimenomaan pesäpalloa pelaamalla, mutta jonkinlaista liikuntaa pitää jokaisen harjoittaa. Ihan vain, jotta heidän fysiikkansa kehittyisi ja kestäisi eläkeikään saakka. Olen ihan yhtä surullinen siitä, miten matikkalukiolaispojan ryhti on jo yo-juhlissa painunut vaarallisesti kasaan kuin siitä, ettei joku pysty oikein lukemaan päivän lehteä. 

Kaikista ei pidä yrittää kasvattaa maistereita, mutta sen verran kirjaoppiakin pitäisi pyrkiä tyrkyttämään, että pystyy toimimaan yhteiskunnassa, joka olettaa itse asiassa hyvinkin suurta pohjatiedon määrää jokaiselta kansalaiselta. 

Luulen, että osittain kyse on juuri opetusmenetelmistä ja pedagogiikasta. Ei pelkästään siitä, että itse opiskeltava asia on mahdoton. Matematiikkaakin voi opettaa käytännönläheisesti tai teoreettisesti. Siis sillä tasolla, mitä peruskoulussa on tarvis. Mutta yksipuoliset metodit, opettajien kyky ymmärtää ja hyödyntää oppimistapojen moninaisuutta, opetuksen yksilöllistämisen vaikeuttaminen liian suurilla ryhmillä ja muilla opetusjärjestelyillä ovat esteenä. Sekä tietenkin ajatuksellinen lukkiutuminen liiaksi niihin toikmintamalleihin, joita on ollut tapana käyttää. 

Kuinka moni oppilas on ainoastaan kyvytön oppimaan juuri sillä tavalla, jolla kouluissa on tapana opettaa, ei niinkään kyvytön oppimaan? 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat