Seuraa 
Viestejä11
Liittynyt8.12.2013

BCK:n kirjoitus:

 

"Nyt vasta jaksoin kahlata piiiitkän sepustuksesi loppuun. Tosiaankin, käytät paljon energiaa selittääksesi, että sinun mielestäsi ikuista kahdotusta tai ikuista kidutusta ei ole.

Jakaako ev.lut. kirkko kantasi? Entä katolilaiset, ortodoksit, lestadiolaiset, jehovalaiset ja koko kristikunta, vai onko tuo siis sinun ikiomaa keksintöäsi?

Wikpedia väittää näin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti_kristinuskossa

Helvetti on kristinuskon mukaan paikka tai tila, johon ihminen saattaa joutuakuolemansa jälkeen rikkomustensa vuoksi. Valtaosa kristinuskon suuntauksista uskoo, että helvetti on ikuinen kärsimyksen paikka, jossa asuu myös Saatana. Kristinuskon helvetti perustuu kouralliseen Uuden testamentin kohtia, joista varhaiset kirkkoisätrakensivat opillisen järjestelmän. Nykyajan kristillinen teologia jakautuu pääosin perinteisen piinahelvetin ja tyhjiinraukeamisen kesken. Näiden lisäksi löytyy näkemyskaikkien pääsemisestä taivaaseen.

 ...

Uudesta testamentista löytyvät tuhoutuminen olemattomiin, sielujen rappeutuminen varjomaisiksi haamuiksi, ikuinen piinahelvetti ja oppi pelastautumisesta. Jeesuksen puheissa lähetetään syntiset ikuiseen tuleen itkemään ja kiristelemään hampaitaan.[1] Paavalin mukaan taas pelastuksen ja ikuisen elämän vastakohta oli kuolema ja häviäminen olemattomiin.[2]

 

Millä logiikalla valitset noista keskenään ristiriitaisista käsityksistä tuon, minkä olet valinnut, hihasta ravitsamallako? 

 

Seuraava kysymys.

Jos sieluparka räytyy kiirastulessa (tulisessa järvessä?) ennen viimeistä tuomiota (?), sanotaan vaikka vaatimattomat tuhat vuotta, ennen kuin pääse kuolemaan toisen kerran, niin onko sinun mielestä se Jumalan hyvyyden ja armollisuuden merkki, että hän haluaa kiduttaa sieluparkoja tuhat vuotta? Hänhän voisi valita olla kiduttamatta yhtään ketään yhtään koskaan, jos hän vain haluaisi, onhan hän Raamatun mukaan kaikkivoipainen."

 

 

 

 

 

Joten vastaan nyt BCK:lle. Ikuisen piinahelvetin oppi sai keskiajalla vahvan aseman ja siksi se elää yhä kristinuskon piirissä. Yksikään suurista kirkoista ei ole virallisesti myöntänyt annihilationismin (opin kadotettujen ihmisten tuhoutumisesta) olevan totta vaikka kuitenkin esimerkiksi papeista useat eivät usko enää nykyisin ikuiseen piinaan.

 

Tuon Wikipedia-tekstin kirjoittaja ei tunne hyvin Raamattua. Raamattu ei kerro helvetistä ristiriitaisesti. Kun Raamattu esimerkiksi sanoo että helvetissä itketään ja kiristellään hampaita niin se ei sano että itku ja hammasten kiristely jatkuisi siellä ikuisesti. Monet jakeet kertovat että kärsimyksen määrä tulee ihmisen syntien mukaan. Kärsimys ei siis ole ikuinen. Helvetti on ero elämän lähteestä, Jumalasta. Siellä kärsitään ja tuhoudutaan.

Tässä on teologian tohtorin kirjoitus siitä mistä helvetissä/kadotuksessa on todellisuudessa kysymys Raamatun kirjoitusten valossa:

http://www.biblicalperspectives.com/books/immortality_resurrection/6.htm

Kommentit (2)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Juutalaisilla on helpompaa kun ne ei koskaan joudu Helvettiin. Niillä kun ei sitä ole. Muslimit taas joutuvat paljon helpommin Helvettiin kuin protestantit. Olen vahingoniloinen. Onneksi itse joskus aikoinaan älysin erota ev.lut kirkosta niin en voi joutua Helvettiin.

- Ubi bene, ibi patria -

Thread has been locked.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat