Seuraa 
Viestejä11550
Liittynyt16.3.2005

Mitä ominaisuuksia pitäisi ottaa huomioon tabletin hankinnassa? Ideana olisi hankkia sellainen läpyskä, jolla voi vaivattomasta selata, kuunnella ja katsella nettitarjontaa, hoidella sähköpostit, laskut, sun muut normihommat seikkaillessaan kotimaassa ja välillä ulkomailla.

Itselläni ei ole hajuakaan eri vaihtoehdoista eikä huvita selvittää itse, koska täältä varmasti saa fiksumpien ja kokeneempien neuvoja. (Näkkärille en halunnut tätä kyselyä avata, koska luotan näissä asioissa enemmän tähän palstaan. Ja pahoittelut, että olen käynyt vieraissa).

Kommentit (14)

Retvoorti
Seuraa 
Viestejä160
Liittynyt12.11.2013

Itse en hankkisi minkäänlaista, tietokoneena sillä ei tee mitään ja uskon, että jokaisella kuitenkin on läppäri tai pöytäkone joka korvaa tuon turhakkeen.

Miniläppäri on ehkä parempi. 

Selibatia ei ole perinnöllistä.

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Liittynyt17.6.2012

Hyvin pitkälti mielipidekysymys, kaikki tabletit toimivat ihan ok nykyään, roskaa ei juuri löydy markkinoilta halpoja kiina-tabletteja lukuunottamatta.

Henkilökohtainen inhoni Applea ja sen tuotteita ja filosofiaa kohtaan estää omenatuotteiden suosittelun, Windows RT:stä (Nokia ja Microsoft) kannattaa pysyä erossa ohjelmatarjonnan takia, joten suosittelen Android-pohjaista tablettia, tarkemmin Nexus 7. Sopivan pieni mukana kuljetettavaksi, mutta tarpeeksi iso käytön kätevyyden kannalta. Ohjelmatarjonta ei jätä toivomisen varaa ja rauta on hinta/laatu-suhteeltaan tasapainossa. Lisäksi Androidin uudistukset tulevat Googlen omiin laitteisiin aina ensimmäisenä.

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012

Sellainen, jolla pääsee nettiin silloinkin, kun ei ole langatonta verkkoa käytettävissä. Yhteyden saa älypuhelimen avulla, jos sellainen on. Sellainen tabletti, jossa on riittävästi muistia - tai mahikset sitä hankkia lisää. Minitabuilta ei paljoa viitsi edes lehteä lukea. Itselle esim. sähköinen Hesari matkoilla on eräs tärkeä toiminto. Tv-ohjelmia yms. katsoo varsin mukavastikunnon tabletilta, mutta miniltä ei. se isompikin kulkee mukana lähes aina mukavasti, mutta miniläppäriä en viitsisi raahata. Kotonakin usein käytän meluumin tabuani, vaikka konekin olis. Se kulkee sohvalle, ruokapöytään jne. helpommin. Ja on nopeampi avata, mikä ei ole haitta. 

Itselleni merkki ratkesi sillä, millä musaohjelmalla jo oli muut laitteeni. Niiden merkki taas ratkesi aikoinaan käytettävyyden perusteella. Nykyään saattaisi ratkaisu olla toinen, mutta silloin kauan sitten oli ipodin toiminnallisuus ja toimintavarmuus ihan toisella tasolla kuin muiden. Ainakin itse siis mietin sitä, missä ympäristössä jo toimin muiden laitteideni puitteissa. Joku innokas ei ehkä koe vaihdoksia vastaavan ikävinä. 

---
Seuraa 
Viestejä3424
Liittynyt6.9.2006

Itse olen erittäin tyytyväinen iPadin käyttäjä. Akkukesto yksissään on jo loistava. Ei kaatuile eikä jumittele, joten voiko enempää vaatia. Kaiken päälle pirun simppeli käyttää. Mitä tulee laskujen maksuun, niin ainakin Danske bankin mobiilisovellus on pirun hyvä, kuulema Nordeankin vastaava olisi varsin ok, mene ja tiedä. Tarkoitin tällä vain sitä, että mobiilivehkeillä pankkipalvelut hoituvat paremmin sitä varten tehdyllä sovelluksella, kuin selaimella.

Muita omenoita ei kämpässäni ole, joten mitään mäkkifilosofiaa muhun ei ole päässyt juurtumaan ennalta. Tai no, nyt on tietty tuo iPhone (4s), eikä hullumpi värkki sekään.

Kokemukseni on siis vain yhdestä tabletista, mutta se kokemus on hyvä. Liikkuvan ihmisen kannattaa toki hankkia sitten se malli jossa on paikka myös SIM -kortille, niin ei ole pelkän wifin varassa.

Erer
Seuraa 
Viestejä346
Liittynyt29.11.2010

Semmoinen kannattaa hankkia, jossa on langattoman verkon lisäksi 3G (tai 4G) -yhteys ja joka tarvittaessa toimii myös puhelimena. Kotosalla ollessa käytän läppäriä, mutta kun olen liikekannalla, on paljon vaivattomampaa ottaa tabletti mukaan. Alkaa olla muuten joidenkin tablettien ja älypuhelinten ero veteen piirretty viiva. 

mirab kirjoitti: Israel on tuhottava. Kuulemma myös sianliha on kielletty Israelissa. Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on pienempi kuin Suomen. Kts myös http://tinyurl.com/lobwaek ja http://tinyurl.com/o3hs9ro

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012

Enpä tiiä. Itelläni olis sim-kortille kyllä paikka tabletissa, vaan mitäpä sillä tekee, kun puhelimen yhteyspisteen kautta saa yhteyden. Itse en ole viitsinyt toista liittymää hankkia - ja maksaa. Puhen nyt on kuitenkin aina messissä ja monissa paikoissa on wifi käytettävissä. Nytkin yhteys puhelimen kautta, kun työpaikan verkko on niin surkea. Sitten tietty eri juttu, jos ei ole älyluuriä käytössä. Silloin toki ehdottomasti geetä peliin.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2967
Liittynyt26.1.2010

Neliytiminen ja hyvällä näytöllä varustettu. Minimissään kahdella ytimellä varustettu. Mikään ei ole niin turhauttavaa, kun odotella webbisivujen lataantuminen näytölle (vaikka olisikin nopea yhteys) tai ekirjojen sivujen vaihtuminen. Käy vaikka Verkkokaupassa kokeilemassa eri tablettien käyttökokemusta, mikäli mahdollista. Halvimmat tabletit sopivat sudokun ja vastaavien pelien pelaamiseen.

Edit: Akun kestollakin on merkitystä matkakäytössä. Ekirjojen lukemisessakin kannattaa kiinnittää huomiota näytön laatuun ja akun kestoon, sillä kirjojen lukeminen saattaa muuttua rasittavaksi jos näytön kontrasti tai resoluutio ovat huonoja, ja näytön taustavalo kuluttaa paljon virtaa. Leffakäytössä näytön laadulla ja akun kestolla on merkitystä. Samalla kannattaa varmistaa, että laitteen näytönohjainpiiri tukee eri elokuva(tiedosto)formaatteja.

Erer
Seuraa 
Viestejä346
Liittynyt29.11.2010
emp2

Enpä tiiä. Itelläni olis sim-kortille kyllä paikka tabletissa, vaan mitäpä sillä tekee, kun puhelimen yhteyspisteen kautta saa yhteyden. Itse en ole viitsinyt toista liittymää hankkia - ja maksaa. Puhen nyt on kuitenkin aina messissä ja monissa paikoissa on wifi käytettävissä. Nytkin yhteys puhelimen kautta, kun työpaikan verkko on niin surkea. Sitten tietty eri juttu, jos ei ole älyluuriä käytössä. Silloin toki ehdottomasti geetä peliin.

Minä käytän tabletissani brasilialaista pre-paid -liittymää. Se on halpa (siis Brasiliassa, ei taida Suomessa toimiakaan) ja pelittää hyvin. Lisäksi minun tabletissani on myös puhelinominaisuus.

Muuten minäkin kyselin tällä samalla palstalla aikoinaan, millainen tabletti kannattaa hankkia. En muista aloitinko itse ketjun vai joku muu. Siellä ole asiasta puhetta monelta kannalta. Löytyisiköhän hakutoiminnolla?   

mirab kirjoitti: Israel on tuhottava. Kuulemma myös sianliha on kielletty Israelissa. Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on pienempi kuin Suomen. Kts myös http://tinyurl.com/lobwaek ja http://tinyurl.com/o3hs9ro

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012
Erer
time="9.12.

Minä käytän tabletissani brasilialaista pre-paid -liittymää. Se on halpa (siis Brasiliassa, ei taida Suomessa toimiakaan) ja pelittää hyvin. Lisäksi minun tabletissani on myös puhelinominaisuus.

Muuten minäkin kyselin tällä samalla palstalla aikoinaan, millainen tabletti kannattaa hankkia. En muista aloitinko itse ketjun vai joku muu. Siellä ole asiasta puhetta monelta kannalta. Löytyisiköhän hakutoiminnolla?   

Itse en viitsisi puhelimena tablettia pitää, sillä se on liian suuri ollakseen näppärä. Muutoinkin nykyiset puhelimet on ennemminkin liian isoja kuin näppäriä mukanakuletettavia. Tabletiksi taas myös nää minit on ihan liian pieniä. Jos siis näin ollen joka tapauksessa jo on erikseen puhelimessa liittymä, niin miksi maksaa vielä toisestakin?  Yhteyspisteen käyttäminen on erittäin vaivatonta. Toki, jos kovin paljon jossain bussissa tablettiaan hinkkaa...kaiketikin tarpeet riippuu omista käyttötavoista, joten ehkä paras neuvo on hankkia " kaikki" ominaisuudet, ettei sitten huomaa kaipaavansa juuri sitä, minkä luuli tarpeettomaksi. Vasta käytössähän sen sitten huomaa, mikä lopulta itselleln olennaista. 

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
poni poni

Korvaa sekä läppäri että puhelin tabletilla. Näppikset mukaan niin on hyvä.

Maksoin aikoinaan miniläppäristä sen 250 Euroa, ja se toimii edelleen. Noin pieniä läppäreitä ei enää näytä olevan markkinoilla, joten kun tuo lakkaa toimimasta niin valitettavasti joutunen ostamaan tabletin. Vähän pahasti pelkään että näppis+tabletti ei irtoa alle 250 eurolla, tai jos irtoaa niin eivät toimi yhteen yhtä hyvin kuin pitäisi. Koko tablettivouhotus on hanurista.

emp2
Seuraa 
Viestejä369
Liittynyt19.11.2012

Ipad Air Logitechin suojakuorella, jossa on näppis, on tuossa vieressäni just sisäänajossa. Varsin lupaava yhdistelmä. Paino selvästi pienempi kuin sen edellisen iPad version. Näppis on siis samalla tabletin suojakotelo, tuki lukuasentoon ja kotelon sulkeminen sammuttaa laitteen automaattisesti. 

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Nyt on tullut testailtua erilaisia tabletteja tovi joten kommentti tähän. 7 tuuman tabletit parempi versio älykännykästä, oivia vaikka e-kirjojen lukemiseen ja videoita tms katselee ihan ok,. Kevyempi ja kätevä matkalla.

10 tuumaa taas mahdollistaa em toimien lisäksi mukavammin viestittelynkin joskin todelliseen käyttöön vaikka bt-näppäimistö ainakin minulla on välttämätön, mukavampi katsella videoita ja ylipäätään nettiä kyllä on kuin pienemmällä versiolla, e-kirjat oikeastaan makukysymys.

Reilu puoli vuotta tullut testattua älypuhelimen/tabletin yhdistelmää (Asus/android) ja oikeastaan loistava systeemi huomioimatta joitakin teknillisiä probleemeja. Kaverin iPadia testattua sanoisin että loistava vehje joskin suljetusta systeemistä johtuen musiikin yms siirto laitteeseen typerän vaikeaa, tässä android jyrää, eli itse käännyn androidiin

Tuossapa kuluttaja.fin tuoreita arvioita

http://www.kuluttaja.fi/tuote/valinta.aspx?ID=83b8a715-7912-47a3-9950-6e47d888ecef&referer=%2f

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat