Seuraa 
Viestejä160

Orbital Test Vehicle 3 -testilento alkoi viime vuoden joulukuun 11. päivänä. Atlas 5 -raketti vei maata kiertämään uuden avaruusaluksen, josta ilmavoimat on kertonut hyvin vähän.

Lento on kolmas, joka on suoritettu X37B-avaruusaluksella. Se on miehittämätön sukkulamainen kone, jonka ensilento tapahtui vuonna 2010.

Automaattiohjauksella toimiva kone on pysynyt testien aikana satoja päiviä avaruudessa. Testiohjelmaan on kuulunut ainakin lentokorkeuden muuttaminen ja paikoillaan pysyminen suhteessa maanpintaan. Ensimmäisen testilennon aikana kokeiltiin kuutta lentokorkeutta ja toisella testilennolla kahta.

Liittyisiköhän jotenkin vakoiluun..??  

tekniikkatalous.

Selibatia ei ole perinnöllistä.

Kommentit (18)

Isäntämies
Seuraa 
Viestejä177

Kyllä minä olen vakaasti sitä mieltä, että tämä mysteerikone antaa Obaman porukoille tuiki tärkeää infoa muista suurvalloista. 

Kukaan ei ole hyödytön:
Aina voi olla edes huonona esimerkkinä

Isäntämies
Seuraa 
Viestejä177

Kyllä minä olen vakaasti sitä mieltä, että tämä mysteerikone antaa Obaman porukoille tuikitärkeää infoa muista suurvalloista. 

Kukaan ei ole hyödytön:
Aina voi olla edes huonona esimerkkinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Retvoorti

Orbital Test Vehicle 3 -testilento alkoi viime vuoden joulukuun 11. päivänä. Atlas 5 -raketti vei maata kiertämään uuden avaruusaluksen, josta ilmavoimat on kertonut hyvin vähän.

Lento on kolmas, joka on suoritettu X37B-avaruusaluksella. Se on miehittämätön sukkulamainen kone, jonka ensilento tapahtui vuonna 2010.

Automaattiohjauksella toimiva kone on pysynyt testien aikana satoja päiviä avaruudessa. Testiohjelmaan on kuulunut ainakin lentokorkeuden muuttaminen ja [b]paikoillaan pysyminen suhteessa maanpintaan[/b]. Ensimmäisen testilennon aikana kokeiltiin kuutta lentokorkeutta ja toisella testilennolla kahta.

Liittyisiköhän jotenkin vakoiluun..??  

 

tekniikkatalous.

Tuskinpa!

 

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Isäntämies
Seuraa 
Viestejä177
block52

Mitenköhän tuo paikoillaan pysyminen suhteessa maanpintaan on toteutettu, jos lentokorkeus on ollut maksimissaan 800 km?

Kiertää samalla nopeudella kuin maakin , eikai muuten.

Kukaan ei ole hyödytön:
Aina voi olla edes huonona esimerkkinä

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Isäntämies
block52

Mitenköhän tuo paikoillaan pysyminen suhteessa maanpintaan on toteutettu, jos lentokorkeus on ollut maksimissaan 800 km?

Kiertää samalla nopeudella kuin maakin , eikai muuten.

Tässä tullaan pieneen ongelmaan:

-Jos 800 km korkeudella kiertää Maata samalla nopeudella kuin Maa pyörii, syöksyy ilmakehään alta aikayksiön

-Paikallaan pysyminen vaatii 36000 kilometrin korkeudella olevan radan.

Retvoorti
Seuraa 
Viestejä160
block52
Isäntämies
block52

Mitenköhän tuo paikoillaan pysyminen suhteessa maanpintaan on toteutettu, jos lentokorkeus on ollut maksimissaan 800 km?

Kiertää samalla nopeudella kuin maakin , eikai muuten.

Tässä tullaan pieneen ongelmaan:

-Jos 800 km korkeudella kiertää Maata samalla nopeudella kuin Maa pyörii, syöksyy ilmakehään alta aikayksiön

-Paikallaan pysyminen vaatii 36000 kilometrin korkeudella olevan radan.

Niinkö: 

Kuinka suuri on satelliitin nopeus?

Kiertoradoilla nopeudet ovat aivan toista luokkaa kuin täällä maanpinnalla. Noin 200 km korkeudessa kiertävän satelliitin nopeus on noin 7 km/s eli 27 000 km/h. Ratakorkeuden kasvaessa nopeuskin hiljalleen putoaa. Tietoliikennesatelliittien suosimalla geostationaariradalla noin 36 000 km korkeudessa nopeus on likimain nolla ja satelliitti näyttää pysyvän paikoillaan Maahan nähden.

http://www.ursa.fi/harrastus/jaostot/tekokuut/satelliitit/usein-esitettyja-kysymyksia.html

 

Selibatia ei ole perinnöllistä.

L
Seuraa 
Viestejä7979

Retvoorti

Block52 tarkoiti sitä, että vain 36 000 kilometrin korkeudella radalla pysymiseen vaadittava nopeus on sama kuin maapallon pyörimisnopeus. Toki lentolaite voi hetkellisesti liikkua samalla nopeudella kuin maa kiertää muullakin korkeudella, mutta pysyvällä radalla voi olla maapallon pyörimisen kanssa synkassa vain 36 000 km:n korkeudella. 

Retvoorti
Seuraa 
Viestejä160
L

Retvoorti

Block52 tarkoiti sitä, että vain 36 000 kilometrin korkeudella radalla pysymiseen vaadittava nopeus on sama kuin maapallon pyörimisnopeus. Toki lentolaite voi hetkellisesti* liikkua samalla nopeudella kuin maa kiertää muullakin korkeudella, mutta pysyvällä radalla voi olla maapallon pyörimisen kanssa synkassa vain 36 000 km:n korkeudella. 

Selvitysmies L unohtaa mitä muuta Block52 väitti, eli että putoo alle aikayksikön...?

Kyllä niitä on kiertelmässä eri korkeuksilla.

P.S. * mikä on sinun käsitys hetkellisesti tässä yhteydessä?

Selibatia ei ole perinnöllistä.

block52
Seuraa 
Viestejä1972

Oletetaan, että minisukkula kiertää 800 km:n korkeudessa vakaalla radalla 8 km/s.

Nyt halutaan, että alus pysähtyy kiertämään Maata maan kiertonopeudella.

Tarvittava nopeudenmuutos on noin 14000 kilometriä tunnissa.

Miten ajattelit toteuttaa sen? Huomaa, että alus pitää myös heti kiihdyttää takaisin 8 kilometrin sekuntivauhtiin?

Vertailun vuoksi, avaruussukkulassa delta v -muutos ilmakehään paluuseen oli joitakin kymmeniä metrejä sekunnissa.

 

Ei nyt edes sotketa tähän edes kiertoratafysiikkaa joka kertoo kyseisen manooverin olevan mahdoton. :)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
L

Retvoorti

Block52 tarkoiti sitä, että vain 36 000 kilometrin korkeudella radalla pysymiseen vaadittava nopeus on sama kuin maapallon pyörimisnopeus. Toki lentolaite voi hetkellisesti liikkua samalla nopeudella kuin maa kiertää muullakin korkeudella, mutta pysyvällä radalla voi olla maapallon pyörimisen kanssa synkassa vain 36 000 km:n korkeudella. 

Lisäksi paikallaan pysyminen maanpintaan verrattuna edellyttää sen, että avaruusalus on täsmälleen päiväntasan latitudilla, muualla ei onnistu, vaan rata muodostaa päiväntasan suhteen symmetrisen kahdeksikon. X37B ei lennä päiväntasaajaa myöten 36000 kilometrin korkeudessa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108

Minä otan hiukan varovaisen näkökulman asiaan josta en ole perillä:

"Automaattiohjauksella toimiva kone on pysynyt testien aikana satoja päiviä avaruudessa. Testiohjelmaan on kuulunut ainakin lentokorkeuden muuttaminen ja paikoillaan pysyminen suhteessa maanpintaan. Ensimmäisen testilennon aikana kokeiltiin kuutta lentokorkeutta ja toisella testilennolla kahta.

X37B-koneita on rakennettu tiettävästi kaksi. Toinen niistä on ollut avaruudessa jo yli 400 päivää. Kolmannen testilennon koneella tulee vuosi täyteen.

Kone muistuttaa eläköityneitä avaruussukkuloita muotonsa lisäksi siksi, että se on uudelleenkäytettävä.

Kokonsa puolesta uusi kone on selvästi pienempi, vain neljäsosa edeltäjästään. Alus on yhdeksän metriä pitkä ja 4,5 metriä leveä. Ruumaan mahtuu pinta-alaltaan1,2 * 2,1 neliömetrin kokoinen lasti. Lentokorkeus on 180–800 kilometriä."

 

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

offmind
Seuraa 
Viestejä19740

Eli suomalainen "tiede" toimittaja iskee jälleen.

Kun etsii alkuperäisiä uutisia, niin äkkiähän se mysteeri ratkeaa. Kyse ei tietenkään ollut siitä, että alus olisi pysytellyt jonkin maanpinnan kohdan yläpuolella vaan siitä että alus on käyttänyt radankorjausmoottoreitaan pysytelläkseen tietyllä korkeudella (vuodessahan rata ehtisi painua jo melkoisesti).

Aluss on myös vaihtanut ratakorkeutta.

http://www.space.com/23819-x37b-space-plane-one-year-orbit.html

"All three OTV missions maneuvered to change altitude at least once between launch and landing. Between maneuvers, they made frequent small thruster firings to counteract the effects of atmospheric drag, to maintain a nearly constant altitude," said Ted Molczan of Toronto, a leader in the worldwide community of satellite trackers.

Taking a look at the military space plane's past flights and the present-day mission, Molczan told SPACE.com that OTV-1 occupied a half-dozen different orbital altitudes during its 225-day mission. OTV-2 occupied two different orbital altitudes during its days aloft, accomplished by a series of small thruster firings over a seven-week period.

"OTV-3, as of day 343 in flight, has occupied two different orbital altitudes, accomplished using standard Hohmann transfer maneuvers about 11 weeks after launch," Molczan said in a Nov. 22 email.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_station-keeping

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat