Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Itsellä ollut aina sellainen olettamus, että ovat monesta osasta kasattuja, kunnes avasin evinruden perämoottorin, jossa olikin kampiakseli yhtenäinen.

Mielestäni näin DIY miehen näkökulmasta saisi olla yleisempikin konstruktio, vahvempi kampiakseli, pystyisi kunnostamaan laitteet ilman erikoistyökaluja ( prässi, heittokello ym. ).

Monta kertaa jonkun vanhan romun kunnostuksen kannattavuus kaatuu siihen, että kampiakselityö maksaa liikkeessä 150€+osat päälle.

Onkos joku muu törmännyt yhtenäiseen kampiakseliin jossakin muussa 2-tahtisessa? Sellainen perstuntuma on, että melko harvinainen.

Tosin syy, miksi avasin tuon evikan, oli että kiertokangen pultti oli mennyt poikki ja lohkossa reikä, sekä mäntä ja sylinteri huonona.

Kommentit (4)

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010

Ei nykyisellä tuoreöljyvoitelutekniikalla tarvitse olla vierintälaakeria kiertokangen ja kampiakselin välissä. Voivat siis olla kuten nelitahtiset -liukulaakeroituja, jolloin halkaistava laakeri on helppo toteuttaa. Tosin halkaisun kiinnittävä pulttikin voi mennä poikki, kuten huomasit, toisin kuin purettavalla kampuralla.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010
lokki

Ei nykyisellä tuoreöljyvoitelutekniikalla tarvitse olla vierintälaakeria kiertokangen ja kampiakselin välissä. Voivat siis olla kuten nelitahtiset -liukulaakeroituja, jolloin halkaistava laakeri on helppo toteuttaa.

En usko, ennenkuin näen. Kuulostaa vaan niin hurjalta, neulalaakereilla kaikki tähänmennessä vastaantullet ovat olleet.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622
Liittynyt15.7.2009

No jos nyt suunnittelisin uuden 2t -moottorin  niin taotulla kampuralla ja tuoreöljyvoitelulla tietenkin. Voiteluöljynä korkealuokkainen synteettinen - kanava pumpusta kietokangen rullalaakerille josta myös männälle. Voiteluaineen määrä testattava -- esim 2 kuutiomillimetriä aina 20 kamenkierroksen välein.

 

Kiikkustuoliskeptikko

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
lokki

Ei nykyisellä tuoreöljyvoitelutekniikalla tarvitse olla vierintälaakeria kiertokangen ja kampiakselin välissä. Voivat siis olla kuten nelitahtiset -liukulaakeroituja, jolloin halkaistava laakeri on helppo toteuttaa. Tosin halkaisun kiinnittävä pulttikin voi mennä poikki, kuten huomasit, toisin kuin purettavalla kampuralla.

Eikä tarvitse olla edes liukulaakeri. Nykyään on kiertokangelle halkastavia neulalaakereitakin. Tulee yleensä noiden stroker pin -sarjojen mukana joilla siis pidennetään iskunpituutta epäkeskeisellä alatapilla.

Tappi http://cdn2.sulitstatic.com/images/2011/0216/190448815_02162011478.jpg

Laakeri http://i188.photobucket.com/albums/z48/kazkazzerro/10232009109.jpg

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat