Seuraa 
Viestejä136

Itsellä ollut aina sellainen olettamus, että ovat monesta osasta kasattuja, kunnes avasin evinruden perämoottorin, jossa olikin kampiakseli yhtenäinen.

Mielestäni näin DIY miehen näkökulmasta saisi olla yleisempikin konstruktio, vahvempi kampiakseli, pystyisi kunnostamaan laitteet ilman erikoistyökaluja ( prässi, heittokello ym. ).

Monta kertaa jonkun vanhan romun kunnostuksen kannattavuus kaatuu siihen, että kampiakselityö maksaa liikkeessä 150€+osat päälle.

Onkos joku muu törmännyt yhtenäiseen kampiakseliin jossakin muussa 2-tahtisessa? Sellainen perstuntuma on, että melko harvinainen.

Tosin syy, miksi avasin tuon evikan, oli että kiertokangen pultti oli mennyt poikki ja lohkossa reikä, sekä mäntä ja sylinteri huonona.

Kommentit (4)

lokki
Seuraa 
Viestejä6105

Ei nykyisellä tuoreöljyvoitelutekniikalla tarvitse olla vierintälaakeria kiertokangen ja kampiakselin välissä. Voivat siis olla kuten nelitahtiset -liukulaakeroituja, jolloin halkaistava laakeri on helppo toteuttaa. Tosin halkaisun kiinnittävä pulttikin voi mennä poikki, kuten huomasit, toisin kuin purettavalla kampuralla.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
lokki

Ei nykyisellä tuoreöljyvoitelutekniikalla tarvitse olla vierintälaakeria kiertokangen ja kampiakselin välissä. Voivat siis olla kuten nelitahtiset -liukulaakeroituja, jolloin halkaistava laakeri on helppo toteuttaa.

En usko, ennenkuin näen. Kuulostaa vaan niin hurjalta, neulalaakereilla kaikki tähänmennessä vastaantullet ovat olleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
JoukoA
Seuraa 
Viestejä622

No jos nyt suunnittelisin uuden 2t -moottorin  niin taotulla kampuralla ja tuoreöljyvoitelulla tietenkin. Voiteluöljynä korkealuokkainen synteettinen - kanava pumpusta kietokangen rullalaakerille josta myös männälle. Voiteluaineen määrä testattava -- esim 2 kuutiomillimetriä aina 20 kamenkierroksen välein.

 

Kiikkustuoliskeptikko

No-one
Seuraa 
Viestejä535
lokki

Ei nykyisellä tuoreöljyvoitelutekniikalla tarvitse olla vierintälaakeria kiertokangen ja kampiakselin välissä. Voivat siis olla kuten nelitahtiset -liukulaakeroituja, jolloin halkaistava laakeri on helppo toteuttaa. Tosin halkaisun kiinnittävä pulttikin voi mennä poikki, kuten huomasit, toisin kuin purettavalla kampuralla.

Eikä tarvitse olla edes liukulaakeri. Nykyään on kiertokangelle halkastavia neulalaakereitakin. Tulee yleensä noiden stroker pin -sarjojen mukana joilla siis pidennetään iskunpituutta epäkeskeisellä alatapilla.

Tappi http://cdn2.sulitstatic.com/images/2011/0216/190448815_02162011478.jpg

Laakeri http://i188.photobucket.com/albums/z48/kazkazzerro/10232009109.jpg

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat