Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Olenko ymmärtänyt oikein, että kaavailtu uusi satelliittiseurantavero ja siihen liittyvä autoveronmuutos suosisi auton omistamista, ei sillä ajamista.

Tuntuu ihan siltä kuin autoja eniten ihannoiva, ja niitä vähiten enää tarvitseva, suuri ikäluokka olisi tekemässä oikeaa täsmäverouudistusta omaksi edukseen.

Pitkiä työmatkoja tekevä vanhalla autolla paljon ajava on suuri kärsijä tässä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kommentit (49)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Vatkain

Totta ne työmatkojen verovähennysoikeudet säilyvät?

Katsotaan nyt, ei varmaan nykyisenkaltaisena kuitenkaan sillä:

"Vuoden 2014 alussa on tarkoitus ottaa käyttöön 15 000 kilometrin raja. Kun autoilijan vuoden työajot ylittävät rajan, hänen korvauksensa putoaisi 55 prosenttiin. 43 sentistä osuus olisi 25 senttiä."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/21/kilometrikorvauksille-uusi-naula-arkkuun/201242425/304

Kyllä ne sen vielä leikkaavat.

 

 

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
ROOSTER
Vatkain

Totta ne työmatkojen verovähennysoikeudet säilyvät?

Katsotaan nyt, ei varmaan nykyisenkaltaisena kuitenkaan sillä:

"Vuoden 2014 alussa on tarkoitus ottaa käyttöön 15 000 kilometrin raja. Kun autoilijan vuoden työajot ylittävät rajan, hänen korvauksensa putoaisi 55 prosenttiin. 43 sentistä osuus olisi 25 senttiä."

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/21/kilometrikorvauksille-uusi-naula-arkkuun/201242425/304

Kyllä ne sen vielä leikkaavat.

 

Verovapaat kilometrikorvaukset eivät ole sama asia kuin työmatka-ajojen verovähennysoikeus.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
ROOSTER

Olenko ymmärtänyt oikein, että kaavailtu uusi satelliittiseurantavero ja siihen liittyvä autoveronmuutos suosisi auton omistamista, ei sillä ajamista.

Tuntuu ihan siltä kuin autoja eniten ihannoiva, ja niitä vähiten enää tarvitseva, suuri ikäluokka olisi tekemässä oikeaa täsmäverouudistusta omaksi edukseen.

Pitkiä työmatkoja tekevä vanhalla autolla paljon ajava on suuri kärsijä tässä.

Niin. Uutisissa kerrottiin että tämä rokottaa eirtyisesti kaupunkiseudulla asuvaa lapsiperhettä.

Meillä on puolison kanssa molemmilla n. 40 kilsaa työmatka yhteen suuntaan, taajamaan matkaa 5+ kilsaa yhteen suuntaan (kauppa, lastenhoito, mikä tahansa asia) ja käytössä kaksi henkilöautoa mikä on välttämätön minimi, koska julkisia ei ole.

Onhan se hyvä, että kun vasta on korotettu omakotiasumisen verotusta, palkkaverotusta, osinkoveroja, YLE-veroa sekä arvonlisäveroa, että huomattiin vielä yksi verotuskohde jossa voidaan räätälöiden kohdentaa meille erityinen lisäraippavero.

No, ei kädestä suuhun elävän, pienten lasten huoltajan ja asuntolainavelallisen auta muu kuin purra hammasta, maksaa, ja tehdä vielä enemmän töitä ja yrittää vähän kovemmin. Siksi varmaan näitä veroja näin kohdennetaankin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Simplex
Seuraa 
Viestejä2962
Liittynyt26.1.2010

Ollilan malli on susi. Mikäli maamme tieverkosto kuuluu ns. välttämättömiin asioihin, tieverkon ylläpito tulee hoitaa yhteiskunnan toimesta verotuloilla, mielellään progressiivisesti bruttotulojen ja pääomatulojen mukaan. Tällöin pienituloisempia kohdellaan lempeämmin kuin hyvätuloisia. Todennäköisesti vasemmistoliittokaan ei vastustaisi kyseistä rahoitusmallia. Ollilan ehdottama malli rokottaa kohtuuttomasti (pääkaupunkiseudulla asuvaa) pienituloisia työssäkäyviä ihmisiä. Ollila on sen verran vieraantunut todellisuudesta, että hän on sokea moiselle "pikkuseikalle". Samaa voi sanoa monesta Arkadianmäellä puuhastelevasta poliitikosta ja virkamiehestä.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

Eikä kestäisi kauaa kun netistä saisi tilattua murikan joka tupakansytyttimeen lykättynä sekoittaisi sen signaalin niin että veroa ei kertyisi.

Sitten tulisi murikan paljastimet ja murikanpaljastimen paljastimet.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Ehdotus on paitsi täydellisen järjetön, myös epäoikeudenmukainen ja väärinkäytöksille altis. Siteeraten jonkun poliitikon kommenttia susi jo syntyessään. Kyseistä hulluutta on vastustettava kynsin ja hampain loppuun asti.

Verottaja on kiinnostunut kuppaamaan niin yrittäjää kuin palkansaajaakin kaikenlaisesta työhön liittyvästä matkustamisesta, kilometrikorvauksista olikin tuossa aiemmin juttua, matkakuluvähennyksistä vihjattiin eilisessä Mot-ohjelmassa: 

Pekka Ruuhonen (pääjohtaja verohallinnosta):
”. . . jos puhutaan vaikkapa palkansaajien verotuksesta, niin siellä on edelleen sellaisia vähennyksiä, joissa aivan varmasti tietynlaista verovuotoa tapahtuu. Yritysten vähennysjärjestelmää on nyt jälleen ruvettu monimutkastamaan. Puhutaan bisnesenkelivähennyksestä, näistä t&k-vähennyksistä, ja niin edelleen, jotka ovat omia luomaan mahdollisuuksia myöskin tahallisiin tai tahattomiin väärintulkintoihin.”

MOT:
”Millaisia yksityishenkilöiden verotuksenvähennyksiä voisi poistaa?”

Pekka Ruuhonen:
”No, esimerkiksi matkakuluvähennykset.”

 

Tämän satelliittivalvontasekoilun taustallahan on vain yksi asia, valtio pelkää autojen kulutuksen tippuessa tekniikan kehityksen myötä polttoaineveron tulojen romahdusta, tähänpä sitten ratkaisuksi se että maksetaan ulkomaille kalliista ja absurdista kyttäysjärjestelmästä ja verojenkeruukustannukset samalla moninkertaistetaan. Kuinka kaheli voikaan päättäjä olla?

On se jumalauta kumma, kun yksityisellä puolella rahat ovat vähissä säästetään ensiksi omista menoista, ei tehdä kalustohankintoja, palkkoja leikataan jne, mutta kun on valtiosta kyse, ollaan ihan ensimmäiseksi rokottamassa rahoittajaa eli veronmaksajaa aina vaan lisää, omista menoista tingitään sitten ihan viimeiseksi

 

 

 

Simplex
Seuraa 
Viestejä2962
Liittynyt26.1.2010

Haluan purnata vielä erästä asiaa vastaan, nimittäin "vyöhykkeitä" vastaan. Jos autoihin tulee GPS-paikannukseen perustuvat järjestelmät, auton liikkuminen voidaan paikallistaa muutaman kymmenen metrin tarkkuudella. Kaiken maailman "vyöhykkeet", joiden rajat on vedetty kynällä - vyöhyke A loppuu tähän ja B alkaa tästä - on ns. perseestä.

Luulisi että nykypäivän byrokraatit osaisivat tehdä liukuvia vyöhykkeitä, missä tariffi muuttuu pikkuhiljaa vyöhykkeen A hinnasta vyöhykkeen B hinnaksi. Sama pätee myös maataloustukiiin ja muihin vastaaviin vyöhykehinnoitteluihin, joissa perusteluina käytetään esim. kuntarajoja tai maantieteellisiä leveyspiirejä. Terävärajainen vyöhykkeellisyys on yksi epätasa-arvoisemmista hallintomalleista ikinä, kun taasen liukuva vyöhykkeellisyys on armollinen vyöhykerajoilla liikkuville/asuville.

Ymmärrän kyllä, että yksinkertaisille virkamiehille asia on vaikea ymmärtää, mutta olisi toivottavaa, että hallinnossa olisi ajatuskyvyyllä varustettuja virkamiehiä. Minua on aina suuresti askarruttanut se, miksi juuri (valtion/kunnan/yrityksen) hallintoon pesiytyvät kaikki sellaiset tyypit, joita siellä ei nimenomaan pitäisi olla. Mikä meitä ihmisiä vaivaa, että asioista päättämään valitaan inkompetentteja puupäitä?

Simplex
Seuraa 
Viestejä2962
Liittynyt26.1.2010

Mikäli eduskunta päättää omassa järjenvähyydessään ottaa satelliittipaikannukseen perustuvan järjestelmän käyttöön, niin järjestelmän häirintä on lapsellisen helppoa.

Häiritseminen voidaan toteuttaa niin, että se ei häiritse muita autoilijoita tai edes samassa autossa olevaa navigaattoria.

Tuossa GPS-värkissähän on antenni. No, antennin voi toki peittää vaikkapa metallisuojalla, jolloin paikannin ei kuule satellitteja ja paikannus ei onnistu. Jos tämä on teknisesti mahdotonta jäämättä siitä kiinni, paikantimen antennin välittömään läheisyyteen voidaan sijoittaa sopiva häiriölähde, joka häiritsee juuri ja juuri paikanninta, mutta ei säteile niin paljoa, että se häiritsisi muiden autoilijoiden laitteita tai navigaattoria.

Nykyautoissa voidaan myös softalla säätää kilometrimittarin lukemaa tai estää pienellä teknisellä vippaskonstilla kilometrien kertyminen, niin eiköhän tämä ollut nyt tässä. Autossahan ei tarvita enää oikeastaan sen kilometri- tai nopeusmittaria, sillä matka- ja nopeustiedot saa navigaattoristakin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Tsah. Ensin närkästyin verouudistuksesta, mutta kun olen sitä miettinyt, se olisi kyllä minulle oikein sopiva siinä mielessä, että olen suunnitellutkin luopuvani "museaalisesta" autoarmadastani, kai 9 kpl tällä hetkellä + muut, ja hankkivani yhden uuden jonka huollattaisinkin vieraalla. Kiiltävän musta kookkaahko sedan tai stw bensakoneella.

 

Mutta. Tuossa satelliittijutussa on niin monta avointa kohtaa, ettei se minun elinaikanani ala toimia. Miten esim. ajoneuvoihin joissa ei ole ns. boxeja voisi asentaa laitteen joka luotettavasti pystyisi siirtämään gsm-verkolla dataa kansalaistilille? Kun minä lähden magneettosytytteisellä potkukäynnisteisellä baanalle, mikä on se kohta rakkineessa johon väyläkaapeli tökätään kiinni ja sinetöidään?

Taitaa vaan olla paree pitää nuo kaasaripelit ja perusdieselit ajossa yhä. Lähenkin tästä ostamaan Tectyyliä, tykkirasvaa ja tervaa...

- Ubi bene, ibi patria -

Simplex
Seuraa 
Viestejä2962
Liittynyt26.1.2010

Vielä eräs mahdollisuus paikanninpohjaisen verotuksen kohtuullistamiseksi. Sen sijaan, että paikannin blokataan täysin, ei ole suurikaan tekninen ponnistus toteuttaa verotuksellinen uudelleenkohdennus niin, että paikannin luulee liikkuvansa jossakin kevyemmin verotetulla vyöhykkeellä. GPS-satelliittien radat ja lähetystaajuudet on tiedossa, jolloin verotuksellisesti kevennettyjen paikkasignaalien syöttäminen paikantimen antenniin on varsin triviaalia. Tämä jos mikä on pienen ihmisen verosuunnittelua.

Sand
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt15.3.2011
Kosh
ROOSTER

Olenko ymmärtänyt oikein, että kaavailtu uusi satelliittiseurantavero ja siihen liittyvä autoveronmuutos suosisi auton omistamista, ei sillä ajamista.

Tuntuu ihan siltä kuin autoja eniten ihannoiva, ja niitä vähiten enää tarvitseva, suuri ikäluokka olisi tekemässä oikeaa täsmäverouudistusta omaksi edukseen.

Pitkiä työmatkoja tekevä vanhalla autolla paljon ajava on suuri kärsijä tässä.

Niin. Uutisissa kerrottiin että tämä rokottaa eirtyisesti kaupunkiseudulla asuvaa lapsiperhettä.

Meillä on puolison kanssa molemmilla n. 40 kilsaa työmatka yhteen suuntaan, taajamaan matkaa 5+ kilsaa yhteen suuntaan (kauppa, lastenhoito, mikä tahansa asia) ja käytössä kaksi henkilöautoa mikä on välttämätön minimi, koska julkisia ei ole.

Onhan se hyvä, että kun vasta on korotettu omakotiasumisen verotusta, palkkaverotusta, osinkoveroja, YLE-veroa sekä arvonlisäveroa, että huomattiin vielä yksi verotuskohde jossa voidaan räätälöiden kohdentaa meille erityinen lisäraippavero.

No, ei kädestä suuhun elävän, pienten lasten huoltajan ja asuntolainavelallisen auta muu kuin purra hammasta, maksaa, ja tehdä vielä enemmän töitä ja yrittää vähän kovemmin. Siksi varmaan näitä veroja näin kohdennetaankin.

Työmatkakulut voi edelleen vähentää verotuksessa, lisäksi meillä on ylisuuri kilometrikorvaus sekä asuntolainojen verovähennys. Voi teitä raukkoja, jos joudutte antamaan edes hieman takaisin saavutettuja etuuksianne, etuuksia joihin valtiolla ei ole varaa. Ehkä ei kannata muuttaa korpeen, jos verot korpeavat.

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

lokki
Seuraa 
Viestejä4447
Liittynyt3.1.2010

Fiksusti toteutettuna tuossa voisi olla ideaa nerokkaaksi liikenteenohjausjärjestelmäksi. Määrättäisiin kilometrihinta ajoneuvon sijainnin ja ajankohdan liikennekuormittavuuden mukaan. Ruuhkassa ajetut kilometrit maksaisivat eniten, maalla tyhjää tietä kesäkelissä ajaen vähiten -tai ei mitään. Tarkka hinta ajetusta kilometrisä selviäisi kokonaisjärjestelmän havaitsemien liikennetiheyksien mukaan mahdollisesti vasta jälkikäteen systeemin tulostaman liikennetiheys-aika-alue-tiedon perusteella.

Ruuhkat aiheuttavat todella suuria kustannuksia lisääntyneenä tarpeena liikenneinfran rakentamiselle ja haittaavat kaikkien liikennesuortteiden laatua myöhästymisinä ja ennen kaikkea ympäristöhaittoina. Systeemi taltioisi ajelusi järjestelmään, josta voisit itse tarkastaa kustannuksesi systeemin tuottamasta kilometrihinta-alue(värjätty alue kartalla)-aika-animaatiosta, jossa autosi liikkuu ja taksamittari raksuttaa.

Nastarengasindikaattori tarvittaisiin myös, jotta auton päällystettä kuluttava efekti tulisi myös laskutettua oikeudenmukaisest. Se on helppo hoitaa muutamalla keskeiselle paikalle asetetulla nastadetektorilla, joka yhdistäisi nastatiedon detektorin yli ajaneeseen ajoneuvoon. Pelkkä mikrofoni ja äänianalyysilaitteisto tunnistaa helposti nastarenkaat. Tämän merkitys on keväällä äärimmäisen tärkeä, kun nastoja ei enää varsinaisesti tarvita, mutta kuivalla tiellä hakkaavat asfaltista irti pölyä. Nastoituksen käytön lisähintaa maksettaisiin progressiivisesti mitä kauempana ollaan keskitalvesta.

Kun sitten lähdet nastarenkaisella autollasi kaupunkialueella työpaikallesi ja lumisateen takia rekka tukkii tien ylämäessä. Kasvaa normaali aamuliikenteen vitutus eksponenttiin kahdeksan, kun töistä myöhästymisesi lisäksi muistat jonossa odottaessasi raksuttavan kilometritaksamittarin. Eiköhän seuraavana pyryaamuna tee mieli katsella joukkoliikenteen aikatauluja ja sovitella niitä työkiireisiinsä. Eikähän tällä helposti saada muutama auto vähemmän aiheuttamaan ruuhkaa ja lisämatkustajia parantamaan joukkoliikenteen kannattavuutta ja palvelukykyä. Jos ei tehoa, korotetaan ruuhkahintaa.

Hieno systeemi teoriassa, mutta poliitikot sen kuitenkin vesittävät, eikä tuota liikenteenohjaushyötyä kuitenkaan ymmärretä hyödyntää. :(

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
Simplex
[/quote]

[quote author="Simplex" time="17.12.2013 klo 12:41"]

Vielä eräs mahdollisuus paikanninpohjaisen verotuksen kohtuullistamiseksi. Sen sijaan, että paikannin blokataan täysin, ei ole suurikaan tekninen ponnistus toteuttaa verotuksellinen uudelleenkohdennus niin, että paikannin luulee liikkuvansa jossakin kevyemmin verotetulla vyöhykkeellä. GPS-satelliittien radat ja lähetystaajuudet on tiedossa, jolloin verotuksellisesti kevennettyjen paikkasignaalien syöttäminen paikantimen antenniin on varsin triviaalia. Tämä jos mikä on pienen ihmisen verosuunnittelua.

Myös postivaunujen ryöstämien villissä lännessä 1800 luvulla oli varsin triviaalia puuhaa. Sen jälkeen täälläkin monet laittomuudet ovat olleet melko triviaaleja. Laittomuuksia ne ovat silti. Mieti, voit esimerkiksi kaupassa punnita jonkun tuotteen halvemman kilohinnan tuotteella. Säästät vuodessa sievoisen summan, homma on melko triviaalia ja jos kassa huomaa niin sanot vaan, että hupsista, on vahingossa tullut painettua väärää nappulaa. Ja tuollainen virhe on vielä melko uskottava jos sitä vertaa siihen, että syöttää omaan verotusantenniinsa vahingossa väärää signaalia.....

Simplex
Seuraa 
Viestejä2962
Liittynyt26.1.2010
mluluke

Myös postivaunujen ryöstämien villissä lännessä 1800 luvulla oli varsin triviaalia puuhaa. Sen jälkeen täälläkin monet laittomuudet ovat olleet melko triviaaleja. Laittomuuksia ne ovat silti. Mieti, voit esimerkiksi kaupassa punnita jonkun tuotteen halvemman kilohinnan tuotteella. Säästät vuodessa sievoisen summan, homma on melko triviaalia ja jos kassa huomaa niin sanot vaan, että hupsista, on vahingossa tullut painettua väärää nappulaa. Ja tuollainen virhe on vielä melko uskottava jos sitä vertaa siihen, että syöttää omaan verotusantenniinsa vahingossa väärää signaalia.....

Terkoituksenani on esittää keinoja joilla järjestelmää voi harhauttaa mahdollisimman helposti jäämättä siitä kiinni, jolloin jos harhauttaminen tulee rittävän helpoksi, järjestelmän rakentaminen ei enää kannata.

Kuitenkin jaksan edelleenkin marmattaa siitä, että suunniteltu verotusmalli on kohtuuttoman epäoikeudenmukainen pienituloisia kohtaan: Pienituloiselle pääkaupunkiseutulaiselle 600 euroa on suuri summa, kun taasen suurituloiselle se on enemmänkin peanuts. Tämän takia ehdotan progressiivista veromallia kattaen tuloverotuksen ja pääomatulot, jolloin heikomassa asemassa olevat henkilöt eivät saa niin pahasti siipeensä.

Voi toki argumentoida miksi köyhän pitää ylipäätään omistaa autoa, ja miksei köyhä kulje käyttäen loistavaa julkista liikennettä. Suurin syy lienee se, että julkinen liikennen ei joko palvele tätä köyhää tai sitten köyhän elämäntilanne muusta syystä johtuen vaatii oman auton käyttöä sukkuloidessaan kodin, päiväkodin, kaupan ja työpaikan välillä.

Mielestäni valtion ei pitäisi alkaa määräämään milloin ja missä köyhä saa liikkua. Sana "Pohjois-Korea" tulee mieleeni.

Ei ole köyhän vika se, että pääkaupunkiseutu on kaavoitettu täyteen kaupunkien isien ja äitien suuren ahneuden johdosta. He kyllä kaavoittivat tontteja asumiselle ja teollisuudelle kyllä, mutta unohtivat pienen seikan, nimittäin liikenneinfran ja liikennemäärät. Nyt kun kaupungit on saatu ahdettua täyteen, alkaa asukkaiden säälimätön kuppaaminen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat