Seuraa 
Viestejä3602

 

Jos et  diggaa tätä Jorma Ollilan visioimaa uuden tekniikan ymppäämistä autoosi joko kustannussyistä tai pidät valtion luomaa kansalaisten seurantajärjestelmää arveluttavana, voit vastustaa sitä allekirjoittamalla sitä vastustavan kansalaisaloitteen:

 

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

 

Viimeisen kahden tunnin aikana oli tullut 750 allekirjoitusta lisää.

 

 

Too many protest singers, not enough protest songs...

Sivut

Kommentit (201)

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602

 

Allekirjoittajia on nyt 13 633 eli 6000 enemmän kuin 34 tuntia sitten. Tätä vauhtia 50 000 nimeä on kasassa alle kahdessa viikossa.

Too many protest singers, not enough protest songs...

kfa
Seuraa 
Viestejä2517

Suosittelen antamaan tässä asiassa signaalia asiasta päättäville. Kun kerran kansalaisaloite on olemassa niin sitä voi erittäin hyvin käyttää välineenä juuri tälläisissä tilanteissa. En usko, että kansalaisaloitteita menisi läpi laeiksi asti mutta sitä voi käyttää neuvoa-antavana kansanäänestyksenä ja  protestin ilmaisemisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6654

Toi on joka suhteessa niin idioottimainen esitys ettei sitä ikinä tule. Kyse on vain lähinnä populistisesta ihmisten härnäämisestä ja ilmaisen mediajulkisuuden hankkimista. Iltapäivälehdet tienaavat tuolla hyvät rahat.

Ja kyllä, ymmärrän että "ikinä" on hillittömän pitkä aikaväli.

Allekirjoittakaa myös tieliikenteen kulutusjuhlan puolesta:

Nopeusrajoituksien korottaminen maanteillä

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä1265

Kansalaisaloitteillahan on tarkoitus muuttaa lainsäädäntöä. Hieman ihmettelen, mitä tällä aloitteella on tarkoitus muuttaa koska tuosta kilometriverosta ei ole mitään lakia valmisteilla eikä taida tullakaan useaan vuoteen. Onko tarkoitus kirjata perustuslakiin ihmisen liikkumisvapaus ilman seurannan mahdollisuutta? Sitten täytyy varmaan kännykätkin kieltää.

Tuo asia tulee varmaan eduskunnassa keskusteltavaksi eri yhteyksissä joten sikäli aloite on turha. Mielestäni asiaan liittyy muita suurempia kysymyksiä kuin tuo vakoilumahdollisuus, kuten tekninen toimivuus ja kustannukset. Vaikuttaa rikollistensuojelualoitteelta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
PSYbuse

Itse käyn Lahdesta käsin duunissa Vantaalla, taitaisi loppua työn teko jos tää tulisi voimaan... Paatero varmastikin odottaa tämän idean läpimenoa housunpuntti pullottaen. Aivan niinkuin passeja varten kerätyn sormenjälkirekisterin kanssakin..

Kai sinä nytkin autoilustasi veroa maksat?

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365
CE-hyväksytty
PSYbuse

Itse käyn Lahdesta käsin duunissa Vantaalla, taitaisi loppua työn teko jos tää tulisi voimaan... Paatero varmastikin odottaa tämän idean läpimenoa housunpuntti pullottaen. Aivan niinkuin passeja varten kerätyn sormenjälkirekisterin kanssakin..

Kai sinä nytkin autoilustasi veroa maksat?

Joo. Polttoaineveron muodossa. Tohon ehdotukseen sisältyi, että autovero poistuisi kokonaan. Eli edelleen maksaisin polttoaineveroa? Mä en uutta autoa hanki, eli autoveron poisto ei mua koske. Lisänä se, etten kaipaa yhtään enempää viranomaisvalvontaa kansalaisten valvontaan.

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä1265

Luulisin että suurin syy kilometriveron vastustamiseen on pelko siitä, että järjestelmää voitaisiin käyttää ylinopeuksien valvontaan, eli tuo syy on naamioitu kansalaisvapauksien kaapuun. Luulen että ylinopeuksien tehostettu valvonta tulee muutenkin. Nopeusvalvontatolppiin liitetään rekisterinumeron tunnistin ja kahden tolpan välisen keskinopeuden mittaava laitteisto. Siviilipoliisiautoissa on laitteistot, jotka mittaavat automaattisesti vastaantulevien autojen nopeudet ja tunnistavat rekisterinumeron ja siten seulovat suuret ylinopeudet.

Tietysti järjestelmää voitaisiin käyttää autovarkauksien ja vakavamman rikollisuuden selvittämiseen; tätä vastustanevat vain rikolliset. Nykyään esim. puhelintietojen käyttäminen rikosten selvittämiseen on tehty aika vaikeaksi; poliisipäällikön on hankittava oikeusviranomaisen lupa.

Itse pitäisin suurimpina mahdollisia teknisiä ongelmia. Jotta järjestelmän poisto päältä estettäisiin, se olisi varmaan kytkettävä auton tietokoneeseen ja ajonestojärjestelmään, jotka varmistavat GPS-yhteyden. Myös maksujen porrastaminen alueittain tulee varmaan herättämään paljon keskustelua.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6654

Toisaalta voisi ajatella, että kilometrivero esitettiin ajatuksena ihan vain trollausmielessä, jotta herätettäisiin hieman kansalaiskeskustelua kuinka suuri luottamus kansalaisilla on poliittiseen johtoon. Ajatus on niin absurdi, että vähitenkin poliittisesti aktiivinen autoileva kansalainen nousee tuosta takajaloilleen ja lähtee puolustamaan perusoikeuksiaan, koska uhataan astua röyhkeästi hänen varpailleen.

Teknologia muuttuu tänään todella nopeasti, ja kaikki uuden teknologian tuomat mahdollisuudet eivät välttämättä ole automaattisesti hyvään suuntaan. Pitää käydä hieman kansalaiskeskustelua teknologian käytön rajoista. Luultavasti tämä oli lähinnä selvityksen tilanneiden mielessä ja taka-ajatuksena.

Ylinopeuksien tehostettu automaattinen valvonta esimerkiksi mainitulla keskinopeuden mittaamisella voisi olla kenties perusteltua, jos nopeusrajoituksia nostettaisiin 110 ja 130 km/h. Itse toivoisin joillekin moottoritieosuuksille myös 160 km/h nopeusrajoitusta.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602

Uusi poliisilaki on valmisteilla ja on aika mielenkiintoista miten se suhtautuu ns. ylimääräiseen tietoon jonka piiriin GPS ja tukiasematiedot kuuluvat. Allaoleva hallituksen esitys eduskunnalle ei minun käsittääkseni mitenkään rajaa näiden tietojen käyttöä, päinvastoin esitetyt valtuudet antavat poliisille mahdollisuuden käyttää tietoja hyvin vapaasti.  Alleviivaukset ovat minun: 

 

 

Ylimääräisen tiedon käyttäminen

Uuden poliisilain 5 luvun 53 §:n mukaan ylimääräisellä tiedolla tarkoitetaan telekuuntelulla, televalvonnalla, tukiasematietojen hankkimisella ja teknisellä tarkkailulla saatua tietoa, joka ei liity rikokseen tai vaaran torjumiseen taikka joka koskee muuta rikosta kuin sitä, jonka estämistä tai paljastamista varten lupa tai päätös on annettu. Vaikka sitä ei pykälässä nimenomaisesti mainitakaan, lähtökohtana voidaan pitää, että ylimääräinen tieto on saatu lainmukaisella salaisen tiedonhankintakeinon käytöllä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että päätös keinon käytöstä on tehty asianmukaisesti ja salaisen tiedonhankintakeinon käytössä on noudatettu päätöksessä asetettuja ehtoja ja rajoituksia sekä käyttöä ohjaavia lainkohtia. Tiedonhankintakeinon käyttöä koskevan päätöksen tekemisen jälkeen tapahtuvat muutokset esimerkiksi rikosnimikkeessä eivät vielä tarkoita sitä, että kysymys olisi ylimääräisestä tiedosta.

Ylimääräisen tiedon käyttämisestä säädetään uuden poliisilain 5 luvun 54 §:ssä. Pykälän 1 momentin mukaan ylimääräistä tietoa saa käyttää rikoksen selvittämisessä, kun tieto koskee sellaista rikosta, jonka estämisessä olisi saatu käyttää sitä tämän luvun mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu. Ylimääräisen tiedon käyttämisestä päättää tuomioistuin, jos sillä on toimivalta päättää siitä tiedonhankintakeinosta, jolla tieto on saatu.

Uuden poliisilain 5 luvun 54 §:n 2 momentin ylimääräistä tietoa saa lisäksi käyttää aina rikoksen estämiseksi, poliisin toiminnan suuntaamiseksi ja syyttömyyttä tukevana selvityksenä. Sinällään 2 momentissa mainittu poliisin toiminnan suuntaaminenkin voi liittyä 1 momentissa mainittuun rikokseen selvittämiseen, mitä tukevat myös 2 momentin perustelut. Niissä todetaan (HE 224/2010 vp, s. 134), että poliisin toiminnan suuntaamisen osalta voisi olla kysymys esimerkiksi siitä, että tietoa ei käytetä näyttönä vaan esitutkinnan suuntaamiseen. Esitutkinnan suuntaamista on esimerkiksi tutkintalinjan valinta. Perustelujen mukaan ylimääräistä tietoa voitaisiin siten käyttää apuna tässä tarkoituksessa vähäisenkin rikoksen osalta.

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2013/20130016#id1934364

Too many protest singers, not enough protest songs...

ID10T
Seuraa 
Viestejä11352

Olen ilmeisesti hieman yksinkertainen, mutta en ymmärrä tätä satelliittiseurannan vastustusta. Kukaan ei muutenkaan voi ajaa oikeastaan missään, ilman että joku näkisi. Maanteillä on lisäksi valvontakameroita jokaisessa isomassa risteyksessä (täältä voi laskea, ken haluaa: http://www2.liikennevirasto.fi/alk/kelikamerat/). Myös kaupunkien keskustoissa on kameroita piilotettuna ties minne. Mikä siis oikeastaan muuttuisi, kun nyt jo liikkeitäsi pystytään seuraamaan kohtuullisen tarkasti? Ja kuten jo joku taisi mainitakin, on meillä kaikilla jo valmiiksi seurantalaitteet mukana (kännykkä).

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Puuhevonen

Toisaalta voisi ajatella, että kilometrivero esitettiin ajatuksena ihan vain trollausmielessä, jotta herätettäisiin hieman kansalaiskeskustelua kuinka suuri luottamus kansalaisilla on poliittiseen johtoon. Ajatus on niin absurdi, että vähitenkin poliittisesti aktiivinen autoileva kansalainen nousee tuosta takajaloilleen ja lähtee puolustamaan perusoikeuksiaan, koska uhataan astua röyhkeästi hänen varpailleen.

Itse törmäsin asiallisesti samaan ehdotukseen vuonna 2001, mutta vasta vuosikymmen myöhemmin siitä nousi kohu.

Ottaen huomioon miten vironomaisrekisterit vuotavat kuin seula, esim. poliisirekisterit (esim. Putin/Myllylä) erinäiset terveydenhuollon rekisterit (paljon tuomioita). Eiköhän NSAlla ole tiedot kaikkista suomalaisista :-(.

 

Ennen piti sentään maa piti miehittää ja kaapata väestörekisteristä kanasalisten kortit ja sen perusteella lähettää juutalaisiksi rekistöröidyt keskitysleirille. Nykyisin edes miehitystä tarvita.

Monissa anglosaksisissa maissa ei ole keskitetyä väestörekisteriä, vaan pelataan esim. syntymätödistuksilla (tapaus Obama) tai Englannissa pitää esittää muutama vesi/kaasu/sähkölaitoksen lasku osoitukseksi kiinteästä asumisesta pankkitilin avaamiseksi.

Keskitetyllä rekisteröinnillä on niin hyvät kuin huonot puolensa.

 

 

EI kmverolle
Seuraa 
Viestejä8
ID10T

Olen ilmeisesti hieman yksinkertainen, mutta en ymmärrä tätä satelliittiseurannan vastustusta. Kukaan ei muutenkaan voi ajaa oikeastaan missään, ilman että joku näkisi.et mukana (kännykkä).

Minä ainakin vastustan seurannan lisäksi sitä ajatusta  että tuollaisen veron perimiseksi täytyy perustaa uusia virkoja vähintään satoja ( eiköhän julkinen sektori ole nyt  jo paisutettu äärimmilleen) ja sen lisäksi jokin yksityinen yritys joka toimittaa lähettimet ja seurantalaitteet, saa avoimen piikin laskuttaa valtiota. Ja kaiken maksavat autoilijat ( sekä välillisesti kaikki suomalaiset ).

Ja kun tuo on kerran saatu polkaistua käyntiin, vain taivas on kattona maksujen korotuksille.

PAHINTA olisi kuitenkin tarkkailu. Alussa vain verottajalla olisi oikeus tietoihin, mutta pitemmän päälle esimerkiksi nopeudenvalvonta sekä vakuutusmaksut hoituisivat järjestelmän kautta. Sakot tulisi helposti välittömästi, kun nopeus olisi järjestelmän mukaan 8km/h yli rajoituksen.

On kerrottu, että uusi systeeemi poistaisi autoveron uutta autoa ostettaessa ja vuotuisen käyttömaksun.
Kuitenkin systeemi koskisi kaikkia, eli myös niitä autoja joista on jo maksettu täydet verot hankittaessa. Tämä olisi todella törkeää maksattaa autovero moneen kertaan samasta autosta.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

taucalm
Seuraa 
Viestejä7174

Jo pelkkä järjestelmän ylläpito (130milj) maksaa 130000:n autoilijan verotuksen verran, jos osuutena pidetään 3,3st/km. Jos otetaan huomioon ensisijoitus järjestelmään niin luku nousee yli 500000:n autoilijaan. Aika kovat ovat kustannukset seurannasta.

Id1ot oli liian yksinkertainen ilmeisesti tuottamaan laskennallista dataa mielensä sisällä, että olisi ymmärtänyt miksi satelliittiseurantaista veronperintää vastustetaan.

Keskiverto-autoilijan vuotuinen verotaakka kasvaa vajaalla tuhannella eurolla järjestelmän toteutuessa mikä katkaisee jälleen pienituloisen selkärangan ja suistaa pienituloisuudesta köyhäksi työttömäksi, kun varallisuus ei riitä auton käyttämiseen.

20000km vuotuisalla ajelulla on veron osuus 660€ + laitteiston vuokra. Tämä on aikamoinen rangaistus heille, jotka eivät asu Suomen suurkaupungeissa ja joutuvat turvautumaan joka tilanteessa omaan, tai laina-autoon.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

kfa
Seuraa 
Viestejä2517

Ehdotuksen taloudelliset vaikutukset eivät ole läheskään niin merkittäviä kuin sen yksityisyyden suojaa murentava vaikutus. Älkää hyvät ihmiset luopuko yksityisyydestänne ja oikeuksistanne sillä jälkeenpäin niitä ei enää saa takaisin. Tässä vaiheessa asiaan on vielä helppo puuttua ottamalla kantaa kansalaisaloitteen kautta. Jos varhainen palaute on riittävän voimakkaan negatiivista niin poliitikoilla ei riitä uskallusta lähteä kannattamaan älyttömyyttä. 

Tähän asti en ole itse joutunut puolustautumaan väärän positiivisen havainnon perusteella tehtyjä syytteitä vastaan. ja mielellään toivoisin saman tilanteen jatkuvan tulevaisuudessakin. Mitä yleisempää seuranta on sitä todennäköisemmin joutuu jossakin vaiheessa todistelemaan omaa syyttömyyttään. Näin on käynyt maailmalla niin DNA- sormenjälki- kuin kaikkien muidenkin vastaavien rekistereiden kohdalla. 

Mellä on verhot ikkunoissamme, vaikka emme teekään niiden takana rikollisia asioita. Pidän kiinni oikeudestani käyttää verhoja jatkossakin. Pidän myös kiinni oikeudestani halutessani sulkea kännykkäni ja olla jatkuvan seurannan ulkopuolella. En halua autooni seurantalaitetta, jota en saa halutessani itse sulkea.

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä1265

Ei Suomen oikeusjärjestelmässä joudu todistamaan syyttömyyttään vaan syyllisyys pitää osoittaa. En tiedä olisiko järjestelmällä mahdollista skannata alueellisesti autoja, mutta jos voisi, sitä olisi varmaan käytetty esim. Ulvilan murhatapauksen yhteydessä. Kaikki murhapaikasta esim. kilometrin säteellä murha-aikana pysäköidyt autot olisi skannattu ja "vieraiden" autojen omistajia olisi kuultu. Joku olisi saattanut joutua suotta epäilyksenalaiseksi mutta niin voi joutua myös silminnäkijähavainnon, valvontakameran tai puhelintiedon perusteella. Mutta kun otetaan huomioon miten paljon tuollainen mahdollisuus edistää murhan selvittämistä, nettovaikutus on ilman muuta positiivinen.

Siirtymävaiheessa autolla, josta on verot maksettu olisi varmaan alemmat tariffit jolloin kaksinkertaista veroa ei joutuisi maksamaan. Maksumiehiksi joutuisivat lähinä ne jotka ajelevat jatkuvasti yli 10 vuotta vanhoilla autoilla, joiden hinnassa ei ole lainkaan veroa jäljellä.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Näinonnäreet

Ei Suomen oikeusjärjestelmässä joudu todistamaan syyttömyyttään vaan syyllisyys pitää osoittaa. En tiedä olisiko järjestelmällä mahdollista skannata alueellisesti autoja, mutta jos voisi, sitä olisi varmaan käytetty esim. Ulvilan murhatapauksen yhteydessä. Kaikki murhapaikasta esim. kilometrin säteellä murha-aikana pysäköidyt autot olisi skannattu ja "vieraiden" autojen omistajia olisi kuultu. Joku olisi saattanut joutua suotta epäilyksenalaiseksi mutta niin voi joutua myös silminnäkijähavainnon, valvontakameran tai puhelintiedon perusteella. Mutta kun otetaan huomioon miten paljon tuollainen mahdollisuus edistää murhan selvittämistä, nettovaikutus on ilman muuta positiivinen.

 

Kun kerran kansalaisten valvominen on niin positiivinen juttu niin miksi ei GPS-kaulapantaa/sirua nahan alle jokaiselle kansalaiselle?

Too many protest singers, not enough protest songs...

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Näinonnäreet

Ei Suomen oikeusjärjestelmässä joudu todistamaan syyttömyyttään vaan syyllisyys pitää osoittaa.

 

Siksi aikaa kun syyllisyys osoitetaan on tapana laittaa kalterien taakse.... jos autosi on ollut väärässä paikassa väärään aikaan, olet epäilty.

 

 

Syyttömästi vangituille tai tuomituille on maksettu Suomessa valtion varoista miljoonakorvauksia 2000-luvulla, ilmenee Valtiokonttorin Seinäjoen Sanomille viime viikolla toimittamista tilastoista.

Vapauden menetyksestä on maksettu korvauksia noin 11 956 000 euron edestä vuodesta 2000 lähtien tämän vuoden heinäkuun loppuun mennessä.

Vastaavana aikana Valtiokonttori on saanut syyttömiltä peräti 5 436 korvaushakemusta.

– Korvauksia ovat saaneet vankeuteen ja tutkintovankeuteen syyttömästi tuomitut sekä syyttömästi pidätetyt. Syyttömästi ehdottomaan vankeuteen tuomittuja on kuitenkin vähän, kertoi lakiasiainpäällikkö Pekka Syrjänen Seinäjoen Sanomille viime viikon keskiviikkona.

http://www.seinajoensanomat.fi/artikkeli/171182-syyttomille-vangeille-ja-tuomituille-maksettu-lahes-12-miljoonaa-euroa

Too many protest singers, not enough protest songs...

Näinonnäreet
Seuraa 
Viestejä1265

Oletko nyt ihan varma että kaikki nuo 5436 ovat olleet syyttömiä? Vai olisiko osalla niin että todisteet eivät ole riittäneet tai syytekynnys ei ole ylittynyt. Vastapainoksi on aika suuri määrä rikosten uhreja jotka ovat kärsineet taloudellisesti tai vammautuneet ja joihin kohdistunutta rikosta ei koskaan selvitetä.

Yleisesti voidaan sanoa että keinot joilla parannetaan poliisien mahdollisuuksia selvittää rikoksia ovat rehellisten kansalaisten eduksi ja rikollisille haitaksi. Mutta rehellisissäkin kansalaisissa on joukko itsetietoisia "oikeuksistaan kiinni pitäviä", jotka marisevat lentokenttien turvatarkastuksissa, passitoimiston sormenjälkileimauksessa ja aina kun jokin uusi valvontakeino on tulossa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Saanen tehdä taas ennustuksia jotka toteutuvat.

1. Seurantaan perustuva vero tulee.

2. Muut jo tutut verot säilyvät "tilapäisesti".

3. Porrastuksesta luovutaan. (=Maaseudun näivettämispolitiikkaa ei voi unohtaa).

4. Autojen kulutuskertoimista luovutaan eli riisikuppi ja hummeri maksavat saman.

5. "Tilapäisesti" säilyvät verot jäävät pysyvästi tilapäisiksi.

 

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat