Tuli tehtyä mäkikuisma viinaa

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Tai en minä vaan mun äiti - eli vanha tyhjä minttupullo täyteen mäkikuisma kukkia ja sitten 40% viinaa päälle. Sen jälkeen pitää antaa sen seistä pari viikkoa vaikkapa ikkunalaudalla.

Sen verran vielä että sitä ei pidä ottaa kuin yks pieni kulaus päivässä koska jos juot paljon niin ei varmaan tee hyvää.

Mitkä vaikutukset sitten ovat? No se antaa sulle paljon pirteämmän ja kirkkaamman olon - aistit herkistyy - varsinkin näkö. Mäkikuismaa vaan hakemaan - niitä kasvaa villinä siellä täällä niityillä joita ei hoideta, ja kun tulee olo että vois kohentaa olotilaa niin a vot!

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
deep'n'dark
Tai en minä vaan mun äiti - eli vanha tyhjä minttupullo täyteen mäkikuisma kukkia ja sitten 40% viinaa päälle. Sen jälkeen pitää antaa sen seistä pari viikkoa vaikkapa ikkunalaudalla.

Sen verran vielä että sitä ei pidä ottaa kuin yks pieni kulaus päivässä koska jos juot paljon niin ei varmaan tee hyvää.

Mitkä vaikutukset sitten ovat? No se antaa sulle paljon pirteämmän ja kirkkaamman olon - aistit herkistyy - varsinkin näkö. Mäkikuismaa vaan hakemaan - niitä kasvaa villinä siellä täällä niityillä joita ei hoideta, ja kun tulee olo että vois kohentaa olotilaa niin a vot!

Varokaa aurinkoa sitä nautittuanne.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Electric shadow

Muistan ton entuudestaan mutta mikä on homman nimi sen suhteen?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija
deep'n'dark
Electric shadow

Muistan ton entuudestaan mutta mikä on homman nimi sen suhteen?

Mäkikuisman ja auringon yhteisvaikutuksena on todettu iho-oireita, ihottumaa muistaakseni. Jopa sitä syöneiden hevosten huulet saattavat tulehtua oleskeltuaan auringossa. Mekanismia en tunne.

Vierailija

Tuli mieleen lapinmiehen riekkokeitto. Keitetään riekkoa aikansa kossussa, heitetään riekko pois ja juodaan liemi.

Vierailija

Mäkikuismassa olevalla hyperisiinillä voi olla fototoksisia vaikutuksia suurilla annoksilla, normaaliannoksilla harvemmin aiheutuu ongelmia.
Masennusta poistava vaikutus alkaa vasta 2-3 viikon päästä.
Valmistus ja myynti vaatii nykyään lääkelaitoksen luvan koska sillä on yhteisvaikutuksia joidenkin lääkkeiden kanssa.

Vierailija

Suomessa lääkelain alaisena rohdosvalmisteena
on markkinoilla yksi mäkikuismauutetta sisältävä
valmiste (EspericumR). Se sisältää mäkikuisman
etanolikuivauutetta 80 mg/kapseli vastaten 0,25
mg kokonaishyperisiinia. Valmisteen annostusohje
on: 1–2 kapselia 1–2 kertaa päivässä.
Saksassa eniten käytetty mäkikuismavalmiste
on kauppanimeltään JarsinR-300,
joka sisältää mäkikuisman metanolikuivauutetta
300 mg tabletissa vastaten 0,9 mg kokonaishyperisiiniä. Tämän valmisteen annossuositus on
kolme tablettia kolmesti vuorokaudessa. Nykyisen
käsityksen mukaan mäkikuismavalmisteiden annossuosituksien
tulee perustua valmisteiden sisältämän
uutteen määrään eikä hyperisiinipitoiduuksiin
kuten aikaisemmin.
Aloitusannos tulisi olla 900 mg/vrk ja ylläpitoannos
300–600 mg/vrk.(uutetta)
Mäkikuisman hyperisiinipitoisuus on 0,1-0,3 %, kuivatussa kasvissa on tietysti enemmän.

Vierailija

Mikä mahtaa olla hyperisiinipitoisuus suoraan kasvista viinalla uutetussa kamassa?

Kasvin latvaosia siis viinapulloon ja muutama vuorokausi annetaan olla välillä ravistellen. Kauniin punaista ainakin tulee.

Muuten, särmikäs kuismakin ajaa asian, kuuluu olevan hyvää potenssille - siinä on sitä särmää.

Vierailija
deep'n'dark

Eilen aloitin aiheesta Villin luonnon ravintoaarreaitta ketjun ja just täällä huuhtelin mesiangervot ja ne on nyt lävikössä valumassa. huomenna laitan kuivumaan.

En o kyllä aatellu viinan kanssa lutrata mäkikuismien kanssa ja aoin koluta lähialuetta jos löytäisin Virmajuurta. Oon joskus löytänyt mutta sinne en nyt pääse ja pitäis löytää kun se on upea kasvi josta saa rentouttavaa teetä. Mä oon luullu että mäkuismakin rentouttaa eikä ole piriste?

Alkomaholin kanssa oon lätrännyt yrttilientä Männynkärkäsuutetta tehdessäni. Resepti oli nimellä Romanialainen kansanomainen yskänlääke:
[size=50:1fliwsmh](Kirjasta: Luonnonmukaiset parannuskeinot)[/size:1fliwsmh]

Kassillinen tuoreita männynkärkkäitä
Kilo fariinisokeria.
Isoon lasipurkkiin ja aurinkoiselle paikalle ikkunalaudalle.
Käännellään sillointällöin n. 1kk.
Siivilöidään valmistunut siirappi.
Siihen lisätään vahvaa 75% viinaa pullollinen ja
1 sitruunakilon hyvin siivilöity mehu.

Nautitaan ruokalusikallisittain.

Kun aikoinani tein niin en voinut vastustaa kiusausta ottaa snapseina. Lapseni virnuili että kylläpäs nyt äitillä on köhää.
Hyvää!

Vierailija
Pönni
Kun aikoinani tein niin en voinut vastustaa kiusausta ottaa snapseina. Lapseni virnuili että kylläpäs nyt äitillä on köhää.
Hyvää!

No, yskittikö?

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Pönni
En o kyllä aatellu viinan kanssa lutrata mäkikuismien kanssa ja aoin koluta lähialuetta jos löytäisin Virmajuurta. Oon joskus löytänyt mutta sinne en nyt pääse ja pitäis löytää kun se on upea kasvi josta saa rentouttavaa teetä.

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/ku ... virmajuuri

Valeriaanaa bongattu sekä Vantaan Tikkurilassa että kesämökillä Lahdessa joutomaa - niityiltä.

Mäkikuisman kanssa ei kannata lähteä leikkimään. Sillä on ikäviä sivuvaikutuksia monien muiden lääkkeiden kanssa ja luonnosta itse valmistetun uutteen vahvuus on aina tuntematon.

http://www.google.fi/search?hl=en&q=m%C ... h&aq=f&oq=

http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=6713095

Yksi mäkikuisman sivuvaikutus on ehkäisypillereiden tehon väheneminen.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija
Electric shadow
Pönni
Hyvää!

No, yskittikö?

Ei! Ihan tehokasta.
Mutta..
Timjamivalkosipuli/sipulimaito Timjamilla on ihan paras limanirroittaja! Toimii. En o tarvinnu kaupan yskänlääkettä .. ees muista koska.. ?

Vierailija
kfa
[size=50:3lhnv5s8]
Pönni
En o kyllä aatellu viinan kanssa lutrata mäkikuismien kanssa ja aoin koluta lähialuetta jos löytäisin Virmajuurta. Oon joskus löytänyt mutta sinne en nyt pääse ja pitäis löytää kun se on upea kasvi josta saa rentouttavaa teetä.
[/size:3lhnv5s8]
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/ku ... virmajuuri
Valeriaanaa bongattu sekä Vantaan Tikkurilassa että kesämökillä Lahdessa joutomaa - niityiltä.

Kaukana molemmat. Mun mesta on täälläpäin.
Voipi löytyä lähempää täältä nykykodin liepeiltä kun on kosteikkoja.

Mäkikuisman kanssa ei kannata lähteä leikkimään. Sillä on ikäviä sivuvaikutuksia monien muiden lääkkeiden kanssa ja luonnosta itse valmistetun uutteen vahvuus on aina tuntematon.
http://www.google.fi/search?hl=en&q=m%C ... h&aq=f&oq=
http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=6713095
Yksi mäkikuisman sivuvaikutus on ehkäisypillereiden tehon väheneminen.

Joo.. ei ole mun lempiyrtti. Eilen keräsin kun oli pellon pientareella.
Mutta hm..
Auttaiskohan se vaihdevuosiin? Lisääkö estrogeenituotantoa?!

Vierailija
Electric shadow
Mikä mahtaa olla hyperisiinipitoisuus suoraan kasvista viinalla uutetussa kamassa?

Kasvin latvaosia siis viinapulloon ja muutama vuorokausi annetaan olla välillä ravistellen. Kauniin punaista ainakin tulee.

100 milligrammassa kuivauutetta on n. 0,3 mg hyperisiiniä.
Määrä voi vaihdella paljonkin, kasveissa on eroja ja jos uuttaa liian laimealla etanolilla, kaikkia aineita ei liukene siihen varmaankaan riittävästi.
80 % virolainen viina voisi toimia, kasvien kukat ja nuput kuivataan, jauhetaan ja lisätään viinaan.
Koktaili suodatetaan, etanoli haihdutetaan ja saatua kuivauutetta niellään aluksi

Vierailija

Mäkikuisma voi alentaa samanaikaisesti käytettävien lääkeaineiden, esimerkiksi syklosporiinin, digoksiinin, ehkäisytablettien, teofylliinin ja varfariinin, pitoisuutta plasmassa ja heikentää näiden lääkeaineiden tehoa. Yhteisvaikutus johtuu todennäköisimmin mäkikuisman aiheuttamasta maksan entsyymien aktiivisuuden lisäänty-misestä.

Mäkikuismaa sisältävien valmisteiden käytön äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa joidenkin lääkeaineiden pitoi-suuden nousun vaarallisen korkeaksi. Tällaisia lääkeaineita ovat erityisesti varfariini, syklosporiini, teofylliini ja digoksiini.

Äskettäin julkaistussa tutkimuksessa todettiin mäkikuisman vähentävän merkitsevästi indinaviirin (Crixivan®) pitoisuutta plasmassa (Lancet 355:547, 2000). Indinaviiri on proteaasin estäjä, jota käytetään HIVn hoidossa aikuisilla. Liian matala indinaviiripitoisuus voi johtaa resistenssin kehittymiseen ja hoidon epäonnistumiseen. Vastaava yhteisvaikutus on mahdollinen myös muiden HIV-lääkkeiden kanssa.

Lääkelaitos suosittelee seuraavaa:

* Indinaviiria ja muita HIV-lääkkeitä saavien potilaiden ei pidä käyttää mäkikuismaa sisältäviä valmisteita, koska seurauksena voi olla HIV-lääkkeiden tehon menetys.

* Muita lääkevalmisteita (myös ilman reseptiä myytäviä) käyttävien potilaiden ei tulisi aloittaa mäkikuismaa sisältävien valmisteiden käyttöä kysymättä lääkäriltä tai apteekkihenkilökunnalta neuvoa, koska mahdollisen yhteisvaikutuksen seurauksena lääkehoidon teho saattaa heiketä. Mäkikuismavalmisteita ja samanaikaisesti lääkkeitä jo käyttäviä potilaita kehotetaan ottamaan yhteyttä lääkäriin ennen mäkikuisman käytön lopettamista.

* Potilaita kehotetaan kertomaan lääkärilleen, jos he käyttävät mäkikuismaa sisältäviä valmisteita.
/www.laakelaitos.fi/ajankohtaista//3/tiedote_2_2000_makikuismalla_haitall...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat