Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

En usko että ihmiset pystyvät ainakaan pitkään teeskentelemään älykkäämpää kuin ovatkaan, mutta olen vuosien varrella alkanut uskomaan että jotkut ihmiset jotenkin alitajuisestikin ajautuvat "teeskentelemään" vähä-älyisempää kuin ovatkaan. Kysymys ei ole välttämättä siitäkään että halutaan saada olla osa porukkaa hinnalla millä hyvänsä, ja mitään nerojahan ei porukassa välttämättä siedetä, koska nämä on helppo mieltää ylimielisiksi ja omahyväisiksi. - Välttämättä älykkään ihmisen puheet eivät sellaisia millään tavalla edes ole, mutta ympäristöllä on aina oma agendansa nostaa ja laskea yksittäisiä ihmisiä, ja silloin kun ärrymme jotakuta ihmistä kohtaan, saatammekin itseasiassa olla ärtyneitä hänen fanejaan kohtaan! Esim. jonkun "Katri-Helenan sinivalkoinen ääni" alkaa pikkuhiljaa nyppimään kun näkee tuon tuostakin otsikoita joissa hänet maalaillaan suurinpiirtein koko kansan pyhimykseksi. Samalla tiellä ovat omalla tavallaan televisiosta tutut Riku & Tunna, kansakunnan saarnamiehiksi (kts. uusin Image) päädyttyään he saavat väistämättä paljon paskaa päälleen sen takia että se heihin kohdistuva ihailu on välillä rasittavaa, vaikka he itse eivät olisikaan.

On toki ymmärrettävää että kaikki eivät valokeilaan haluakaan juurikin sen takia että "massojen vihaa" ei ole kiva ottaa vastaan.

Mutta jos nyt jätetään julkkikset ja tietoinen piilottelu, niin todellakin on olemassa alisuoritujia jotka ikäänkuin tekevät kaikkensa mitätöidäkseen kaikki lahjansa ja kykynsä, ja varsinkin älynsä. Joskus oikein ihmetyttää kun tuntee jotain ihmisiä jotka jatkuvalla syötöllä haukkuvat itseään, että miten he JAKSAVAT. Miten yksi ja sama ihminen voi yhden päivän aikana onnistua vähättelemään itsensä jokaisessa mahdollisessa välissä? En minä sitä peräänkuuluta että pitäisi kokoajan kehua ja ylistää itseään kuin umpihullu, vaan sitä ettei kokoajan haukkuisi itseään.

Erityisesti tämä ärsyttää silloin kun selvästi näkee että toinen ihminen olisi hyvin fiksu, järkevä, viisas ja älykäskin, mutta kokoajan hän sabotoi itseään ja tekee tihutyötä omaa itseään vastaan.

Onko kyseessä itsevarmuuden puute? Kaksi ihmistä saattaa olla täsmälleen yhtä älykkäitä, mutta toinen näistä päättyy joksikuksi "tärkeäksi" tyypiksi jonnekin ja paistattelee toisten suosiossa oikein pönöttäen omasta erinomaisuudestaan, mutta toinen vain luikki varjosta toiseen, tärisee muiden ihmisten läsnäollessa, änkyttää ja sönköttää sekavia kuin olisi täydellinen älykääpiö - vaikka ei ole. Ei kai sitten tietysti mikään ihme ole jos jälkimmäinen vakuuttuu siitä että on tyhmä, koska ei osaa tai uskalla antaa älynsä loistaa. Teineille tätä kai enemmän sattuu, mutta näyttäisi siltä että suuren ikäluokan edustajissa on oikein kansantauti että minä olen huono, en minä tuota tajua, minä olen mitään, minä syön näitä käpyjä tässä kun tarjoan teille muille täytekakkua jne.

Ehkä tuollaiset touhut huomaa helpommin muiden suhteen kuin oman itsensä kohdalla, mene tiedä. Tiedän että tulee helposti jotenkin melkeinpä loukkaantunut olo kun joku tulee sanomaan että voisit olla armollisempi itseäsi kohtaan. Kai sitä ajattelee että olen yrittänyt kriittinen itseäni kohtaan "ettei tule mitään sanomista", ja sitten sekin on väärin - ärsyyntyyhän siitä kun mikään ei käy. Ja vähättelykulttuuri on kuulema Suomessa ihan default, jostain kauempaa idästä lähtöisin ja paikalliseen mentaliteettiin kiinni syöpynyt. Happy happy joy joy -hangonkeksiriekkumiset tuntuvat vieraalta, joten siinä mielessä on turha alkaa vaatimaan että ihmiset yhtäkkiä olisivat oikein lääpällään itseensä ja näkisivät itsessään pelkkää hyvää. 

Neutraali asenne voisi kuitenkin olla ihan ok. Se minusta olisi tervettä, aitoa itsevarmuutta että tiedostaa että asiat ovat miten ovat, omassa mielessä ja kehossakin, eikä kokoajan tarvitse haukkua tai kehua itseään. 

Sivut

Kommentit (22)

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Rousseau
Miten yksi ja sama ihminen voi yhden päivän aikana onnistua vähättelemään itsensä jokaisessa mahdollisessa välissä? En minä sitä peräänkuuluta että pitäisi kokoajan kehua ja ylistää itseään kuin umpihullu, vaan sitä ettei kokoajan haukkuisi itseään.

Eikö kuitenkin ole parempi liioitella niin päin että vähättelee itseään, kuin että esittäisi olevansa parempi kuin oikeasti onkaan? Takuulla pienempi vääryys niinpäin kuin toisinpäin. Minuunhan tämä toki sopii, siis tuo itsensä vähättely, ei toki niin että kuitenkaan oikeasti olisin kuitenkin ihan kelpo ihminen. On mulle jopa töissä joku joskus kommentoinut että aika ärsyttävää tuollainen vähättely. Mut minkäs teet?

Nämähän on kulttuuririippuvaisia asioita. Tähän meidän meininkiin kuuluu perinteisesti tuo vähättely, se tulee sieltä Ameriikoista se paisuttelu eli päinvastainen meininki. Kuten tiedätte niin en mikään "isäm maan puollustaja" ole joten kyse ei ole siitä että jotenkin arvostaisin tätä meidän meininkiä, mutta kyse on jonkun verran siitä että mikä tahansa mikä sieltä USAsta tulee on aina määritelmänsä mukaan huonoa tai väärää. Paitsi DrPepper.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tiijjä sitte. Kun mäkin oon aikalailla vähättelijä luonnossa. Mutta on siitä hyötyäkin ollut. Tyypit sanoo että onpas vaatimaton jätkä vaikka onkin oikeasti noinkin lahjakas ja hieno ja mukava.

Itsekehua välttävänä, tai ihan vaan normaalisti elävänä jos ei ole itsekehumiehiä, saa naisen. Tosin vaan yhden loppuelämäkseen...

En usko että kukaan saa loppupeleissä mitään konstilla jota ei luonnostan osaa. Ainakin jos ajatellaan että sen saavutuksen kanssa saisi elää vanhuuskuolemaan asti. Ja vieläpä poliisia ja (suomen) verottajaa pakoilematta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

En tosiaan pidä kerskunnasta enkä siitä että kuvitellaan itsestään liian suuria, enkä ehdota moista vähättelyn tilalle. Ehdotan vähättelyn tilalle ei-mitään, eli neutraliteettia. Eihän meidän tarvitse kokoajan olla kaikkialla arvioimassa itseämme. Tosi-tv suoltaa juurikin sellaista paskaa että arvostellaan illallisia, arvostellaan jotain jodlauksia ja arvostellaan milloin mitäkin. Välillä joku piruparka puhkuu läskeissään ja trikoissaan hikisenä kaikelle maailmalle näin esitellen ettei ole tyytyväinen itseensä, ettei voi olla tyytyväinen ennen kuin on lähes tappanut itsensä näkemällä vaivaa.

Ihmisille on perin outoa ja vaikeaa antaa asioiden olla sellaisia kuin ovat. Tietysti saa tehdä korjauksia jos on tyytymätön, mutta enemmän pitäisi auttaa ihmisiä olemaan tyytyväisiä helposti tässä ja nyt. Epämääräinen tyytymättömyys ja pahoinvointi purkautuu negatiivisuutena, kaiken arvostelemisena ja haukkumisena, ja loputtomana taisteluna että pääsisi jonkinlaiseen perfektionistin nirvanaan. Jos niin ei voi tapahtua, pitää ikäänkuin elää loputtomassa synnintunnustuksessa ja jatkuvalla syötöllä mieltää miten paska sitä onkaan?

Vähättelystä tekee huonon asian se että se rapauttaa kaiken ympäriltään. Joku ihminen saattaisi olla oikeasti avuksi ja hyödyksi lähimmäisilleen, mutta ei tee mitään koska "mitäs minä, enhän minä osaa, ei minusta ole". Itsekin pelkään että minusta on enemmän haittaa kuin hyötyä ihmisille, ja siksi mieluummin vetäydyn tilanteista joissa voisi joutua olemaan enempi toisten kanssa. Nakertaa kokoajan ajatus että ne pettyvä kuitenkin. Sitten kun avoimin mielin tarkkailen muita ihmisiä, huomaan etteivät hekään ole täydellisiä, eikä heihin silti petytä niin että syttyy joku 3. maailmansota jos joku yksittäinen moka tulee.

Paitsi tietysti tietynlaisissa suvuissa joka minullekin on niin harmillisen tuttu. Mistään asioista ei voi puhua avoimesti ettei se ja se hermostu, ja sitten puhutaan selän takana ja sitten "se" hermostuu kumminkin. Kyllähän sen ymmärtää että se itsensä loputon haukkuminen on jonkinlaista eloonjäämistaktiikkaa jolla pyritään varmistamaan selusta. "Älä minua kiusaa, katsos kun kiusaan itse itseni jo valmiiksi etukäteen."

Taikauskosta pitkälti vähättelyssä myös on kyse, kun laajemmalta alalta tarkastellaan. Pelätään että sattuu jotain, jos hetken on liian ylpeä ja pollea. Tämän ymmärrän erittäin hyvin, sen verran monta kertaa kokenut itsekin että mikään hyvä ei ikinä kestä, mutta paskassa saa rämpiä vaikka loppuelämänsä.

Kyynisyys ja epäluuloisuus ovat kuitenkin asioita joihin en taida tohtia koskea, kun menee jo aihe liian vaikeaksi. Mutta jos ihminen haluaa vähätellä älykkyyttään, silloin hänen pitäisi nimenomaan kaihtaa kyynisyyttä, koska kyynisyyshän voi saada hänet (apua!) vaikuttamaan jopa älykkäältä.

Toope
Seuraa 
Viestejä24875
Liittynyt23.7.2006
Toope

Yritin tuossa laittaa yyveetä nimim. Rousseaulle, mutta eihän sekään täällä toimi. Olisin kutsunut hänet Näkökulmaan. Toivottavasti hän tämän viestin huomaa.

Mixei yksityisviestit toimi? Tyhmä kysymys sikäli, koska mikään muukaan ei toimi.

Kopioin toisesta ketjusta, koska yv:ä en onnistunut lähettämään. Menköön sitten julkisena. Paska foorumi nykyinen, parempikin on olemassa. Tervetuloa Näkökulmaan. Koskee muitakin hyviä keskustelijoita.

terv. Toope

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Rousseau

En tosiaan pidä kerskunnasta enkä siitä että kuvitellaan itsestään liian suuria, enkä ehdota moista vähättelyn tilalle. Ehdotan vähättelyn tilalle ei-mitään, eli neutraliteettia. Eihän meidän tarvitse kokoajan olla kaikkialla arvioimassa itseämme.

Taas palataan siihen kulttuuriin. Käsittääkseni täällä meillä maalaisilla on aina ollut sellainen meininki että ei asioita selitellä mitenkään vaan tehdään ensin ja sitten ehkä selitellään. Eli koko ajatus siitä että ensin kehuttaisiin itseä ja sitten vasta näytettäisiin että onko myös kykyä, on täysin vieras. Mieluummin vähäteltiin ja jälkeenpäin sitten oltiinkin parempia.

Rousseau
Tosi-tv suoltaa juurikin sellaista paskaa että arvostellaan illallisia, arvostellaan jotain jodlauksia ja arvostellaan milloin mitäkin.

Jep. Ja mistähän mahtaa tulla koko tosi-teeveen idea? No just sieltä.

Ja siinähän ei lainkaan ole ideana se että tehtäisiin jotain oikeasti hyvin, vaan nimenomaan se hirveä uhoaminen ja kohkaaminen vaikka ei lainkaan osaisi mitään. Amerikassa ei nähdä mitään ristiriitaa siinä että sekä roskakuski väittää osaavansa tehdä sydänleikkauksia, ja että sydänkirurgi väittää osaavansa tehdä sydänleikkauksia. Oletko kuullut väitettä "asenne on tärkein" tai "pitää uskoa itseensä?" Nuohan on just sitä (roskakuskin osalta) ja jokainen jotenkuten normi-ihminen tajuaa miten sairasta on ajatella noi kommentit yhtä arvokkaina. Ja kuitenkin amerikkalainen televisio saa tuollaista ajatusta myytyä ympäri maailman.

Välillä joku piruparka puhkuu läskeissään ja trikoissaan hikisenä kaikelle maailmalle näin esitellen ettei ole tyytyväinen itseensä, ettei voi olla tyytyväinen ennen kuin on lähes tappanut itsensä näkemällä vaivaa.

Rousseau
Joku ihminen saattaisi olla oikeasti avuksi ja hyödyksi lähimmäisilleen, mutta ei tee mitään koska "mitäs minä, enhän minä osaa, ei minusta ole". Itsekin pelkään että minusta on enemmän haittaa kuin hyötyä ihmisille, ja siksi mieluummin vetäydyn tilanteista joissa voisi joutua olemaan enempi toisten kanssa.

Nyt sitten vaihdoitkin yhtäkkiä aihetta. Se että vähättelee itseään ja osaamistaan ei toki mitenkään tarkoita, ainakaan miehillä, että ei sitten kuitenkin tekisi ja osaisi. Kyllä minä yritän ja teen vaikka väärin ensin, sitten vaan opitaan virheistä ja tehdään uudelleen paremmin. Ja minä kun olen perfektionisti niin yleensä teen niin monta kertaa uudelleen että ainakaan ihan heti ei tule vastaan ketään joka sen homman osaisi paremmin. Kyllä minä ohjelmistosuunnitteluaikoinani tahkosin yhtä "bugia" (ei omaa, oli perua Nokian edellisen kännykkäsukupolven ohjelmistosta, kukaan ei vaan ollu pystynyt sitä vikaa paikallistamaan) useamman kuukauden (osittain omalla ajalla, ja uusia työkaluja kehittäen) että sain sen korjattua. Kun tuon työn menetin niin pakkohan se oli täysin ummikkona mennä täysin vieraalle alalle. Toki aivan täysi idiootti olin siinä tietenkin aluksi (sain jopa varoituksen, työsäännöt on vähän tiukemmat metallimiehillä kuin ohjelmistosuunnittelijoilla...) mutta lopulta olin solun ainoa joka pystyi mihin tahansa työvaiheeseen siinä solussa. Minulle myös yleensä tuotiin uudet tuotteet joita kukaan ei koskaan ollut tehnyt, koska tiesivät että pystyn nekin tekemään (tämähän ei kuulunut työsopimukseen...)

Eli ei kyse ole siitä että ei osaisi tai yrittäisi, vaan että on surkeaa jos väittää osaavansa mutta käykin ilmi että ei osaa. Ei miehelle saa niin käydä. Oletko lukenut sitä vitsiä siitä kun amerikkalainen tuli irkkubaariin ja tarjosi tuhatta dollaria sille joka pystyy juomaan kymmenen tuoppia peräkkäin? Se on sellainen 2-kerros-vitsi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Enpä tunne sitä vitsiä.

Noh, en mielestäni vaihtanut aihetta, kun tässä on se vähättely edelleen työnalla. Ja se, mitä tänään olen miettinyt, että ihminen ei pääse täyteen potentiaaliinsa kun vähättelee itsensä jo etukäteen olemattomiin. En tiedä sitten että lieneekö enempi naisille ominaisesta tavasta kyse, mutta kyllä minä olen kohdannut ihmisiä - useimmiten naisia - jotka jo etukäteen torppaavat asioita sen vuoksi että uskovat etteivät kuitenkaan kykene.

Itseäni esim. nyppii sellainen että perheenäiti on aina valittamassa perheen muille jäsenille että ei hän osaa, ei hän tajua jne. Millaisen kuvan hänen tyttärensä saa naisena olemisesta, kun se on pelkkää valittamista siitä miten huono on? Entä miten poika suhtautuu aikuisena naisiin, kun äiti on kokoajan vain morkannut omaa itseään ja kieltäytynyt ihan mitättömistäkin asioista kun ei kuitenkaan (muka) osaa. Oli vaikka tikanheitto (ihan noin esimerkkinä), niin aina se alkaa jollain kaamealla narinalla miten siitä ei kumminkaan tule mitään ja minä olen niin huono. Joku jonninjoutava vapaa-ajan viete, ei kai kukaan niin tolvana ole että alkaa hirnumaan kuin hyeena jos joltakulta menee pari tikkaa huitsun kuuseen - ja senhän takia ihmiset kai etukäteen haukkuvat itsensä maanrakoon, ettei se mokaaminen olisi niin kamalaa?

Edelleenkin painotan että kehuskella ei tarvitse, eikä uhota (naurettavaa touhua). Kunhan vaan läppänsä kiinni aika kun tekee mieli haukkua itsensä. Avoimin mielen katsoo että toimiiko joku juttu, vai ei. Eihän sitä tarvitse etukäteen ennustaa ja tietää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Toope
Toope

Yritin tuossa laittaa yyveetä nimim. Rousseaulle, mutta eihän sekään täällä toimi. Olisin kutsunut hänet Näkökulmaan. Toivottavasti hän tämän viestin huomaa.

Mixei yksityisviestit toimi? Tyhmä kysymys sikäli, koska mikään muukaan ei toimi.

Kopioin toisesta ketjusta, koska yv:ä en onnistunut lähettämään. Menköön sitten julkisena. Paska foorumi nykyinen, parempikin on olemassa. Tervetuloa Näkökulmaan. Koskee muitakin hyviä keskustelijoita.

terv. Toope

Sä olet tyhmän rasistin lisäksi myös ääliö

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331
Liittynyt22.3.2005

Olen molempia, enkä viittaa edelliseen. Juuri siksi. 

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

Viimeisimmässä kehityskeskustelussa pomo kehui minua ja työskentelyäni, sanoi lahjakkaaksi ja kysyi, enkö aio opiskella pidemmälle. Purskahdin itkuun.

Toope
Seuraa 
Viestejä24875
Liittynyt23.7.2006
CE-hyväksytty

Mutta minulla on sanottavaa.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Toope
CE-hyväksytty

Aijjaa.. En ole sulta koskaan kuulut muuta kuin "on ongelma, jotain pitäisi tehdä" -tyyppistä jauhantaa.

Tietysti jos pidät "sanottavaa" -kategoriaa sen verran löysänä, että siihen kuuluu myös "jollain tavalla ongelmaan pitää saada ratkaisu". Silloin sinulla on ihan helvetisti sanottavaa.

Vierailija
Toope
CE-hyväksytty

Kun ei näe arvoa missään, pitää se kaikille määritellä.

nimimerkkierkki
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt1.1.2014

Jatkuva itsensä haukkuminen muille on rasittavaa. Täytyy löytää ne hyvät puolet itsestään. Mitä älyyn tulee, niin mielestäni terve maalaisjärki toimii paremmin kuin joku yli-analysointi ja sivistyssanoilla väittely, jota muut ei ees ymmärrä... Ei tartte osata hepreaa ymmärtääkseen jutun pointin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat