Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt4.1.2014

Miten yksinäisyyden ja köyhyyden aiheuttamaa itsetuhoisuutta pitäisi hoitaa?

Tuntuu turhauttavalta hokea lääkäreille ja muille auttajille sitä mantraa, että ei olle rahha, ei olle ellämmä, koska kukaan ei jostain syystä kuuntele.

Aivan kuin ongelma ratkeaisi sillä, että köyhyyden tympeyttä hoidetaan mielen ongelmana.

Sivut

Kommentit (163)

Ulkkomaallainen
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt4.1.2014
jousaha
Rahastako se itten kiinni on?

Ei heti, mutta tilanteen pitkittyessä rahan puute passivoittaa elämän ja syrjäyttää sosiaalisista piireistä.

Ongelma korostuu, jos ihminen ei solahda syrjäytyneen identiteettiin, koska nämä ihmiset eivät pääse ollenkaan tai täysimääräisesti tukien piiriin.

Täysin syrjäytynyt saa tuet. Osaksi eteenpäin yrittävä ei tai saa niitä rajoitetusti tai häneltä vaaditaan riittävän nopeasti eteneviä opintoja niitä vastaan.

jousaha
Seuraa 
Viestejä171
Liittynyt5.12.2013

Sanotaan nyt näin toivoisin että aloittaja ei olisi vain tämän nettgijutun varassa vaan ettähänellä olisiystäviä tai läheisiäjoiden kanssa hän voisi puhua livenä.nimittäin aloitukessa huokuu nyt jotain sellaista jota voi ehkä tulkita itemurhan uhaksi.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ulkkomaallainen
Miten yksinäisyyden ja köyhyyden aiheuttamaa itsetuhoisuutta pitäisi hoitaa? Tuntuu turhauttavalta hokea lääkäreille ja muille auttajille sitä mantraa, että ei olle rahha, ei olle ellämmä, koska kukaan ei jostain syystä kuuntele. Aivan kuin ongelma ratkeaisi sillä, että köyhyyden tympeyttä hoidetaan mielen ongelmana.

Eikö itsetuhoisuus sinusta ole mielen ongelma?

Ulkkomaallainen
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt4.1.2014
CE-hyväksytty

Juuri tästä olen yrittänyt lääkärin kanssa keskustella. Hänen mielestään on, minun mielestäni ei, koska sille on selvät ulkoiset syyt, joista keskeisin on köyhyys ja köyhyyden aiheuttama sosiaalinen syrjäytyminen.

Olen lähettänyt satoja ja taas satoja työhakemuksia, mutta lääkäri ehdottaa yhä vain, että mene töihin. En oikein enää jaksa tilannetta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30784
Liittynyt16.3.2005

Jos kerran kaikki on rahasta kiinni, niin ei kai se ole mahdotonta hankkia rahaa tavalla tai toisella. Ylivoimainen valtaosa niistä, jotka rikastuvat, tekevät intohimoisesti työtä vuosikausia tavoitteensa saavuttaakseen ja keskiluokkainenkin elämä vaatii tarmokasta juoksua oravanpyörässä. Mutta luultavampaa on, että tuo on jonkinlaista masennusta, joka estää tavoitteellisen toiminnan. Masennus ei ole rahasta kiinni, se vaivaa keskiluokkaisia ja rikkaitakin.

Ulkkomaallainen
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt4.1.2014
Neutroni
Jos kerran kaikki on rahasta kiinni, niin ei kai se ole mahdotonta hankkia rahaa tavalla tai toisella.

Kyllä se aika mahdotonta on, koska töitä en saa. Yrittäjäksi minusta ei ole, olen introvertti ja jo lyhyet tuokiot ihmisten kanssa väsyttävät minut tyystin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Ulkkomaallainen
CE-hyväksytty

Juuri tästä olen yrittänyt lääkärin kanssa keskustella. Hänen mielestään on, minun mielestäni ei, koska sille on selvät ulkoiset syyt, joista keskeisin on köyhyys ja köyhyyden aiheuttama sosiaalinen syrjäytyminen.

Olen lähettänyt satoja ja taas satoja työhakemuksia, mutta lääkäri ehdottaa yhä vain, että mene töihin. En oikein enää jaksa tilannetta.

Kestäisikö kroppa siivoustyötä (tai mitä pirun "siistijän" hommaa se nykyään lie)? Sillä sektorilla on mahdollista työskennellä myös yksinään. Jos siivottava tila pitää siivota nimenomaan sen käyttöaikojen ulkopuolella, silloin ei tarvitse välttämättä törmätä yhtään kenenkään, korkeintaan yövartijaan.

Sitä en sitten sano enkä vanno että on terveellistä introvertille hakeutua töihin joissa ei joudu lainkaan ihmisten kanssa tekemisiin, mutta saisi sillä sen muutaman roposen kuitenkin jonka avulla petrata vapaa-aikaansa, jona aikana voi tietenkin itse päättää kenen kanssa on tekemisissä.

En tiedä kuinka helposti tuon alan hommia nykyään saa, mutta ainakin menneinä vuosikymmeninä sitä sai semmoisetkin joilla ei ollut mitään kokemusta, ja kuulemani ja luulemani mukaan sieltä löytyi ihan ketä vaan, korkeasti koulutettuja ja etevänkin työuran tehneitä mutta velkoihin joutuneita ihmisiä ja ex-yrittäjiä.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5932
Liittynyt23.11.2009
Ulkkomaallainen
Neutroni
Jos kerran kaikki on rahasta kiinni, niin ei kai se ole mahdotonta hankkia rahaa tavalla tai toisella.

Kyllä se aika mahdotonta on, koska töitä en saa. Yrittäjäksi minusta ei ole, olen introvertti ja jo lyhyet tuokiot ihmisten kanssa väsyttävät minut tyystin.

Uusiutuva kudos vahvistuu, kun se revähtää sopivasti. Anna väsyttää, väsytä lisää. Väsy, kunnes ei enään väsytä, sitten etsi jotakin, joka väsyttää.

http://www.youtube.com/watch?v=o1Af8RrmLPY

mdmx
Seuraa 
Viestejä5932
Liittynyt23.11.2009
Ulkkomaallainen
Miten yksinäisyyden ja köyhyyden aiheuttamaa itsetuhoisuutta pitäisi hoitaa? Tuntuu turhauttavalta hokea lääkäreille ja muille auttajille sitä mantraa, että ei olle rahha, ei olle ellämmä, koska kukaan ei jostain syystä kuuntele. Aivan kuin ongelma ratkeaisi sillä, että köyhyyden tympeyttä hoidetaan mielen ongelmana.

Köyhyyden tympeys ei ole se ongelma, jota yhteiskunta pyrkii hoitamaa. Ongelma, on se, että pidät itseäsi liian introverttinä tekemään töitä ja väsyt kun olet hetken tekemisissä ihmisten kanssa.

Tämä ongelma hoituu sillä, että menet ja teet, ja väsyt. Väsyminen on ok, se kuuluu asiaan. Se on enemmän kuin ok, se on väistämättömyys. Tavalla tai toisella, sinä väsyt. Millä tavalla haluat itsesi väsyttää?

Ulkkomaallainen
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt4.1.2014
mdmx
Millä tavalla haluat itsesi väsyttää?

En millään. Tahtoisin mieluiten kuolla pois. Ennen kuin tapan itseni, haluaisin kuitenkin varmistua, etten ole harhan vallassa. Olen keskustellut lääkärin kanssa siitä, olenko sairas vain ainoastaan tympääntynyt ja väsynyt elämään ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin, suomeksi sanottuna työttömyyteen.

Taustalla on korkeakoulutus ja runsaasti opintoja, oman alan työkokemusta ei lainkaan. Pätkittäisi paskaduuneja, jotka kaikki ovat johtaneet muutamassa kuukaudessa hätääntyneeseen ahdistukseen, jolloin olen irtisanoutunut.

mdmx
Seuraa 
Viestejä5932
Liittynyt23.11.2009
Ulkkomaallainen

En millään. Tahtoisin mieluiten kuolla pois. Ennen kuin tapan itseni, haluaisin kuitenkin varmistua, etten ole harhan vallassa. Olen keskustellut lääkärin kanssa siitä, olenko sairas vain ainoastaan tympääntynyt ja väsynyt elämään ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin, suomeksi sanottuna työttömyyteen.

Taustalla on korkeakoulutus ja runsaasti opintoja, oman alan työkokemusta ei lainkaan. Pätkittäisi paskaduuneja, jotka kaikki ovat johtaneet muutamassa kuukaudessa hätääntyneeseen ahdistukseen, jolloin olen irtisanoutunut.

Tämän lukeminen aiheuttaa pientä ärsytystä. Ärsytystä, koska se vavisuttaa harhaa, jossa minä elän. Aivoni pyrkivät puolustamaan tätä illuusiota.

Kaikki me olemme harhan vallassa, tavalla tai toisella.

Minulla on myös negatiivisia illuusioita, liittyen käsitykseen itsestäni. Minulla on myös positiivisia illuusioita, tavoitteita, jotka ovat liian korkeita. Saavuttamattomissa. Taas palataan takaisin negatiiviseen illuusioon. Noidankehä.

Minusta on tuntunut niin pahalta, että olen halunnut kuolla. Mutta en tiedä, mitä olisin halunnut minulle sanottavan, kun nuo tunteet olivat päälimmäisiä. En siis osaa sanoa sinulle mitään.

Sinä et ole sitä, miltä sinusta tuntuu. Sinä et ole sitä, mitä ajattelet olevasi. Sinä vain olet. Kunnes kuolet. Kun tuntuu pahalta, ei halua olla. Koska ei halua, että tuntuu pahalta.

Tuntuu pahalta, koska tuntuu, että on epäonnistunut, tavoitteissa. Onko tavoite vain harhaa. Vai onko epäonnistuminen harhaa. Sinä vain olet. Minä vain olen.

Kirjaimia ruudulla. Kirjaimet voivat hyppiä, täristä. Ne vain ovat, ruudulla. Ei mitään järkeä. Järkeä. Mitä se on? Hulluutta, harhaa, järkeä. Mitä näitä nyt on. Käsitteitä.

Ole vain. Kaikki on ok. Ei haittaa, vaikka tuntuu pahalta. Anna sen tuntua. Se on vain tunne, ei mitään muuta. Se vain tuntuu, että se täyttää kaiken. Mutta se ei ole kaikki, ei kaikkeus. Sinä tiedät, että on muutakin, koska olet vielä täällä. 

Anna sen tuntua. Se menee pois, kun antaa sen tuntua, antaa sen mennä.

Liikutuin, itken. Tuntuu pahalta.

Tuntuu hyvältä. 

Ulkkomaallainen
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt4.1.2014
mdmx
Ole vain. Kaikki on ok. Ei haittaa, vaikka tuntuu pahalta. Anna sen tuntua. Se on vain tunne, ei mitään muuta.

Oleellista tilanteessa on minusta tunteen vakiintuminen. Terve ihminen ymmärtää, että elämään kuuluu vaikeuksia ja että niistä voi selvitä. Mutta kun tilanne jatkuu vuosikausia (minulla yli kymmenen vuotta), niin toivo hiipuu. Ratkaisut katoavat.

Timo Airaksinen puheskelee aiheesta näin:

”Vanhuksella ei ole velvollisuutta elää. Tämän vuoksi hänellä on vapaus kuolla itsemurhan kautta”, sanoo filosofian professori Timo Airaksinen.

Filosofian professori Timo Airaksinen sanoo, että vanhuus on hyvin erikoislaatuinen ikä, koska siinä ei ole tulevaisuutta. Kun vanhuksilla ei ole muiden ikäluokkien tapaan perspektiiviä eteenpäin, heidän täytyy elää muistoissaan.

”Juuri tämän kapean perspektiivin vuoksi onnellisuuden edellytykset ovat heikot, ja kärsimyksen edellytykset hyvät. Tällä tavalla onnellisuuden ja kärsimyksen tasapaino kääntyy vanhuksilla helposti väärin päin. Tällöin mieleen voi tulla ajatus poistua arvokkaasti paikalta, itsemurhan kautta”, Airaksinen pohtii."

Miksi tämä ei koskisi nuorempiakin ihmisiä? Mitä toivoa työelämästästä pudonneella ja koulutushaluttomalla tai -kyvyttömällä ihmisellä enää on? Ulkopuoliset tarjoavat ratkaisuksi aina vain yrittämistä, mikä on itsetuhoiselle myrkkyä, koska hän kaipaa nimenomaan lepoa. Yrittäminen ei johda kuin uupumukseen.

Ei minullakaan ole enää perspektiiviä eteenpäin. Töitä voisin tehdä, mutta en kilpailla töistä enkä tehdä töitä yli luontaisten rajojeni. Työ ei saisi väsyttää eikä stressata. Sellaiseen en ole enää valmis.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä42413
Liittynyt6.12.2009
Ulkkomaallainen

Timo Airaksinen puheskelee aiheesta näin:

”Vanhuksella ei ole velvollisuutta elää. Tämän vuoksi hänellä on vapaus kuolla itsemurhan kautta”, sanoo filosofian professori Timo Airaksinen.

Filosofian professori Timo Airaksinen sanoo, että vanhuus on hyvin erikoislaatuinen ikä, koska siinä ei ole tulevaisuutta. Kun vanhuksilla ei ole muiden ikäluokkien tapaan perspektiiviä eteenpäin, heidän täytyy elää muistoissaan.

”Juuri tämän kapean perspektiivin vuoksi onnellisuuden edellytykset ovat heikot, ja kärsimyksen edellytykset hyvät. Tällä tavalla onnellisuuden ja kärsimyksen tasapaino kääntyy vanhuksilla helposti väärin päin. Tällöin mieleen voi tulla ajatus poistua arvokkaasti paikalta, itsemurhan kautta”, Airaksinen pohtii."

Kuvitteleeko Professori että ihmisen pitäisi elää tulevaisuudessa, jos se ei käy niin sitten menneisyydessä?

Outoja juttelee professori.

Ikääntyessään ihminen kasvaa onnellisemmaksi

Väestön keski-ikä pitenee kaikkialla. Tätä on pidetty ongelmana, koska monet pelkäävät, että vähemmistöön lähivuosikymmeninä jäävät työikäiset kansalaiset eivät pysty omalla panoksellaan ylläpitämään yhä kasvavia terveydenhuollon ja muita väistämättä lisääntyviä menoja. Mutta kehityksellä on myös myönteinen puolensa. Ikääntyessään ihminen tuntee itsensä onnellisemmaksi, paremmin tunteensa hallitsevaksi ja vakaammaksi kuin nuorempana, osoittaa Standordin yliopiston professorin Laura Carstensenin johdolla tehty pitkäaikainen seuranta.

Tutkimuksessa kokeen alussa 18–94-vuotiaiden yhdysvaltalaisten mielikuvaa oman itsensä tuntemuksista säännöllisin väliajoin kartoittanut tutkimus julkaistiin Psychology and Aging -tiedelehdessä. Ikääntymisellä on myönteinen yhteiskunnallinen vaikutus, sillä onnellisemmat ja tunne-elämältään vakaat ikä-ihmiset jaksavat ja tahtovat jatkaa työelämässä pitempään. Tämä vähentää sosiaalisia paineita ja yhteiskunnan maksettavaksi lankeavia kuluja.

Sama kehitys toteutui eri aikoina, joten synnyinvuodella ei ole merkitystä ikäihmisten onnellisuuden lisääntymiseen. Myöskään lapsuuden ja nuoruusvuosien elämäntilanne ei vaikuta, Carstensen ja kumppanit toteavat. Ikääntymisen tuoma onnellisuuden kasvu havaittiin myös niillä, joiden nuoruusvuodet olivat köyhyyden, sairauksien tai muiden syiden takia hyvin vaikeita.

https://tiedebasaari.wordpress.com/2011/08/28/ikaantyessaan-ihminen-kasvaa-onnellisemmaksi/

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat