Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt22.10.2008

Olen aikeissa ostaa tähtikaukoputkea. Lähinnä haluaisin katsella planeettoja ja kuuta. Olen ihan aloittelija tässä hommassa ja tarvitsisin apua putken valintaan. Hintakattona olen ajatellut n.300 euroa. Saako siihen hintaan mitään käypää. 

Tälläisen putken löysin itse googlettamalla. http://www.myyntipaikka.fi/product/434/Sky_Watcher_Explorer_130PM Onko lelu vai käypä peli?

Sivut

Kommentit (26)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005

Ehkä kannattaa sijoittaa satanen lisää ja ostaa joku tämän tapainen. Tuossa on parempi jalusta ja planeettahavaintoihin sopivampi polttoväli. Ja myös parempi jälleenmyyntiarvo, jos käy niin ettei homma ota tulta. Kannattaa yrittää jossain vilkaista planeettoja tuollaisen pienen kaukoputken läpi ennen ostoa, ettei sitten tule pettymystä.

Goswell
Seuraa 
Viestejä11345
Liittynyt8.3.2010

Kannattaa soittaa Ursaan, sieltä minä sain todella paljon opastusta aikanaan samassa asiassa, niin ja sen putken.

Suunnitteilla tähtitornintapainen juttu jossa putki olisi aina valmiina, oma torvi sen verta painava ettei sitä ihan huvikseen liikuttele, etenkään helposti kipeytyvän selän kanssa.

Minun mielestä noin.

jklockars
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt22.10.2008

Kiitoksia vastauksista. Toi neutronin suosittelema skymax-102 alkasi kiinnostamaan. Osaisiko vielä joku sanoa mitä kyseisellä putkella näkee. Näkyykö esim. saturnuksen renkaat?  Onko planeetat vain pieniä valkoisia palloja? Vai näkeekö planeetoista jopa yksityiskohtia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005