Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt22.10.2008

Olen aikeissa ostaa tähtikaukoputkea. Lähinnä haluaisin katsella planeettoja ja kuuta. Olen ihan aloittelija tässä hommassa ja tarvitsisin apua putken valintaan. Hintakattona olen ajatellut n.300 euroa. Saako siihen hintaan mitään käypää. 

Tälläisen putken löysin itse googlettamalla. http://www.myyntipaikka.fi/product/434/Sky_Watcher_Explorer_130PM Onko lelu vai käypä peli?

Sivut

Kommentit (26)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005

Ehkä kannattaa sijoittaa satanen lisää ja ostaa joku tämän tapainen. Tuossa on parempi jalusta ja planeettahavaintoihin sopivampi polttoväli. Ja myös parempi jälleenmyyntiarvo, jos käy niin ettei homma ota tulta. Kannattaa yrittää jossain vilkaista planeettoja tuollaisen pienen kaukoputken läpi ennen ostoa, ettei sitten tule pettymystä.

Goswell
Seuraa 
Viestejä11345
Liittynyt8.3.2010

Kannattaa soittaa Ursaan, sieltä minä sain todella paljon opastusta aikanaan samassa asiassa, niin ja sen putken.

Suunnitteilla tähtitornintapainen juttu jossa putki olisi aina valmiina, oma torvi sen verta painava ettei sitä ihan huvikseen liikuttele, etenkään helposti kipeytyvän selän kanssa.

Minun mielestä noin.

jklockars
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt22.10.2008

Kiitoksia vastauksista. Toi neutronin suosittelema skymax-102 alkasi kiinnostamaan. Osaisiko vielä joku sanoa mitä kyseisellä putkella näkee. Näkyykö esim. saturnuksen renkaat?  Onko planeetat vain pieniä valkoisia palloja? Vai näkeekö planeetoista jopa yksityiskohtia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005

Merkuriuksesta ja Venuksesta voi nähdä vaiheen. Koska ne ovat lähempänä Aurinkoa, ne näkyvät lähimpänä ollessaan sirppeinä kuten Kuu. Marsista olen muistaakseni ollut erottavinani napajäätiköt. Marskin näkyy noin 100 kertaisella suurennuksella pienenä oranssinruskeana kiekkona. Jupiter on hieman isompi kiekko, josta voi nähdä vahvimmat ekvaattorivyöt. Galilein kuut näkyvät kanssa, mutta ne näkyvät kiikarillakin. Saturnuksen renkaat näkyvät selvästi ja Cassinin jako on mukava haaste. Titan näkyy pisteenä, en ole koskaan kiinnittänyt erityistä huomiota muihin Kuihin. Uranus ja Neptunus ovat aika aneemisia. Minulla on 114 millin TAL-1, jonka suorituskyky on samaa luokkaa kuin tuon Skymaxin.

Kokeneet havaitsijat ja paremman ilmaston alueilla voi kai nähdä enemmänkin, mutta nuo ovat niitä ensimmäisiä haasteita Suomen taivaan alla.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
Goswell

Kannattaa soittaa Ursaan, sieltä minä sain todella paljon opastusta aikanaan samassa asiassa, niin ja sen putken.

Suunnitteilla tähtitornintapainen juttu jossa putki olisi aina valmiina, oma torvi sen verta painava ettei sitä ihan huvikseen liikuttele, etenkään helposti kipeytyvän selän kanssa.

Neutronin linkissä hyvä paketti mukana..

"Ursasta ostetun kaukoputken hinta sisältää:

alkuopastuksen putken käytöstä,

mikäli putki noudetaan Ursasta puhelimitse annettua neuvontaa tarvittaessa

Olli Mannerin Kaukoputket käyttäjän opas -kirjan (sh. 15,15)

Tähdet -vuosikirjan (ovh 12,10)

osallistumisen kaukoputkikurssille (arvo 20 e)"

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
Goswell

Pistä kuva torvesta ja malli. Oletko kameraa liittänyt torveen?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
Goswell

TAL- 150 Newton seurantamoottorilla, tommonen kait kuin tuossa alla olevassa linkissä..

http://rusoptics.com/?module=catalog&action=viewproduct&id=111

Kameraa en ole siihen laittanut, mutta aurinkosuotimen hommasin, sellaisen jolla voi katsoa suoraan aurinkoa, hauska peli mutta vaarallinen jos ei tiedä mitä tekee.

Oliko näin että Jupiter pitäisi näkyä nyt kirkkaana?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
Neutroni
jussipussi

Oliko näin että Jupiter pitäisi näkyä nyt kirkkaana?

Joo, se on kaksosissa ja näkyy illlalla ja yöllä korkealla. Tai siis pitäisi näkyä, jos säätila... Paino sanalla jos.

www.ursa.fi/extra/tahtikartta/

Onko sinulla itse otettuja kuvia esim planeetoista joista voisi "Matti Meikälainen" saada mielikuvaa mitä ko putkilla käytännössä näkyy?

jklockars
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt22.10.2008

Koko työpäivä käytetty keskusteluja, juttuja lueskellen ja ursaan kyselyjä laitellen. Niistä saatujen tietojen perusteella olen kallistunut neutronin ehdottamaan skymax-102:seen.

Mutta nyt sitten seuraava kysymys. Villen kellossa sama putki olisi satasen halvempi. 

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?action=show&id=288&show=all

Puuttuuko tästä jotain mitä ei ursan putkessa ole. Tai toisinpäin onko ursan putkessa jotain miksi kannattaisi maksaa satanen enenmän?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
jklockars

Työpäivän keskusteluja, juttuja ja ursaan otetun yhteyden jälkeen kallistun neutronin ehdottamaan skymax-102:seen.

Mutta nyt sitten seuraava kysymys. Villen kellossa sama putki olisi satasen halvempi. 

Puuttuuko tästä jotain mitä ei ursan putkessa ole. Tai toisinpäin onko ursan putkessa jotain miksi kannattaisi maksaa satanen enenmän?

Ursan antama koulutus, kirjat jne. Itse valitsisin Uran toimittajaksi. Minulla on huonohkoja kokemuksia Villen kellosta toimittajana (asiakaspalvelu oli kehno, ainakin minua kohtaan, yritin tilata täyden aukon aurinkosuodatinta, ei minkäänlaista yhteydenottoa takaisin)..

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

jussipussi
Seuraa 
Viestejä38589
Liittynyt6.12.2009
jklockars

Koko työpäivä käytetty keskusteluja, juttuja lueskellen ja ursaan kyselyjä laitellen. Niistä saatujen tietojen perusteella olen kallistunut neutronin ehdottamaan skymax-102:seen.

Minä olen ostopolitiikassani noudattanut sääntöä; kun on  kaksi vaihtoehtoa enää jäljella "puimisen jälkeen" valitsen sen kalliimman. Ursan tuki ja lisäjutut varmaan on hintansa väärti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005
jussipussi

Onko sinulla itse otettuja kuvia esim planeetoista joista voisi "Matti Meikälainen" saada mielikuvaa mitä ko putkilla käytännössä näkyy?

Ei ole kuvia, se on kokonaan oma maailmansa, enkä ole saanut aikaiseksi kokeilla. Valokuvia ei koskaan kannata katsella sillä ajatuksella, että putkesta voisi nähdä saman. Valokuviin yhdistetään kymmeniä tai satoja valotuksia, tietokoneet karsivat huonot pois ja säätävät kuvan. Silmä ei pysty koskaan samaan. Visuaalisesti havaittuna planeetat ovat värittömiä (pl. Mars) pieniä epäteräviä (normaalin valokuvauksen standardein) kiekkoja, joissa on parhaimmillaan aavistuksenomaisia tummuusvaihteluja.

Minua tuossa risoo se, että se on lähinnä luettelointia. Yritetään löytää kohde (sumumainen), ja se on aavustuksenomainen suhru, jota ei todellakaan huomaisi, jos ei tietäisi että juuri siinä sen pitää olla, ja merkitään että Mxx nähty. Löytämistä on (epäsäännöllisen harrastajan tasolla) äärettömän vähän, koska kaikki kohteet ovat aina paikallaan ja näkeminen on vehkeistä ja taidosta kiinni. Nyt putki on odotellut reilun vuoden, josko lapset kiinnostuisivat. Mutta lienee turha toivo. Kysymykseen "haluatteko nähdä Jupiterin ja sen kuut?" vastattiin "ei kiinnosta".

Goswell
Seuraa 
Viestejä11345
Liittynyt8.3.2010

Miltä se jupiter näyttää putkella, no, halkaisia n puolisen senttiä, eriväriset kaasuvyöt erottuu selvästi, punainen piste erottuu, nelja kuuta, niiden liikettä voi seurata livenä, tuo live on itseasiassa se juttu. Se on todella juuri siinä ja juuri sellaisena kuin se on (ei halota hiuksia nyt).

Saa sen kuvan suuremmaksikin toki, mutta normaalisti pienempi suurennos altaa paremman kuvanlaadun eli terävemmän kuvan. Hyviä kelejä on tosi harvoin, keli voi näyttää hyvältä äkkiseltään mutta putken läpi katsoessa totuus paljastuu.

Kuukin on tosi mielenkiintoinen, se kestää paljon suurennosta parhaimmillaan (hyvällä kelillä) joten tutkittavaa on paljon, valon ja varjon rajalla on kaikki mielenkiintoinen ja katsomisen arvoinen, muutos varjoissa näkyy kun jaksaa seurata. Täysikuuta on turhaa katsella, se ei paljasta juuri mitään.

Seurantamoottori helpottaa katselua tosi paljon, vaatii hiukan säätämistä että toimii hyvin, huonokin seuranta on parempi kuin ei seurantaa ollenkaan. Jos seurantaa ei ole, putkea saa kääntää alvariinsa jotta kohde pysyy näkökentässä.

Minun mielestä noin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat