Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt13.1.2014

Kävin muutama päivä sitten luovuttamassa verta, ja siellä varmistui että veriryhmäni on AB. Tämä sai minut huolestuneeksi sillä isäni veriryhmä on O. Mitä nyt biologian tunnilta muistan veriryhmän periytyvyydestä niin tämän ei pitäisi olla mahdollista. Ja asiaa ei auta ollenkaan tieto siitä että äitini on myöntänyt joskus pettäneensä isääni.

Olen nyt turhautuneena pohdiskellut ja yrittänyt saada jotain järkeä tilanteeseen tuloksetta. Haluaisin kysyä asiasta äidiltäni, mutta olen vielä liian hämmentynyt tilanteesta, ja minulla on vaikeuksia hallita tunteitani.

Eli, onko mahdollista että hedelmöityksen/raskauden aikana on tapahtunut jotain outoa jolla oli vaikutusta veriryhmääni? Vai onko todennäköisempää että hän ei ole biologinen isäni?

Kommentit (6)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Ks. Veriryhmien periytyminen-taulukko: http://fi.wikipedia.org/wiki/ABO-veriryhm%C3%A4j%C3%A4rjestelm%C3%A4

Jos oikein tuon ensimmäisen rivin ymmärrän, voi 0-isä saada biologisen lapsen, joka on riippuen äidin veriryhmästä joko on joko 0, A tai B - mutta ei AB.

Sitten on vielä sekin mahdollisuus, että lapsi on adoptoitu, eli ei ole sukua kasvattivanhemmilleen.

Lisäksi voi olla poikkeuksia, esimerkiksi englannin kielisellä vastaavalla sivulla sanotaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/ABO_blood_group_system "Occasionally the blood types of children are not consistent with expectations - for example, a type O child can be born to an AB parent - due to rare situations such as Bombay phenotype and cis AB.[22]"

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

"Eräässä nettikeskustelussa viikonloppuisä hämmästeli, ettei hänen tyttärensä veriryhmä (AB) taida vastata hänen (A) ja lapsen äidin (O) ryhmää. Lukion biologian muistaneet kommentoijat osoittivat pian, että jos kaikkien kolmen osapuolen veriryhmätiedot pitäisivät paikkansa, kyseenalaistuisi tyttären äidin äitiys, ei niinkään isän isyys.

Oudolle ilmiölle löytyi todennäköinen selitys, kun moni keskustelija muisteli tehneensä biologian tunnilla itse veriryhmätestejä ja saaneensa terveydenhuollon määrityksistä poikenneita tuloksia.

Varsin luotettavat kaupalliset testit eivät nekään ole oikeudellisesti päteviä."

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/sinun_lapsesi_ei_ole_sinun

MooM
Seuraa 
Viestejä7229
Liittynyt29.6.2012
Jesspirit

Kävin muutama päivä sitten luovuttamassa verta, ja siellä varmistui että veriryhmäni on AB. Tämä sai minut huolestuneeksi sillä isäni veriryhmä on O. Mitä nyt biologian tunnilta muistan veriryhmän periytyvyydestä niin tämän ei pitäisi olla mahdollista. Ja asiaa ei auta ollenkaan tieto siitä että äitini on myöntänyt joskus pettäneensä isääni.

Olen nyt turhautuneena pohdiskellut ja yrittänyt saada jotain järkeä tilanteeseen tuloksetta. Haluaisin kysyä asiasta äidiltäni, mutta olen vielä liian hämmentynyt tilanteesta, ja minulla on vaikeuksia hallita tunteitani.

Eli, onko mahdollista että hedelmöityksen/raskauden aikana on tapahtunut jotain outoa jolla oli vaikutusta veriryhmääni? Vai onko todennäköisempää että hän ei ole biologinen isäni?

Oletko varma isäsi veriryhmästä? Joskus nuo ovat jotain koulussa itse määritettyjä, jotka voidaan vielä muista väärin.

Vaikka isäsi olisi O, on pieni mahdollisuus, että periytyminen ei ole mennyt taulukkojen mukaan, ne ovat kuitenkin vain yleistyksiä monimuotoisemmasta asiasta (kuten tuo Bombay-juttu, johon on linkki edellä)

Mutta: olen lukenut, että jopa 10 % lapsista ei ole biologisesti sen miehen, jota isäkseen luulee (ja joka luulee olevansa isä). Sellaisen paljastuminen on tietysti shokki, mutta jos asiaa miettii rauhallisesti, sillä ei ole valtavasti väliä. Isä on isä, vaikka ei geenejään olisi siirtänyt. Äidille voi olla melkoinen ylläri, jos lähdet asiasta puhumaan. Jos se tuntuu tarpeelliselta, sen voinee tehdä, mutta ei se mikään pakko ole.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat