Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Jos katson jotain elokuvaa väsyneenä, on paljon helpompi nukahtaa kun taustalla mölyää se elokuva. Sitten jos herään ja sammutan elokuvan, on vaikeampi nukahtaa taas.

Koulussa aikoinaan ihmettelin että miksi minua alkaa väsyttämään heti kun opettaja alkaa möykkäämään suurella äänellään. Siis ihan heti tuli väsymys; saatoin olla jopa pirteä hetkeä ennen mölyä. Jos opettaja puhuisi normaaliin ääneen, väsymystä ei tulisi. Aluksi luulin että opettajan puheet vain olivat niin tylsiä, mutta sitten huomasin että myös mielenkiintoisissa aiheissa tapahtuu sama reaktio.

Onko tämä normaalia?

Olisiko tämä lapsena opittua, esim kun on nukutettu mölyssä pienestä pitäen?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Kommentit (3)

ID10T
Seuraa 
Viestejä2842
Liittynyt3.10.2007

Itselläni toinen korva on lähes kuuro, eli en kuule sillä korvalla juuri muuta kuin suhinaa vaihtelevalla voimakkuudella. Olen pannut merkille, että suhinan ollessa voimakkaampaa on helpompi nukahtaa.

Johtuneekohan ilmiö yleisemmin siitä, että mikä tahansa melu stressaa ja uuvuttaa aivoja, koska sen sisältämän (tai sen peittämän) informaation tulkitseminen tajuttavaan muotoon on työläämpää?

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010
jogger

Olisiko tämä lapsena opittua, esim kun on nukutettu mölyssä pienestä pitäen?

Minulla on lapsuudenystävä, joka myös nukahti usein mölyssä. Se oli joskus kovasti hauskaa, kun tämä saattoi nukahtaa, vaikka ympärillä oli hirmuinen hulina ja melske. Tuo kyllä nukkui myös hiljaisuudessa.

Arvelisin jotain saman suuntaista, kuin sinäkin. Lapsuudessa on nukkumisen, ja ennen kaikkea nukahtamisen, oppimiseen liittynyt mölyä. -Et varmaan ole perheesi esikoinen; tämä kaverinikaan ei ollut.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
lokki

Minulla on lapsuudenystävä, joka myös nukahti usein mölyssä. Se oli joskus kovasti hauskaa, kun tämä saattoi nukahtaa, vaikka ympärillä oli hirmuinen hulina ja melske. Tuo kyllä nukkui myös hiljaisuudessa.

Arvelisin jotain saman suuntaista, kuin sinäkin. Lapsuudessa on nukkumisen, ja ennen kaikkea nukahtamisen, oppimiseen liittynyt mölyä. -Et varmaan ole perheesi esikoinen; tämä kaverinikaan ei ollut.

Juu, en ole esikoinen.

Mietin myös sitä että minun taas toisaalta on vaikea nukkua, jos yritän nukkua melussa. Eli jos toisessa huoneessa mölytään, nauretaan ja huudetaan satunnaisella voimakkuudella, niin eipä siihen kyllä voi nukahtaa kuin korvatulpat korvissa.

Opettajan puhe sen sijaan on tasaisen kovaa mölyä. Jostain syystä se tasainen möly vaivuttaa uneen helposti.

Huomasin myös että kun laittaa elokuvan äänitasoa pienemmälle, niin sittenpähän ei tulekaan tuota uuvutusefektiä enää.

ID10T

Itselläni toinen korva on lähes kuuro, eli en kuule sillä korvalla juuri muuta kuin suhinaa vaihtelevalla voimakkuudella. Olen pannut merkille, että suhinan ollessa voimakkaampaa on helpompi nukahtaa.

Johtuneekohan ilmiö yleisemmin siitä, että mikä tahansa melu stressaa ja uuvuttaa aivoja, koska sen sisältämän (tai sen peittämän) informaation tulkitseminen tajuttavaan muotoon on työläämpää?

Ymmärrän sen suhinajutun, kuulemma sellaisia laitteitakin on. Mutta että ihan tavallinen puhemöly, ei se suhinalta kuulosta ainakaan minun korviini :)

Kyllä minä sen opettajan puheen ymmärsin, mutta se kova ääni vain sai minut vaipumaan horrokseen lähes välittömästi. Ihme juttu.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat