Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Niin sitä vaan, että mikähän se mahtaisi olla?
Näkyy olevan tuossa nuolikolmion sisässä merkintä "04". Voiko siitä päätellä mitään ko. muovista vai täytyykö tietää muovilaatu jotenkin muuten? Kakkosen oon aina laittanu muovin kohdalle mutta nyt tarttisi tietää tarkemmin muuten vaan.

Ja sitten kun kaljatölkissä lukee "ALU 41", tai sen kierrätyskolmion sisällä on numero 41, niin mitä se siitä purkin materiaalista kertoo?

Kommentit (9)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
koepallo

Ulkomaan kielillä jotain, samat koodit ainakin muoveista on suomessakin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Recycling_codes

Juu kappas, tuolla tavallakin löytyy. Eli LDPE. Mä katsokaas en etsi itse vaan kysyn palstalta.. Sanovat toisaalla että LDPE:n suhteellinen permittiivisyys olisi 2,3 1 kHz taajuudella. Mun on valitettavasti sanottava että mä en tiedä miten suhtautua taajuudesta riippuvaiseen permittiivisyyteen... Oletan, että voin jättää huomioimatta ja totean, että minigrippipussilla se on jokseenkin 2,3.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12893
Liittynyt16.3.2005

Minusta näyttää siltä, että koodi 07 kattaa monetkin ainesotkokset aika kattavasti. Tuosta koodista tosin on aika vaikeata päätellä permittiviteettiä. Sen vuoksi tuotteisiin yleensä merkitään PC, ABS, PE, jne.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28886
Liittynyt16.3.2005

Tuo seiska on muistaakseni "ynnä muut" -koodi, johon lätkäistään ne muovit, jotka eivät ole ykkösestä kutoseen laatuja. Mutta se Minigrip-pussi on LDPE:tä. Taajuudesta riippuvaiseen permittiivisyyteen pitää suhtautua niin, että jos sitä käyttää vaikkapa konkan eristeenä, konkan kapasitanssi riippuu taajuudesta. Tuskin sillä kilohertseillä suurta väliä on, mutta suuremmilla taajuuksilla ilmiö voi olla merkittävä. Mitä olet tekemässä?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12893
Liittynyt16.3.2005

Tässä pieni pähkinä:

Jos kondensaattorin kapasitanssi ja kelan induktanssi riippuvat taajuudesta, niin riippuuko LC-piirin resonanssitaajuus taajuudesta?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Neutroni

Tuo seiska on muistaakseni "ynnä muut" -koodi, johon lätkäistään ne muovit, jotka eivät ole ykkösestä kutoseen laatuja. Mutta se Minigrip-pussi on LDPE:tä. Taajuudesta riippuvaiseen permittiivisyyteen pitää suhtautua niin, että jos sitä käyttää vaikkapa konkan eristeenä, konkan kapasitanssi riippuu taajuudesta. Tuskin sillä kilohertseillä suurta väliä on, mutta suuremmilla taajuuksilla ilmiö voi olla merkittävä. Mitä olet tekemässä?

Mä vaan nesteen pinnankorkeutta mittailen minigrippipussieristetyillä peltilevyillä. Sitä vaan arvuuttelin, että jos levyjen väli on pari milliä niin kuinka paljon se muovi siinä välissä vaikuttaa. Eipä se sitten paljoa vaikuta, mutta laitanpa senkin mukaan yhtälöön.
Toistaiseksi olen mitannut vain fluken yleismittarilla. Millähän taajuudella se mittaa ja vaihtaako se taajuutta eri kapasitanssialueille? Tässä tapauksessa kyse on muutamasta nanofaradista alaspäin.

Ajattelin kyllä vaihtaa toimistoista tuttuun muovitaskumuoviin. Mitähän ainetta se on? Väliin tulee sitten vielä liimaa joka näyttää olevan polykloropreenikumia. Sitäkin tulee pari kymmenesosamilliä yhteensä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12893
Liittynyt16.3.2005

Jos materiaalin permittiivisyys pienenee taajuuden mukana, niin kondensaattorin navoista katsottuna tuo näyttää siltä kuin kondensaattorin kanssa sarjaan olisi kytketty vastus. Tuo vastus aiheuttaa häviöitä, ja häviöiden suuruus tavallisesti ilmoitetaan vastuksen ja kondensaattorin muodostaman RC-piirin vaihekulman tangenttina jollain taajuudella. Kondensaattorivalmistajien luetteloista löytyy tan φ kullekin materiaalille. Tosin PE ei taida olla kondensaattorivalmistajien suosiossa.

PE:llä ilmiö tulee selvästi näkyviin jossain gigahertseillä. Tämän takia gigahertsialueen kaapeleissa käytetään eristeenä PTFE:tä. Fluken yleismittarilla tuskin saa selville polyeteenin häviöitä, oli mittaustaajuus sitten 1 kHz tai 100 kHz. Sama pätee veteen.

Veikkaan, että parasta olisi PC, jota mylarin nimellä myydään. Ainakin olisi tiedossa mitä käyttää. Tosin en usko, että materiaalilla olisi yhtään mitään käytännön vaikutusta tuossa mittauksessa, oli se sitten vaikka kumia tai tervaa. Pinnan korkeuden tulkkaamisessa mitatusta kapasitanssista on varmaan enemmän epävarmuustekijöitä kuin mitä syntyy eristeestä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat