Seuraa 
Viestejä8643

Näin pakkasten tullen huomaan etteivät autot ole vielä täysin kehityksensä päässä. Nimittäin sisäilmassa on autosta poistuttaessa kosteus ihmisistä ja se jää sinne autoon tiivistyen ensimmäiseksi jäähtyviin pintoihin eli akkunoihin. Auton lämmitinkennossa on vielä nimeksi lämpöenergiaa, joka haihtuu hukkaan. Jos lämmittimen puhallin toimisi muutaman minuutin, vaihtuisi kostea sisäilma kuivaan ja lämmittimen viimeiset lämmöt olisivat siinä hyvänä apuna.

Ja sateitten tullen seuraa jotain pohdiskelua siitäkin. Puhdasta vettä tulee auton päälle kuutiotolkulla kesäisin. Siitä voisi taitavilla järjestelyillä siirtää kusipoikaan muutaman litran. Taidokkaasti laaditussa järjestelmässä olisi pesuainetta hitaasti liukenevassa tabletissa, josta riittäisi loputtomiin tensidejä ja kaikenlaista anionista. Sadevesi kulkisi tuon pesuainetabletin ohi säiliöön. Välissä olisi myös ihmesuodatin, joka suodattaisi kaikki oravaa isommat pois siitä vedestä, jottei suuttimet tukkeudu.

Ja helteitten tullen taas samaa pohdiskelua. Jäähdytyslaitteen kenno valuttaa tislattua vettä maahan satoja litroja kesässä. Tehtävistä vapautetut kännykkäinsinöörit osaisivat aivan varmasti keksiä miten osa tuosta vuolaasta veden virtauksesta ohjastettaisiin kusipojan säiliöön.

Miksi muuten puhutaan aina pissapojasta. Voitaisiinko vaihtaa vaikka pissikseksi! Tasapuolisuuden vuoksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (65)

Kontra
Seuraa 
Viestejä981

Minusta sellainen sirukortti olis hieno, jossa kuljettajan ÄO:n lisäksi olisi ohjelmoitu V-käyrä ja ärsytyskynnys – ja sukupuoli ikä luonnollisesti. Kuski vain työntäisi sen kuskikorttikoloon ennen ajoon lähtöä. Auto osaisi automaattisesti reagoida ennakoidusti tilanteisiin, jotka voisivat johtua inhimillisistä heikkouksista, kuten liikenteessä häiriköimiseen ja öykkäröintiin ja katastrofeihin, eli esim. nyrkkitappeluun lievässä kolarissa vastapuolen kanssa, ja vielä vakampien onnettomuuksien estämiseksi, jopa henkikullan säästymiseen asti. Vakuutusyhtiöt maksaisivat ÄO-testin sun muut psykologiset testit. Jos näyttäsisi siltä, että testattavaa ei missään tapauksessa saisi päästää auton rattiin, kuski lähetettäisiin ojennusleirille. (Leirin koulutusohjelmasta varmaan P-Koreasta saisi hyviä neuvoja ihan pilkkahintaan.)

Kontra
Seuraa 
Viestejä981

Tuli mieleen vielä yhdistää tähän kuskin pätevyyskontrollisysteemiin sellainen näyttö, josta kävisi ilmi kuskin ajotaidot. Se voisi olla suuri kirjain, jonka jokainen auton kyydissä istuva hyvin näkisi, ja voisi heti päätellä minkälaista kyytiä on odotettavissa. Jos näytön yrittäisi peittää vaikka teipillä, auto ei kerta kaikkiaan suostuisi käynnistymään.

Siinä voisi olla esimerkiksi sellaiset koodikirjaimet kuten esimerkiksi H hyvä, K kelvollinen, L luotettava, R rämäpää, T törttöilijä, Ö öykkäri, Ä ääliö, ja siten näiden kahden yhdistelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Ja kappas, taas poistui pieni huumorin pläjäys? Kommunismissa aikoinaan sanottiin "Ole totinen, toveri".

Uskallanko veikata, että poistajamode oli feminiini? Naisillahan ei tunnetusti ole huumorintajua.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61752

Laservaloa pukkaa.

LED-valoihin verrattuna laservalot kaksinkertaistavat pitkien ajovalojen kantaman aina 600 metriin. Siten ne parantavat näkyvyyttä ja helpottavat esimerkiksi pimeällä ajoa huomattavasti.

Myös energiatehokkuus on LED-valoja 30 prosenttia parempi. Laser ei esimerkiksi kuumenna lainkaan sitä ympäröivää aluetta. Valon teho on kymmenkertainen tavalliseen verrattuna ja sen kirkkaus vastaa päivänvaloa.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/bmw+ottaa+ensimmaisena+kayttoon+laservalot/201402634885

Tuostahan vois hyvällä mielikuvituksella ideoida syteemin jossa tiet ja ajoneuvot kommunikoisi keskenään lasersäteen, radioyhtyden ja tiessä olevien antureiden avulla, pysyi auto kaistalla kuin raiteilla..?

syytinki
Seuraa 
Viestejä10182

Että parannuksia autoihin. Kovastihan noita parannellaan ja elektroniikalla niin, että suhtaudun ikääntyneisiin "tietokoneisiin" hiukan varauksella. On noita puutteita kuitenkin osattu kiusaksi jättää. Luetellaan muutama:

- pölynnimureissa on kelautuva johto, mutta ei auton lämmittimessä;

- miksi hemmetissää tuulilasin ja konepellin väliin pitää rusnata kaukalo keräämään jäätä, lunta ja roskia. Ei saa kaivettua puhtaaksi kuin kirveellä;

- lähes kaikki kaarat kaipaavat talvella suojaa jäähdyttimen eteen. Pelkkä pahvi riittäisi, mutta sujutappa se sinne;

- edellisessä vehkeessä tietokone kertoi kaiken mahdollisen, mutta ein koneen lämpötilaa, mittarikin puuttui, ulkolämpötilasta kyllä piipattiin, niinkuin en olisi tuota itse huomannut.

- uuden auton ohjekirja kattaa kaikki hienoudet, etsi sitten itse mikä omasta puuttuu.

Jatkan kun muistan lisää.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61752
syytinki

- lähes kaikki kaarat kaipaavat talvella suojaa jäähdyttimen eteen. Pelkkä pahvi riittäisi, mutta sujutappa se sinne;

- edellisessä vehkeessä tietokone kertoi kaiken mahdollisen, mutta ein koneen lämpötilaa, mittarikin puuttui, ulkolämpötilasta kyllä piipattiin, niinkuin en olisi tuota itse huomannut.

Jos maskiin laitettaisiin lämpötilan mukaan tietokoneen ohjaama Iiris ?

.jpg

http://grabcad.com/library/camera-iris--1

Jaahans BMW on jo ottanut käyttöön...

Kylle se on tilanne kaikissa autoissa paitsi uudet BMWt joissa on servomoottorisäätöinen kaihdin syylärin edessä jo tehtaan puolesta. 

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5853

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
jussipussi

Laservaloa pukkaa.

LED-valoihin verrattuna laservalot kaksinkertaistavat pitkien ajovalojen kantaman aina 600 metriin. Siten ne parantavat näkyvyyttä ja helpottavat esimerkiksi pimeällä ajoa huomattavasti.

Myös energiatehokkuus on LED-valoja 30 prosenttia parempi. Laser ei esimerkiksi kuumenna lainkaan sitä ympäröivää aluetta. Valon teho on kymmenkertainen tavalliseen verrattuna ja sen kirkkaus vastaa päivänvaloa.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/bmw+ottaa+ensimmaisena+kayttoon+laservalot/201402634885

Tuostahan vois hyvällä mielikuvituksella ideoida syteemin jossa tiet ja ajoneuvot kommunikoisi keskenään lasersäteen, radioyhtyden ja tiessä olevien antureiden avulla, pysyi auto kaistalla kuin raiteilla..?

No kun tämä Ollilan junailema GPS-seurantajärjestelmä toteutuisi, periaatteessa mitään antureita, eikä muita vimpaimia teille tarvittaisi tuon ajatuksen toteuttamiseksi. Mahdollinen ongelma tai kustannuksia lisäävä tekijä olisi ehkä GPS:n tarkkuus. Tietysti autoihin tarvittavat systeemit maksavat, eikä niitä kai voi pakollisiksi määrätä vanhoihin autoihin.

Lentokoneissahan tämä törmäyksen väistöjärjestelmä on käytössä, mutta ne väistävät korkeutta muuttamalla. Autoissa kun se systeemi ei onnistu, suuri ongelma voisi syntyä siitä, mihin suuntaa törmäyskurssilla olevat autot väistävät, kun muuta liikennettä voi olla mahdoton väistää. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61752
Kontra
jussipussi

Laservaloa pukkaa.

LED-valoihin verrattuna laservalot kaksinkertaistavat pitkien ajovalojen kantaman aina 600 metriin. Siten ne parantavat näkyvyyttä ja helpottavat esimerkiksi pimeällä ajoa huomattavasti.

Myös energiatehokkuus on LED-valoja 30 prosenttia parempi. Laser ei esimerkiksi kuumenna lainkaan sitä ympäröivää aluetta. Valon teho on kymmenkertainen tavalliseen verrattuna ja sen kirkkaus vastaa päivänvaloa.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/bmw+ottaa+ensimmaisena+kayttoon+laservalot/201402634885

Tuostahan vois hyvällä mielikuvituksella ideoida syteemin jossa tiet ja ajoneuvot kommunikoisi keskenään lasersäteen, radioyhtyden ja tiessä olevien antureiden avulla, pysyi auto kaistalla kuin raiteilla..?

No kun tämä Ollilan junailema GPS-seurantajärjestelmä toteutuisi, periaatteessa mitään antureita, eikä muita vimpaimia teille tarvittaisi tuon ajatuksen toteuttamiseksi. Mahdollinen ongelma tai kustannuksia lisäävä tekijä olisi ehkä GPS:n tarkkuus. Tietysti autoihin tarvittavat systeemit maksavat, eikä niitä kai voi pakollisiksi määrätä vanhoihin autoihin.

Lentokoneissahan tämä törmäyksen väistöjärjestelmä on käytössä, mutta ne väistävät korkeutta muuttamalla. Autoissa kun se systeemi ei onnistu, suuri ongelma voisi syntyä siitä, mihin suuntaa törmäyskurssilla olevat autot väistävät, kun muuta liikennettä voi olla mahdoton väistää. 

Niin GPS haaste on tarkkuus, ajattelin nopeasti vain itse lasersäteitä hyödyntävää syteemiä tiessä olevien anturien kanssa ja niistä siirtäen dataa auton systeemin feedbackkinä. Eli näytteistyksen tiheyden mukaan tulisi ohjausmuutostietoa auton syteemille. Tässä puhuttaisiin ns itseohjautuvasta ajoneuvosta.  GPS voisi olla back up jos jostain syytsä säde/systeemi ei toimi...

Käsittääkseni on jo käytössä auton omia "tutkasysteemejä" jotka varoittaa auton liikkeistä liian lähelle tien reunaa jne

Karkealla ideatasolla....

syytinki
Seuraa 
Viestejä10182
jussipussi
syytinki

 

- lähes kaikki kaarat kaipaavat talvella suojaa jäähdyttimen eteen. Pelkkä pahvi riittäisi, mutta sujutappa se sinne;

- edellisessä vehkeessä tietokone kertoi kaiken mahdollisen, mutta ein koneen lämpötilaa, mittarikin puuttui, ulkolämpötilasta kyllä piipattiin, niinkuin en olisi tuota itse huomannut.

 

Jos maskiin laitettaisiin lämpötilan mukaan tietokoneen ohjaama Iiris ?

.jpg 

Jaahans BMW on jo ottanut käyttöön...

 

Kylle se on tilanne kaikissa autoissa paitsi uudet BMWt joissa on servomoottorisäätöinen kaihdin syylärin edessä jo tehtaan puolesta. 

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5853

Mihin siinä tietokonetta ja elektroniikka tarvitaan. Perinteet riittäisivät eli lämpömittari, rullakaihdin ja kuskin korvien väli.

Sotien jälkeen autoissa oli, syylärin edessä, näppärä rullakaihdin ja kuksin vieressä metallinen naru sekä avaimen reikä joiden avulla kaihdin passattiin sopivaksi.

Oli muuten näppärä konsti.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61752
syytinki

Mihin siinä tietokonetta ja elektroniikka tarvitaan. Perinteet riittäisivät eli lämpömittari, rullakaihdin ja kuskin korvien väli.

Kun se tietokone on jo autossa niin miksei sitä voisi hyödyntää monella eri tavalla? Autotehdas tietäisi tietää/olisi mitannut  mitkä on lämmityksen ja moottorin toiminnan kannalta oikeat/optimit säädöt ko autolle...

Ideanahan tässä olisi se että auto tulisi yhä enemmän anturiensa ja säätöjensä kautta tietoiseksi ympäristöstään. Aivoina toimisi tietokone, aistieliminä anturit...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Minä nyt vaan sitä jälkituuletusta ja vesiä pissapoikaan. Taidan olla muuttumassa seniiliksi vanhukseksi kun ei mitään hienompaa tule mieleen.

Minulla on kyllä salainen haave hienommastakin. Järkkään auton sähköjärjestelmään virtaa salkkuakusta, kun auton laturi aikoo ladata. Se pukkaa niin kauan sähköä, että tyhjenee sallittuun varaustilaan. Nostan sen sitten taas matkan päättyessä laturiin. Tai sitten lataan katoksessa pistörasiasta. 100 Ah akussa on energiaa 1 kWh luokkaa purettavaksi nopeastikin. Tietenkin vaatisi jo sähkömoottorin jonnekin vetoakselille, jotta kaiken saisi puretuksi vaikka 0,5 tunnissa. Pitkällä matkalla ei tarvita isoa purkutehoa. Riittää pelkkä auton laturin säästäminen. Mutta tuollainen matka vaatii jo useita tunteja ajoa.

Sähkön pukkaaminen vaatii kyllä tarkkaa mittaamista auton laturin johdosta eli jotta lähteekö laturista virtaa. Jos lähtee, voidaan lisäakun virran boostausta lisätä. Tai sitten lisäakku vaan nostaa jännitteen yli normaalin latausjännitteen vaikka 50-100 mV auton käydessä. Tuskin systeemi vielä tuosta nokkiinsa ottaa. Auton laturihan pitää systeemin jossain 14 V pinnassa auton käydessä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä14451
jussipussi
syytinki

Mihin siinä tietokonetta ja elektroniikka tarvitaan. Perinteet riittäisivät eli lämpömittari, rullakaihdin ja kuskin korvien väli.

Kun se tietokone on jo autossa niin miksei sitä voisi hyödyntää monella eri tavalla? Autotehdas tietäisi tietää/olisi mitannut  mitkä on lämmityksen ja moottorin toiminnan kannalta oikeat/optimit säädöt ko autolle...

 

Ideanahan tässä olisi se että auto tulisi yhä enemmän anturiensa ja säätöjensä kautta tietoiseksi ympäristöstään. Aivoina toimisi tietokone, aistieliminä anturit...

 

Noinhan nykyautot toimivatkin, joka on periaatteessa ihan järkeenkäypää/loogista että näin on -  ongelmahan syntyy vasta siinä kohden kun realiteetti iskee vastaan, eli kun ei käytännössä toimikaan.

 

 

 

Näin voi käydä paremmissakin piireissä (Obaman limo).

jussipussi
Seuraa 
Viestejä61752
Brainwashed

Noinhan nykyautot toimivatkin, joka on periaatteessa ihan järkeenkäypää/loogista että näin on -  ongelmahan syntyy vasta siinä kohden kun realiteetti iskee vastaan, eli kun ei käytännössä toimikaan.

Näin voi käydä paremmissakin piireissä (Obaman limo).

Euroopassa osataan tehdä autoja.

MooM
Seuraa 
Viestejä11537
Paul M

Minä nyt vaan sitä jälkituuletusta ja vesiä pissapoikaan. Taidan olla muuttumassa seniiliksi vanhukseksi kun ei mitään hienompaa tule mieleen.

Meillä ainakin on nappi, jossa tuuletuksen saa päälle joksikin aikaa auton ollessa sammuksissa ja virta-avaimen pois. Olikohan max 30 min, jota tuolla pyörittää, sitten katkaisee automaattisesti. Voi siis jättää päälle, vaikka itse poistuisi autosta. Eipä tule kyllä käytettyä, joskus kesällä autossa odotellessa on ollut päällä. Jäähdytystä tuossa jälkipuhalluksessa ei tietysti ole, vain pienehkö ilmavirta.

Pissapojassa pitäisi olla kuitenkin pesuaineelle joku systeemi, sitä ei toistaiseksi taivaalta tule. Mutta ehkä tuota tuulilasin edustan laaria voisi käyttää veden keräämiseen (mihin se muuten nyt siitä menee?)

Kuljettajien näkyvästä luokittelusta: 80-kympin lätkästä (junioreille tiedoksi: ennen wanhaan tuore ajokortin haltija joutui noudattamaan 80 km/h nopeusrajoitusta ja käyttämään varoitusläpyskää takalasissa puoli vuotta kortin saatuaan) luovuttiin siksi, että se aiheutta muissa autoilijoissa riskikäyttäytymistä. Lätkäläisestä piti mennä ohi keinolla millä hyvänsä mahdollisimman pian ja muutenkin kyykyttää aloittelijaa. Eli vaikka varoittamisessa on puolensa, se aiheuttaa näitä ikäviä sivuoireita tietyssä populatiossa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Vanhoihin diesel-romuihin voisi lisätä kaikkiin Bio-lisälaitteen. Imuilman alipaineella avattaisiin kaasuventtiili, joka laskisi hiilineutraalia nestekaasua imuilmaan. Aina tankkauksessa olisi pullo vaihdettava. Näin saataisiin kaikki wanhat dieselromut maailman pelastustalkoisiin. Yhdessä yössä kaikki romudieselit alkaisivat käyttää 10 % biokaasua.

Miten kauan menee, että dieseleistä 10 % korvautuu bio-eko-dieseleillä? 100 vuotta? Tällä huikealla ideallani 10 % osuus tulisi yhdellä nuijan kopautuksella. No vaatisihan tämä pullotelineen, annosteluventtiilin ja letkun imukanavaan, mutta minusta kuitenkin aika simppeliä tekniikkaa.

Muistutan vanhoista turinoista, jotta olen häkäkaasun lisäämistä dieselin imuilmaan täälläkin pohdiskellut. Häkää voi lisätä huoletta. Ei syty puristuksesta. Luulisin, että nestekaasulla sama juttu. Sytytys tapahtuu suutinsytytyksenä. Pelkällä häkäkaasulla saadaan 40 % nimellistehosta harrastelijavehkeellä, josta luin. Mutta tässä minun varsinaisessa ideassa tehoa otettaisiin vain prosentteja. Esimerkiksi 10. Tämä ei vielä haittaa teknologian toimintaa mitenkään, mutta bio-tavaraa kuluisi hulvattomasti aikaisempaan verrattuna.

Ja tiedän kyllä, että häkää ei voi nesteyttää tässä tarkoituksessa, mutta on kai sentään jotain biokaasua, jonka voi nesteyttääkin. Muuten onko asetyleeni biokaasua? Sitähän voi liuottaa merkittäviä määriä asetoniin eli muistuttaisi nestekaasua.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
MooM

 

 

 

Kuljettajien näkyvästä luokittelusta: 80-kympin lätkästä (junioreille tiedoksi: ennen wanhaan tuore ajokortin haltija joutui noudattamaan 80 km/h nopeusrajoitusta ja käyttämään varoitusläpyskää takalasissa puoli vuotta kortin saatuaan) luovuttiin siksi, että se aiheutta muissa autoilijoissa riskikäyttäytymistä. Lätkäläisestä piti mennä ohi keinolla millä hyvänsä mahdollisimman pian ja muutenkin kyykyttää aloittelijaa. Eli vaikka varoittamisessa on puolensa, se aiheuttaa näitä ikäviä sivuoireita tietyssä populatiossa.

[/quote]

 

Jos tarkoitit sitä koodikirjainta ajotaidosta, eihän sitä hyvänen aika muut näkisi kuin autossa istuvat. Jokaisen itsesuojeluvaistolle kirjain olisi oiva apu, niin kyydissä tietäisi valmiiksi pelätä tai olla pelkäämättä. Siksi toiseksi koodikirjainta voisi parantaa samalla tavalla kuin YO-kirjoitusten arvosanaa, eli voisi käydä uusintatesteissä, kun ensin olisi siellä ojennusleirillä päässyt selville luonteensa negatiivista puolista. Luulisin, että jopa Ö-kategoriasta voisi lyhyellä leirityksellä nousta T-kategoriaan, muttä tuosta Ä-kategoriasta voisi olla joillakin kenties kerta kaikkiaan mahdotonta päästä eroon, valitettavasti.

 

lokki
Seuraa 
Viestejä6105
Paul M

Vanhoihin diesel-romuihin voisi lisätä kaikkiin Bio-lisälaitteen. Imuilman alipaineella avattaisiin kaasuventtiili, joka laskisi hiilineutraalia nestekaasua imuilmaan. Aina tankkauksessa olisi pullo vaihdettava. Näin saataisiin kaikki wanhat dieselromut maailman pelastustalkoisiin. Yhdessä yössä kaikki romudieselit alkaisivat käyttää 10 % biokaasua.

Miten kauan menee, että dieseleistä 10 % korvautuu bio-eko-dieseleillä? 100 vuotta? Tällä huikealla ideallani 10 % osuus tulisi yhdellä nuijan kopautuksella. No vaatisihan tämä pullotelineen, annosteluventtiilin ja letkun imukanavaan, mutta minusta kuitenkin aika simppeliä tekniikkaa.

Muistutan vanhoista turinoista, jotta olen häkäkaasun lisäämistä dieselin imuilmaan täälläkin pohdiskellut. Häkää voi lisätä huoletta. Ei syty puristuksesta. Luulisin, että nestekaasulla sama juttu. Sytytys tapahtuu suutinsytytyksenä. Pelkällä häkäkaasulla saadaan 40 % nimellistehosta harrastelijavehkeellä, josta luin. Mutta tässä minun varsinaisessa ideassa tehoa otettaisiin vain prosentteja. Esimerkiksi 10. Tämä ei vielä haittaa teknologian toimintaa mitenkään, mutta bio-tavaraa kuluisi hulvattomasti aikaisempaan verrattuna.

Ja tiedän kyllä, että häkää ei voi nesteyttää tässä tarkoituksessa, mutta on kai sentään jotain biokaasua, jonka voi nesteyttääkin. Muuten onko asetyleeni biokaasua? Sitähän voi liuottaa merkittäviä määriä asetoniin eli muistuttaisi nestekaasua.

Kannatan ehdotustasi maa-/biokaasu pullolla varustettuna. Nestekaasu on öljynjalostuksen (sivu)-tuote, eikä siis biokaasu. Vain metaani ja vety ovat biokaasuja, eikä kumpaakaan autokäytössä kannata nesteyttää. Maakaasupulloja on kuitenkin olemassa, ja jopa tankkausasemia näille. Paljon suurempiakin osuuksia, kuin tuo 10% voi olla dieselin polttoaineesta metaania. Sama temppu voidaan tehdä myös bensa-autoille, joskin polttoaineensyöttö on vaikeampi sovittaa kaasukäyttöön. Maakaasu-bensa autoja on kuitenkin jopa kaupallisesti saatavana.

syytinki
Seuraa 
Viestejä10182
jussipussi
syytinki

Mihin siinä tietokonetta ja elektroniikka tarvitaan. Perinteet riittäisivät eli lämpömittari, rullakaihdin ja kuskin korvien väli.

Kun se tietokone on jo autossa niin miksei sitä voisi hyödyntää monella eri tavalla? Autotehdas tietäisi tietää/olisi mitannut  mitkä on lämmityksen ja moottorin toiminnan kannalta oikeat/optimit säädöt ko autolle...

 

Ideanahan tässä olisi se että auto tulisi yhä enemmän anturiensa ja säätöjensä kautta tietoiseksi ympäristöstään. Aivoina toimisi tietokone, aistieliminä anturit...

Saa puolestani tietokone olla autossa tai auto tietokone. Kunhan tuon vain saa revittyä pois auton ikäännyttyä ja auto silti toimii.

Jokainen uusi sähkövimpain servoineen, releineen, sulakkeineen, moottoreineen, antureineen, piuhoineen, liitoksineen, jne yhdistettynä uusavuttomaan kuskiin lisää vikaherkkyyttä. Jäi vielä mainitsematta hakkeroitava käyttöjärjästelmä, joka nykyisessä voi olla android. Symbolit hiukan näyttävät siltä.

On tullut ajeltua pitkät pätkät kaaralla, jossa ei ollut ohjaustehostinta (joissain ei lämmityslaitettakaan, senpuoleen) - hyvin onnistui. Nykyisissä alkaa olla järkiään sähkötoiminen tehostus. Nykykulkimen ohjekirjaa lueskellessa huomasin ohjausta koskevia hirveitä varoituksia. Iski epäily, että onko tuo jo niin pitkälle sähköistetty, että vika systeeemissä vie ohjauksen kokonaan.

Joskus sitä ihmettelee milaisella pommilla on matkassa. En ole kuullut tapahtuneen, mutta oletuksena on mahdollista auton vaarallinen vikurointi kaikkien hienouksiensa kanssa. Esim. nuo ajonhallinta järjästelmät. Nehän voivat jarrutella yhtä pyörää. Mitäs sitten, jos kaara päättää kesken matkan, että helvetti, nyt lyödään oikea etupyörä kokonaan lukkoon.

Odotan innolla koska polkupyöriin alkaa saada vastaavia järjästelmiä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Metaania biotuotteena voisi tankata 100 bar paineessa 100 litran tilavuuteen 7 kg. Tuo olisi mukava lisä tankkausvälille. Kilo metaania korvannee noin kilon dieseliä.

Kestääkö metaani puristaa dieselmoottorin paineisiin ilman itsesyttymistä?

Voiko metaaniklatraattia valmistaa keinotekoisesti? Tuollainen olisi yksi mahdollinen käyttömuoto metaanille.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat