Kommentit (8)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Voiskohan kuitenkin olla kyse "siedättämisestä" tai siitä että maitoa on juotu mukulasta lähtien ilman katkoksia. Alunperinkin siis alettu siedättämään pienemmillä määrillä ja totuttu ensin niihin, sen jälkeen lisätty määrää.

Itse olen havainnut että pikä tauko maidon juonnissa aiheuttaa uudelleen aloittaessa oireita jos maitoa ottaa suurina määrinä, mutta siihen tottuu taas jos aloittaa vaikka vaan parilla desillä päivässä. Mm. omena maidon kanssa nautittuna tuntuu loiventavan oireita.

Aasiassa harva aikuinen juo maitoa, mutta varmuudella tiedän että heitäkin on ja pystyvät juomaan suuriakin määriä päivässä. (esim. oma vaimoni) Eli arvaus on että sopivasti "siedättämällä" saadaan liki kenestä tahansa maidon juoja.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Käsittääkseni oman sukuni parissa itsekukin on aloittanut lapsena maitoa juomalla ja maitotuotteita (jogurtit, viilit, juustot) syömällä, mutta tässä suvussa näyttää ainakin naispuolisilla jäsenillä viimeistään keski-iässä kehittyneen usealle laktoosi-intoleranssi. Jos luonnossa normaali kehitys on että eläimen jälkeläisen pitää pystyä sulattamaan maitoa, mutta aikuisen yksilön ei, silloin nuo sukulaiseni ovat edenneet "perustilan" mukaisesti mikäli on itseasiassa jonkinlainen normi että ei pysty nauttimaan maitoa aikuisella iällä.

Itse olen poikkeus. Join lapsena maitoa, nuorena ja nuorena aikuisena en varsinaista maitoa juonut tai nauttinut kuin korkeintaan kaakaoon tai teehen lisäten, maitotuotteita tuli kyllä syötyä. On jäänyt mielikuva etten kauhean usein maitotölkkiä ostanut (silläkin perusteella että usein loppu tölkissä ehti pilaantua ennen kuin sain litran sinistä maitoa käytettyä loppuun). Joitakin vuosia sitten huomasin että punainen maitohan on ihan helvetin hyvää, ja aloin taas pitkästä aikaa juomaan useammin kaakaota ja syömään useammin ja enemmän erilaisia myslejä maidon kanssa.

Laktoosi-intoleranssia en ole omalla kohdallani havainnut kehittyneen, kuitenkin sillä varauksella että mikäli vatsani on aivan erityisen huonossa kunnossa ja muutenkaan ei rasva sula, tällöin joidenkin maitotuotteiden, varsinkin kerman, nauttiminen aiheuttaa vatsanpoltetta, ja joskus harvoin on jogurtista mennyt vatsa kuralle. Mutta pääasiassa ongelmia maitotuotteiden kanssa ei ole. Herää kysymys olisiko sillä jotain merkitystä asiassa että nuorena tosiaan oli kausi jolloin käytin vähemmän maitoa. Jokatapauksessa olen kiitollinen siitä että maito käy, sillä muuten nauttimani ravinto olisi ehkä yksipuolista.

Niiden ihmisten joilla on maidosta oireita kannattaa ilmanmuuta tutkituttaa myös keliakian mahdollisuus. Toisinaan viljojen aiheuttama ärsytys kuulema tekee kehon niin herkäksi että se alkaa oireilemaan maidollekin, vaikkei mitään laktoosi-intoleranssia oikeasti olekaan. Kun keliaakikko on tarpeeksi kauan viljoitta, hän voi taas alkaa nauttimaan maitoa. 

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
SamikoKu

Voiskohan kuitenkin olla kyse "siedättämisestä" tai siitä että maitoa on juotu mukulasta lähtien ilman katkoksia. Alunperinkin siis alettu siedättämään pienemmillä määrillä ja totuttu ensin niihin, sen jälkeen lisätty määrää.

Itse olen havainnut että pikä tauko maidon juonnissa aiheuttaa uudelleen aloittaessa oireita jos maitoa ottaa suurina määrinä, mutta siihen tottuu taas jos aloittaa vaikka vaan parilla desillä päivässä. Mm. omena maidon kanssa nautittuna tuntuu loiventavan oireita.

Aasiassa harva aikuinen juo maitoa, mutta varmuudella tiedän että heitäkin on ja pystyvät juomaan suuriakin määriä päivässä. (esim. oma vaimoni) Eli arvaus on että sopivasti "siedättämällä" saadaan liki kenestä tahansa maidon juoja.

Laktoosin suhteen tuo menee enemmän päin vastoin. Imeväisistä suurin osa pystyy pilkkomaan laktoosin ja tämä "kyky" menee ohi lapsuusiän jälkeen. Laktoosi-intoleranssi kehittyy monesti myöhään, keski-iässäkin. Eurooppalaisilla on yleistynyt ominaisuus, että maito sopii myös aikuisiällä, mikä on varmastikin ihan perusevoluution tulosta: on ollut henkiinjäämiselle + lisääntymiselle hyödyksi, että on pystynyt hyödyntämään lehmänmaitoa myös aikuisiällä. Ilmeisesti täällä korvaavia ruoanlähteitä ei ole ollut niin hyvin tarjolla kuin esim. Aasiassa. 

Se, että joku ruoka-aine aiheuttaa oireita uutena ja isoina annoksina (ja oireet katoavat, kun siihen tottuu) on eri asia. Esimerkiksi kasvissyöjä, joka yhtäkkiä tempaisee ison pihvin huomaa taatusti vaikutuksen, mutta parin viikon hillityn lihan syönnin aloituksen jälkeen sama pihvi voi mennä alas ihan ongelmitta.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
MooM
SamikoKu

Laktoosin suhteen tuo menee enemmän päin vastoin. Imeväisistä suurin osa pystyy pilkkomaan laktoosin ja tämä "kyky" menee ohi lapsuusiän jälkeen. Laktoosi-intoleranssi kehittyy monesti myöhään, keski-iässäkin. Eurooppalaisilla on yleistynyt ominaisuus, että maito sopii myös aikuisiällä, mikä on varmastikin ihan perusevoluution tulosta: on ollut henkiinjäämiselle + lisääntymiselle hyödyksi, että on pystynyt hyödyntämään lehmänmaitoa myös aikuisiällä. Ilmeisesti täällä korvaavia ruoanlähteitä ei ole ollut niin hyvin tarjolla kuin esim. Aasiassa. 

Se, että joku ruoka-aine aiheuttaa oireita uutena ja isoina annoksina (ja oireet katoavat, kun siihen tottuu) on eri asia. Esimerkiksi kasvissyöjä, joka yhtäkkiä tempaisee ison pihvin huomaa taatusti vaikutuksen, mutta parin viikon hillityn lihan syönnin aloituksen jälkeen sama pihvi voi mennä alas ihan ongelmitta.

Olen tietoinen ja niinhän ne tuon laktoosin suhteen väittää. EN kuitenkaan allekirjoita sitä. Tiedän myös henkilön joka ei suomessa pysty juomaan maitoa, mutta rysissä pystyy, missä säänöllisesti käykin. Eli jotakin siinä maidossa on eroa, ehkä sitä ei iskukuumenneta ryslandiassa.

"Laktoosiallergiasta" en kuitenkaan ala kiistelemään, mutta toisaaltaan en myöskään usko kaikkea mitä siitä sanotaan. Väitän myös, että muilla ruoka-aineilla voi neuraloida laktoosin vaikutusta. Esimerkiksi itse syön usein aamulla 200g mysliä, 0,5l maitoa, banaanin ja omenan (miksattuna) sekä pari raakaa kananmunaa alkupaloiksi. Tämä setti ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta jos vetää pelkää maitoa niin johan alkaa perse laulaa. Ravinnekombinaatio mielestäni vaikuttaa kuinka sitä voi vetää vaikka olis oireitakin.

- Charles Bukowski

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
SamikoKu

Olen tietoinen ja niinhän ne tuon laktoosin suhteen väittää. EN kuitenkaan allekirjoita sitä. Tiedän myös henkilön joka ei suomessa pysty juomaan maitoa, mutta rysissä pystyy, missä säänöllisesti käykin. Eli jotakin siinä maidossa on eroa, ehkä sitä ei iskukuumenneta ryslandiassa.

"Laktoosiallergiasta" en kuitenkaan ala kiistelemään, mutta toisaaltaan en myöskään usko kaikkea mitä siitä sanotaan. Väitän myös, että muilla ruoka-aineilla voi neuraloida laktoosin vaikutusta. Esimerkiksi itse syön usein aamulla 200g mysliä, 0,5l maitoa, banaanin ja omenan (miksattuna) sekä pari raakaa kananmunaa alkupaloiksi. Tämä setti ei aiheuta mitään ongelmaa, mutta jos vetää pelkää maitoa niin johan alkaa perse laulaa. Ravinnekombinaatio mielestäni vaikuttaa kuinka sitä voi vetää vaikka olis oireitakin.

Ilmeisesti homogenoinnilla on jotain vaikutusta. Ehkä meikäläinen aika moniosainen prosessi utareesta Prisman tiskiin jotenkin muutenkin muokkaa laktoosia enenmmän oireita aiheuttavaksi. 

Itselläni laktoosin sietokyky huononi vasta kolmikymppisenä. Ongelmat eivät liittyneet niinkään kaasupäästöihin, vaan siihen, että oli jatkuva krapulaisen etova olo ja kynnet liuskoittui pahasti. En tiedä, mikä oli, mutta tuttu sanoi, että kuulostaa intoleranssilta ja epäilyistäni huolimatta laktoosittomaan maitoon siirtyminen hävitti vaivat. 

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
MooM

Ilmeisesti homogenoinnilla on jotain vaikutusta. Ehkä meikäläinen aika moniosainen prosessi utareesta Prisman tiskiin jotenkin muutenkin muokkaa laktoosia enenmmän oireita aiheuttavaksi. 

Itselläni laktoosin sietokyky huononi vasta kolmikymppisenä. Ongelmat eivät liittyneet niinkään kaasupäästöihin, vaan siihen, että oli jatkuva krapulaisen etova olo ja kynnet liuskoittui pahasti. En tiedä, mikä oli, mutta tuttu sanoi, että kuulostaa intoleranssilta ja epäilyistäni huolimatta laktoosittomaan maitoon siirtyminen hävitti vaivat. 

Aika rajulta kuulostaa nuo sinun onglemasi laktoosin suhteen. Varmaan herkyyttä on monen asteista.

Itse olin vuosikausia juomatta maitoa, kunnes alotin thamaassa taas jokunen vuosi sitten. Pidän sitä proteiinin lähteenä josta saa hyvin ekstra 30-40g per päivä. Eli siinä syy. Aluksi tökki kovin ja kama tuli nesteenä ulos sekä pieretti. Pieninä annoksina kuitenkin kroppa tottu siihen hyvin ja nykyisellään tulee juotua n. 0.5-1.0 litraa päivässä ruuan yhteydessä ilman oireita. 

Eli alkuperäisestä näkökulmasta katsotttuna tuolla on varmaan useampia kuin yksi syy. Joillakin se kroppa sopeutuu "siedätttämällä". (niinkuin minä) Joillakin ei ja ne kuolee pois tai kituu huonommalla ravinnolla. Eli veikkaan, että ei ole yhtä yhteistä tai oikeaa vastausta tähän asiaan niinkuin ei mihinkään muihinkaan asioihin maailmaassa. Entisajan maito kuitenkin on ollut sitä ihteään suoraan lehmän tissistä ja monella tavoin ravinnerikkaampaa verrattuna nykyiseen.

Myös sen hapattaminen saattaa helpottaa käyttöä. Kefiiri ryslandiassa on kyllä ihan ykkösjuomaa. Hakkaa suomi piimät mennen tullen.

- Charles Bukowski

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat