Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt22.1.2014

Kyllä, energiapulan seuraus.

Kommentit (8)

unbiased
Seuraa 
Viestejä1863
Liittynyt26.12.2010

Energiapulaa ei tule pariin sataan vuoteen, kunhan uskomus vihreitten pakkomielteeseen ilmaston lämpenemisestä laimenee. Vety on vaarallista kuljetettavaa eikä sovellu autojen polttoaineeksi tästä syystä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Jossain insinööriaviisissa oli juttu, että vetyä ehkä pystyttäisiin tuottamaan jollain uudella innovaatiolla sellaisessa muodossa josta helppo valmistaa mm. liikennepolttonesteitä. Kilohinta oli arvioitu 1,6-10 taalan tai euron haarukkaan uudella menetelmällä. Alle 2 taalan tai euron pitäisi päästä jotta kaupallisesti kannattavaa tuottaa. Jos en väärin muista, puhuttiin kaksimolekyylisestä vedystä. Silmäilin vain nopeasti jutun läpi.

- Ubi bene, ibi patria -

Beta
Seuraa 
Viestejä40
Liittynyt14.2.2010

Kyllä uskon.  Lisätään vetyyn hiiltä sopivin kemiallisin sidoksin. Näin saadaan bensiiniä, jolla autot kulkee vielä kymmeniä vuosia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28272
Liittynyt16.3.2005

En usko näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Vety ei voi ratkoa energiaongelmaa mitenkään, koska vapaata vetyä ei ole missään ja vedyn tuottaminen vaatii saman energian kuin sen polttamisesta syntyy. Vety voi siis olla vain energian varastoväline, ei sen lähde. Varastointiin se on liian epäkäytännöllinen ja vaarallinen aine. Samalla energialla kuin vetyä, voi tehdä hiilivetyjäkin, jotka ovat käytännöllisyydeltään murskaavan ylivoimaisia.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5360
Liittynyt9.1.2011

Vety on tavattoman kehno polttoaine.

Ensinnäkin: sen tuotanto vaatii uutta polttokenno- ja elektrolyysiteknologiaa. Nykyteknologia on vain liian kallis. Tätä ei ole olemassa.

Toiseksi: vedyn paineistaminen auton tankkiin, kuluttaa noin 30 % sen sisältämästä energiasta. Polttokennon hyötysuhde ei ole kuin 50 prosentin luokkaa. Ja jos vedyn valmistus ja logistiikka tankkausasemalle on tehokkuudeltaan noin 50 prosentin luokkaa, niin kokonaishyötysuhteeksi saadaan alle 20 %. Sähköauto pääsee noin 70–80 prosentin energiahyötysuhteeseen.

Kolmanneksi: vedyn elektrolyysi on todennäköisesti liian kallis, joskin joitain pilottihankkeita on ollut käynnissä mm. Saksassa, joissa on hyödynnetty uusiutuvien tuottamaa sähkön ylituotantoa. Joka tapauksessa käytännössä vetyä tehdään maakaasusta. 

Neljänneksi: vedyn jakeluinfrastruktuurin investoinnit ovat looginen mahdottomuus, koska kukaan ei viitsi ostaa vetyautoa ilman maan kattavaa jakeluinfrastruktuuria ja vastaavasti kukaan ei viitsi investoida siihen, koska kestää useita kymmeniä vuosia ennen kuin ne alkavat tuottamaan.  

Viidenneksi. Jos oletetaan että polttokennot olisivat ilmaisia, niin vetyautot eivät pärjää kokonaiskustannuksissa edes nykyisille Teslan akuille. Ja varsinkaan ne eivät pärjää noin 2015 markkinoille tulevien seuraavan sukupolven akuille. Esimerkiksi Tesla, BMW ja Audi ovat jo luvanneet tuoda markkinoille vuoteen 2016 mennessä 500–600 kilometrin toimintasäteen täyssähköauton. Viimeisin oli Audi Q8 E-tron, joka leveilee 600 kilometrin toimintasäteellä.

Kuudenneksi: jos on sallittua vetyhypetyksessä olettaa teknologiaoptimismia teknologian kehittymisestä, niin toki sillloin pitää sallia myös litium-akkujen voimakas kehittyminen. Esimerkiksi litium-rikki-akut saattavat leikata luokkaa 70 % verran akkujen hinnasta pois. Energia tiheys voi kasvaa nelinkertaiseksi ja halvemmat materiaalit selittää loput. Toistaiseksi litium-rikkiakkujen ongelma on ollut heikko elinikä, mutta tuoreet laboratorioprototyypit ovat päässet jo 400 lataus-purku-sykliin.

Eli yhteenvetona, vetyautoista puhuminen on lähinnä Toyotan oman imagon viherpesua, koska sähköautoteknologia on suora uhka Toyotan asemalle maailman suurimpana autonvalmistajana. Toyota ei esimerkiksi ole pystynyt mitenkään vastaamaan Teslan aloitteeseen, vaan Toyota joutuu katsomaan vain vierestä, kun Tesla syö vanhanaikaisen ja ajastaan jälkeen jääneen Lexuksen markkinaosuutta. 

Vety kuuluu siis 1950-luvun scifi-utopiaan, jossa ajateltiin, että pian ydinvoima on liian halpaa mitattavaksi, jolloin kaikki liikenne käyttäisi ydinvoimalla tuotettua lähes ilmaista vetyä!

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat