Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt29.1.2014

Aloite lasten muista kuin lääketieteellisistä syistä ympärileikkausten kieltämiseksi lailla

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/726

Alaikäisen tytön tai pojan ympärileikkaaminen on teko, joka aiheuttaa kipua ja pysyvän ulkonäöllisen ja seksuaalisen haitan. Se loukkaa uhrin ruumiillista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta. Lapsen ympärileikkaaminen rikkoo EU:n ihmisoikeussopimusta ja YK:n lasten oikeuksien julistusta. Myös Suomen perustuslaki takaa lapselle koskemattomuuden tasa-arvoisesti sukupuoleen katsomatta.
Poliisi tutkii ympärileikkaukset törkeinä pahoinpitelyinä, mutta tuomiokäytäntö vaihtelee. Ennakkotapauksia sekä vapauttavista että langettavista tuomioista on kaikista oikeusasteista. Tämän käytännön selkiyttämiseksi tällä aloitteella halutaan yksiselitteisesti kriminalisoida lapsen ympärileikkaaminen muista kuin lääketieteellisistä syistä.

Tervehdys palstalle. Keskustelua aiheesta ja mahdollisia kannatuksia.

Kommentit (6)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jos ei haluta että ympärileikkauksia tutkitaan törkeinä pahoinpitelyinä, käytännön selkiyttämiseksi tulisi määritellä missä kulkee ympärileikkauksen ja törkeän pahoinpitelyn raja.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Pessimistinä totean että tuo aloite ei varmaankaan tule kiinnostamaan yhtään ketään. Niin kauan kuin suomalaisia itseään ei ole kukaan lähestymässä stiletti tanassa, heitä ei voisi vähempää kiinnostaa mitä "eksoottisia" tapoja joillain "muukalaisilla" on.

Kannatan toki aloitetta, ihmetyttää vain miksi tuollainen on edes tarvis, kun pitäisi olla itsestäänselvää että tässä maassa ei lapsia rääkätä. Mutta ehkäpä ei ole kun vuosien varrella on niin moneen kertaan saanut nähdä supisuomalaisten puolustelevan esim. lapsen lyömistä, perusteena se että "minuakin lyötiin kun olin lapsi, ja minusta tuli kunnollinen ihminen". Niin kunnollinen että haluaa lapsia lyötävän?

Minä en sitten jaksa lapsiaan hakkaavien jäkätyksiä kuunnella, joten ei tartte alkaa. Voihan lapsensa antaa vaikka pois, jos ei sen kanssa väkivallatta (tai silpomatta) pärjää.

Heisenberg
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt29.1.2014
Rousseau

Pessimistinä totean että tuo aloite ei varmaankaan tule kiinnostamaan yhtään ketään. Niin kauan kuin suomalaisia itseään ei ole kukaan lähestymässä stiletti tanassa, heitä ei voisi vähempää kiinnostaa mitä "eksoottisia" tapoja joillain "muukalaisilla" on.

Oon erimieltä tuosta ettei se kiinnostaisi Suomalaisia. Olen ihan varma, jos joku kysely teettettäisiin niin sitä vastustavien prosentti osuus lähentelisi sataa. Tuollainen julma silpomis tapa on niin vieras suomalaisille, ettei siitä pidetä missään muodossa tapahtuvan suomessa.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27429
Liittynyt13.5.2005

Olen allekirjoittanut aloitteen jo aiemmin. Eikä asiassa ole minun osaltani paljoa keskusteltavaa. Lapsen ihmisoikeuksien pitäsi mennä vanhempien uskonharjoittamisen edelle, siksi allekirjoitin. Ongelma lienee vain se, että suuri osa kansalaisista vertaavat ympärileikkausta tyyliin korvakorun ottamiseen, joten innokkuus allekirjoittaa aloite voi olla hieman laimeaa, mikä on ikävää.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itse olen aiheesta länkyttänyt jo (liian) monta vuotta. Toivotaan nyt kumminkin että järki voittaa tässäkin asiassa, edes hitaasti ja hivuttaen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat