Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Pari viikkoa sitten Lohjalla ilmeni tuhkarokkotapaus. Kävi ilmi ettei ao. lasta ollut rokotettu. Kävi myös ilmi ettei monia muita ao. lapsen käymän Steiner-koulun lapsia ollut rokotettu.

Virallisesti Steiner-koulut eivät ole rokotuksia vastaan. Samoin virallisesti Steiner-kouluissa ei opeteta antroposofiaa. Siellä vain opitaan asiat Steiner-pedagogiikan mukaan leikkien ja laulaen. Kuten erään Steiner-koulun abien penkkarijulisteessa luki: "Askarrellen ylioppilaaksi".

Kuitenkin Ruotsissa 1999 tehdyn tutkimuksen mukaan vain 18% Steiner-koulujen oppilaista oli rokotettu RPR-rokotteella. Saksassa on ollut useita tuhkarokkoepidemioita joiden syynä ovat olleet rokottamattomat Steiner-koulujen oppilaat.

Mistä johtuu tämä tämä lasten rokottamatta jättäminen Steiner-kouluissa?

Rudolf Steinerin oppien mukaan rokotus on haitallinen. Tautien kärsiminen vahvistaa lapsen kehittymistä, vammautuminen on jopa hyödyllistä sielunvaelluksen kannalta. Sairauksilla voi olla pedagogisia vaikutuksia.

Steiner-kouluissa ei myöskään käytetä tietokoneita, tabletteja tai katsota televisiota. Haittaa lapsen kehitystä.

Rudolf Steinerin mukaan teknologia edustaa Ahriman-paholaista:

The Incarnation of Ahriman comprises six selected lectures by Rudolf Steiner in which he describes the impending incarnation of the Mephistophelian being, Ahriman, whose arrival is being prepared for through the blind acceptance of materialism and the all-pervasive spread of its offspring, technology.

Antroposofien mukaan nimenomaan tietokoneet ja internet edustavat Ahrimania.

Kun ottaa huomioon että Steiner-koulujen opettajat joutuvat sisäistämään Steinerin kirjoitukset ja antroposofian opit, onko Steiner-pedagogiikka vain tapa levittää pseudotieteellistä hömppää mukavantuntuisen pedagogian kylkiäisenä? 

Too many protest singers, not enough protest songs...

Kommentit (7)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Steinerilaisten kannattaisi miettiä sitä minä aikana Steiner eli. Hänhän oli ehtinyt nähdä 1. maailmansodan kauhut ja takuulla koki että teknologia on tehnyt ihmisestä raa'an. Toisaalta Steiner ei elänyt aikana jolloin lennettiin Kuuhun ja alettiin valmistamaan tietokoneita, joten hänen lausunnoillaan ei ole tekniikan suhteen mitään merkitystä nykyihmisille mitä tulee tähän meidän avaruusajan teknologiaamme.

Itseäni on ihmetyttänyt että mitä ihmeen väliä sillä on tuodaanko taudinaiheuttaja kehoon villisti ja luonnonmukaisesti taudille itselleen altistumalla, vai keinotekoisesti ja kontrolloidusti rokotteen avulla. Jokatapauksessa ihmiseen muodostuu vasta-aineita. Rokottamisen avulla tapahtuva prosessi vain on tavattomasti turvallisempi kun ei tarvitse kitua tuskissaan ja saada vielä jotain kuolemanvaarallisia jälkitauteja siihen päälle.

Entä jos ihmisen karmana onkin auttaa ihmisiä, mm. terveydenhuollossa työskentelemällä? Millä tavalla on hyvää karmaa että antaa läheistensä joutua hengenvaaraan?

panterarosa
Seuraa 
Viestejä3226
Liittynyt24.12.2013

Tuhkarokosta ja muista lastentaudeista vauhkoaminen on saanut uskomattomat mittasuhteet. Tuhkarokko ei tapa normaalia lasta, päinvastoin, vahvistaa immuniteettia. Rokotekampanjoinnista hyötyvät vain lääketehtaat ja rokotteiden lobbaajat, jotka ilmeisesti vetävät provisiot välistä.

Olen itse sairastanut lähes kaikki lastentaudit, tuhkarokonkin ja voin erittäin hyvin. Kaikki lapset sairastivat taudit samalla lailla, eikä kukaan ei kuollut, saati saanut jälkitauteja, en ainakaan muista sellaista.

Itse asiassa Steinerin rokotteidenvastaisuus kertoo vain sen, että tyyppi osasi tehdä oikeat johtopäätökset.

Giant Uralic and Finnic Megaliths NEW places! https://youtu.be/WEyKvRQubXU
Alien Burial Site https://youtu.be/yLvF0mga1rU

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Taisin myös sairastaa tuhkarokot jne ja ehdottomasti sitä mieltä että jos löytyy rokote niin käyttöön. Ei niin että mitään ylipääsemättömiä tauteja olisivat olleet mutta ääliömäistä sairastaa semmoista mitä ei pakko, mikäli myös terveydenhuollon resursseja semmoiseen palaa niin vielä ääliömäisempää se sairastaminen

asdf
Seuraa 
Viestejä11662
Liittynyt16.3.2005

minä olen sairastanut jonkun rokon ja sisko ainakin kaksi ja kumpikaa ei kuollut no sisko on vähän typerä mutta ei se kai rokon takia ole joten ei niitä rokotuksia tarvi kukaan kyllä näin on .

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Steinerpedagogiikan ja antroposofian suhdetta Suomessa on tutkittu. Johtopäätös:

Antroposofia integroituu taiteena kaikkeen kasvatukseen, mikä ilmenee lähes kaikissa oppiaineteksteissäkin. Tutkimuksessa tuli selkeästi ilmi myös piirre antaa tutuille käsitteille oma, antroposofi nen merkitys. Vastoin useiden steinerpedagogiikan edustajien näkemyksiä, steinerpedagogiikan metodisuutta ei voida pitää irrallisena ja steinerpedagogiikan ulkopuolella sovellettavissa olevana osana, koska se liittyy kiinteästi antroposofiseen maailmankatsomukseen.

Sekä Steinerin filosofiassa että tutkitun helsinkiläisen Steinerkoulun OPSissa ilmenee tutkijan mukaan pyrkimys esittää antroposofia tieteenä

Toinen edelliseen mottoon liittyvä piirre oli voimakas pyrkimys

esittää antroposofiset näkemykset tieteellisinä.

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf

: tutut

käsitteet saavat oman antroposofi sen sisällön, jolloin sanoudutaan irti käsitteiden

sovinnaisen tavan mukaisesta käytöstä. Antroposofi aa tuntematon ei kykene tätä

havaitsemaan. Toinen edelliseen mottoon liittyvä piirre oli voimakas pyrkimys

esittää antroposofiset näkemykset tieteellisinä.

Too many protest singers, not enough protest songs...

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012

En ota kantaa tuohon rokotukseen kun asiantuntemus Steiner-aatteesta ei riitä ja google on kaikkien käytössä. Lakiin Steinerkouluista sen sijaan haluaisin sanoa muutaman sanan. Minusta on hämmästyttävää, että Suomessa säädetään lailla Steinerkouluista. Laki käsittääkseni takaa koulujen aseman ja niiden avustukset (korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin). Mielestäni moinen on aivan käsittämätöntä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

"Minä jouduin lapsena kolariin ja selvisin hengissä, ei kolari ketään vahingoita ja on ihan hyvä vaan jos kaikki joutuvat lapsena kolariin, kokemukset vahvistavat lasta..."

Camoon. Monesta asiasta voi jäädä eloon, mutta ei silti jokaista niistä asioista ole välttämätön tarve kokea. Yritin jo tuolla taaempana arvuutella että mitä ihmeen väliä sillä on tuodaanko taudinaiheuttaja kehoon rokotteena, miksei muka voi niin tehdä ihan yhtälailla kuin jättää lapsi sairastelemaan kaikki mahdolliset taudit mitkä hän vain suinkin sattuu saamaan ympäristöstään? Olenko käsittänyt asian ihan väärin kun olen ymmärtänyt että rokote on todellakin ihan ehtaa sairautta mutta heikennetyssä muodossa?

Itse sairastin lapsena vain sikotaudin kun ei muutakaan ollut tarjolla. Mutta tämäpä sitten tarttui läheiseen aikuiseen mieheen, joten hänellä oli kivasti jännättävää sen suhteen että meneekö hedelmällisyys. Oli varmaan helkkarin kivaa myös turvonneen pallin kanssa?

Vesirokon sairastin vasta aikuisena ja eihän ne arvet naamassa kauhean kivat ole. Käsittääkseni kumpaankin em. sairauksista saa nykyään rokotteen? Pitäisiköhän kysellä sitä tuhkarokon rokotetta kun sen on ilmeisesti saanut vasta vuodesta 1975 ja olen itse vanhempaa vuosimallia... Jäykkäkouristusrokotekin joltain 80-luvulta varmaan.

Mutta: influenssarokotteita en ota. Syynä on se että niitä kantoja on käsittääkseni aina useampi liikenteessä ja mitä hyödyttää ottaa yksi rokote kun ei voi tietää auttaako juuri se? Sikainfluenssarokotteeseenkin suhtauduin nurjamielisesti enkä sitä ottanut koska peloteltiin että se voi vaikuttaa hermostoon. Luotan rokotteisiin joita on käytetty jo vuosikausia ja "ihmiskokeet" on täten suoritettu jollain muulla kuin minulla. Asenteeni on siis itsekäs, kun haluan rokotteita jotka on jo todettu turvalliseksi, en rokotteita jotka on hokkuspokkus sutaistu hetkessä tuosta noin vain kasaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat