Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010

Nykyään on paljon puhuttu paaston terveysvaikutuksista. Sanotaan että se vaikuttaa liki kaikkeen, verenpaineeseen, kolestroliin, verensokeriin jne.

Syöpiinkin kuulemma vaikuttaa tuhoavasti. Solunjakautiminen kuulemma estyy ja kasvaimet jopa pienenevät. Sanotaan myös että paaston aikana elimistö käyttää rasvan ohella myös elimistön muita soluja ravinnoksi. Se aloittaa heikoista ja sairaista soluista ja alkaa polttamaan niitä.

Toisaaltaan olen lukenut että kun solunjakautuminen paastoin aikana hidastuu tai estyy niin elimistö laittaa energian olemassaolevin solujen korjaamiseen jolloin paaston jälkeen elimistö monistaa ehjempää solukkoa. Toisaaltaan soluthan on sitten vanhempia jakautuessaan. mhh...

Ramada on 30 päiväinen paasto jolloin vain pimeän aikaan saa syödä. Monissa uskonnoissa on paastoja tai osittaisia paastoja. Tulee mieleen että nuo on sinne ihan kansanterveydeksi asetettu.

Päätin siis kokeilla vesipaastoa ja nyt on kolmas vuorokausi kohta mennyt.

Otan mielellään vastaan neuvoja ja kommentteja paastoamisesta jos jollain on omakohtaisia kokemuksia.

Myös yleistä keskustelua paastoamisesta puolesta ja vastaan on tervetullutta.

Itsellä ensimäisiä havaintoja on että kuinka paljon sosiaalisesta toiminnasta itseasiassa liittyy ruokaan. Kaikki ruokailuhetket kun jää pois niin aika paljon putoaa myös muuta.

Oma olo on alkupäivinä ollut myös epäsosiaalinen ja omiin ajatuksiinsa vetäytyvä.
Ruokaa myös ajattelee nyt jotenkin toisin. Sen suhteen ajatukset tuntuu järkevöityvän.

No, nähtäväksi jää.

Kommenttia toivotaan.

http://www.youtube.com/watch?v=pPoV6aff_KM

Sivut

Kommentit (358)

Kurkö
Seuraa 
Viestejä178
Liittynyt16.10.2013

Onko se varmaa, että 'parantavat vaikutukset' johtuvat paastosta? Voisihan se yhtä hyvin johtua jostain ruoka-aineesta, mikä jää pois. Itselläni on epäilys sen johtuvan liiallisesta hiilihydraateista ja sokereista, minkä paaston aikana elimistö kuluttaa pois. Näin myös syöpäsolut jäävät ilman ravintoa.

Mutta onko sen pakko olla kolmen päivän paasto? Miksei yhtä hyvin vaikka vuorokauden, taikka vain 12h? Itse olen paastonut vain kerran viikossa vuorokauden ja tuntuu kuin aika pysähtyisi sinä päivänä.

''Mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarmaa.''

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010
Kurkö
Onko se varmaa, että 'parantavat vaikutukset' johtuvat paastosta? Voisihan se yhtä hyvin johtua jostain ruoka-aineesta, mikä jää pois. Itselläni on epäilys sen johtuvan liiallisesta hiilihydraateista ja sokereista, minkä paaston aikana elimistö kuluttaa pois. Näin myös syöpäsolut jäävät ilman ravintoa. Mutta onko sen pakko olla kolmen päivän paasto? Miksei yhtä hyvin vaikka vuorokauden, taikka vain 12h? Itse olen paastonut vain kerran viikossa vuorokauden ja tuntuu kuin aika pysähtyisi sinä päivänä.

Niin siis kohta kolme vuorokautta takana. Meinaan kylläkin jatkaa pitempään.
Netistä lueskelin että kolmas päivä on pahin, sitten alkaa helpottaa, mutta itellä ainakin eilinen oli pahempi. Hirvee hinku syödä ja kaikki ruuan tuksut käy nenään.

Epäilen että kun ravintoa ei tule niin aistit tarkentuu sen takia että sitä löytyis paremmin. Näkö ja hajuaisti ainakin ja jotkut puhuu kuulostakin. Ehkä se on myös hyvä "rassata" kroppaa silloin tällöin.

Epäilemättä syyt on myös noissa mitä sanoit. Hiilaria tulee mätettyä ihmisillä ihan liikaa. Ite syön kyllä terveelisesti mutta muutaman kilon painon pudotus olisi paikallaan.

Toi ramadahan on juuri semmonen paasto missä ei syödä kuin tiettynä aikana. Ruuasta pidättäytyminen silloin tällöin lyhyempiäkin aikoja tekee varmasti hyvää.

Jotkut tosin sanoo että paasto on väärä tapa vaan ihmisen pitäsi "syödä itsensä" terveeksi.
Eli korvata höttö paremmalla ravinnolla ja sitä kautta poistaa ylimääräinen kehosta.

Well, mä luulen että on joskus ihan hyvä tyhjentää myös vitamiinivarastot ja tankata sitten päälle "uutta ja parempaa".

Auringossa on tullu käveltyä ilman paitaa ja nypittyä rikkaruohoja joten D-vitamiinit ei kyllä tyhjiin pääse.

asdf
Seuraa 
Viestejä11383
Liittynyt16.3.2005

Itse kokeilin vajaat kymmenen vuotta sitten viikon nestepaastoa, eli viikon aikana en syönyt ja join vain vettä, johon oli sekotettu hiukan siirappia, sitruunan mehua ja cayennepippuria. Terveysvaikutuksista en osaa sanoa mitään, en testauttanut itseäni paastoa ennen tai jälkeen.

Ruoka oli muutamana ensimmäisenä päivänä jatkuvasti mielessä, sen jälkeen ei niinkään. Isompaa nälän tunnetta ei ollut. Olo oli hieman heikko, mitään kevyttä polkupyöräilyä raskaampaa ei tehnyt mieli tehdä. Kanssaihmiset huomasivat neljän-viiden päivän jälkeen kasvojen kaventuneen. Seksiä ei tehnyt mieli miltei yhtään. Yöunet lyhenivät 1 - 1½ tuntia. Paino putosi viikossa viisi kiloa, joista kaksi tuli muutamassa päivässä takaisin, mutta loput kolme pysyivät poissa.

Koska ruoan laitolta, sen miettimiseltä ja syömiseltä vapautui aikaa, tuli luettua tavallista enemmän. Jotenkin sen viikon aikana elämän rytmi hiukan rauhoittui ja seestyi ja huomasin välillä pohdiskelevani vähemmän maallisia asioita. Lienee aika normaalia, jos ei mieti seksiä tai syömistä. Varmaankin jonkinlaisesta lievästä henkistymisestä voisi puhua.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010
asdf

Itse kokeilin vajaat kymmenen vuotta sitten viikon nestepaastoa, eli viikon aikana en syönyt ja join vain vettä, johon oli sekotettu hiukan siirappia, sitruunan mehua ja cayennepippuria. Terveysvaikutuksista en osaa sanoa mitään, en testauttanut itseäni paastoa ennen tai jälkeen.

Toi on yksi tapa, jotkut myös syö jotakin. Kiusaus olis ottaa jotakin joka nostais verensokeria, mutta jatketaan nytte ihan pelkällä vedellä. En tiedä onko noissa käytännössä mitään eroa. Ida kuitenkin torpata ravinteiden saanti joksikin aikaa kokonaan.

asdf
Ruoka oli muutamana ensimmäisenä päivänä jatkuvasti mielessä, sen jälkeen ei niinkään. Isompaa nälän tunnetta ei ollut. Olo oli hieman heikko, mitään kevyttä polkupyöräilyä raskaampaa ei tehnyt mieli tehdä. Kanssaihmiset huomasivat neljän-viiden päivän jälkeen kasvojen kaventuneen. Seksiä ei tehnyt mieli miltei yhtään. Yöunet lyhenivät 1 - 1½ tuntia. Paino putosi viikossa viisi kiloa, joista kaksi tuli muutamassa päivässä takaisin, mutta loput kolme pysyivät poissa.

Sama juttu. Myös tullu tsekkailtua kaikenlaisia herkkujen valmistusvideoita. Korean kimchiä ja inkareitten papumuhonnoksia vois tän jälkeen yrittää valmistaa.

Seksitä sen verta että tietosesti päästin lastin ennen alottamista. Emäntä tänään kävi vähän makaaraa kiusaksi räpläämässä ja aikas kutistuneessa tilassa se pysy.

asdf
Koska ruoan laitolta, sen miettimiseltä ja syömiseltä vapautui aikaa, tuli luettua tavallista enemmän. Jotenkin sen viikon aikana elämän rytmi hiukan rauhoittui ja seestyi ja huomasin välillä pohdiskelevani vähemmän maallisia asioita. Lienee aika normaalia, jos ei mieti seksiä tai syömistä. Varmaankin jonkinlaisesta lievästä henkistymisestä voisi puhua.

Jep, aikaa on jotenkin paljon enempi.
Ei tätä kuitenkaan vois tehdä jos olis jossakin fyysisissä hommissa. Ei ainakaan kovin montaa päivää. Varmasti pyörtyis jossain vaiheessa. Lepoa ja pientä jalottelua lähinnä. Raskasta ei tee todellakaan mieli tehdä.

Poika ihmettelee kun en syö. Emäntä laitteli korean BQQ:ta ja poika meinas että nyt syömään. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Itse kokeilin kauan sitten vajaan viikon mehupaastoa, jossa juotiin vain kasvistuoremehuja (en muista, oliko niissä mukana myös hedelmää) ja vettä. Paasto-ohjeen mukaan paastoon "laskeutuminen" piti tehdä lempeästi, vähentämällä muutaman päivän aikana syömisiään ja siirtymällä kevyeen kasvisruokaan ja lopettamalla tupakointi ja kahvin juonti. Ohjeessa myös kehoitettiin tyhjentämään suoli ennen paastoa glauber-suolan avulla. Paaston lopetus piti tehdä myöskin vaiheittain niin, että elimistö taas totuteltiin ruokaan syömällä vain vähän riisiä ja kasviksia.

Yhtä rääkkiä se paasto minulle oli, eikä mitenkään henkinen kokemus. Luulen, että siitä jäi pysyväisvaikutuksena jonkinlainen ahmimistaipumus. Nyt, kun minulla on kihtitaipumus, paasto luultavasti laukaisisi kihtikohtauksen.

Mitä tulee laihtumiseen, niin elimistö saattaa jämähtää säästöliekille, mikä pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että jos paaston loputtua syö entiseen tapaan, lihoo. *) Nykyiset laihdutusohjeethan eivät mm. tästä syystä suosittele hyvin vähäenergisiä dieettejä, paitsi lääkärin valvonnassa. 

Liian rankassa paastossa alkaa menettää lihasmassaa. Se on tuhoisaa, jos mm. sydänlihas surkastuu.

*)  http://www.webmd.com/food-recipes/guide/fasting 

"The big question is how long you will keep that weight off. Because food was often scarce for our ancestors, our bodies have been genetically programmed to combat the effects of fasting. When you eat less food, your metabolism slows down to conserve energy. Then, when you go back to your usual diet, your lowered metabolism may cause you to store more energy, meaning that you will probably gain back the weight you lost and possibly even put on more weight when eating the same calories you did before the fast. "

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Vielä ehtii tämänkin pällistellä:

http://areena.yle.fi/tv/2108960

Tuossa ohjelmassa väitettiin, että vesipaasto on turvallista tehdä vain lääkärin valvonnassa. Ohjelmassa kuvatussa venäläisessä hoitolaitoksessa paastoon kuului useamman tunnin kevyt liikunta päivittäin ja sauna. Siinä sanottiin myös, että 12 päivän paaston aikana ei ehdi kertyä vakavia vitamiinipuutoksia.

Olisi kyllä kiva nähdä tieteellisiä katsausartikkeleita paaston vaikutukista ja riskeistä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010
BCK

Itse kokeilin kauan sitten vajaan viikon mehupaastoa, jossa juotiin vain kasvistuoremehuja (en muista, oliko niissä mukana myös hedelmää) ja vettä. Paasto-ohjeen mukaan paastoon "laskeutuminen" piti tehdä lempeästi, vähentämällä muutaman päivän aikana syömisiään ja siirtymällä kevyeen kasvisruokaan ja lopettamalla tupakointi ja kahvin juonti. Ohjeessa myös kehoitettiin tyhjentämään suoli ennen paastoa glauber-suolan avulla. Paaston lopetus piti tehdä myöskin vaiheittain niin, että elimistö taas totuteltiin ruokaan syömällä vain vähän riisiä ja kasviksia.

Yhtä rääkkiä se paasto minulle oli, eikä mitenkään henkinen kokemus. Luulen, että siitä jäi pysyväisvaikutuksena jonkinlainen ahmimistaipumus. Nyt, kun minulla on kihtitaipumus, paasto luultavasti laukaisisi kihtikohtauksen.

Mitä tulee laihtumiseen, niin elimistö saattaa jämähtää säästöliekille, mikä pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että jos paaston loputtua syö entiseen tapaan, lihoo. *) Nykyiset laihdutusohjeethan eivät mm. tästä syystä suosittele hyvin vähäenergisiä dieettejä, paitsi lääkärin valvonnassa. 

Liian rankassa paastossa alkaa menettää lihasmassaa. Se on tuhoisaa, jos mm. sydänlihas surkastuu.

*)  http://www.webmd.com/food-recipes/guide/fasting 

"The big question is how long you will keep that weight off. Because food was often scarce for our ancestors, our bodies have been genetically programmed to combat the effects of fasting. When you eat less food, your metabolism slows down to conserve energy. Then, when you go back to your usual diet, your lowered metabolism may cause you to store more energy, meaning that you will probably gain back the weight you lost and possibly even put on more weight when eating the same calories you did before the fast. "

Juu, ei meillä mitää lempeilty. Lopetin syömisen vaan yhden illan jälkeen. Suolihuuhtelua myös ei ole tehty. Perusterve, vahvan olonen jäpikkä tosin olen. Lihasmassaa varmaankin jonkin verran häviää. Otin mittaukset joka paikasta, alotuspainon ja rasvaprosentin ylös. Verenpaineet ym. on mulla normaalit.

Toi suolihuuhtelu kyllä hieman epäilyttää että jos ei tee niin voiko sinne jämähtää jotakin?

Nähtäväksi sitten jää tuleeko paino takasin. Kahden ekan päivän aikana on lähteny 2.2kg ja 3 senttiä vyötäröltä. Toi vyötärömittä kyllä paljastaa hyvin jos rasvaa palaa. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Samikoku, ummetus voi käydä kivuliaaksi. Jos sinulla ei ole glauber-suolaa, vedä 7(-10) kuivattua (liotettua) luumua, niin eiköhän tyhjene. 

Lisäys. 350-400 mg magnesiumoksidia tai muuta huonosti imeytyvää magnesiumia (ei siis sitraattia) voi ajaa saman asian.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010

Kiitos neuvosta BCK. Heh. Täytyy ilmeisesti lähteä apteekista ostaa ruuttaa.

Postaan sitte kuvia teille. No, ei vaiskaa.

Luumuja täällä ei ihan heti ole saatavilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat