Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt28.12.2011

Kysymys tulikin tuossa otsikossa. Olen ihmetellyt viime aikoina, että tahtoo tippua taju taskuun, kun nauran oikein sydämeni pohjasta. Siis kirjaimellisesti tikahdun naurusta... loppuu vaan nauru aina yhyeen kun niskasta-takaraivosta alkaa "nousta" tunne, että yhteydet aisteihin katkeaa. 

Googlaten pikaisesti löysin vain narkolepsia-aiheissa viittauksen tajuttomuuteen/veltoksi menoon voimakkaiden tunteiden yhteydessä.

Onko kellään tietoa tai edes arvauksia moiseen asiaan?

Kommentit (7)

fenoxi
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt12.12.2013
sapelihammasmurmeli

Kysymys tulikin tuossa otsikossa. Olen ihmetellyt viime aikoina, että tahtoo tippua taju taskuun, kun nauran oikein sydämeni pohjasta. Siis kirjaimellisesti tikahdun naurusta... loppuu vaan nauru aina yhyeen kun niskasta-takaraivosta alkaa "nousta" tunne, että yhteydet aisteihin katkeaa. 

Googlaten pikaisesti löysin vain narkolepsia-aiheissa viittauksen tajuttomuuteen/veltoksi menoon voimakkaiden tunteiden yhteydessä.

Onko kellään tietoa tai edes arvauksia moiseen asiaan?

Vagushermo voi ylireagoida esimerkiksi yskiessä tai nauraessa, mikä voi johtaa verenpaineen äkilliseen laskuun.

Jos naurukohtaus kestää aika kauan, veren hiilidioksidi voi laskea (hyperventilaatio)

Niskaperäinen huimauskin voi olla kyseessä, mutta nauruhuimaus johtuu varmaan kahdesta ensin kerrotusta syystä.

Qoyeesha
Seuraa 
Viestejä23
Liittynyt3.2.2014

Sulla on sentään suhteellisen normaali aiheuttaja.. :) Arvaas kun olen ihmetellyt ja tuntenut itseni hieman hulluksi, kun mua alkaa huimaamaan jotkin ruoka-aineet, kuten esim. lämmin makkara (grilli-, lenkki-, nakkimakkara ym), kuin myös sinappi, ketsuppi, jotkin salaattikastikkeet, säilykekurkku, kurpitsapikkelsi, halpishampurilaiset jne. Saan äkillisen huimauskohtauksen, jossa silmät tuntuvat kääntyvän kohti takaraivoa, päässä kiertää ja näkö hämärtyy hetkeksi. Ainoa syy minkä osaan keksiä, on natriumglutamaatti, mutta en reagoi samalla tavalla ruokiin, joissa sitä on luonnostaan. Ehkä se on silti syypää, koska syön todella harvoin ja vähän mitään eineksiä tai lisäainepommeja. En ole koskaan kuullut, että kenelläkään olisi vastaavia kokemuksia.. tosin en ole paljon kysellytkään.

Vaan nauramisesta tuli mieleen tällainen juttu http://www.terve.fi/elamanhallinta/74501-nauraminen-on-terveellista-muttei-vaaratonta

fenoxi
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt12.12.2013
Qoyeesha

mua alkaa huimaamaan jotkin ruoka-aineet, kuten esim. lämmin makkara (grilli-, lenkki-, nakkimakkara ym), kuin myös sinappi, ketsuppi, jotkin salaattikastikkeet, säilykekurkku, kurpitsapikkelsi, halpishampurilaiset jne. Saan äkillisen huimauskohtauksen, jossa silmät tuntuvat kääntyvän kohti takaraivoa, päässä kiertää ja näkö hämärtyy hetkeksi.

Vaikka huimaisi kun syö jotain, ei se tarkoita sitä, että huimaus johtuisi jostain ruoka-aineesta.

Pilvenpoltto voi aiheuttaa huimausta, tai vaikka liian vähästä suolankäytöstä johtuva alhainen verenpaine.

Qoyeesha
Seuraa 
Viestejä23
Liittynyt3.2.2014
fenoxi

Vaikka huimaisi kun syö jotain, ei se tarkoita sitä, että huimaus johtuisi jostain ruoka-aineesta.

Pilvenpoltto voi aiheuttaa huimausta, tai vaikka liian vähästä suolankäytöstä johtuva alhainen verenpaine.

Aiotko kenties alkaa vainoamaan mua mielipiteeni vuoksi? :D

fenoxi
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt12.12.2013
Qoyeesha
fenoxi

Aiotko kenties alkaa vainoamaan mua mielipiteeni vuoksi? :D

Mitäköhän tarkoitat, en vainoa ketään, kerron vain totuuden asioista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat