Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Törmäsin tämmöiseen aika vängän oloiseen yhteisöön, MacGyver on aika löysä amatööri näihin verrattuna:http://opensourceecology.org/wiki/Main_Page

TED-talk video, perus hypeformaatti mutta tiivistää asian:

http://vimeo.com/30171620

Rupesko insinöörejä viehättämään?

Kommentit (11)

Goswell
Seuraa 
Viestejä11596
Liittynyt8.3.2010

No nyt on äijä oikealla asialla. Nykysuuntaus on ihan valtaviin koneisiin, pellot itkee pyörien alla ja lompakko hankkiessa,  auta armias kun joku paikka prakaa. Nykyvehkeissä on vielä se hieno elektroniiikka joka on tuossa laajuudessa täysin tarpeetonta, pelaahan ne muutaman vuoden tai ainakin takuuajan mutta sitten...

Ihan kokemuksesta, pitää ne insinöörit pois sieltä, silloin tuo voi vaikka onnistua. Jokainen osaa suunnitella toimivan koneen, tarvitaan insinööri jotta toimivista osista saadaan kestämätön ja toimimaton laite.

Minun mielestä noin.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008
Goswell

No nyt on äijä oikealla asialla. Nykysuuntaus on ihan valtaviin koneisiin, pellot itkee pyörien alla ja lompakko hankkiessa,  auta armias kun joku paikka prakaa. Nykyvehkeissä on vielä se hieno elektroniiikka joka on tuossa laajuudessa täysin tarpeetonta, pelaahan ne muutaman vuoden tai ainakin takuuajan mutta sitten...

Ihan kokemuksesta, pitää ne insinöörit pois sieltä, silloin tuo voi vaikka onnistua. Jokainen osaa suunnitella toimivan koneen, tarvitaan insinööri jotta toimivista osista saadaan kestämätön ja toimimaton laite.

Just näin.

Vanhat valmetit, fergut ja majurit tuppaavat olemaan edelleen käyttökunnossa.

Muinoin kun sai dieselin käyntiin voi tempoa sähkövehkeet (paitsi laturia) pois ja kone senkun nakutti. En tiedä enää, mutta saattaa nykytraktoreisskin olla jo dieselin syöttö sähköllä, autoissa ainakin on.

Eli seuraava ohjeisto voikin olla miten temmot vanhasta koneestasi turhan elektroniikan pois ja saat siitä taas käyttökuntoisen.

 

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Tiedän eri maista/mantereilta suuria tiloja jotka hyödyntävät kovaa teknologiaa eli kalusto 80-luvulta pitkälti. Silloin työkoneissa saavutettiin "riittävä" blingbling, jotta ergonomia, melu, tekniikka olivat jo kohdallaan mutta turhaa hilavitkutinta oli vielä vähän. Tuon ajan kalusto lisäksi korjataan omalla verstaalla tai kylän korjaamolla perustyövälinein.

Sitä en tiedä mitä aloitusviestin linkkien takana oli.

Itsellä on metsäajossa uutena 1977 metsähommaan ostettu Valmet joka oli siinä mielessä huono valinta, että oli marginaalivalmistajan tuote. Osia on kuitenkn saanut mitä on tarvinnut näinä vajaana 40 vuotena, mutta miten kauan näin on. Tuon tyyppinen kone ei lopu koskaan pienemmässä ajossa jos sitä huolletaan ja korjataan, eli hyvinkin on sen 100 vuotta käytössä jos vain osia yhä löytyy. Fordson joka aiemmin teki juhdan hommia metsässä on nyt 63 vuotias pirteä veteraani. Hän on vaarin päivillä koska puuttuu lämmin turvaohjaamo ja muutama muu juttu jotka koetaan nykyään jo lainkin vuoksi välttämättömiksi. On kuitenkin yhä metsäelinkeinon kalustoluettelossa mukana.

 Mato ei vinkase pelloilla enää yhtä kovaa kun suorakylvö on valtaamassa alaa. Koneet on toki raskaita. 4m suorakylvin + veturi hyvinkin 15 tonnia, mutta on pyöriäkin 22 kpl tai jotain jakamassa painoa. Taisi/taitaa olla kyntö tai muu perusmuokkaus jonka aikana mato vinkasee kun 5 siipinen paluuaura takana traktori kääntää päisteessä. Siinä on akselilla äkkiä 10 tn paino ja maa usein märkää.

Kuitenkin on niin, että pienten, n. 3-4 tonnin traktoreiden aikana oman näkemykseni mukaan tärveltiin enemmän maan rakennetta kun näillä isoilla kolhoilla nyt. Johtuen työtekniikoista yms. Renkaan rakenteellakin on valtava ero. Kun 80-luvilla lietevaunuissa oli kuormurin akselit ja pyörät, ne tekivät kamalaa jälkeä mutta nykyiset 3-4 krt. isommat 30-40 tonnin  pytyt mammuttikoon matalapainerenkaineen eivät jätä oikein mitään jälkeä/ tiivistymää.

Osuikohan edes lähelle aloittajan linkkien aiheita?

- Ubi bene, ibi patria -

Reiska
Seuraa 
Viestejä5281
Liittynyt6.5.2007

Ite olen mettästä pari tukkia hakenu täl viikon 60-luvun 3000 fordilla. Sopivan kokonen kone harvennuksee, ei hajoo puunjuuret ja mahtuu menemää. Hytti on avoin ko joku sen on joskus kaatanu ja muuta pientä vikaa, mm. käytön vähyydestä johtuen.

Per se

Diam
Seuraa 
Viestejä2394
Liittynyt14.9.2006

Majorin matala maavara ja heikko ohjaussimpukka rajoittavat moista toimintaa hieman. Ketjut laitetaan joka renkaaseen, niin hieman helpottaa. Polanteisella tiellä luiskahtaa helposti ojaan talvella. Tämä ei kaadu vaan jää paikalleen rapsuttamaan.

Koneviestissä oli simpukan korjausohje. Ongelma on heikko omatekoinen kiinnitys. Simpukka on aina löysällä.

 

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010
Reiska

Ite olen mettästä pari tukkia hakenu täl viikon 60-luvun 3000 fordilla. Sopivan kokonen kone harvennuksee, ei hajoo puunjuuret ja mahtuu menemää. Hytti on avoin ko joku sen on joskus kaatanu ja muuta pientä vikaa, mm. käytön vähyydestä johtuen.

Dexta on kyllä aika mäyräkoira maavaraltaan metsäajoon. Isoisän Dextalla tuli 70-luvulla empiirisesti todistetuksi tämä yleinen näkemys. Vaan konstit on monet..

- Ubi bene, ibi patria -

Goswell
Seuraa 
Viestejä11596
Liittynyt8.3.2010

No mutta onhan superissa tasauspyörästönlukko, ketjut pyöriin, juontolaite nostolaitteeseen, reki perään ja ketju tukkipankkosta kärrinaisan ali jotta saapi nostella etutassuja, ihan kauhia peli menemään. Juontolaitteella vetää vaikka puuhun koko yksikön.

Minun mielestä noin.

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009
Pacanus Rusticanus
Osuikohan edes lähelle aloittajan linkkien aiheita?

Perjaatteessa, joskin aiheena ei ollut vanhojen pelien tuunailu vaan koneiden rakentaminen alusta asti täysin itse. Eipä kai elektroniikkakaan pahasta ole, jos sen pystyy itse korjaamaan ja osat vaihtamaan, mutta käytännössä mallit ovat ja ja tod. näk. myös pysyvät mahdollisimman simppeleinä.

Noilla Open Source Ecologyn kavereilla on lähtökohtana myös modulaarisuus: mm. moottori on kuution mallinen köntti, jonka voi vaihtaa traktoriin tai johonkin muuhun kulkuneuvoon aika yksinkertaisesti. Suurempiin malleihin moottoreita voisi latoa useampiakin kiinni.

OSE:n tyypit eivät suunnitele ja rakenna vain traktoreita, vaan pyrkivät tekemään kaikki mahdolliset koneet, mitä maatilalla tarvitsisi, lypsykoneesta akkuun. Tiilipainokin löytyy, tyypit ovat rakentaneet asuntojaan helkkarin järeistä savitiilistä.

Tyypit eivät siis myy mitään, kunhan julkaisevat kaikki piirustukset, analyysit ja rakennusohjeet toteuttamistaan koneista netissä siltä varalta, että jotain muuta kiinnostaisi lähteä väsäämään. Vähän sama homma kuin open source -ohjelmistot, mutta hardwarea...

Ei siellä linkkien takana mitään mörköjä ole, lupaan sulle sen. Käy vilkasemassa niin saat paremman käsityksen

Reiska
Seuraa 
Viestejä5281
Liittynyt6.5.2007

Tietty onhan noita kaikenlaisia työstökoneita tänä päivänä olemassa, niitä vaan pitäis osata porukan käyttää. Sähköt saa tehtyä enimmäkseen tarvikeosista varsin helposti, laturi voi olla mistä mallista vaan, kunha riittävästi tehoa antaa ja valoja myy joka robbari sun muu. Ainoastaa starttimoottori on vaikeampi..

Per se

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat