Seuraa 
Viestejä1915
Liittynyt16.3.2005

"block52 tuolla penkkiurheiluketjussa kirjoitti: Avajaisten hienoin juttu oli Valentina Tereshkova olympialipun kantajana."

Avaan uuden koska tämä ei penkkiurheiluun liity. 

Valentina Tereshkova kuului 70- ja 80-luvuilla kommunistisen puolueen johtoportaaseen. vastaten ylimpänä mm. naisten vankileireistä. Hän hän tiukensi monia sääntöjä, tärkeimpänä kielto käyttää omia vaatteita  leireillä. Valtion tarjoamat vankivaatteet olivat paitsi rumat myös kurjat, täysin riittämättömät Siperian säihin.   Tereshkova oli vihattu leiriläisten keskuudessa.

Lähde: Irina Ratusinskaja: Harmaa on toivon väri. Otava, 1988

Enpä tiedä. Kenellä Neuvostoliiton aikana tärkeissä tehtävissä olleella ei syntilistaa olisi? Onhan Tereshkova toki muutakin tehnyt, avaruudessakin käväisi. 

Mutta ei hänen lipunkantajana olonsa mikään hieno juttu ollut.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Kommentit (1)

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Liittynyt17.6.2012

Kuulen tuosta ensimmäistä kertaa. Tiesin hänen toimineen lentonsa jälkeen avaruusohjelmassa insinöörinä ja muistaakseni hävittäjälentäjänä, sekä olleen myöhemmin politiikassa mukana.

Hyvin ikävää, mutta kuten sanoit, Neuvostoliiton päättäjistä synnittömiä tuskin löytyy, eikä siellä juuri vaihtoehtoja ollut, systeemin mukana oli mentävä tai oma pää tippui.

Itse arvostan häntä ensimmäisenä naisena avaruudessa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat