Miksi miehet heittävät tukkia eritavalla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi treenartut miehet heittävät tukkia alakautta,
eikä yläkautta, kuten Pessinen

...kaikkien aikojen metsuri Jaakko Pessinen ...
http://www.apu.fi/ihmiset/article156558-1.html

Konetta parempi

Kaarnanpalasia kimpoilee ilmassa, kun kolmemetrinen männynrunko lennähtää toisen viereen.
– Varotteko vähän siellä, huutaa Pessinen ja heittää kolmannen.
– Minulla on tapana laittaa näitä kasaan näin heittelemällä.

Pessinen kantaa isotkin rungot puolijuoksua tienvarteen. Häntä varten ei tarvitse ajaa auton mentäviä polkuja metsää tärvelemään. Ylimääräisenä hommana ylpeä metsuri raivaa risut pois palstalta, on aina raivannut.

Sama mies kävelee valtava männynrunko olkapäällä ja vaihtaa punaiseen Datsuniin renkaan – ilman tunkkia. Tai sitten nappaa traktoria takarenkaasta kiinni ja kaataa sen kyljelleen.

Kolmekymmentä vuotta sitten Pessinen tössäytti autonsa kinokseen. Hän huomasi, että auton etupään voi nostaa ilmaan ja kääntää keulan takaisin tulosuuntaan.

Mies näytti ja sana kiiri, mutta sitä ei uskottu. Salilla pumppaavan mieleen ei mahdu, että joku voi olla vahva – vahvempi – vaikkei kuntoklubiin kuuluisikaan.

Kymmenisen vuotta sitten Pessinen haastoi Suomen virallisesti vahvimmat miehet voimainkoitokseen: otetaan 180 kilon säkki niskaan ja katsotaan, kuka jaksaa pisimmälle. Voimailuväen nöyryytykseksi kilpailun vanhin, lyhyin ja kevyin osanottaja voitti helposti. Toiseksi tullut hävisi yli sata metriä.

Oltaisiin vaihdettu autoon rengas ilman tunkkia ja nosteltu täyttä öljytynnyriä ja parin sadan kilon tukkia. Säkinkannossa Pessinen tarjosi isoja miehenroikaleita suosivan revanssin: korotetaan säkin paino 250 kiloon. Bonuksena olisi saanut kokeilla, jaksaako kaataa traktorin.

Isot miehet olivat kuitenkin saaneet tarpeekseen. Lammen mukaan 75-kiloisen miehen voitto melkein kaksi kertaa isommista oli liian arka asia.
................................

Sivut

Kommentit (49)

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Olipas oikea ÄIJÄ.
Että tommosia tyyppejä löytyy vielä armaan Suomemme metsistä. Huh.
Kiitokset Mensaanille linkistä.
Oli kyllä hatunnoston arvoinen mies.

.

Vierailija
el6
Olipas oikea ÄIJÄ.

Tuota ei käy kiistäminen. Tätä vertausta en kuitenkaan ymmärrä:

"Tällä hetkellä Suomen kovimmat superraskaan sarjan painonnostajat jaksavat työntää suorille käsille karvan verran yli kaksisataa kiloa. Pessinen nappaa paljain käsin samanpainoisen tukin maasta, nostaa olalle ja kävelee ympäri metsää."

On kuitenkin *hieman* eri asia tehdä tyylipuhdas työntö kuin kammeta tukki olalle. Eipä silti, kyllä tuo Pessinen voisi meidän mökille tulla koska tahansa puutalkoisiin...

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Kova jätkä. Taitaa kyllä olla vähän konehullu.

Käyttää moottorisahaa 14 m ensiharvennuksella. Siinähän puut ovat rinnantasalta vain tuollaiset 15 cm korkeintaan.

Ite olen käyttänyt vesuria. On paljon sahaa nopeampi, karsiessakin. Kun vielä kiinnittää parin kuution kärryn taaksensa vyöhön, voi heittää pöllit suoraa kuormaan eikä tartte erikseen niiden kanssa juoksennella.

Tosin tavallinen vesuri ei tahdo kestää. Teinkin itse. Ratakiskon pätkästä sai hyvän.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Mikähän tuollaisen jässikän puruvoima on. Viljami Hautaviidan näytösen olen nähnyt. Mies väänsi hevosenkengän hampaillaan mutkalle, joten puri varmasti useamman sadan kilon verran. Taisipa jäädä kenkään oikein selvät hampaanjäljet.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija
ZiPA
"Tällä hetkellä Suomen kovimmat superraskaan sarjan painonnostajat jaksavat työntää suorille käsille karvan verran yli kaksisataa kiloa. Pessinen nappaa paljain käsin samanpainoisen tukin maasta, nostaa olalle ja kävelee ympäri metsää."

On kuitenkin *hieman* eri asia tehdä tyylipuhdas työntö kuin kammeta tukki olalle. Eipä silti, kyllä tuo Pessinen voisi meidän mökille tulla koska tahansa puutalkoisiin...

Ymmärrän tämän niin, että jos ihminen ei ala heti lapsesta tekemään lihaksillaan oikeaa työtä, niin hänen hermotuksensa lihaksiin surkastuu, jolloin se ei auta aikuisiällä tippaakaan lihottaa lihaksiaan; Yksikään voimamies ei pärjää ihmiselle, joka on elänyt tuiki tavallista elämää, eli käyttänyt lihaksiaan.

Mun isäni oli kaivosporari sodan jälkeen ja koko viiskytluvun ja siinä välissä teki tukkitöitä. Siihen aikaan kaivospora aivan mieletön vekotin (laitan joskus siitä kuvan) Nykyään maailmanvahvimmat miehet eivät edes pystyisi nostamaan entisajan kaivosporaa kuin korkeintaan munaksilleen...

Mun vanhin veljeni kertoo hurjia juttuja, millaiset voimat isällä oli. Tiedän, että entisaikaan ihka tavalliset miehet, joilla ei ulospäin ollut lihaksia, mitä näytellä, olivat valtavan paljon voimallisempia kuin yksikään tämän ajan maailman vahvin mies.

Pessinen sattuu olemaan yksi viimeisimmistä vanhan ajan ihmisistä, jotka olivat tottuneet käyttämään lapsesta asti joka ikistä lihassoluaan - kun taasen nykyajan hormonihyrrät eivät millään pysty käyttämään kuin hyvin pientä osaa muskeleihinsa sisältyvistä lihassoluista -- koska he olivat pienenä laiskoja, jolloin he menettivät lopullisesti etsikkoaikansa hallita lihassolujaan....

En todellakaan usko, että Pessinen kampeaa tukin olalleen; johan siinä pian hajoaisi koko mies; hän yksikertaisesti nostaa tukin kevyesti olalleen, kuten näin isänikin niin tekevän...

Katsokaa joskus Maailman vahvin mies -kilpailuja, joissa heti huomaatte, että heillä on tuskaista saada 130kiloinen standardi pyöreä kivi metrin korkeudelle. Kokeilkaa itse, niin havaitsette, miten hankalaa se on nostaa pyöreää esinettä.

On se hieno juttu, että edes Pessinen selvisi meidän aikaan, jotta häntä tutkimalla voidaan selvästi havaita, että nykyajan voimamiehet ovat auttamattoman heikkoja luonnollisen ihmisen rinnalla. Teillä on vain nykyajan muskelivoimamiehet, joten te olette eksytettyjä sen suihteen, mitkä voimat piilevät ihan tavallisissa lihaksissa.

Ei pitäisi todellakaan nostaa jalustalle nykyajan voimailijoita, joiden muskelit ovat pelkkää pussamössöä verrattuna vaikkapa viiskytluvun taviksien lihaksiin. Ei ihme, että maailman vahvimmat miehet eivät ala kilpailemaan pessisten kanssa

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mensaani

Älä viitsi jauhaa ihan perusteetonta skeidaa. Maailma on yhä edelleen täynnä ihmisiä, jotka tekevät ruumiillista työtä pienestä pitäen. Eivät he mitään voimanpesiä ole vaan ihan tavallisia ihmisiä. Päihittävät varmasti mennen tullen toimistonynneröt, jos ovat saaneet kunnollista ravintoa, mutta totta hemmetissä joku Nummisto heittää heidät jorpakkoon mennen tullen.

Olet nyt hakenut jonkun ääriesimerkin jostain poikkeusyksilöstä, joka on treenannut lihaksiaan poikkeuksellisen paljon oikealla työnteolla; sellainen minunkin isoisäni oli; kuorma-autokuski aikana, jolloin trukkeja ei ollut ainakaan niillä työmailla, jossa hän viljasäkkejä nosteli. Lopputuloksena olikin iso, vahva ja työteliäs mies, joka helposti pystyi siihen mitä työnkuva edellytti, mutta tukit olisivat häneltäkin jääneet heittelemättä (tyyliin pessinen).

Miehen ja naisen fysiikka on erilainen, ja jos vertailussa on ruumiillista työtä koko ikänsä tehnyt nainen ja samaa ruumiillista työtä tehnyt mies, niin jos tuo työ on ollut kovin raskasta, niin mies on pärjännyt siinä naista paremmin ja on myös tarkasteluhetkellä naista vahvempi. KUN puhumme keskivertoyksilöistä. Kaikki muut väitteet ovat jotain omaa, outoa maailmankuvaasi, jolle ei löydy perusteita eikä todisteita ainakaan tästä maailmasta.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Luin eräästä voimamiehestä, jolta kysyttiin että onko työ ollut koskaan raskasta, kun se pesi useammankin miehen työtuloksen helposti. "Kerran kun kiskoin päivän hevosta ja auraa sateessa mutaisella pellolla, niin silloin oli".

Vierailija
Aweb
Älä viitsi jauhaa ihan perusteetonta skeidaa. Maailma on yhä edelleen täynnä ihmisiä, jotka tekevät ruumiillista työtä pienestä pitäen. Eivät he mitään voimanpesiä ole vaan ihan tavallisia ihmisiä. Päihittävät varmasti mennen tullen toimistonynneröt, jos ovat saaneet kunnollista ravintoa, mutta totta hemmetissä joku Nummisto heittää heidät jorpakkoon mennen tullen.

Sillai se asia on, että työntekijät eivät ala vasiten kilpailemaan voimillaan. Youtubessa on kymmenittäin sivullisten kuvaamia videoita, joissa eräässäkin näytetään, miten joku somali jossakin satamassa olevassa laivassa kasaa päähänsä tiilejä ja kun kädet eivät enää yllä, niin kaveri paukuttaa kasan päälle lisää tiilejä heittelemällä niitä kuin juppi kaljaa... Lopulta hänen päässään on puolentoista metrin korkuinen pino tiiliä

Olen täysin varma, että maailman vahvin mies ei saisi samaa tiilikasaa edes maasta ylös.... Vitsi on siinä, että nössö-ihmiset luulevat isojen lihasten olevan merkki voimasta, kun todellisuudessa ne ovat merkki ainoastaan heikkoudesta; nykyajan poikien mielestä lihaksia pitää kasvattaa, kun taasen viisas ihminen käyttää lihaksiaan, eikä niinkään kasvata niitä

Ei Pessinen mikään poikkeus ole, vaan hän kumoaa sen totuuden, että vain muskeleilla pärjää voimainmittelöissä. Apu-lehden jutussa selvästi sanottiin, että maailmanvahvimmat eivät halua nolata itseään ...

MUOKS: Täällä oli joskus juonne siitä, miten vahvoja apinat ovat; kun miehet eivät muuta selitystä keksineet apinoiden ylivertaisille lihasvoimille verrattuna maailman vahvimpiin miehiin, niin miehet julistivat, että apinat ovat vahvoja siksi, koska niiden lihakset ovat eri tavalla kiinnitettyjä jänteillä luihin. Voi pyhä yksinkertaisuus ; yhdellekään nössölle ei tullut mieleen se, että Pessisenkin lihakset on sitten eri tavalla jänteillä luissa kiinni

Nykyajan nössömiehet eivät muusta tiedä kuin bodysaleista ja steroideista, joten jotta he voisivat itselleen perustella, miksi joku eläin voi olla väkivahva ilman hormoneja, niin pitää laittaa talla pohjaan psykologiseen torjuntamoottoriin ja alkaa satuilemaan jänteistä

Vierailija

Voima on asennekysymys. On tapauksia missä joku kotirouva on pelastanut lapsensa nostamalla satoja kiloja, nostaessaan auton lapsen päältä. Siis tavis sohvaperuna.

Vierailija
mensaani
ZiPA

Ymmärrän tämän niin, että jos ihminen ei ala heti lapsesta tekemään lihaksillaan oikeaa työtä, niin hänen hermotuksensa lihaksiin surkastuu, jolloin se ei auta aikuisiällä tippaakaan lihottaa lihaksiaan; Yksikään voimamies ei pärjää ihmiselle, joka on elänyt tuiki tavallista elämää, eli käyttänyt lihaksiaan. ..jne..

Harrastin lapseni kanssa aikoinaan judoa.
Ohjaajamme kerran sitten opetti meille tekniikkaa, miten sai nostettua toisen ihmisen harteilleen aika näppärästi.
Tarvitaan siinä voimaakin mutta se tekniikka noissa itämaisissa lajeissa on tärkeä myös että nostaa, tarttuu, heittää, yms. oikein.

Minähän se tietysti innostuin kun ei 'hullua' auta yllyttää. Sain nousemaan yli 100kg:sen miehenkörilään harteilleni ja vielä pyörin hän harteillani. Oli siinä muilla huuli pyöreenä. Toki siinä se tyyppikin oli kauhusta jäykkänä kuin rautakanki kun aloin pyöriä, ei vetelää ihmistä sais ees maasta ylös.
Minä oon siis 158cm. 'pitkä' ja painoin tuolloin alle 60kg.

Maalla kasvanut ja etupäässä ulkona juostiin, kiivettiin, roikuttin, telmittiin.. ja koluun kun menin niin nyrkein piti välillä tapella nenä veressä.. Harmi!

Vierailija
tietää
Voima on asennekysymys. On tapauksia missä joku kotirouva on pelastanut lapsensa nostamalla satoja kiloja, nostaessaan auton lapsen päältä. Siis tavis sohvaperuna.

Nii-i.
Mä oon kerran lähtenyt pelastamaan lastani ja kavereitaan pesäpallomailan kanssa. Onneks mun ei tarvinnut käyttää sitä.
Kun on tiukka paikka ja adrenaliinia syöksyy suoniin se on uskomaton voima tempaisee toimimaan ihan poikkeuksellisesti.
Oon kerran sit suuttunut humalassa hosuneeseen jättikokoiseen kumppaniinkin niin että silmissä sumeni ja kun hän syöksyi karkuun, se raivo oli niin hurja että viskoin kaiken irtaimen tapahtumapaikasta, venhosta järveen..

Ei o kivoja tilanteita mutta minulla kait vaikuttaa as-oireiston paniikkireflexiherkkyys.
Tähän ikään onneks todella harvoin on ollut moisia mutta kun mulla ei ole ollut ketään suojelemassa niin yksin on pitänyt selvitä ja muitakin suojella..
Elämä on..

Vierailija
Pönni
Harrastin lapseni kanssa aikoinaan judoa.
Ohjaajamme kerran sitten opetti meille tekniikkaa, miten sai nostettua toisen ihmisen harteilleen aika näppärästi.
Tarvitaan siinä voimaakin mutta se tekniikka noissa itämaisissa lajeissa on tärkeä myös että nostaa, tarttuu, heittää, yms. oikein.

Minähän se tietysti innostuin kun ei 'hullua' auta yllyttää. Sain nousemaan yli 100kg:sen miehenkörilään harteilleni ja vielä pyörin hän harteillani. Oli siinä muilla huuli pyöreenä.

Myös noin voidaan tehdä ihmeitä. Mutta myös siten, että näkee jo ennen tekoa teon tehdyksi...

Esim karatekat saavat helpon näköisesti isonkin kasan tiiliä poikki,-- kun he ensin näkevät ns. sielunsa silmin kätensä menevän tiilikasan läpi -- alas asti.

Uskon, että Pessinen osasi etukäteen nähdä, miten tukki nousee, ja koska hän oli sen jo nähnyt, niin itse teko ei sitten enää kummoinen ollutkaan; on erittäin haastavaa saada itsensä näkemään edeltä jokin teko tehdyksi.
Siihen eivät maailman vahvimmat miehet koskaan pysty, koska jos he siihen pystyisivät, niin heidän ei tarvitsisi lainkaan olla lihaksikkaita.

Voitte koska tahansa mennä Pasilaan katsomaan kivilinnaa, ja olen täysin varma, että teillä riittää selityksiä, miten ne valtavat kivet on saatu toistensa päälle, mutta yksikään teistä ei tajua sitä, että isotkin kivet menevät helposti päällekkäin, -- kun vain ensin hahmottaa ne oikeille paikoilleen....

Tiede ei voi selittää tyhjentävästi ilman sielua, miksi karatekan käsi ei hajoa korkeaankaan tiilikasaan...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat