Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Henkilökortin uusiminen maksaa. Varattomalle  satunnaistuloiselle hinta voi joskus sukeutua ns. mansikoiksi eikä varaa henkilöyttä todistavaan asiakirjaan (entisen vanhennuttua) heti ole. Kuitenkin hakijan pitää maksaa dokumentistaan jo sitä hakiessaan, joten jo varatessaan aikaa henkilöllisyysasiakirjan hankintaa varten hänen pitää tietää pystyvänsä vaadittuun maksusuoritukseen varaamanaan aikana. Vähävarainen joutuu siis sinnittelemään paperittomana niin odottaessaan riittävää rahantuloa, aikaa asiansa käsittelyyn kuin vielä dokumentin saapumista postitse.

Millaisissa tilanteissa Suomessa ihminen voi joutua hankaluuksiin, jos hänellä ei ole voimassaolevaa virallista henkilöasiakirjaa? (KELA-kortti ei kuvallisenakaan nykyään kelpaa sairausvakuutusasioitten lisäksi  … niin, mihin?)

Tätä ämistelee tänään ... paperiton joulukuusta 2013 .

Kommentit (9)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Passiani olen tarvinnut lähinnä hakiessani postista lähetyksiä. Jos ei tilaa mitään, tuommoista tarvetta ei tietenkään ole.

Kun mikrosirulla (käsittääkseni) varustettu pankkikorttini alkoi viime kesänä reistata kauppojen kassoilla, olisi kortista riittänyt kuulema magneettiraitakin takavuosien tyyliin, mutta sen lisäksi olisi tarvittu se passi (henkkari). Olisi kai pitänyt alkaa kantamaan passia mukana siihen asti että em. kortin käyttöaika menee umpeen (joka on jo tänä keväänä), kun kävi sitten ilmi vasta jälkikäteen että kortinvaihto maksoi minulle 10 e. Ja kaikki tämä vain sen takia, jos se totta on mitä pankkivirkailija sanoi, että "kaupan kassoilla ne laitteet ovat välillä likaisia" ja ilmeisesti se seikka oli sitten sen korttinikin pilannut.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rousseau

Passiani olen tarvinnut lähinnä hakiessani postista lähetyksiä. Jos ei tilaa mitään, tuommoista tarvetta ei tietenkään ole.

Itse hoisin tämän valtakirjalla. Joku kaveri tai sukulainen, kuka nyt sattui olemaan, haki mun paketit postista sillon harvon kun niitä tuli.

Pankkikorttia mulla ei ollut, käytin käteistä, jota nostin automaatista.

Pankkiasiat hoidin verkossa ja sen pari kertaa piti käydä konttorissa niin äeti oli mukana todistamassa henkilöllisyyteni. Se siis toimii niin, että henkilö joka todistaa henkilöllisyytensä todistaa minun henkilöllisyyteni. Se oli sitä aikaa. Nykyään ei ole tarvinnut käydä pankissa edes sitä kertaa tai paria. Ne viimesetki menee verkossa.

Baarin ovella riitti passi, joka oli mennyt umpeen 12 vuotta aiemmin.

Hämmentää.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Itselläni oli pienoisia hankaluuksia jo hakiessani pankista uutta avainlukulistaa. Virkailija ei ollut antaa sitä minulle, vaikka esitin useita identtistä henkilöyttäni osoittavia asiakirjoja. Yksikään noista dokumenteista ei näet ollut pankin virallisesti hyväksymä! Käytäntö lienee kiristynyt viime vuosina, sillä muistaakseni joskus kerrottiin, että esimerkiksi vanhentunut passi käy vielä henkilötodistuksesta.

Uuden henkilötodistuksen saamiseen riittää, että hakijalla on esittää aiempi virallinen henkilöasiakirja. Hieman vanhentunut dokumentti näköjään kelpaa tässä tilanteessa, vaikka sille pankissa nenää nyrpistelläänkin. Luottavatko poliisit pankkivirkailijoita paremmin siihen, etteivät asiakkaat yritä puolivillaisin henkilötodistuksin hankkia itselleen kuulumattomia tuotteita?

Klorofylli
Seuraa 
Viestejä69
Liittynyt16.8.2009

"Millaisissa tilanteissa Suomessa ihminen voi joutua hankaluuksiin, jos hänellä ei ole voimassaolevaa virallista henkilöasiakirjaa?"

"Virallinen henkilöasiakirja?" Verotodistuksen saa jokainen ainakin eikä se kai maksa mitään.

Ilman virallista henkilöllisyystodistusta tulee ainakin aivan hyvin toimeen. Minulla meni passi 10 vuotta sitten vanhaksi eikä poliisin myöntämää henkilökorttia myöskään ole. Olen ajokortilla tullut toimeen aina kun on pitänyt henkilöllisyys todistaa. 

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Vatkain
Pankkikorttia mulla ei ollut, käytin käteistä, jota nostin automaatista.
Aikamoinen taikuri olet, kun ilman pankkikorttia nostat automaatilta käteistä. Kerrotko minullekkin kuinka tuo onnistuu? Voiko nostaa rahaa muidenkin tileiltä, vai ainoastaan omaltaan?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

^Ennen oli olemassa sellaisia kortteja, jotka oli pelkkiä nostokortteja, eivät varsinaisia pankkikortteja. Niillä siis pystyi nostamaan rahaa automaatista, mutta ei maksamaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Vaihdokas
^Ennen oli olemassa sellaisia kortteja, jotka oli pelkkiä nostokortteja, eivät varsinaisia pankkikortteja. Niillä siis pystyi nostamaan rahaa automaatista, mutta ei maksamaan.

Juuri näin. Sitten tuli Visa Electron.

Hämmentää.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Thaimaassa on vieläkin juuri tuollaisia kortteja, eli kelpaavat pelkästään automaatista nostamiseen. En tiedä onko siellä lainkaan samantyyppisiä pankkikortteja kuin meillä Suomessa, mutta jos on niin niitä ei ainakaan turisti saa itselleen. Toki virallisesti eivät saisi antaa minkäänlaista pankkitiliä turistille, mutta suhteilla onnistuu sekin...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat