Seuraa 
Viestejä12777
Liittynyt12.7.2010

Minä vaan sitä että kuinka moni palstalaisista tuntee olevansa fiksumpi kuin omat vanhempansa? 
Ja jos näin on niin perustelut olis mielenkiintosta kuulla.

Jokainen sukupolvihan on kaiketi muuttunut aikalailla vaikka samat virheet toistuu evoluutiosta huolimatta.

Sivut

Kommentit (67)

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Vaikia sanoa, kun on ollut erilaiset kasvuympyrät ja isäni oli lähemmäs 80, kun kuoli kesällä. En nyt kovin merkittävästi katso fiksumpi olevani. Tiedä, vaikka olisi taantuma tullut kohdallani. Elämänsynnylle ja kaikelle tälle voisi kyl muutakin teoriaa ehdottaa tai valmistella kuin evoa. 

Hyvin polkee.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5978
Liittynyt8.11.2012
faq1

Täytyisi ottaa hieman pitempi aikaskaala kuin omiin vanhempiin, jotta evoluution seuraukset alkavat näkyä.

Puhuttaessa kulttuurievoluutiosta lyhyempikin aikaskaala riittää oikein hyvin.

Itse olen fiksumpi kuin omat vanhempani olivat ikäisenäni. Syinä a) internet, josta kyky saada paljon informaatiota asioiden eri puolista, b) kulttuurievoluutio tieteissä, tänään tiedetään paljon enemmän kuin 30 vuotta sitten. Kolmantena syynä vielä omat introverttius yhdistettynä mm. meditaatioon.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Evoluutiohan tarkoittaa sopeutumista, ei mitään jatkuvaa parantelua. Erot vanhempiin on vain tarkoituksellista hajontaa, jolla varmistetaan lajin sopeutuminen muuttuviin olosuhteisiin. Vaikea kuvitella, minkälainen sopeutuma voisi parantaa ihmisen selviytymistä nykymaailmassa, kun ruokaa riittää ja lääketiede pelaa.

Nkisin, että itse olen pikemminkin geenien umpikuja; evoluutio ei toimi jos jättää lisääntymättä.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1915
Liittynyt16.3.2005

Minun vanhempani olivat fiksumpia kuin minä. Ei sillä käsittääkseni ole mitään tekemistä evoluution kanssa kylläkään. 

Joistakin asioista tiedän enemmän kuin he, koska tietoa on saatavissa enemmän, mutta ei se merkitse että fiksumpi olisin. 

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3203
Liittynyt30.5.2010

Eihän evoluutiolla ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa.

Evoluutiossa etenee se, joka tuottaa runsaimmin lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä vallitseviin oloihin.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
SamikoKu

Minä vaan sitä että kuinka moni palstalaisista tuntee olevansa fiksumpi kuin omat vanhempansa? 
Ja jos näin on niin perustelut olis mielenkiintosta kuulla.

Jokainen sukupolvihan on kaiketi muuttunut aikalailla vaikka samat virheet toistuu evoluutiosta huolimatta.

Joku sanoikin jo mutta evoluutio ei tapahdu ihan yhdessä sukupolvessa. Tai toki tapahtuu muutoksia, mutta aika pieniä. Ja yhden sukupolven jälkeen ei vielä automaattisesti olla edellistä parempia, se ei mene niin. Vaan suunnilleen puolet on huonompia ja puolet parempia, karkeasti ajateltuna. Eli voin ihan yhtä hyvin olla vanhempiani huonompi kuin parempi. Jos olen parempi ja saan siksi runsaasti jälkeläisiä niin silloin sitä voi ajatella evoluution askeleena. Jos olen huonompi ja siksi jään lisääntymättä, se samaten voidaan katsoa evoluution askeleeksi. Mutta yhtä hyvin voin olla parempi ja silti jäädä lisääntymättä tai olla huonompi ja silti lisääntyä hyvin. Kyse on vain pienen pienistä todennäköisyyseroista, vähän kuin odotusarvoista, jotka tulevat näkyviin suuressa mittakaavassa, tuhansien ja miljoonien sukupolvien aikana.

くそっ!

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Olihan hauska sellainen leffa tuossa joskus taannoin, missä ihmiskunta oli jatkanut "idioottien" avulla lisääntymistä ja seurauksena melkoista järjen köyhyyttä. Ns. tyhmyri lienee menee viettiensä varassa kohti palkintoa ja laittaa lapsen tulemaan. Liiallisella fiksuudella ja ruuan saannilla on omat ongelmansa, vaikka onhan nämä tekniset ratkaisut pienen pidemmän ahaa elämyksen tulos.

Ehkä sitä järkeäkin eteenpäin siirtyy sopivassa määrin, jos nyt yleensä jaksaa uskoa koko teoriaan. Haluaisin ainakin uskoa homman olevan hieman monimuotoisempi prosessi, vaikka tämä ehkä voisi olla osa sitä. Lienee kait jotakin informaatiota siihen sukusoluun siirtyy.

Hyvin polkee.

Sand
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt15.3.2011

Miten joku voi käsittää evoluution niin väärin kun aloittaja, ensin tulee mieleen että aloituksen on pakko olla provo.

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

Raspu
Seuraa 
Viestejä12777
Liittynyt12.7.2010

Itse kun katson sukuhistoriaa pari kolme polvea takaperin niin melkoisia muutoksia on tapahtunut. On tapahtunut muutoksia ympäristössä ja muuutoksiaa käyttäytyisessä, kouluttautumisessa, poliittisessa aktiivisuudessa ym. Kaikenkaikkiaan mikään ei ole pysynyt ennallaan edes itseni ja vanhempieni välillä.
Elämme todella eri maailmoissa ja ympäristöissä. Pään sisällä jyllää edelleenkin samat tunteet, mutta tunneympäristö on täysin muuttunut. Kuva maailmasta ja asioitten keskinäisistä vaikutusuhteista on täysin eri minun ja vanhempieni välillä.

Kuitenkin huomaan myös suurta samankaltaisuutta käyttäytymisessäni tietttyinä ikäkausina vanhempieni kanssa. He ovat muokanneet maailmaansa senaikuisen tiedon ja olemisen mukaan, minä nykyisen tiedon ja oman hyvinkin erilaisen kokemustaustani mukaan. Toisaaltaan vaikka kokemusympäristö on eri niin silti onnistumiset ja epäonnistumiset sekä saavuttamiset on kuitenkin verrattavissa toisiinsa.

Itse olen pyrkinyt olemaan obsevaattorina vanhempieni edesottamuksissa ja joskus huoman silti tekeväni samoja virheitä vaikka monia olen uskoakseni pystynyt välttämään.

Toisaaltaan kun katsoo aikaa vielä syvemmälle niin tuntuu siltä että evoluutio on jossakin vaiheessa mennyt takaperin. Tapahtunut pelkkää kapea-alaistumista isompien kokonaisuuksien sijasta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kulttuurin muutosta ei lasketa evoluutioksi varsinaisesti. Tai voihan olla termejä "kulttuurievoluutio" yms, mutta geneettinen evoluutio on ihan oma juttunsa ja siitä ei johdu mikään se ero, jota huomaat muutaman sukupolven välillä. Tekniikka ja kulttuuri vain on toisenlaista kuin aiemmin. Jos sinut kasvatettaisiin 1500-luvun Euroopassa niin sopeutuisit joukkoon täydellisesti, et olisi mitenkään erilainen kuin muut. Vastaavasti jos aikakoneella saataisiin vauva 1500-luvun Euroopasta nykypäivään ja kasvatettaisiin tässä ajassa, hän sopeutuisi täydellisesti joukkoon eikä kukaan huomaisi hänessä mitään erilaista.

くそっ!

Sand
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt15.3.2011
SamikoKu

Itse kun katson sukuhistoriaa pari kolme polvea takaperin niin melkoisia muutoksia on tapahtunut. On tapahtunut muutoksia ympäristössä ja muuutoksiaa käyttäytyisessä, kouluttautumisessa, poliittisessa aktiivisuudessa ym. Kaikenkaikkiaan mikään ei ole pysynyt ennallaan edes itseni ja vanhempieni välillä.
Elämme todella eri maailmoissa ja ympäristöissä. Pään sisällä jyllää edelleenkin samat tunteet, mutta tunneympäristö on täysin muuttunut. Kuva maailmasta ja asioitten keskinäisistä vaikutusuhteista on täysin eri minun ja vanhempieni välillä.

Kuitenkin huomaan myös suurta samankaltaisuutta käyttäytymisessäni tietttyinä ikäkausina vanhempieni kanssa. He ovat muokanneet maailmaansa senaikuisen tiedon ja olemisen mukaan, minä nykyisen tiedon ja oman hyvinkin erilaisen kokemustaustani mukaan. Toisaaltaan vaikka kokemusympäristö on eri niin silti onnistumiset ja epäonnistumiset sekä saavuttamiset on kuitenkin verrattavissa toisiinsa.

Itse olen pyrkinyt olemaan obsevaattorina vanhempieni edesottamuksissa ja joskus huoman silti tekeväni samoja virheitä vaikka monia olen uskoakseni pystynyt välttämään.

Toisaaltaan kun katsoo aikaa vielä syvemmälle niin tuntuu siltä että evoluutio on jossakin vaiheessa mennyt takaperin. Tapahtunut pelkkää kapea-alaistumista isompien kokonaisuuksien sijasta.

Olet taas kerran onnistunut iloisesti sekoittamaan asioita päässäsi. Lue muutama kirja evoluutiosta, niin sinun ei tarvitse tehdä itsestäsi naurunalaista.

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

Raspu
Seuraa 
Viestejä12777
Liittynyt12.7.2010

Niin, mitä sitten on ne evoluution portaat?

Muutos ajattelussa tai ajattelutavoissa, eikö se että ei enää polteta autisteja noitaroviolla ole jo osa evoluutiota vaikka mitään fyysistä muutosta ei olekkaan näkyvillä. On vaan opittu ymmärtämään asioita paremmin. Asioitten paremmin ymmärtäminen taas on pieni osa isompaa steppiä. Eli asioitten kehittymistä jopa ajattelun tasolla näinollen kai voitaneen evoluutiona pitää?

Raspu
Seuraa 
Viestejä12777
Liittynyt12.7.2010
Sand

Olet taas kerran onnistunut iloisesti sekoittamaan asioita päässäsi. Lue muutama kirja evoluutiosta, niin sinun ei tarvitse tehdä itsestäsi naurunalaista.

Luin aiheen perusteokset jo kolmetoista kesäsenä.

Mut naura ihan vapaasti vaa, se tekee hyvää sulle.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat