Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Hannu Tanskanen

Palataan lapsellisen riitelyn jälkeen avaruustekniikkaan.

Olen koko ikäni ollut kiinnostunut raketeista, jo teini-iässä sekoittelin kotilaboratoriossani kellarissa ajoaineseoksia ja lennättelin raketteja, myöhemmin lukiessani Tekniska Läroverket i H:forssissa metallurgiaa rakentelimme parempia raketteja svenskatalande poikien kanssa Haagan rakettiseurassa.

Isona poikana aloitin avaruustukikohtien laukkaamisen, Cape Kennedyssä lienen käynyt sataluokkaa olevan käyntimäärän, sekä turistina että NASA:n kutsuvieraana, kolmasti olen onnistunut näkemään avaruussukkulan lähdön kutsuvieraspaikalta n. 3 km:n päästä, viimeksi Discoveryn, jolla ruotsalaisastronautti Christer Fugselang lensi. Toki myös Johnstonissa, tekeehän Alabaman yliopisto innovaationi teoreettista työtä ja White Sands Uudessa Meksikossa kokeilun. NASA-Langley on myös tullut tutuksi ensimmäisen kutsutun käynnin jälkeen 1991, Novosibirskissa emme ikävä kyllä päässeet avaruustukikohtaan pyynnöstämme huolimatta. Langelyssakin on pieni rakettitukikohta, josta on ammuttu Atlantille Virginia Beachin yli.

Viime vuoden huhtikuussa meille "nasalaisille" luovutettiin NASA:n 50-vuotisjuhlan kunniaksi avaruudessa käyneestä metallista lyödyt mitalit, arvokas lisä kokoelmaani kassakaapissa. Eihän avaruusmetalli toki  kuukivien veroinen ole, ne ovat timanttia arvokkaampia, mutta ei tätäkään joka pojan hyllyssä ole. Ohessa kuvat mitalista:

http://img6.imageshack.us/img6/5777/img050ld.jpg

http://img217.imageshack.us/img217/1360/img052lq.jpg

Jatkan raketeista kertomista tässä.

Vai että Fugselang!

Ohman

Sivut

Kommentit (31)

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010
Hannu Tanskanen

Olen koko ikäni ollut kiinnostunut raketeista, jo teini-iässä sekoittelin kotilaboratoriossani kellarissa ajoaineseoksia ja lennättelin raketteja, myöhemmin lukiessani Tekniska Läroverket i H:forssissa metallurgiaa rakentelimme parempia raketteja svenskatalande poikien kanssa Haagan rakettiseurassa.

Isona poikana aloitin avaruustukikohtien laukkaamisen, Cape Kennedyssä lienen käynyt sataluokkaa olevan käyntimäärän, sekä turistina että NASA:n kutsuvieraana, kolmasti olen onnistunut näkemään avaruussukkulan lähdön kutsuvieraspaikalta n. 3 km:n päästä, viimeksi Discoveryn, jolla ruotsalaisastronautti Christer Fugselang lensi. Toki myös Johnstonissa, tekeehän Alabaman yliopisto innovaationi teoreettista työtä ja White Sands Uudessa Meksikossa kokeilun. NASA-Langley on myös tullut tutuksi ensimmäisen kutsutun käynnin jälkeen 1991, Novosibirskissa emme ikävä kyllä päässeet avaruustukikohtaan pyynnöstämme huolimatta. Langelyssakin on pieni rakettitukikohta, josta on ammuttu Atlantille Virginia Beachin yli.

Viime vuoden huhtikuussa meille "nasalaisille" luovutettiin NASA:n 50-vuotisjuhlan kunniaksi avaruudessa käyneestä metallista lyödyt mitalit, arvokas lisä kokoelmaani kassakaapissa. Eihän avaruusmetalli toki  kuukivien veroinen ole, ne ovat timanttia arvokkaampia, mutta ei tätäkään joka pojan hyllyssä ole. Ohessa kuvat mitalista:

Vai että Fugselang!

Ohman

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Jännä juttu, että tässäkään aloituksessa kirjoittaja ei kerro mitään otsikon aiheesta, ainoastaan itsestään. Minäminäminä... Mutta ollaan kärsivällisiä.

Moonis
Seuraa 
Viestejä101
Liittynyt2.2.2014
Hannu Tanskanen

Lopetetaan sitten tähän "heksu", vittu minä viitsi teille kusipäille mitään kirjoittaa, aina pärstä avoimena solvaamassa ... 

Olisit avauksessa kertonut jo pari sanaa raketeista etkä pelkästään itsestäsi niin ei olisi aihetta valittaa. Nyt on kerran tämä toistuu joka ikisessä ketjussa minkä sinä avaat, taas kerran.

offmind
Seuraa 
Viestejä15252
Liittynyt19.8.2008
Hannu Tanskanen

Pari kysymystä. Miksi säikeen nimi on englanniksi väärin kirjoitettuna? Ja miksi aloituksessa ei ollut mitään avaruustekniikasta vaan vain jotain jostain tanskasesta?

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Minulla sattuu olemaan omakohtaisia kokemuksia näistä, en vain lue wikistä ja voisi olettaa aktuaalin avaruusmetallin kiinnostavan mutta teitähän kiinostaa vain minun herjaamiseni. 

Pahoitteluni "John Carterille" ja muille palstan oikeille tiedemiehille, mutta minä en kestä pidempään tällaista ivaa ja herjaa, vaan lähden pois. Jos ylläpito haluaa seurustella tällaisen sakin kanssa, niin olkaapa hyvä, taso sopinee.

Moonis
Seuraa 
Viestejä101
Liittynyt2.2.2014
Hannu Tanskanen

Minulla sattuu olemaan omakohtaisia kokemuksia näistä, en vain lue wikistä ja voisi olettaa aktuaalin avaruusmetallin kiinnostavan mutta teitähän kiinostaa vain minun herjaamiseni. 

Kyllä kiinnostaa, kerro vain. Olen vain jo lukenut tarinat sinun elämästäsi moneen kertaan tällä palstalla. (tämä on kolmas nickini, kaksi edellistä jääneet aina käyttämättä)

Raketit kiinnostavat aina, vähän myös sinun tarinat jos sinulla on heittää vielä uusia.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Hannu Tanskanen
Lopetetaan sitten tähän "heksu", vittu minä viitsi teille kusipäille mitään kirjoittaa, aina pärstä avoimena solvaamassa ... 

Hannu, keskity ja kirjoita otsikon aiheesta. Minulla ei ole mitään sinua vastaan, mutta rehellisesti sanottuna se nyt vaan on ärsyttävää, kun kaikkien juttujesi aiheena tuntuu olevan Hannu Tanskasen elämä ja saavutukset. Ja nyt otsikon aiheeseen.

Rakettien rakentaminen olisi mielenkiintoista, mutta en uskalla. Saisin polttoaineen valmistamiseen typpilannoitettakin, mutten ilkeä alkaa leikkimään, varmaan menettäisin sormeni tai silmäni. Nuorempana olisin ollut ilman muuta kyllin hullu.

Pentuna tuli leikittyä vesiraketeilla. Yritin päihittää veljeni ja käytin kompressorin sijaan painepesuria; irtoaahan pesurista helposti joku 150 baaria kompuran 8 baarin sijaan. Ajattelin, että painepesuri kukaties tuuppaisi pullossa olevan ilman pieneksi kuplaksi. No, tuloksena oli saatanallinen räjähdys, eikä käytetystä limsapullosta jäänyt mitään jäljelle. Säikähdin senverran, että jätin leikin sikseen.

Todettakoon, että weljmiehet ampuivat vesirakettia helposti parisataa metriä, siivillä varustettu limsapullo lensi todella kauniissa kaaressa. Nykypullot eivät varmaan kestäisi edes kahdeksaa baaria.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12778
Liittynyt12.7.2010
Ohman
Hannu Tanskanen

Vai että Fugselang!

Ohman

Siis nytte mä oon vähä pihalla.

Onkos nyt "Ohman" avannu Tanskasen nimissä aiheen vai mitäs tää nyt on?

Montako noita mitalleja muuten on painettu?

fenoxi
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt12.12.2013
Hannu Tanskanen

minä en kestä pidempään tällaista ivaa ja herjaa, vaan lähden pois.

Eihän se mitään ivaa tai herjaa ole, jos joku kysyy miksi kerrot ainoastaan itsestäsi avausviestissä, etkä mitään otsikon aiheesta.

Avausviestin asiatkin kiinnostaa, niistä olisi ehtinyt kertoa vähän myöhemmin.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Minä en jatka täällä, ennenkuin poistatte herjaviestinne, ainakaan en kommentoi niiden lähettäjille, vaikka seassa olisi asiaakin. Haukunko minä teitä ensimmäiseksi henkilönä ja pilkkuvirheistä, jos avaatte uuden keskustelun? Kohtuutta kohteluun, vaikkette pitäisikään!

asdf
Seuraa 
Viestejä11383
Liittynyt16.3.2005
SamikoKu

Siis nytte mä oon vähä pihalla.

Onkos nyt "Ohman" avannu Tanskasen nimissä aiheen vai mitäs tää nyt on?

Oliskos käynyt niin, että Ohman on avannut sellaisen viestin, jonka Tanskanen on itse laittanut alulle ja nolouksissaan poistanut? Ja sen jälkeen Ohman on ottanut viestistä kopion ja kirjoittanut vastauksen? Tuollainen tuli mieleen.

Pikkaisen nolo on tuo Tanskasen avaus, puhumattakaan hänen jatkostaan. Siis ei hyvänen aika, että joku kehtaa vetää omissa nimissään tuossaista. Tanskanen näemmä kehtaa.

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Liittynyt17.6.2012

Joo-o. Molempia Fuglesangin lentoja lykättiin aikamoisen paljon ajallisesti ja lähtöyrityksiä oli useita. Kuinka Hannu sitten lopulta juuri sattuikaan kutsuvieraskatsomoon kun Discovery lopulta saatiin taivaalle.

Aika paksua juttua, sanoisin.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Onneksi et ole enää moderaattori aids, silloinhan foorumilla valllitsi kaltaistesi nyyrikkien terrorismi...

Jos teillä ei ole elämänkokemusta kuin anuksesta, ymmärtäisitte ainakin pitää päänne kiinni.

Sivut

Thread has been locked.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat