Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Missä yhteydessä tuota voi käyttää? Vai onko etuliite "myötä" täysin turha, eli voidaanko sanonta "myötähäpeä" korvata AINA sanomalla sen sijaan lyhyesti "häpeä"?

Sivut

Kommentit (28)

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

No en tiedä, mutta itse ainakin käytän niitä niin, että häpeää koen omista teoistani ja myötähäpeää silloin, kun joku toisen tekemä asia saa aikaan häpeänkaltaisen tunteen, vaikkei minulla ole asiaan osaa eikä arpaa. Jonkun toisen tekemiset tai sanomiset voivat aiheuttaa myös häpeää silloin, kun olen hänen seurassaan tai minut voidaan yhdistää häneen. Silloin kyseessä on häpeä eikä myötähäpeä, sillä häpeän omasta puolestani sitä, että olen ko. henkilön kanssa tekemisissä.

Myötähäpeä on siis vähän niin kuin myötätuntohäpeää, samalla tavalla kuin toisen puolesta voi olla myös iloinen tai surullinen. 

Minusta ne eivät ole sama asia ja ainakin itse koen ne erillisinä tunteina.

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014

Voiko hävetä toisen puolesta? Toisen takia kylläkin. 

Jos vaimo häpeää humalaisen miehensä takia, niin eikö voisi lyhyesti sanoa: "Häpeän ukkoani, kun se öykkäröi kännissä".

Tai miltä kuulostaisi: 

"Myötähäpeän ukkoani, kun se öykkäröi kännissä". 

deep purpose
Seuraa 
Viestejä881
Liittynyt14.12.2013

Myötähäpea on sitä että hapeää toisen ihmisen feiliä mutta häpea on omakohtaista sitä. Hävettää ihmisten logiikan puute - MUA!

When people become inviduals again, instead of being a cattle, we'd get back in busines again. <--

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
faq1

Kyllä minä ainakin voin.

faq1

Jos vaimo häpeää humalaisen miehensä takia, niin eikö voisi lyhyesti sanoa: "Häpeän ukkoani, kun se öykkäröi kännissä".

Kuten sanoin, minulla ainakin nuo ovat erilliset tunteet.

faq1

Omaa ukkoa hävetään, jonkun vieraan ukkoa myötähävetään.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2501
Liittynyt3.10.2007
faq1

Kuten vaihdokas tuossa asian jo kiteyttikin, niin oman ukon (tai akan) toilailuista ei voi tuntea myötähäpeää, koska on itse osallisena asiaan. Sen sijaan naapurin ukon puolesta voi tuntea myötähäpeää, koska hänen toilailujaan seuraa ulkopuolisena.

faq1
Seuraa 
Viestejä415
Liittynyt20.2.2014
ID10T

Kuten vaihdokas tuossa asian jo kiteyttikin, niin oman ukon (tai akan) toilailuista ei voi tuntea myötähäpeää, koska on itse osallisena asiaan. Sen sijaan naapurin ukon puolesta voi tuntea myötähäpeää, koska hänen toilailujaan seuraa ulkopuolisena.

No henkilökohtaisesti minun tunneskaalastosta puuttuu kyky (myötä)hävetä millään tavoin täysin tuntemattoman - ulkopuolisen ihmisen puolesta. 

kytoann
Seuraa 
Viestejä1924
Liittynyt16.3.2005
faq1

Tai miltä kuulostaisi: 

Jos vaimo häpeää miehensä takia, se ei ole myötähäpeää, useimmiten ainakaan. Samoin voivat lapset hävetä vanhempiensa takia tai vanhemmat lastensa takia. 

Mutta voi myös hävetä toisen puolesta. Ei ole kauan siitä kun tunsin kamalaa myötähäpeää yhdessä juhlassa kun muuan (minulle tuntematon) naisihminen lausui itse kirjoittamansa runon. Oli se niin surkea, sekä runo että esitys. Usein  myötähäpeään liittyy juuri se että henkilö itse ei huomaa tai tajua itse hävetä.

Taisin taas myöhästyä. meniköhän tämä jo vai ei...

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Trash

Myötähäpeä taitaa olla lähempänä säälintunnetta.

Sukua sille ehkä, mutta kuitenkin selvästi erillinen tunne. Just noin, kuin kytoannkin kuvasi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Asiaa mietityttäni tulin siihen tulokseen että ehkäpä se on myötähäpeän tunne kun joku mokaa ja tulee kiusaantunut olo hänen puolestaan, kun mieluummin olisi suonut hänen onnistuvan. Miksi sitten jonkun tuntemattoman pitäisi onnistua, mitä merkitystä sillä on? Kai siinä jonkinlainen samaistuminen kumminkin tapahtuu, ajattelee sitä kuinka viheliäiseltä se tuntuu omalla kohdalla.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Rousseau

Asiaa mietityttäni tulin siihen tulokseen että ehkäpä se on myötähäpeän tunne kun joku mokaa ja tulee kiusaantunut olo hänen puolestaan, kun mieluummin olisi suonut hänen onnistuvan. Miksi sitten jonkun tuntemattoman pitäisi onnistua, mitä merkitystä sillä on? Kai siinä jonkinlainen samaistuminen kumminkin tapahtuu, ajattelee sitä kuinka viheliäiseltä se tuntuu omalla kohdalla.

Toisten tunne-elämästä en osaa mennä sanomaan, mutta toisen epäonnistumisesta pahoillaan olo on taas eri tunne, ainakin itsellä. Jos joku yrittää jotain ja epäonnistuu, siitä voi kokea myötätuntoa ja se on eri asia kuin myötähäpeä. Myötähäpeään liittyy usein se, että toinen tekee itse itsestänsä typerän tai toimii nolosti, ihan kuin tuossa kytoannin esimerkissä. 

Palstalta esimerkiksi voisi nostaa H. Tanskasen kuvauksen omasta käytöksestään kioskilla:  

"Tapaan lausua kovalla äänellä lottojonon nähdessäni: "Jahas, kaikki lyhyen matematiikan lukijat taas numerojärjestyksessä". Sillä saa voittamattoman suosion kansan keskuudessa."
Tuollainen käytös herättäisi minussa ärtyneisyyden tunnetta huonosta käytöksestä, mutta myös myötähäpeää siitä, että joku käyttäytyy noin tyhmästi ja nolosti. Jos henkilöllä olisi puoliso mukana, kokisin myötähäpeää ennen kaikkea hänen puolestaan. Jos taas puoliso olisi ystäväni, voimakkaimmin kokisin myötätuntoa siitä, että hänellä on noin huonosti käyttäytyvä puoliso, jota hän joutuu häpeämään.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vaikea sanoa, itse kyllä aina häpeän mokiani. Olkoot kuinka tahattomia hyvänsä, ja jotain mille en kertakaikkiaan olisi voinut mahtaa mitään.

Toisaalta taas jos ihminen on kertakaikkinen öykkäri, miksi hänen puolestaan pitäisi hävetä? Hävetköön itse sanomisiaan ja tekemisiään. Tietty jos tyyppi kuuluu jollainlailla samaan ryhmään kuin minä (sukupuoli, ikä tms.) niin silloin tietysti miettii että ajatellaanko minusta että olen ihan samanlainen tolvana. Siinä kai helpoiten tulee sitä myötähäpeää, mutta ei niinkään myötätuntohäpeää.

Osittain tähän aiheeseen oikeastaan kytkeytyy se että kun jos sanotaan että "suomalainen tappoi lähi-idässä", halutaan tietää että onko kyseessä "oikea" suomalainen vai ei. Montaa ihmistä loukkaa se että ikäänkuin pitäisi "hävetä suomalaisuuttaan" tai tuntea syyllisyyttä ja osoittautuu että kyseinen suomalainen rikollinen onkin ns. uussuomalainen, eli alunperin maahanmuuttaja. Kenties jopa siltä alueelta jonne on nyt mennyt kolttosiaan tekemään.

kariluoto
Seuraa 
Viestejä165
Liittynyt22.1.2014

Myötähäpeä syntyy toisen ihmisen mokasta. Tunnetta vahvistaa jos moka tapahtuu yleisessä tilaisuudessa, ja jos tekijä on niin pimeä, ettei tajua itse mokanneensa. Myötähäpeä herättää todennäköisesti melko usein aggressiota sekundaarisena reaktiona.

Tunne syntyy siitä, että tietäisi itse häpeävänsä jos syyllistyisi vastaavaan.

Koen myötähäpeää hyvin usein lukiessani vastauksia omiin kirjoituksiini nettifoorumeilla.

In alimentum sanitas.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat