Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Tehdään hypoteettinen ihmiskoe.

Kuvitellaan että on ruokailupaikka joka on vaikka noin viiden kilometrin etäisyydellä kotoa.
Kun sinne kävelee siellä on rajaton määrä hyvää ja monipuolista ruokaa. Mieliherkkuja, jälkkäreitä, hedelmiä, salaatteja, kaikkea mielin määrin. Ainoa vaatimus on että sinun täytyy kävellä tuonne syömäpaikkaan viiden kilometrin matka ja takaisin. Aina - joka kerta kun haluat syödä.

Saat käydä syömässä kuinka mota kertaa päivässä tahansa. Vaikka kuusi kertaa jos haluat.
Saat mättää ruokaa joka kerta niin paljon kuin jaksat.

Kotona sinulla ei ole mitään muuta kuin vettä.

Eli aamupalalle on jo heti käveltävä.

Syömäpaikassa ei ole varsinaisesti mitään sosiaalista toimintaa. Ei internettiä, lukemista, televisiota tai muitakaan viihdykkeitä vain seisova pöytä josta saat syödä mitä haluat. Mahdollisesti kuitenkin muita ruokailijoita samalla asialla jotta jonkinlainen sosiaalinen kosketus syömisessä säilyy. Syödä saa kerrallaan korkeintaan 45 minuuttia, mikä riittää jo paremmin kuin hyvin itsensä ravitsemiseen.

Kysymykset kuuluu:

- Kuinka monta kertaa vuorokaudessa kävelisit tai juoksisit syömään?
- Kuinka paljon söisit noina kertoina?
- Kuinka ajottaisit syömiset todennäköisesti?
- Kuinka se eroasi nykyisestä tavastasi syödä?
- Vaikuttaisiko matka syömiskertoihisi paljonkin? Esimerkiksi mikä olisi minimimatka joka ei vaikuttaisi?
- Mikä olisi maksimimatka jonka jävelisit syödäksesi yhtä usein kuin nykyään?
- Kuina arvioist mahdollisia muodonmuutoksia ulkomuodossasi ja kunnossasi jos koetta jatkettaisiin vaikka 6kk?

Analysoi vapaasti kuinka toimisit noissa olosuhteissa.

Kävely tietenkin voitaisiin korvata jollakin muulla, esim. burbee liikkeillä, kahvakuulalla, soudulla ym, ym.
Tai näiden kombiinaatioilla monipuolisuuden vukoksi, mutta pointti olisi kuitenkin sama, eli palkinnoksi ruuasta on tehtävä fyysisiä pitkäkestoisia rasitteita. Mun oletuksen mukaan tää toimis käytännössä hyvinkin eri tavalla eri yksilöillä.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (118)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Huonolla säällä voi vaikka ryömiä pöydän ali joka suupalan jälkeen. Ei jaksa kovin paljoa syödä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

En lähtisi kokeeseen mukaan, eriasia, jos asuisin Thaimaassa missä sääolosuhteet ovat kävelyyn soveltuvia.

Mutta olen kuullut, että joku alkoholisti olisi parantanut itsensä alkoholismistaan noin. Matkaa taisi olla pari kilometriä ja säännöt niin, että vain yhden drinkin saa nauttia ja, jos haluaa toisen pitää kävellä kotiin ja takaisin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Laihdun kun olen "eteläisessä kortteerissa". Matkaa suosikkiravintolaan pari kilometriä ja tulee se käveltyä toisinaan moneen kertaan päivän mittaan. Aamulla pitää ensin hakea päivän eilinen lehti melkein yhtä kaukaa, ennen kuin turistit vievät ne kaikki.

- Ubi bene, ibi patria -

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Suurin ongelma tuossa olisi että jos syömäpaikassa ei voi oleskella syömisen päälle, miten hemmetissä jaksaisi ja kykenisi täydellä vatsalla kävelemään takaisin kotiin? Menomatka sinänsä ei ole ongelma, teen öpauttia tuon pituisia reissuja muutenkin pitkin viikkoa (vaikea arvioida kilometrien kokonaismäärää). Toisaalta kun en ole mikään voimanpesä, niin kyllä se menokin sen verran väsyttää että ensimmäiseksi ei tee mieli alkaa ahtamaan sapuskaa suuhunsa kun perille pääsee, kenties hikisenäkin - riippuu säistä.

Jos saisin ravintoa vain liikkumalla (hah hah, näinhän tavallaan nyt jo on niin, koska ei täällä syrjäkylillä ole kauppaa), tekisin tuollaisen reissun kerran päivässä ja söisin niin että napa naukuu. Jos ehtona ravinnolle ei olisi siirtyminen maisemasta toiseen, vaan liikunnan kokonaismäärä, niin sitten on vaikea sanoa montako kertaa päivässä aterioisin. Ehkä edelleenkin sen yhden kerran, koska en tosiaan ole mikään voimakas yksilö. Tai sitten pitäisi jonkun tutkia asiaa että miksi väsyn ja nääkähdän niin helposti, jotta voisin aloittaa varsinaisen triathlon-elämisen.

Mieluiten söisin varmaan välillä klo 12 - 18. Nykyään tulee syötyä miten milloinkin, mutta isompaa annosta ei yleensä mene kuin kerran päivässä, illalla sitten joku pienempi annos. Näiden aterioiden välissä joku herkkuhetki, ja satunnaisesti ehkä jotain pientä purtavaa pitkin päivää sen mukaisesti kuin sattuu talossa olemaan.

Jos kävelisin jokaikinen päivä 10 km niin kaippa tässä sulaisi nämä vähäiset selluliitit persauksista ja reisistä täysin pois ja rinnat katoaisivat olemattomiin, kun niin on ennenkin käynyt jos tulee erityisen stressaava elämänvaihe. Muutaman kerran olen tällaisina kausina päätynyt alipainon ylärajalle. Siinä vaiheessa alkaa housut putoilemaan jalasta.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013

Eivät kovassa rasituksessa olevat ihmiset liho. Lapsuudessani itärajalla melkein kaikki miehet tekivät maa- ja metsätöitä ja olivat hoikkia.

Vasta kun muutin etelämmäs, tehdaspaikkakunnalle, ihmettelin itsekseni miten paljon oli lihavia miehiä.

Lis. Ainiin, itse rasitan itseäni. Olen 159,5 sm pitkä ja tänä aamuna painoin 61 kg.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Uskalsihan siellä joku vastata pitemminkin.

Monipuolistetaas vähän. Eli esimerkiks 84kg mies reippaasti kävellen kuluttais n.1500kcal noihin matkoihin käymällä kolme kertaa syömässä. Peruskulutus sillä olis noin 2500kcal ja toi liikuntasuoritus päälle niin puhutaan 4000kcal kulutuksesta. Noi kalorit on ihan mahdollista syödä kolmella isolla aterialla. Fakta kuitenkin on että niitä kaikkia ei tulis edes syötyä.

Sanotaan nyt että jokaiseen ateriaan täytyis kuluttaa urheilemalla 500 kaloloria niin sais syödä. Liikunta sais olla itse valittua ja mittaus suoritettu vaikka sykemittarilla tai laitteitten mitttalaskureilla. Pointti on se että saa syödä ihan niin paljon kun huvittaa ja kuinka monta kertaa haluaa kun on ensin kuluttanut 500kcal. Kevyemmillä tiettysti vähemmän painon suhteessa.

Mä en usko että kukaan kykenis lihoamaan tällä menetelmällä vaikka se on teoreettisesti aivan mahdollista. Kun on liikuttu pitkin päivää niin ei todellakaan tee mieli syödä valtavia aterioita.

Eli kulutuksessa tulee jossain kohti saturaatiopiste jolloin elimistö sanoo että en syö enempää. Kulutus tietty voi olla liikuntaa tai ruumillista työtä. Puutarhahommissakin tuntuu palavan yllättävän paljo kaloreita kun sitä jatkaa useemman tunnin.

Kuinka moni muuten lähtis tommoseen kokeiluun jos nyt esimerkiks olis ilmanen resorttiloma, majotus ja ruoka, mutta ruoka kortilla liikunnan mukaan?(tämä ei ole tarjous)

Itse kyselin thaikuilta niin moni sano että kerran päivässä kävisvät syömässä.
Kaikki halus välttää liikuntaa viimeseen asti.

Jos liikunta olis monipuolista niin toi olis aika monipuolisesti kehittävä ihmiskoe.

Itseasiassa mulla on käytännön kokemusta liki samantyyppisestä tilanteesta.
Silloin söin kaks kertaa päivässä ja joskus kun laiskotti kiivetä vuoren seinää ylös alas niin söin vaan kerran. Paino lähti kohisten.

Epäilemättä ihmiset päätyis erilaisiin ratkasuihin, mutta ne tavat saattais vaihdella paljonkin riippuen siitä kuinka kauan koe kestäisi.

Urheilullisen henkilön paino ei juuri vaihtelis uskoisin, mutta ylipainoisilla läski lähtis kohisten.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
pinklin1

Eivät kovassa rasituksessa olevat ihmiset liho. Lapsuudessani itärajalla melkein kaikki miehet tekivät maa- ja metsätöitä ja olivat hoikkia.

Vasta kun muutin etelämmäs, tehdaspaikkakunnalle, ihmettelin itsekseni miten paljon oli lihavia miehiä.

Lis. Ainiin, itse rasitan itseäni. Olen 159,5 sm pitkä ja tänä aamuna painoin 61 kg.

Tosi. Keresit väliin toteamaan liki saman ajatuksen mitä ite kirjottelin.

- Charles Bukowski

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jos saisi ilmaista ja hyvää ruokaa, niin ilman muuta lähtisin mukaan. En osaa sanoa kuitenkaan kauanko sitä jaksaisi, luulen että itselleni ei sovi vain kerran päivässä syöminen ja ihan älyttömän paljon en jaksa liikkua. (Kellepä se sopisi, luolamiehille?)

58 - 62 kg välillä pyörii painoni, olen 168 cm pitkä. Kesällä menee paino alas- ja talvella ylöspäin. Kesällä liikun ripeämpää tahtia ja uin vain kesäisin.

Kun ostin vuosi sitten Lidlistä vaa'an, se ilmoitti että vajaa 62 kg painoisena kcal-kulutukseni oli 2086, rasvaa oli 26,8 % ja lihasta 35,1 %. Kesäkaudella (vanhasta allakasta katsoen) sitä lihasta on sitten ollut näemmä enemmän suhteessa painoon, joka on ollut vähäisempi.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

Oleennaisinta tuossa menetelmässä ainakin minun kohdallani olisi se että kaikki ylimääräinen napostelu jäisi kokonaan pois, joten varmasti vähän laihtuisin. Syömässä varmaan kävisin säästä riippuen 2-3 kertaa päivässä. Tosin kun tottuisi syömään harvoin mutta paljon voisi jonkin ajan kuluttua olla luontevaa syödä vain kerrankin päivässä.

Jaa mutta entäs kahvi - enpäs taitaisikaan lähteä mukaan tuohon touhuun.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

Kyllä se joo aamukahvi taitaisi olla se, mikä eniten ottaisi päähän tuollaisessa. Ja tietty työaikaa menisi moiseen käveleskelyyn aika kohtuuttomasti, kun töissäkin syömään ja kahville pitäis kävellä aina 10 km per kerta. Toisaalta jos työt ei huvittaisi, niin mikäs siinä, niinhän sitä saisi aikaa kulumaan. Kotoa sitä voisi olla paljon laiskempi lähtemään mihinkään.

MooM
Seuraa 
Viestejä6930
Liittynyt29.6.2012

Minulla rajoittaisi aika. Jos kävisi kahdesti (sillä eläisi ihan ok, kävisi aamulla ja iltapäivällä kunnolla tankkaamassa), menisi aikaa jo reilut 3 h kävelemiseen. Varmaan pitäisi alkaa treenata juoksua ainakin menomatkoilla. Juoksu vaan ei oikein sovi tällaiselle vammapolviselle.

Käytännössä tietysti työpäivä ja lapset tekisivät tuosta aika mahdottoman yhtälön.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
pinklin1

Tähän täytyy vielä vähän palata. Työ oli maalla tietysti ruumiillista, vapaa-aikana sitten liikuttiin luonnossa, metsästeltiin, marjastettiin ja sinestettiin ym. Sesonkiluontosesti saatto painokin ilmeisesti jonkin verran vaihdella?

Mutta kuinka syötiin?

Kaks isoo aretiaa? Aamupala ja iltapala?

Parit pullakahvit siinä välissä vai miten?

Voisitko tarkentaa noita mun arvailuja ja mahdollisesti kertoo myös mitä syötiin?

- Charles Bukowski

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Pekka Niska maksoi työntekijöilleen juoksemisesta 1€/km työaikana ja kuntosalia sai käyttää työaikana (sellainen oli työpaikalla), jos työtilanne sen salli.

Väitän, että Niskan yritys säästi maksamansa ja menetetyn työajan moneen kertaan työterveyden ollessa parempi.

Suurimmat tekijät, jotka ihmisten liikkumista rajoittavat ovat aika ja motivaation puute. Ehkä ajanpuute se suurin tekijä. Jos Suomessa ymmärrettäisiin muuallakin sisällyttää liikuntaa työaikaan epäilen, että säästöt olisivat menoja 2:1 korkeammat.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat