Seuraa 
Viestejä4880
Liittynyt16.3.2005

Jos jano ylläättää kesken vaelluksen ja vesipullo jäi kotiin, niin voit puhdistaa luonnon vesiä katkaisemalla männyn oksan, kuorimalla sen ja liruttamalla vettä hitaasti oksaa pitkin astiaan. Oksan pintapuun huokosten on havaittu suodattavan 99% bakteereista, mutta viruksia se ei pysty suodattamaan. Ydinpuuta ei voi käyttää suodatukseen.

http://phys.org/news/2014-02-filter-sapwood-tree.html

Kommentit (14)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13986
Liittynyt16.3.2005

Tuossa linkissä mainitaan, että menetelmällä voidaan puhdistaa 4 litraa vettä, joka riittää ihmisen tarpeisiin.

Mikä taika noissa neljässä litrassa on? Eikö voisi samantien käsitellä viisi litraa.

Ja mihin tuota vettä tarvitaan, ja miten kaljaa synnytetään tuolla puukonstilla?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
Liittynyt16.3.2005
Pacanus Rusticanus

Nuotionpohjan hiilet ja sammalta suodattimeksi + keittäminen sen jälkeen. Aika varma konsti on hän.

Oletko itse kokeillut? Saattaa syntyä mielenkiintoisen väristä ja -makuista vettä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010
Sepi
Pacanus Rusticanus

Nuotionpohjan hiilet ja sammalta suodattimeksi + keittäminen sen jälkeen. Aika varma konsti on hän.

Oletko itse kokeillut? Saattaa syntyä mielenkiintoisen väristä ja -makuista vettä.

En ole testannut itse. Joskus oli vesihanaan tarkoitettu vedensuodatin työmaalla ja sillä lotrattiin.

- Ubi bene, ibi patria -

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008

Konsti on varmaan hyvä, mutta en ole Suomessa tarvinnut.

On tullut ryypättyä vettä mitä moninaisemmista paikoista. Suostakin, työntämällä kourakuppi (pesemättömät handut tietty) turpeeseen.

Olen vielä elossa.

Muinaisen Egyptin sotilaat kuulemma kippasivat juomaveteen hiukan viiniä, vierailla mailla ollessaan. Ei tullut masu pipiksi. Meillä täällä Suomessa on koskista

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008
Pacanus Rusticanus

Kun ottaa pintavettä lasin alle ja suurennos isolle, ei maistu se enää. Yörk.

Mitä sitä yökötellään. Ravinteitahan ne ovat. Maapoltsin ravintoketjun alkupäätä.

Toisaalta, jos hirvittää niin kissakin osaa. Läpsii tassullaan kupista pintaveden pois ja juo vähän puhtaanpaa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
syytinki
Pacanus Rusticanus

Kun ottaa pintavettä lasin alle ja suurennos isolle, ei maistu se enää. Yörk.

Mitä sitä yökötellään. Ravinteitahan ne ovat. Maapoltsin ravintoketjun alkupäätä.

Toisaalta, jos hirvittää niin kissakin osaa. Läpsii tassullaan kupista pintaveden pois ja juo vähän puhtaanpaa.

Kerrankin jostain sinun kanssasi samaa mieltä. Lapissa ei ole vaelluksilla ollut ongelmia juomaveden kanssa. Aina löytyy joku puro tai suo tai joki, josta voi ryystää. Kerran nappasin vettä yhdestä järvestä, ja pullo tuli täyteen erilaisia öttiäisiä. Kummasti nekin meni kurkusta alas kun oli pari kilometriä taas tarponut. Etelä-Suomessa joskus meinasi usko loppua, kun puhdasta vettä ei vaelluksella löytynyt mistään. Mutta kylläpä sielläkin suosta napattiin vettä ja hyvältä maistui, kun tuli tarpeeksi jano. Läpinäkymättömän möhjöistä oli se. Lapsena olin isän kanssa reissussa semmoisella pikkuisella joella, jonka varrella oli kalanviljelylaitoksia ja kuulemma vedessä salmonellariski. Mutta join minä siitäkin ja hyvältä maistui, eikä tauteja ilmennyt. Ja yhdellä reissulla olimme semmoisella joella, johon laski turvesuon kuivatusvedet, eli vesi oli mustaa kuin öljy. Keitettynä se meni, ei kyllä semmoisenaan olisi viitsinyt, vaikka tuskinpa senkään juomisesta olisi mitään seurannut.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

asdf
Seuraa 
Viestejä11664
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty

Mua kiinnostaa pissan tislaus.

Mua kiinnostaa elokuvahistoria, mutta meitä on joka lähtöön .

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Njoo, kyllähän tuo altistuminen pöpöille etenkin lapsuudessa on erittäin tärkeä osa immuunivasteen kehitystä mutta ei minusta se edellytä sitä, että minun pitäisi kuraojasta vettä juoda. Saan oman osuuteni kuravesikiintiöstä jo pelkästään korkeapainepesurin kanssa touhutessani. Isompia öttiäisiä taasen kerään pään alueen ruumiinaukkoihin moottoripyöräilemällä. Kimalaiset ja ne isot koppakuoriaiset on yksiä perkeleitä yli 80 kmh. vauhdissa.

- Ubi bene, ibi patria -

Simplex
Seuraa 
Viestejä3025
Liittynyt26.1.2010
totinen

Jos jano ylläättää kesken vaelluksen ja vesipullo jäi kotiin, niin voit puhdistaa luonnon vesiä katkaisemalla männyn oksan, kuorimalla sen ja liruttamalla vettä hitaasti oksaa pitkin astiaan. Oksan pintapuun huokosten on havaittu suodattavan 99% bakteereista, mutta viruksia se ei pysty suodattamaan. Ydinpuuta ei voi käyttää suodatukseen.

http://phys.org/news/2014-02-filter-sapwood-tree.html

Ei suinkaan oksaa pitkin, vaan oksan läpi.

Tässä havainnekuvaa:

http://www.popularmechanics.com/science/environment/water/a-simple-tree-branch-can-become-a-backyard-water-filter-16540288

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat