Seuraa 
Viestejä148

Miehittämättömät rahtialukset seilaavat merillä vuosikymmenen sisällä, Rolls-Royce vakuuttaa.

Yhtiö esitteli omat suunnitelmansa laivoista ilman miehistöä. EU rahoittaa tutkimushanketta 3,5 miljoonalla eurolla, BBC kertoo.Idean toteuttamiskelpoisuus jakaa asiantuntijoita kahteen leirii

”On mietittävä, miten erilaiset miehittämättömät alukset voidaan tuoda meriliikenteeseen”, Rolls-Roycen innovaatioyksikön varajohtaja Oskar Levander toteaa.

”Onko parempi, että aluksella on merellä 20 hengen miehistö vai viiden hengen ryhmä ohjaamassalaivaa maalta käsin”, hän kysyy.  

Kauko-ohjattava laiva näyttäisi Levanderin mukaan hyvintoisenlaiselta kuin nykypäivän alukset. Tämä johtuu siitä, että laivoihin ei tarvita tiloja miehistölle.”Ihmisten määrän vähentäminen tekisi laivoista radikaalisti yksinkertaisempia”, Levander sanoo. Rahtiliikenteen volyymit ovat  BBC:n mukaan nousseet viime vuosina ja sen vuotuinen arvo globaalisti on jo 375 miljardia dollaria.Miehittämättömät alukset on tällä hetkellä kansainvälisen lainsäädännön vastaisia.

”Koko lakikehikko pitäisi ottaa uudelleenkäsittelyyn. Turva-asioiden lisäksi esimerkiksi alan liitoilla olisi varmasti sanansa sanottavana asiaan”, International Chamber of Shippingin tiedottaja Simon Bennett kertoi BBC:lle.

Tuurillaanhan ne valtamerilaivat on aina seilanneet?

kauppalehti.fi/etusivu aavelaivat+meret

Sivut

Kommentit (26)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Tiskijukka

Miehittämättömät rahtialukset seilaavat merillä vuosikymmenen sisällä, Rolls-Royce vakuuttaa.

Yhtiö esitteli omat suunnitelmansa laivoista ilman miehistöä. EU rahoittaa tutkimushanketta 3,5 miljoonalla eurolla, BBC kertoo.Idean toteuttamiskelpoisuus jakaa asiantuntijoita kahteen leirii

”On mietittävä, miten erilaiset miehittämättömät alukset voidaan tuoda meriliikenteeseen”, Rolls-Roycen innovaatioyksikön varajohtaja Oskar Levander toteaa.

”Onko parempi, että aluksella on merellä 20 hengen miehistö vai viiden hengen ryhmä ohjaamassalaivaa maalta käsin”, hän kysyy.  

Kauko-ohjattava laiva näyttäisi Levanderin mukaan hyvintoisenlaiselta kuin nykypäivän alukset. Tämä johtuu siitä, että laivoihin ei tarvita tiloja miehistölle.”Ihmisten määrän vähentäminen tekisi laivoista radikaalisti yksinkertaisempia”, Levander sanoo. Rahtiliikenteen volyymit ovat  BBC:n mukaan nousseet viime vuosina ja sen vuotuinen arvo globaalisti on jo 375 miljardia dollaria.Miehittämättömät alukset on tällä hetkellä kansainvälisen lainsäädännön vastaisia.

”Koko lakikehikko pitäisi ottaa uudelleenkäsittelyyn. Turva-asioiden lisäksi esimerkiksi alan liitoilla olisi varmasti sanansa sanottavana asiaan”, International Chamber of Shippingin tiedottaja Simon Bennett kertoi BBC:lle.

Tuurillaanhan ne valtamerilaivat on aina seilanneet?

kauppalehti.fi/etusivu aavelaivat+meret

Tässä on kaksi ongelmaa.

Laivojen ajaminen miehittämättöminä ei ole ongelma nykypäivänä.

Toisaalta laivat vaativat maalausta ja ruosteenpoistoa kuitenkin jatkuvasti.

Kysymys on siitä, tehdäänlö ruosteenpoisto entistä lyhenevien maissaoloaikojen aikana, vaiko merellä "puhdetyönä" ?

 

 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148
Jodi

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Tietenkin tarkoitat, että ihan oikeesti?   

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Tiskijukka
Jodi

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Tietenkin tarkoitat, että ihan oikeesti?   

Oikeesti, muttei toteuttamatta. Kaikki palikat asiaan ovat olemassa jossain sovelluksissa. Kun ne niputtaa niin siinä on uusi kuljetusmuoto. Se sopisi tälläiseen sisämerikäyttöön isoja paremmin koska maakuljetusmatkat vähenisivät satamien lisääntyessä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Jodi
Tiskijukka
Jodi

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Tietenkin tarkoitat, että ihan oikeesti?   

Oikeesti, muttei toteuttamatta. Kaikki palikat asiaan ovat olemassa jossain sovelluksissa. Kun ne niputtaa niin siinä on uusi kuljetusmuoto. Se sopisi tälläiseen sisämerikäyttöön isoja paremmin koska maakuljetusmatkat vähenisivät satamien lisääntyessä.

En usko,että ilman "kuskia" merellä seilaavat koskaan olipa mimmoset palikat tahansa olemassa, onnettomuuksia sattuu jo nyt, ja automatiikka niitä ohjaa nytkin, mutta "kuskin" vaatin silti.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Kuka se sanoi ettei niitä valvota? Jokaisen kulku näkyisi näytöllä ja jos se eksyisi reitiltään se ohjattaisiin takaisin sille ja rikkinäiset saisivat hinauksen joltain toiselta. Törmäilyt estäisi jo sekin että ne ohjelmoitaisiin välttämään toisiaan ja esteitä.

Riskikuljetuksissa olisi miehistö perinteisellä laivalla. Bulkki ei kaipaa ihmisälyä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

En näe tässä mitään ongelmaa. Satamaa lähestyttäessä laivaan voisi nousta luotsi niin kuin nytkin varmistamaan laivan tulo satamiin. Vaikeimmille merialueille automaattiohjaus ei tietenkään sovi, mutta joihinkin olosuhteisiin varmasti.

Hämmentää.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Tuli vain mieleen, automatiosoituisiko tuossa yhteydessä myös merirosvous. En nyt tarkoita ilman miehistöä kulkevia pääkallolippulaivoja, vaan automaattilaivojen hakkerointia, reitin uudelleenohjelmointia ja seurantajärjestelmien systemaattista huijaamista.

Vanha jäärä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Vanha jäärä

Tuli vain mieleen, automatiosoituisiko tuossa yhteydessä myös merirosvous. En nyt tarkoita ilman miehistöä kulkevia pääkallolippulaivoja, vaan automaattilaivojen hakkerointia, reitin uudelleenohjelmointia ja seurantajärjestelmien systemaattista huijaamista.

Kyllä mä ainakin yrittäisin jos osaisin ja uskaltaisin enkä pitäisi sitä pahuuden tekona. Tai vaikka pitäisinkin niin silti hyväksyisin sen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Automaattiohjaus saattaisi myös omalta osaltaan vähentää painetta leventää kanavia. Nythän ongelma on se, että jotkut rahtilaivat ovat niin isoja, että ne eivät mahdu purhetimaan esimerkiksi Panaman kanavasta. Sitä ollaankin paraikaa leventämässä. Automaattiohjauksella olevan laivan rahtikapasiteetti kasvaisi vaikka laivan koko ulkomitoiltaan pysyisi ennallaan.

Hämmentää.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Koon kasvu johtuu pyrkimyksestä maksimituottoon laivan elinkaaren  aikana. Miehistökustannusten osuus laskee ja kokonaisrahdin määrä lisääntyy mitä sen elinkaarella ehtii kuljettaa. Lastaustekniikat eivät rajaa kokoa kuin paikoin. Pienemmät alukset joutuvat koville kilpailussa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Jodi

Koon kasvu johtuu pyrkimyksestä maksimituottoon laivan elinkaaren  aikana. Miehistökustannusten osuus laskee ja kokonaisrahdin määrä lisääntyy mitä sen elinkaarella ehtii kuljettaa. Lastaustekniikat eivät rajaa kokoa kuin paikoin. Pienemmät alukset joutuvat koville kilpailussa.

En tarkoittanutkaan lastaustekniikoita vaan miehistön laivalle asettamia vaatimuksia. Miehitetyssä laivassa pitää olla matkustustiloja, kulkuteitä, kylmäsäilytystä jne.

Saadan enemmän papuja kyytiin kun ne voi kipata tv-huoneeseen.

Hämmentää.

Vierailija

Eipä noilla miehistötiloilla ole mitään merkitystä rahtilaivassa. Hakkeri voisi kaapata tuommoisen aluksen. Eikä tuo muutenkaan toimisi, vaikkapa virtakatkon sattuessa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Cryosat

Eipä noilla miehistötiloilla ole mitään merkitystä rahtilaivassa.

Kyllä niillä vaan on. Mitä pitempää matkaa alus seilaa, sitä enemmän tarvitaan tilaa miehistölle. Ja pointti ei ole pelkästään miehistötiloissa, vaan siinä, että koko laivan suunnittelu voidaan panna uusiksi, jos tilaa, missä ihmisen pitää päästä liikkumaan, ei tarvita.

Cryosat
Hakkeri voisi kaapata tuommoisen aluksen. Eikä tuo muutenkaan toimisi, vaikkapa virtakatkon sattuessa.

Sanoi luddiitti googlen serverille.

Hämmentää.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Vatkain

En tarkoittanutkaan lastaustekniikoita vaan miehistön laivalle asettamia vaatimuksia. Miehitetyssä laivassa pitää olla matkustustiloja, kulkuteitä, kylmäsäilytystä jne.

Saadan enemmän papuja kyytiin kun ne voi kipata tv-huoneeseen.

Ymmärtäisin tuon argumentin lentokonen tai sukellusveneen tapauksessa, jossa siis laitteen poikkipinta-alan minimoiminen on kriitistä ilman/veden vastuksen minimoimiseksi ja silloin vaaditaan  miehistötilojen minimoimointia.

Rahtilaivassa valtaosa moottoritehosta tarvitaan aluksen (ja siten lastin) puskemiseen veden lävitse. Veden yläpuolella olevan miehistötilan ilmanvastus on olematon laivan kokonaiskulutuksen kannalta.

Toki pinnan yläpuoliset miehistötilojen rakenteiden massa painaa alusta syvemmälle, kasvattaen siten veden vastusta. Miehistötilojen tilavuus ei siis ole ongelma, mutta miehistötilojen rakenteiden massa on.

Karrikoidusti siis miehistö nukkumaan kannelle telttoihin/riippumattoihin, eikä siitä aiheudu lisäkuluja.

 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Automaattisen laivan huoltomiehistö voisi asua konteissa joita lastikin olisi.

Hakkerointiuhka on suurempi maalla missä kohteet tunnetaan. Konttilaivasta ei koskaan tiedä mitä siinä on ellei pääse kyseisen lastitietoihin joka riski on nytkin. Automaattiin voi rakentaa itsetuholaitteen sen varalta jos se joutuu vääriin käsiin.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Tiskijukka

Miehittämättömät rahtialukset seilaavat merillä vuosikymmenen sisällä, Rolls-Royce vakuuttaa.

Jos kuitenkin ollaan inhorealisteja/rasisteja, miehittämättömille rahtilaivoille ei ole tarvetta niin kauan kuin Ukrainan/Filippiinien/Vietnamin keskimääräinen elintaso on niin alhainen, että sieltä saadaan käytännössä ilmaisia kaksijalkaisia "robotteja", täysautomaattisille aluksille ei ole tarvetta.

Toki alus voidaan ajaa satamasta A satamaan B ilman koulutettua miehistöä, mutta sehän ei estä kouluttamattoman työvoiman käyttöä matkan varrella esim. ruosteen jynssäämiseen.

 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Tuohon ruosteenrapsuttajan "piinaan" voi vertailuksi ottaa purjelaivojen kauden työolot. Mukavuudet oli sama kuin vallinnut sää. Kolmeksi kuukaudeksi Kap hornin edustalle jäätävään myrskyyn jumittuneen laivan miehistö olisi mieluusti raapinut ruosteita vaikka kynsillään ennemmin. Olot olivat olleet hirveät. Jollain valaanpyyntilaivalla saastaista työtä oli vuosia per reissu ja lopulta saattoi jäädä velkaa varustamolle varusteista palkan sijaan. Joihinkin laivoihin shanghaijattiin miehistöt.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
pmk
Vatkain

En tarkoittanutkaan lastaustekniikoita vaan miehistön laivalle asettamia vaatimuksia. Miehitetyssä laivassa pitää olla matkustustiloja, kulkuteitä, kylmäsäilytystä jne.

Saadan enemmän papuja kyytiin kun ne voi kipata tv-huoneeseen.

Ymmärtäisin tuon argumentin lentokonen tai sukellusveneen tapauksessa, jossa siis laitteen poikkipinta-alan minimoiminen on kriitistä ilman/veden vastuksen minimoimiseksi ja silloin vaaditaan  miehistötilojen minimoimointia.

Rahtilaivassa valtaosa moottoritehosta tarvitaan aluksen (ja siten lastin) puskemiseen veden lävitse. Veden yläpuolella olevan miehistötilan ilmanvastus on olematon laivan kokonaiskulutuksen kannalta.

Toki pinnan yläpuoliset miehistötilojen rakenteiden massa painaa alusta syvemmälle, kasvattaen siten veden vastusta. Miehistötilojen tilavuus ei siis ole ongelma, mutta miehistötilojen rakenteiden massa on.

Karrikoidusti siis miehistö nukkumaan kannelle telttoihin/riippumattoihin, eikä siitä aiheudu lisäkuluja.

No en kyllä ihan tätäkään nyt kyllä tarkoittanut. Joka tapauksessa, esittämäni pointti on ihan huomionarvoinen ja se onkin yksi suunnittelun lähtökohta EU suunnittelee automaattiohjausta laivoihin – ei tarvitse rakentaa miehistölle tiloja Ja tässä vielä toinen artikkeli, joska ehkä valottaa sitä, mitä tarkoitan sillä kun puhun, että koko laivan suunnittelu voidaan panna uusiksi kun miehistöä ei tarvitse ottaa huomioon. TS: Ei hyttejä, ei lämmitystä, ei kansirakennelmia - miehittämätön laiva olisi jotain ihan muuta

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat