Seuraa 
Viestejä148
Liittynyt29.11.2013

Miehittämättömät rahtialukset seilaavat merillä vuosikymmenen sisällä, Rolls-Royce vakuuttaa.

Yhtiö esitteli omat suunnitelmansa laivoista ilman miehistöä. EU rahoittaa tutkimushanketta 3,5 miljoonalla eurolla, BBC kertoo.Idean toteuttamiskelpoisuus jakaa asiantuntijoita kahteen leirii

”On mietittävä, miten erilaiset miehittämättömät alukset voidaan tuoda meriliikenteeseen”, Rolls-Roycen innovaatioyksikön varajohtaja Oskar Levander toteaa.

”Onko parempi, että aluksella on merellä 20 hengen miehistö vai viiden hengen ryhmä ohjaamassalaivaa maalta käsin”, hän kysyy.  

Kauko-ohjattava laiva näyttäisi Levanderin mukaan hyvintoisenlaiselta kuin nykypäivän alukset. Tämä johtuu siitä, että laivoihin ei tarvita tiloja miehistölle.”Ihmisten määrän vähentäminen tekisi laivoista radikaalisti yksinkertaisempia”, Levander sanoo. Rahtiliikenteen volyymit ovat  BBC:n mukaan nousseet viime vuosina ja sen vuotuinen arvo globaalisti on jo 375 miljardia dollaria.Miehittämättömät alukset on tällä hetkellä kansainvälisen lainsäädännön vastaisia.

”Koko lakikehikko pitäisi ottaa uudelleenkäsittelyyn. Turva-asioiden lisäksi esimerkiksi alan liitoilla olisi varmasti sanansa sanottavana asiaan”, International Chamber of Shippingin tiedottaja Simon Bennett kertoi BBC:lle.

Tuurillaanhan ne valtamerilaivat on aina seilanneet?

kauppalehti.fi/etusivu aavelaivat+meret

Sivut

Kommentit (26)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Tiskijukka

Miehittämättömät rahtialukset seilaavat merillä vuosikymmenen sisällä, Rolls-Royce vakuuttaa.

Yhtiö esitteli omat suunnitelmansa laivoista ilman miehistöä. EU rahoittaa tutkimushanketta 3,5 miljoonalla eurolla, BBC kertoo.Idean toteuttamiskelpoisuus jakaa asiantuntijoita kahteen leirii

”On mietittävä, miten erilaiset miehittämättömät alukset voidaan tuoda meriliikenteeseen”, Rolls-Roycen innovaatioyksikön varajohtaja Oskar Levander toteaa.

”Onko parempi, että aluksella on merellä 20 hengen miehistö vai viiden hengen ryhmä ohjaamassalaivaa maalta käsin”, hän kysyy.  

Kauko-ohjattava laiva näyttäisi Levanderin mukaan hyvintoisenlaiselta kuin nykypäivän alukset. Tämä johtuu siitä, että laivoihin ei tarvita tiloja miehistölle.”Ihmisten määrän vähentäminen tekisi laivoista radikaalisti yksinkertaisempia”, Levander sanoo. Rahtiliikenteen volyymit ovat  BBC:n mukaan nousseet viime vuosina ja sen vuotuinen arvo globaalisti on jo 375 miljardia dollaria.Miehittämättömät alukset on tällä hetkellä kansainvälisen lainsäädännön vastaisia.

”Koko lakikehikko pitäisi ottaa uudelleenkäsittelyyn. Turva-asioiden lisäksi esimerkiksi alan liitoilla olisi varmasti sanansa sanottavana asiaan”, International Chamber of Shippingin tiedottaja Simon Bennett kertoi BBC:lle.

Tuurillaanhan ne valtamerilaivat on aina seilanneet?

kauppalehti.fi/etusivu aavelaivat+meret

Tässä on kaksi ongelmaa.

Laivojen ajaminen miehittämättöminä ei ole ongelma nykypäivänä.

Toisaalta laivat vaativat maalausta ja ruosteenpoistoa kuitenkin jatkuvasti.

Kysymys on siitä, tehdäänlö ruosteenpoisto entistä lyhenevien maissaoloaikojen aikana, vaiko merellä "puhdetyönä" ?

 

 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148
Liittynyt29.11.2013
Jodi

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Tietenkin tarkoitat, että ihan oikeesti?   

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014
Tiskijukka
Jodi

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Tietenkin tarkoitat, että ihan oikeesti?   

Oikeesti, muttei toteuttamatta. Kaikki palikat asiaan ovat olemassa jossain sovelluksissa. Kun ne niputtaa niin siinä on uusi kuljetusmuoto. Se sopisi tälläiseen sisämerikäyttöön isoja paremmin koska maakuljetusmatkat vähenisivät satamien lisääntyessä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
Jodi
Tiskijukka
Jodi

Ideoin jo vuosia sitten automaattisen konttisysteemin joka omalla kelluntatankillaan seilaisi lahden yli junana joka minimoisi vastuksen. Ne voisi liikkua erikseenkin. Pieniä satamia voisi olla paljon. Edellä mainitut huollot tekisi robotti huoltosatamassa. Pienen yksikkökoon korvaisi vikatilateen rajoittuminen vain siihen eikä miljadin maksavaan yksikköön.

Tietenkin tarkoitat, että ihan oikeesti?   

Oikeesti, muttei toteuttamatta. Kaikki palikat asiaan ovat olemassa jossain sovelluksissa. Kun ne niputtaa niin siinä on uusi kuljetusmuoto. Se sopisi tälläiseen sisämerikäyttöön isoja paremmin koska maakuljetusmatkat vähenisivät satamien lisääntyessä.

En usko,että ilman "kuskia" merellä seilaavat koskaan olipa mimmoset palikat tahansa olemassa, onnettomuuksia sattuu jo nyt, ja automatiikka niitä ohjaa nytkin, mutta "kuskin" vaatin silti.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Kuka se sanoi ettei niitä valvota? Jokaisen kulku näkyisi näytöllä ja jos se eksyisi reitiltään se ohjattaisiin takaisin sille ja rikkinäiset saisivat hinauksen joltain toiselta. Törmäilyt estäisi jo sekin että ne ohjelmoitaisiin välttämään toisiaan ja esteitä.

Riskikuljetuksissa olisi miehistö perinteisellä laivalla. Bulkki ei kaipaa ihmisälyä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En näe tässä mitään ongelmaa. Satamaa lähestyttäessä laivaan voisi nousta luotsi niin kuin nytkin varmistamaan laivan tulo satamiin. Vaikeimmille merialueille automaattiohjaus ei tietenkään sovi, mutta joihinkin olosuhteisiin varmasti.

Hämmentää.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005

Tuli vain mieleen, automatiosoituisiko tuossa yhteydessä myös merirosvous. En nyt tarkoita ilman miehistöä kulkevia pääkallolippulaivoja, vaan automaattilaivojen hakkerointia, reitin uudelleenohjelmointia ja seurantajärjestelmien systemaattista huijaamista.

Vanha jäärä

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Vanha jäärä

Tuli vain mieleen, automatiosoituisiko tuossa yhteydessä myös merirosvous. En nyt tarkoita ilman miehistöä kulkevia pääkallolippulaivoja, vaan automaattilaivojen hakkerointia, reitin uudelleenohjelmointia ja seurantajärjestelmien systemaattista huijaamista.

Kyllä mä ainakin yrittäisin jos osaisin ja uskaltaisin enkä pitäisi sitä pahuuden tekona. Tai vaikka pitäisinkin niin silti hyväksyisin sen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Automaattiohjaus saattaisi myös omalta osaltaan vähentää painetta leventää kanavia. Nythän ongelma on se, että jotkut rahtilaivat ovat niin isoja, että ne eivät mahdu purhetimaan esimerkiksi Panaman kanavasta. Sitä ollaankin paraikaa leventämässä. Automaattiohjauksella olevan laivan rahtikapasiteetti kasvaisi vaikka laivan koko ulkomitoiltaan pysyisi ennallaan.

Hämmentää.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Koon kasvu johtuu pyrkimyksestä maksimituottoon laivan elinkaaren  aikana. Miehistökustannusten osuus laskee ja kokonaisrahdin määrä lisääntyy mitä sen elinkaarella ehtii kuljettaa. Lastaustekniikat eivät rajaa kokoa kuin paikoin. Pienemmät alukset joutuvat koville kilpailussa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Jodi

Koon kasvu johtuu pyrkimyksestä maksimituottoon laivan elinkaaren  aikana. Miehistökustannusten osuus laskee ja kokonaisrahdin määrä lisääntyy mitä sen elinkaarella ehtii kuljettaa. Lastaustekniikat eivät rajaa kokoa kuin paikoin. Pienemmät alukset joutuvat koville kilpailussa.

En tarkoittanutkaan lastaustekniikoita vaan miehistön laivalle asettamia vaatimuksia. Miehitetyssä laivassa pitää olla matkustustiloja, kulkuteitä, kylmäsäilytystä jne.

Saadan enemmän papuja kyytiin kun ne voi kipata tv-huoneeseen.

Hämmentää.

Siipiveikkonen
Seuraa 
Viestejä1506
Liittynyt29.7.2010

Eipä noilla miehistötiloilla ole mitään merkitystä rahtilaivassa. Hakkeri voisi kaapata tuommoisen aluksen. Eikä tuo muutenkaan toimisi, vaikkapa virtakatkon sattuessa.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Cryosat

Eipä noilla miehistötiloilla ole mitään merkitystä rahtilaivassa.

Kyllä niillä vaan on. Mitä pitempää matkaa alus seilaa, sitä enemmän tarvitaan tilaa miehistölle. Ja pointti ei ole pelkästään miehistötiloissa, vaan siinä, että koko laivan suunnittelu voidaan panna uusiksi, jos tilaa, missä ihmisen pitää päästä liikkumaan, ei tarvita.

Cryosat
Hakkeri voisi kaapata tuommoisen aluksen. Eikä tuo muutenkaan toimisi, vaikkapa virtakatkon sattuessa.

Sanoi luddiitti googlen serverille.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat