Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Silmiini osui juttu jossa kerrottiin VR:n maksavan 11 miljoonaa euroa tulospalkkioita johdolle ja asiantuntijoille hyvin sujuneen tuloskehityksen johdosta.

Tämä on varmaan yllätys monille. Palkitsemisjärjestelmän piirissä on yhteensä 780 asiantuntijaa, esimiestä ja johtajaa ja henkilöstörahasto.

Toisaalta olisi voinut palkita myös ne lippuja jonottaneet ja laitureilla junia kärsivällisesti odottaneet asiakkaat vaikka lisäalennuksilla.

Kai  heilläkin joku osuus oli tuloksen parantumiseen?

 

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Kommentit (5)

ID10T
Seuraa 
Viestejä2494
Liittynyt3.10.2007

Sinänsä tulospalkkio on johdon kannalta oikeutettu, jos on pystytty joko lisäämään yrityksen tuloja tai vähentämään kuluja. Molemmissa tapauksissa liikevoitto kasvaa. Siihen ei asiakastyytyväisyys vaikuta millään tavoin, varsinkaan kun ko. puljulla on monopoliasema alallaan.

Toki soisi, että VR:n palkitsemiskäytäntö olisi hieman maltillisempi, koska se on käytännössä valtion omistama yritys.

unbiased
Seuraa 
Viestejä1863
Liittynyt26.12.2010

Taas pitää vertailla. Espanjan nopeat junat kulkevat 300 km/h ja paikallisjunat toimivat hienosti. Fuengirola-Málaga juna ajaa 20 minuutin välein ja edestakainen 35 km matka (40 min) maksaa 7 € ja risat. Juna pysähtelee muutaman kilometrin välein, mutta on silti suhteellisen nopea. Kiihtyy 10 sekunnissa huippuneopeuteensa 90 km/h ja sen tuntee istuessaan penkillä. Junan opasteet toimivat mainiosti, joten kulku on kielitaidottomallekin helppoa. Juna jarruttaa moottoreilla ja jarrutusenergia siirtyy takaisin sähköverkkoon. Kaupungeissa juna on maanalainen.

Mitä ovat saaneet aikaan VR:n palkitut johtajat, jotka kuljettavat juniaan valtion tukemilla raiteilla?

ID10T
Seuraa 
Viestejä2494
Liittynyt3.10.2007
unbiased

Taas pitää vertailla. Espanjan nopeat junat kulkevat 300 km/h ja paikallisjunat toimivat hienosti.

En ole VR:n fani itsekään, mutta unohditko nyt Suomen talven? Koska Espanjassa on jouduttu korjaamaan ratoja routavaurioiden takia?

Pitää myös muistaa, että Espanjassa rautatieliikenne on kannattavampaa suuremman väestötiheyden vuoksi (siellä on n. 6 kertaa enemmän väkeä neliökilometrillä kuin täällä).

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6262
Liittynyt8.11.2012

VR:llä on myös tavaraliikennettä, joka tietenkin kilpailee rahdista rekkojen kanssa. Taitaapi tuloksesta muistin mukaan kaikki tulla sieltä. Henkilöliikenteen ollessa rajusti tappiollista?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

VR saa myös tietääkseni valtiolta tukea. Toisin sanoen, eikö VR maksa bonareita verorahoilla?

"Yhdestäkään VRLeaksin saamasta dokumentista ei vielä selviä, mihin 640.000 euron viikkokorvaus tappiollisesta junaliikenteestä perustuu; toisin sanoen, kuinka paljon yksittäinen junavuoro ja/tai rataosan liikennöinti tuottaa VR:lle tappiota vuodessa. Tämä on sikäli olennainen tieto, kun kyseessä on kolmessa vuodessa kumulatiivisesti 100.000.000 euron valtiontuki valtion omistamalle monopoliyhtiölle."

http://vrleaks.wordpress.com/2012/01/17/valtio-ostaa-vrlta-henkilojunaliikennetta-90-000-eurolla-paivassa/

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat