Sivut

Kommentit (21)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Huonojen arvosanojen antaminen on melkeen sama kun tunnustais olevansa huono opettaja tai että tässä koulussa oppilaat on pohjasakkaa.

Vaatii kyllä esimerkiks uudelta opettajalta aikalailla munaa peruskoulussa alkaa pudottamaan totuttuja arvosanoja pari numeroa alemmas. Saattaa siitä jo vanhemmat ja rehtorikin kimpaantua.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005

Toi oli kyllä aikoinaan, kun peruskoulua ja oppikoulua sinksattiin samaan muottiin, hyvin yleinen ilmiö. Kun joutuivat opettajat gaussitamaan niitä numeroita luokan suhteen. Nykyisin ei luulis olevan sille tarvetta, kun kaikki putket tuuppaa samaa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

 

Itselleni tapahtui huvittavasti kun sain yhdestä kirjoittamastani aineesta lukiossa päästötodistukseen 7.  Kirjoitin laudaturin.

 

Onneksi on valtakunnallisia kokeita joita ei arvioida pärstän mukaan....

 

 

Too many protest singers, not enough protest songs...

Anomalia
Seuraa 
Viestejä1576
Liittynyt9.2.2012

Kaikkien osaamisen ulkopuolisten tekijöiden eliminointi kouluarvosanojen annossa taitaa olla mahdotonta, kun ihmisten välisestä toiminnasta on kyse. Vakioitu robottiarvostelu voisi olla ratkaisu.

Uudistunut virkamies: jokainen päivä on samankaltainen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005

Höpsistä. Ei tuossa ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että hyvässäkin koulussa yritetään tehdä eroa oppilaiden välille. Jos kaikki hyvän koulun oppilaat saisivat samalla perusteella arvosanan kuin huonon koulun oppilaat, niin kaikilla hyvän koulun oppilailla olisi kymppi.

 

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
o_turunen

Höpsistä. Ei tuossa ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että hyvässäkin koulussa yritetään tehdä eroa oppilaiden välille. Jos kaikki hyvän koulun oppilaat saisivat samalla perusteella arvosanan kuin huonon koulun oppilaat, niin kaikilla hyvän koulun oppilailla olisi kymppi.

Miksi kaikilla ei voisi olla kymppi? Miksi oppilaan suoriutumista tulisi verrata muihin oppilaisiin? Eikö sitä tulisi verrata saavutettuihin oppimistuloksiin? Miksi luokallinen lapsia ei voisi saavuttaa annetun päämäärän? Eikö arvostelu tapahdu niin, että on tiettyjä kynnyksiä, jotka ylitettyään oppilas saa tietyn numeron? Eihän tuon kynnyksen ylittäminen ole kiinni siitä, että muutkin ylittävät sen?

Hämmentää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005
Vatkain

Miksi kaikilla ei voisi olla kymppi? Miksi oppilaan suoriutumista tulisi verrata muihin oppilaisiin? Eikö sitä tulisi verrata saavutettuihin oppimistuloksiin? Miksi luokallinen lapsia ei voisi saavuttaa annetun päämäärän? Eikö arvostelu tapahdu niin, että on tiettyjä kynnyksiä, jotka ylitettyään oppilas saa tietyn numeron? Eihän tuon kynnyksen ylittäminen ole kiinni siitä, että muutkin ylittävät sen?

Miksi kaikilla huonon koulun oppilailla ei voisi olla arvosanana nelonen?

On totta, että ammattitutkintolain mukaisisissa ammattitutkinnoissa arvosanoina on vain hyväksytty ja hylätty. Nuo ovat aikuisille tarkoitettuja tutkintoja. Jostain syystä kasvuiässä olevalle väestölle on kannustimeksi laadittu arvosteluasteikko. Mikä on annettu päämäärä? SYK:ssä oli päämääränä edetä normaaliin tahtiin, ja differentiaaliyhtälöidenkin perusteet käytiin läpi. Pitäisikö antaa sitten 11 tai 15 arvosanaksi, jos nuo hallitsi?

Vai riittääkö kympin saamiseen Agricolan ABC-kirian lucemisen osaaminen ja ynnälaskun hallinta?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
o_turunen
Vatkain

Miksi kaikilla ei voisi olla kymppi? Miksi oppilaan suoriutumista tulisi verrata muihin oppilaisiin? Eikö sitä tulisi verrata saavutettuihin oppimistuloksiin? Miksi luokallinen lapsia ei voisi saavuttaa annetun päämäärän? Eikö arvostelu tapahdu niin, että on tiettyjä kynnyksiä, jotka ylitettyään oppilas saa tietyn numeron? Eihän tuon kynnyksen ylittäminen ole kiinni siitä, että muutkin ylittävät sen?

Miksi kaikilla huonon koulun oppilailla ei voisi olla arvosanana nelonen?

On totta, että ammattitutkintolain mukaisisissa ammattitutkinnoissa arvosanoina on vain hyväksytty ja hylätty. Nuo ovat aikuisille tarkoitettuja tutkintoja. Jostain syystä kasvuiässä olevalle väestölle on kannustimeksi laadittu arvosteluasteikko. Mikä on annettu päämäärä? SYK:ssä oli päämääränä edetä normaaliin tahtiin, ja differentiaaliyhtälöidenkin perusteet käytiin läpi. Pitäisikö antaa sitten 11 tai 15 arvosanaksi, jos nuo hallitsi?

Ei vaan ymmärrätkö, että opetussuunnitelmassa on määritelty erikseen kunkin aineen kohdalla, että mitä vaatii, että saa numeron 7, numeron 8, numeron 9 ja niin edelleen. Miksi oppilaiden välille pitäisi tehdä eroa, kun kyse on siitä, kuinka hyvin kukin oppilas yltää näihin ennalta määrättyihin tavotteisiin? Jos kukaan ei yllä nelosta parempaan niin fine, mutta miksi kaikki eivät voisi/saisi yltää sinne kymppiin jos he kerta yhtä lailla täyttävät opetussuunnitelmassa annetut kriteerit? Miksi oppilaiden välille pitää tehdä ero, silloin kun sitä eroa ei ole? Eli tavoitteet saavutetaan yhtä lailla.

Hämmentää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13940
Liittynyt16.3.2005
Vatkain

Ei vaan ymmärrätkö, että opetussuunnitelmassa on määritelty erikseen kunkin aineen kohdalla, että mitä vaatii, että saa numeron 7, numeron 8, numeron 9 ja niin edelleen. Miksi oppilaiden välille pitäisi tehdä eroa, kun kyse on siitä, kuinka hyvin kukin oppilas yltää näihin ennalta määrättyihin tavotteisiin? Jos kukaan ei yllä nelosta parempaan niin fine, mutta miksi kaikki eivät voisi/saisi yltää sinne kymppiin jos he kerta yhtä lailla täyttävät opetussuunnitelmassa annetut kriteerit? Miksi oppilaiden välille pitää tehdä ero, silloin kun sitä eroa ei ole? Eli tavoitteet saavutetaan yhtä lailla.

Mielenkiintoista.

Tuon alkuperäisen jutun mukaan ei taida systeemi toimia noin.

Jos toisessa koulussa saavutetaan samoilla taidoilla arvosana 8 kuin toisissa 6, niin onko tuossa jotain hassua?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Itse ymmärsin niin että hyvissä kouluissa mennään suurinpiirtein opetussuunitelman vaatimusten mukaan. Eli siellä arvosanat vastaa asetettuja vaatimuksia. Alemmissa kouluissa rimaa taas on alennettu että saaddn yhtäläiseltä vaikuttavia tuloksia. Täytyisikin ottaa koulukohtaiset kertoimet käyttöön esim opiskelupaikkoja haettaessa jos käytännössä halutaan asettaa esimerkiksi opiskelupaikan hakijoita samalle viivalle.

Vaan kuitenkin...

Tuokaan ei olisi täysin oikeudenmukaista koska hyvissä olosuhteissa opiskellut henkilö saa parempia tuloksia. Jos huonon koulun oppilas pääsee paremaan opetusympäristöön ja opetukseen saattaa hänen arvosanansa ja osaamisensa parantua. Kyse ei siis välttämättä ole oppilaan omista kyvyistä vaan myös monen ulkoisen tekijän vaikutuksesta. Koulukohtaisilla hertoimilla siis saatettaisiin torpata muuten lahjakkaan henkilön pääsy jatko-opintoihin.

En yhtään ihmettele että eroja syntyy kun osa rehtoreistakin miettii julkisesti että on "virka" josta ei voi potkia pois.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
o_turunen

Tuon alkuperäisen jutun mukaan ei taida systeemi toimia noin.

Niin siis systeemin kuuluisi toimia noin kuin Vatkain tuossa kuvasi, mutta opettajat eivät toimi tuon systeemin mukaan. Se juuri on se epäkohta, jota noissa artikkeleissa kritisoidaan. 

Eli opetussuunnitelmassa on määritelty arvosanoille perusteet, oppimistavoitteet (joskin löyhät), joihin jokaista oppilasta tulisi yksilönä verrata. Kuitenkin käytännössä opettajat laittavat luokan oppilaat Gaussin käyrälle, vaikka suhteellisesta arvioinnista virallisesti luovuttiin jo reilusti yli 20 vuotta sitten. Opettajat toimivat siis toisin, kuin heidän on määrä toimia.

o_turunen

Jos toisessa koulussa saavutetaan samoilla taidoilla arvosana 8 kuin toisissa 6, niin onko tuossa jotain hassua?

En nyt sanoisi, että hassua, mutta ikävää ja epäoikeudenmukaista siinä vaiheessa, kun samantasoisesti osaavat naapurikaupungeissa asuvat serkukset hakevat peruskoulun päättötodistuksillaan samaan jatko-opintopaikkaan. Toinen on saanut todistukseen seiskan ja toinen ysin, vaikka osaaminen ja osaamisen osoittaminen on ollut yhtäläistä. Jatko-opintopaikka kuitenkaan ei erottele missä koulussa arvosana on annettu, vaan siinä vaiheessa seiska ja ysi ovat samalla arvosteluasteikolla toisiinsa vertailtavina.

MooM
Seuraa 
Viestejä6889
Liittynyt29.6.2012

Opettajan tulosta arvioidaan paljon sen mukaan, miten oppilaat pärjäävät. "Hyvä" opettaja saa luokan oppimaan ja mitenpä sitä peruskoulussa mitattaisiin muuten kuin arvosanoilla (onko niin, että valvakunnallisia kokeita ei enää ole?). Siksi on selkeästi paine vetää arvostelua löysemmäksi, jos näyttää, että muuten keskiarvo jäisi jonnekin kuutoseen.

Lukiossa ylioppilaskokeet paljastavat tämän, kun arviointi on ainakin periaatteessa koulusta riippumatonta (vaikkakin oma opettaja antaa ensimmäiset arviot kustakin aineesta ja lautakunta vain tarkistaa nämä). Mutta ainakin pisteytys on ennalta määrätty tiettyjen vastauksen kohtien mukaan, eikä opettajalla ole kovin paljon vapautta noiden suhteen. Siinä, miten opettajat painostavat yo-kokeilla ja suorastaan preppaavat niihin, on mukana paljon opettajan omaa lehmää ojassa.

Selkeästi nykysysteemi tuo tasoitusta hekikompien koulujen oppilaille. Mutta kuten SamikoKukin sanoi, ehkä se ei ole ihan täysin epäreilua, koska tunnetusti hyvillä kouluilla resurssit (välineet, opettajat ja myös ilmapiiri) ovat suotuisammat ja tavallaan se sama nuori, joka huonossa koulussa on saanut sen 65% osaamisen (ja saanut vaikka ysin) voisi paremmassa koulussa olla sen verran pitemmällä, että ansaitsisi sielläkin ysin sen paremman koulun kriteereillä. Mutta puhtaasti sen hetkisen osaamisen valossa tuo on tietysti selkeä eriarvoisuus.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat