Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, olisi tarkoitus laittaa farkkuautoon ns. kakkosakku, joka ottaa virtaa toisesta akusta/laturilta, mutta joka syöttää virtaa vain takakontissa oleviin vahvistimiin.

Pääakuksi olen vaihtanut 78ah:n akun, tässä v6-mallissa laturi on jo vakiona riittävä.

Nyt olisi tarkoitus laittaa kakkosakuksi 66ah:n akku peräkonttiin rakennettuun telineeseen. Näin ei tarvitse ostaa kalliita kondensaattoreita ja johdotuksenkaan ei tarvitse ola läheskään niin järeä kuin muuten tarvisi.

Minkämoisen diodin tms. moiseen asennukseen tarvii/ mitä kaikkea muuta siihen tarvii, jotta asennus olisi toimiva ja turvallinen.

 

Tietääkö kukaan?

 

 

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (51)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Akku tuottaa vetykaasua, jota et halua auton ohjaamoon. Se pitäisi laittaa ilmatiiviseen koteloon, josta on tuuletusletku ulos. Akku pitää kiinnittää niin, että se pysyy paikallaan kolaritilanteissa.

Millainen vahvistinlaitteisto on kyseessä? Ylimääräinen akku vaikuttaa epäkäytännölliseltä overkill-ratkaisulta. Aiotko huudattaa musiikkia, kun auto ei käy?

 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40634
Liittynyt6.12.2009
JuurikinNiin

Niin, olisi tarkoitus laittaa farkkuautoon ns. kakkosakku, joka ottaa virtaa toisesta akusta/laturilta, mutta joka syöttää virtaa vain takakontissa oleviin vahvistimiin.

Pääakuksi olen vaihtanut 78ah:n akun, tässä v6-mallissa laturi on jo vakiona riittävä.

Nyt olisi tarkoitus laittaa kakkosakuksi 66ah:n akku peräkonttiin rakennettuun telineeseen. Näin ei tarvitse ostaa kalliita kondensaattoreita ja johdotuksenkaan ei tarvitse ola läheskään niin järeä kuin muuten tarvisi.

Minkämoisen diodin tms. moiseen asennukseen tarvii/ mitä kaikkea muuta siihen tarvii, jotta asennus olisi toimiva ja turvallinen.

Tietääkö kukaan?

Eiikö se ensin kannata laittaa se vahvistin sinne taakse, vetää normallit jämerät piuhat ja pistää möykkä soimaan ja katsoa yleismittarilla paljonko jännite 78Ah navoissa "notkuu" ja sitten mitata virta virtamittarilla. Akun lähtoimpedanssihan on pieni joten mikä erityinen hyöty näistä kalliista kondensaattoreista olisi ja piuhan paksuudenkin kanssa kannattaa laskea ensin ja katsoa onko järkeä upottaa minkäverran euroja/kuparia ja minkälaisen jännitehäviöeron ne eri vaihtoehdot sitten mitaten/laskennallisesti toisi? Ja mitä nämä kaikki tarkoittaisi sitten kuuntelutilanteessa. todennäköisesti ei käyntännössä paljon mitään?

Oletan ettet ole laskenut etkä mitannut mitään näistä? Pelkillä "mainosmielikuvilla" etenet?

esimerkkinä.

Akun sisäinen resistanssi on hyvin pieni, noin 3m, joten Optima-akut antavat erittäin suuren käynnistysvirran. Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista

http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html#sthash.bgQQbbhd.dpbs

Missä konkissa on vastaava sisäinen reistanssi ja konkissahan jännite laskee kun niistä otetaan virtaa. akussa pysyy vakaampana...

Eikö oli järkevä ensin mittailla, laskeskella ja optimoida/mitoittaa se pää-akku itsessään käyttävaatimuksia vastaavaksi?

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

bilteman eroitusreleen tarttet. http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/ Samoja myydään muillakin nimikkeillä ja merkeillä huomattavasti kalliimmalla hinnalla. Ja huoltovapaan akun, joka on erotettu ilmatiiviisti ohjaamotilasta sekä huohottaa ulkoilmaan. Nyt voit popittaa parkissa huoletta apuakun tyhjäksi, pääakulla sitten auto käyntiin. Muutahan hyötyä kakkosakkuasennuksesta ei perustason soittimissa ole. Konkatkin kun ovat halvempia ja paljon tehokkaampia jänniteheilahteluiden tasaamiseen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40634
Liittynyt6.12.2009

Taitaa olla tuottoisaa businesta tämä auton äänentoisto kun porukkaa viedään kuin litran mittaa "eksoottisilla termeillä ja numeroilla" ? 

Moniko harrastajista on sisäistänyt että esim kaiuttimien hyötysuhde on luokka 0.x% joten yli 99% niihin syötetystä tehosta muuttuu lämmöksi vain proseentin kymmenyksiä akustiseksi/ääneksi. Eli järkevin paikka lisätä möykkää on lisätä kaiutinelementteja ja vailita mahdollismman hyvähyötysuhteiset elementit.. näin toimien sitä syöttävää syteemia vois siinä suhteessa pienentää vastaavasti ja kun vielä sisäistää että kaiutinelementtien liikepoikkeama suuremmilla syöttötehoilla muuttuu epälineaarisemmaksi eli mitä vähemmän yhtä elementtia suhtessa käytetään sitä lineaarisempi on sen toisto.

Hyvin harva valmistaja ilmoittaa power compression arvoja elementeilleen. 

Power Compression

at –10 dB power (60 W): 0.7 dB

at –3 dB power (300 W): 2.5 dB

at rated power (600 W): 4.0 dB

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2226.pdf

Vierailija

Elementin herkkyys korreloi parhaiten koon kanssa. 

Ja miksi valmistaja ilmottaisi noi arvot kun peruspulliainen ei niillä mitään tee.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Äänentoiston perusteet on hallinnassa kyllä.

Toisen akun paras funktio on helppo , eli jos laitan vaikkapa 800w päätteen niin virtapuoli ei heti kyykkää.

 

Sitäpaitsi 800w lankun saa sillä hinnalla, mitä liikkeissä myydään konkkia ja virtakittejä.

 

Ja mulla on valmiina konttiin menevä 22mm^johto, lisäksi valmiina on huoltovapaa akku.

 

Maapuolta varten mulla on erittäin isoa johtoa, taipuisaakin se on btw.

 

Akku mahtuu takapyörän taakse, pikku patin joutuu tekemään verhoiluun vain lasikuidusta.

 

Herkkyydestä puheen ollen, sisällä mulla on 18" 98db/2 elementti isossa boksissa, onhan se mukava kun kahden vatin teholla menee yli sadan desibelin... :)

 

Autoon taas ei oikein tuommoista voi laittaa, koska luulen että alapää olisi silloin ihan puuroa ja tavaratilakin menisi.

 

Sen sijaan yhdellä 12" elementillä joka on varapyöräkotelossa, tilavuus 45l, saa autoon ihan tarpeeksi möykkää.

 

Varsinkin kun sekä etu että takakaiuttimia ajetaan kunnon vahvistimella.

4*50w sillä on tehoa. Btw, jossain vanhassa hifilehdessä mittasivat soittimien tehoja, niissähän lukee se 4*45w tms. Anyway, parhaimmasta irtosi muistaakseni 7 wattia ja säröä oli kymmenen prosentin luokkaa... :)

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40634
Liittynyt6.12.2009
jees

Elementin herkkyys korreloi parhaiten koon kanssa. 

Ja miksi valmistaja ilmottaisi noi arvot kun peruspulliainen ei niillä mitään tee.

Ne ei ilmoita siksi koska isommilla tehoilla ei haluta näyttää miten elementti muuttuu epälineaariseksi ja kertoo miten hyvin tai huonosti elementti on suunniteltu poistamaan syntyvät lämmöt jne. Vain ammattivalmistajat uskaltavat näyttää ko arvoja koska ne on suunnittelussa otettu huomioon.

Mitä merkitystä konkilla, paksuilla piuhoilla, wateilla jne on "tavalliselle pulliaiselle" Kuinka lujalta watti kuulostaa ? 

Ihmisille myydään watteja ei ne käytännössä muuta ymmärrä, se on hyvää businesta. mielikuvilla myyntiä   

Vierailija
jussipussi
jees

Elementin herkkyys korreloi parhaiten koon kanssa. 

 

Ja miksi valmistaja ilmottaisi noi arvot kun peruspulliainen ei niillä mitään tee.

Ne ei ilmoita siksi koska isommilla tehoilla ei haluta näyttää miten elementti muuttuu epälineaariseksi ja kertoo miten hyvin tai huonosti elementti on suunniteltu poistamaan syntyvät lämmöt jne. Vain ammattivalmistajat uskaltavat näyttää ko arvoja koska ne on suunnittelussa otettu huomioon.

Mitä merkitystä konkilla, paksuilla piuhoilla, wateilla jne on "tavalliselle pulliaiselle" Kuinka lujalta watti kuulostaa ? 

Ihmisille myydään watteja ei ne käytännössä muuta ymmärrää, se on hyvää businesta. mielikuvilla myyntiä   

Ei vaan siksi ettei sillä ole peruspulliaiselle mitään merkitystä, koska hän ei a) ymmärrä asiaa ja b)ei edes tee arvolla mitään. Vasta kun lähdetään kalibroimaan elementtejä, tai asentamaan niitä äärirajoilla, niin on hyvä tietää mikä elementti kannattaa valita. Tosin kalibroinnissakaan pelkkä arvo ei riitä kuin sulkemaan jonkin elementin käyttö liian epälineaarisena korjattavaksi.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, itselläni kakkosakun asentamisen motiivina tosiaan se, että silloin saa systeemiä päivitettyä järeämpään helpommin. Ja se, että itsellä on sopivia johtoja, ja muuta sälää tämän toteuttamiseksi, mm. se huoltovapaa akku. Sen asennustila on muuten btw semmoinen kohta josta on järjestetty tavaratilan "huohotus" takapuskurin taakse.

Eli normaaliakunkin saisi tuohon kohtaan laitettua.

Säästän suoraan sen 200€ kun laitan tuon kakkosakun. Tai oikeammin, kun päivitän laitteistoa saan suoraan säästöä vähintään tuon verran.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40634
Liittynyt6.12.2009

Tehdään auton äänentoistoharrastajille tavallisuudesta poikkeava esimerkki:

Otetaan esimerkin vuoksi 4 x JBL 2227H elementti

Hyötysuhde :

100 dB sensitivity, 1 W, 1 m (3.3 ft)

Tämän kaavan mukaan minimissän tulee 6dB lisää äänepainetta yhteen elementtiin verrattuna. Äänenpainetta voi tulla myös enemmän riippuu tilasta, taajuudesta kuunteluetäisyydestä jne mutta lasketaan minimin mukaan,

Eli 4 elemetin herkkyys yhteensä on 106 dB 1 W

Laitetaan sitten vahvistimeksi noin 25 euron digitaalinen parin tupakka askin kokoinen Tripath vahvistin

Siitä saa irti noin 10-20w riippuen käyttöjännitteestä kaiuttimen impedanssista. Otetaan arvioksi 16W ulostuloteho. ko vahvistimen hyötysuhde on noin 88% joten noin 19 wattia otetaan akusta tehoa eli 13v DC noin 1.5A maksimiteholla "luukutettuna". Jokaista elementtiä ohjataan maksimissaan 4 watin teholla..

Otan 2x 0.75mm2 kuparijohtoa kytken sillä 13V DC akusta vahvistimelle ja siitä vahvistimen ulostulosta kaiuttimille 

Kysymys paljonko äänepainetta minimissään desibeleissä saan ko systeemillä aikaan metrin päästä? 

Huom esimerkki yhdelle kanavalle.

Vierailija

Eli otetaan kasa dimensiottomia suureita ja selitetään siten akustiikkaa ja magnetomotorisia voimia. Ei näin rakas, ei näin.

Jos jussipussi jois alkoholia, kutsuisin häntä holistiksi, mutta hän ei juo alkoholia, niin en sano mitään.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40634
Liittynyt6.12.2009
jees

Ja BTW noi arvot kertoo vaan elementin elämisestä, eikä mistään lämmönsiirrosta.

Monta eri asiaa summattuna jotka vaikutttaa tuohon. 

Miksi vaität asioita kun et edes ole asiaa selvittänyt/ymmärtänyt? 

 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40634
Liittynyt6.12.2009
jees

Eli otetaan kasa dimensiottomia suureita ja selitetään siten akustiikkaa ja magnetomotorisia voimia. Ei näin rakas, ei näin.

Jos jussipussi jois alkoholia, kutsuisin häntä holistiksi, mutta hän ei juo alkoholia, niin en sano mitään.

On sulla jutut. Ei päätä ei häntää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat