Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Käsittääkseni perustuu vain valaistustemppuun ja osittaiseen peilaavuuteen tai tummuuteen tai jotain. Kuulemma jossain Silja laivalla on saunan seinässä suuri ikkuna, jonka ulkopuolella pääsee ihmiset vapaasti kävelemään, mutteivat näe sisälle. Sen sijaan saunasta näkee ihan hyvin kyllä ulos. Tuo toimii varmaan silleen että sisällä saunassa on paljon pimeämpää kuin ulkona. Mutta entä yöpimeellä? Miten ovat hoitaneet järjestelyt? Suljetaanko kulkureitti ikkunan edestä kun tulee ulkona pimeää?

Aiheeseen sinänsä liittymättä, muuten kuin tuon yksisuuntaisuuden osalta, tuli mieleen asia jonka olen halunnut jo aikaisemmin selvittää:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aurinkoker%C3%A4in

"Levyt ja putket on pinnoitettu selektiivisellä absortiopinnoitteella, joka imee lämpöenergian muttei luovuta sitä ulospäin."

Tuo lause on jäänyt mieltäni askarruttamaan. Mielestäni tuon ei pitänyt olla mahdollista. Siis että absorboi muttei säteile. Joku täällä sanoi että ne kulkee käsi kädessä, muuten voisi rakentaa termodynamiikkaa rikkovia viritelmiä. Mitä tuossa siis tarkoitetaan "selektiivisellä absorptiopinnoitteella"? Pelkkää myyntihöpöhöpöä joka on ujuttautunut wikipediaan?

くそっ!

Kommentit (6)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Ronron

Käsittääkseni perustuu vain valaistustemppuun ja osittaiseen peilaavuuteen tai tummuuteen tai jotain. Kuulemma jossain Silja laivalla on saunan seinässä suuri ikkuna, jonka ulkopuolella pääsee ihmiset vapaasti kävelemään, mutteivat näe sisälle. Sen sijaan saunasta näkee ihan hyvin kyllä ulos. Tuo toimii varmaan silleen että sisällä saunassa on paljon pimeämpää kuin ulkona. Mutta entä yöpimeellä? Miten ovat hoitaneet järjestelyt? Suljetaanko kulkureitti ikkunan edestä kun tulee ulkona pimeää?

Aiheeseen sinänsä liittymättä, muuten kuin tuon yksisuuntaisuuden osalta, tuli mieleen asia jonka olen halunnut jo aikaisemmin selvittää:

"Levyt ja putket on pinnoitettu selektiivisellä absortiopinnoitteella, joka imee lämpöenergian muttei luovuta sitä ulospäin."

Tuo lause on jäänyt mieltäni askarruttamaan. Mielestäni tuon ei pitänyt olla mahdollista. Siis että absorboi muttei säteile. Joku täällä sanoi että ne kulkee käsi kädessä, muuten voisi rakentaa termodynamiikkaa rikkovia viritelmiä. Mitä tuossa siis tarkoitetaan "selektiivisellä absorptiopinnoitteella"? Pelkkää myyntihöpöhöpöä joka on ujuttautunut wikipediaan?

Itse käsitän tämän siten että jos on laatikko jossa on lasinen etuseinä,tyhjiö sisällä ja takaseinä musta niin eikös tuossa käy niin että etuseinästä sisäänpaistava auringon säteily kulkee lasin ja tyhjiön läpi säteilynä ja sitten absorptoituu mustaan pintaan joka ei säteile takaisin lämpöä eikä lämpö voi myöskään "kulkea" takaisin koska tyhjiössä ei tapahdu johtumista eikä konvektiota.

Menisikö se näin?

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Mutta jos pinta absorpoi säteilyä, kyllähän sen pitäisi myöskin emittoida? Tässä käsityksessä olen elänyt kun joku täällä minulle niin kerran sanoi termospullopohdinnan yhteydessä. Ylipäänsä fysiikan osaamiseni perustuu pitkälti täällä lukemaani..

くそっ!

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Ronron

Mutta jos pinta absorpoi säteilyä, kyllähän sen pitäisi myöskin emittoida? Tässä käsityksessä olen elänyt kun joku täällä minulle niin kerran sanoi termospullopohdinnan yhteydessä. Ylipäänsä fysiikan osaamiseni perustuu pitkälti täällä lukemaani..

Ei kai musta pinta emittoi?

En minä tiiä..

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
installer
Ronron

Ei kai musta pinta emittoi?

En minä tiiä..

Onhan se ihan yleistä tietoa ainakin, että musta pinta sen lisäksi että imee auringon valoa tehokkaasti, myös säteilee lämpöä tehokkaasti, eli musta vaate voi myös viilentää tietyissä olosuhteissa.

くそっ!

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Ronron

Auringon pintalämpötila on luokkaa 6000 K, joten säteilyhuippu on jossain 0,5 µm kohdalla. Tämä säteily läpäisee etulasin ja tyhjiön absorboiden mustaan takaseinään, jonka lämpötila tietysti pyrkii nousemaan ja säteilemään ulos avaruuteen. Huoneenlämmösssä tämän säteilylämmön huippu on 10 µm kohdalla, kovasti kuumenneen kappaleen jopa vain 5 µm. Tavallinen ikkunalasi ei juurikaan läpäise näitä allonpituuksia vaan heijastaa tästä suurimman osan takaisn mustaan pintaan. Tyhjiöllä varmistetaan siitä, ettei lämpöä siirry lasin sisäpinnalle (josta se johtumalla vuotaisi ulos).

Kyse on siis kasvihuoneilmiöstä.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008

Emissiviteetti ja transmissio riippuvat aallonpituudesta. Esimerkiksi ihan tavallinen lasi läpäisee tulevaa auringonvaloa erittäin tehokkaasti mutta pitkäaaltoinen lämpösäteily absorboituu lasiin.

https://sites.google.com/site/kfatiedekeskustelut/20120122-kasvihuone

"[...]

Lyhytaaltoinen IR Auringosta pääsee lasin läpi samalla heijastuskertoimella kuin näkyvä valokin. Pitkäaaltoinen IR absorboituu lasiin suoraan ja lasilevy säteilee sen energiasta puolet ulospäin ja puolet Kuun pintaa kohti. Tässä Auringon spektriä ja muistanet että lasi päästää tuonne kolmen mikrometrin paikkeille asti valoa ongelmitta läpi. Mustan käyrän ja x - akselin väliin jäävä pinta-ala kohdasta 3000 oikealle päin kertoo, kuinka suuri osa säteilyn kokonaisenergiasta on kolmesta mikrometristä ylöspäin. Osuus on varsin pieni.

http://rredc.nrel.gov/solar/spectra/am1.5/

Tavallisen soda-lime lasilevyn läpäisevyyttä infrapunasäteilylle voi tarkastella tästä dokumentista kuvan 1. kohdalta. Absorptio alkaa noin 2.7 µm kohdalla ja voimistuu aallonpituuden kasvaessa.

https://web.archive.org/web/20120515000000*/http://ircon.com/web/pdf/an109.pdf

[...]"

Tämä emissioasia keskusteltiin aikanaan puhki Geologia - palstan puolella.

Ns. yksisuuntaiset ikkunat eivät oikeasti ole yksisuuntaisia vaan perustuvat kirkkauseroon peilin eri puolilla. Kun lasin pintamateriaali tarkkailtavan puolella on vahvasti heijastavaa eli heikosti valoa läpäisevää niin pimeässä huoneessa oleva tarkkailija ei näy valaistussa huoneessa olevan tarkkailtavan puolelle. Syynä se, että kirkkaan tarkkailtavan puolella ympäristön ei seinien heijastumat peittävät lasin läpi muuten tulevan heikon valon

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat