Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt24.3.2014

Hei!

Uusi foorumilla, joten pahoittelen jo etukäteen jos rikon tällä viestillä foorumin sääntöjä.

Kirjoittelen tekstiä vallankäytöstä ja haluaisin ymmärtää otsikossa mainitun käsitteen. Alkuperäinen teksti, jossa kyseinen käsite mainitaan, kuuluu seuraavasti:

"The strength of the expert power of O over P varies with the extent of the knowledge or perception which P attributes to O within a given area. Probably P evaluates O's expertness in relation to his own knowledge as well as against an absolute standard. In any case expert power results in primary social influence on P's cognitive structure and probably not on other types of systems. Of course changes in the cognitive structure can change the direction of forces and hence of locomotion, but such a change of behavior is secondary social influence".

Voisiko joku kokeneempi tieteenharjoittaja avata kyseistä käsitettä hiukan? Ilmeisesti kyse on jonkinlaisesta ajattelu-/ asioiden käsittelytavasta, olenko väärässä?

Kiitos jo etukäteen! :)

 

Kommentit (3)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

En ole tieteentekijä, mutta voisiko kognitiivinen rakenne tuossa tarkoittaa esimerkiksi ajatteluprosessia tai ajattelumallia silloin, kun opitaan jotain uutta (esimerkiksi vaikka sitten jotakin toisen ihmisen asiantuntijuuden tasosta verrattuna omaan tasoon tai yleiseen tasoon). Kognitiivisen rakenteen avulla ihmisen on mahdollista ymmärtää asioita, ja ehkä voi jopa sanoa, että ilman, että ihminen luo kustakin tilanteesta tai ilmiöstä kognitiivisen rakenteen, ei ymmärrystä - eikä syvällistä oppimista - tapahdu?

Olisiko seuraavasta opettamiseen liittyvästä linkistä sinulle hyötyä:

http://www.ascd.org/publications/books/107024/chapters/Cognitive-Structures@-What-They-Are-and-Why-They-Matter.aspx

Cognitive structures are the basic mental processes people use to make sense of information. Other names for cognitive structures include mental structures, mental tools, and patterns of thought. To clarify how cognitive structures function, I group them into three interdependent categories:

1. Comparative thinking structures process information by identifying how bits of data are alike and different. They include recognition, memorization, conservation of constancies, classification, spatial orientation, temporal orientation, and metaphorical thinking. Comparative thinking structures are foundational to learning. As the prerequisites to the more complex cognitive structures in the other two categories, they are the focus of this book.

2. Symbolic representation structures transform information into culturally acceptable coding systems. They include verbal and nonverbal language; mathematics; music and rhythms; movements, dance, and gestures; interpersonal interactions; graphics (two-dimensional drawings, paintings, logos); sculpture and constructions; and simulation, drama, and multimedia.

3. Logical reasoning structures use abstract thinking strategies to systematically process and generate information. They include deductive and inductive reasoning, analogical and hypothetical thinking, cause–effect relationships, analysis, synthesis, evaluation, problem framing, and problem solving.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat