Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt24.3.2014

Päivää taloon!

Kuten jo otsikko kertoo, hakusessa olisi eri mahdollisuudet poistaa hajuja.

Kohteena on eri kankaat, vinyyli, nahka, muovit... Varsinkin auton sisätilojen hajunpoistot.

Vastaan on tullut otsonointia, ionisointia ja titaanidioksidi. Jälkimmäinen sai kiinnostumaan kaikkein eniten lähinnä helppoutensa takia.

CarPro tarjoaa tuotetta nimeltään So2Pure josta on ollut juttua kotimaisissa, mutta varsinkin ulkomaalaisissa "car detailing" foorumeissa. Aine hyödyntää juurikin tuota titaanidioksidin ja auringonvalon (UV) reaktiota hyväkseen hajunpoistossa.

Tässä valmistajan sivut: http://www.carpro-us.com/so2pure-odor-eliminator-120ml/

Suora lainaus sivuilta: " So2Purephoto catalyst. In the presence of light, active oxygen is formed and excited on the So2Pure treated surfaces to destroy all micro-sized air pollutants that land on it, including petrol fumes, smog, diesel smoke, exhaust gases, industrial smoke, chemical off-gassing or VOCs from car fabric, leather and plastic materials, air toxins, cigarette odor, etc. "

Mitä on tullut luettua käyttäjien kokemuksia ko. aineesta, pitäisi sen olla hyvinkin tehokas. Autosta tulee kirjaimellisesti hajuton. Jopa tupakanhaju häviää.

Suomestakin saisi titaanidioksidia, mielestäni hyvinkin halvalla hinnalla, esim. täältä saisi n. 16 eurolla kokonaisen kilon.
Onkohan tuossa So2Pure:ssa joitakin muita lisäaineita, mikä tekee siitä erikoisen vai pystyisikö vastaavaa aineitta valmistamaan itse? Kilolla titaanidioksidia luulisi saavan jonkun litran omaa ainetta tehtyä, jos on ylipäätään mahdollista?

Itse en ole kemiasta hyvin paljoa perillä joten tulin hakemaan apua täältä.

Liukeneeko jauhomainen titaanidioksidi miten hyvin tavalliseen veteen?

Miksi tuossakin ym. ainessa (So2Pure) puhutaan paljon nanohiukkasten muodossa olevasta titaanidioksidista? Eikö ole aivan sama miten hienossa muodossa se on, jos se kerran on nestemmäisessä muodossa ja se tulee sumuna ulos suihkepullosta?

Mitä on raati mieltä?

Kommentit (3)

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008

Kokeilitko jo googlata DIY (Do It Yourself)?

https://www.google.fi/search?q=titanium+oxide+air+purification+DIY

Edellytyksenä titaanioksidin toimivuudelle on ultraviolettivalo, joka saattaa tuoda mukanaan otsoniongelman. Auringonvalon ultravioletti aktivoi titaanioksidin ja sisätiloissa sama on tehtävä UV - valoa tuottavalla lampulla.

Hienojakoinen titaanioksidi itsessään jauhemaisessa muodossa käy eräänlaisena kalkkimaalina, jos pintoja ei ole tarkoitus kosketella. Jos voit valita peitettäväksi materiaaliksi jonkun huokoisen pinnan niin aine tarttuu varsin hyvin jopa ilman sideainettakin. Olen sillä aikanaan maalannut säteilydetektorin tuikemuovipalikan kiiltäviä pintoja, joista valon oli tarkoitus heijastua diffuusisti mahdollisimman pienin häviöin. Aine on valkoisen maalin peruskomponentti.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

TiO2
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt24.3.2014

Kyllä googlla yritin löytää, muttei kukaan ole tuntunut testanneen aineen/nesteen valmistamista itse.

100g laitoin ainetta tulemaan niin pääsee testailemaan.

Miten on asian laita, liukeneeko TiO2 miten hyvin veteen? Minkälaisella seos-suhteella lähtisi kokeilemaan? Tarkoitus olisi käyttää/tehdä testit tekstiilille. Mitä olen lukenut, niin ainakin mustille kankaille kannattaa aineen käyttöä välttää jos ovat suorassa auringonvalossa, saattaa väri muuttua.

Vai onko jotain muuta nestettä, mihin ainetta kannattaisi liuottaa?

homer
Seuraa 
Viestejä391
Liittynyt26.3.2014
TiO2
Kyllä googlla yritin löytää, muttei kukaan ole tuntunut testanneen aineen/nesteen valmistamista itse. 100g laitoin ainetta tulemaan niin pääsee testailemaan. Miten on asian laita, liukeneeko TiO2 miten hyvin veteen? Minkälaisella seos-suhteella lähtisi kokeilemaan? Tarkoitus olisi käyttää/tehdä testit tekstiilille. Mitä olen lukenut, niin ainakin mustille kankaille kannattaa aineen käyttöä välttää jos ovat suorassa auringonvalossa, saattaa väri muuttua. Vai onko jotain muuta nestettä, mihin ainetta kannattaisi liuottaa?

Ei TiO2 liukene veteen, eikä muihinkaan liuottimiin, veteen sekoitettuna laskeutuu pohjalle, minkä voi estää tekemällä ohuen hyytelön lisäämällä vaikka metyyliselluloosaa. Suspension valmistaminen kotikonstein onnistuu huonosti.

Jos käytät dispergointiin tehosekoitinta, sekaan pääsee myös ilmaa, jos sekoitusastiaan ei imetä samalla alipainetta. Taiteilijaväreissä pigmenttinä käytettävän TiO2 hiukkaskoko on liian suuri ohueen hyytelöön, tarvitset alle 20 nm titaanidioksidia, ettei se saostu ja sitä saadaan riittävä määrä pinnoille, ilman valkoista kalvoa. Nanohiukkasaerosolin tai pölyn hengittäminen ei ole välttämättä terveellistä, itse en sitä suihkuttelisi mihinkään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat