Seuraa 
Viestejä1534
Liittynyt29.7.2010

Miksi ohjelmoijia pitää etsiä maailman ääristä. Hyödyntäkää suomen työttömiä

esim. Helsingin työttömät, tuonne kurssi

https://developer.android.com/training/basics/firstapp/index.html

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Sivut

Kommentit (37)

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

niitä saa halvemmalta sieltä. Ja nythän noita hommia ollaan vähän tuomassa takaisin suomeen kun intialaiset ja muut ei osaa projektinhallintaa, kommunikointia jne.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Voisi jotain pikkuhiljaa alkaa väsäämään. Java on mielestäni vaan niin anuksesta. Toki droidille pystynee muillakin  kielillä väsäämään, mutta ongelman tullessa eteen ollaan helpommin pulassa.

Vinkuintiaani ei tarvitse leikkelettä leipänsä päälle.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

pöhl
Seuraa 
Viestejä919
Liittynyt19.3.2005

Ohjelmointikin vaatii asiantuntemusta, jota kaikilla ei ole. Kokeilin joskus ohjelmoijan uraa, mutta en vaan millään pärjännyt töissä, kun asiat eivät olleet tuttuja. Olen kokeillut opetella itsekin etsimällä jotain yksittäistä bugia ja siihen ratkaisua avoimen lähdekoodin ohjelmistosta, mutta taidot eivät vaan riitä.

Vierailija

Nykyään on yleistymässä VPL joka vähentää tarvittavan pohjatiedon määrää.

Esim. Grasshopper 3D (jota käyttää arkkitehdit) ja Reaktor (jota käyttää muusikot ja alan insinöörit)

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007
Puuhikki

Ohjelmointikin vaatii asiantuntemusta, jota kaikilla ei ole. Kokeilin joskus ohjelmoijan uraa, mutta en vaan millään pärjännyt töissä, kun asiat eivät olleet tuttuja. Olen kokeillut opetella itsekin etsimällä jotain yksittäistä bugia ja siihen ratkaisua avoimen lähdekoodin ohjelmistosta, mutta taidot eivät vaan riitä.

Omat ohjelmointini ovat törmänneet sihen seinään, että haluan lisätä ominaisuuksia sitä mukaa, kun edelliset on jotenkin kasattu ja niiden uusien juttujen implementoiti vaatisi todella merkittävää paneutumista kielen ja kirjastojen konepellin alle. Ehkä olen vaan perfektionisti, kun puukotan ohjelmani aina rikki (tietysti se versionhallinta, mutta...).

Tärkeintä kuitenkin on, että GUI:n ja numeromurskauksen ymv saan pyörimään omalla tyylilläni, jos tarvitsen. Ohjelmoin omalla samealla logiikalla, enkä jaksa lukea muiden koodia läpi ja kirjoitan mielummin itse omani. Liiikaa yksityiskohtia. Lisäksi käyttöliittymän taiteellinen yksityiskohtien suunnittelu on aika ällötttävää (ei olisi webbiin asiaa). 

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6267
Liittynyt8.11.2012

Hyvä idea.

Samaa voisi ideana laajentaa urheiluun. Suomessa on selkeästi liian vähän olympiavoittajia. Työttömät voisivat mennä vaikka kurssille, jossa heitä opetettaisiin eri lajien saloihin. Näin menestystä väistämättä alkaisi tippumaan.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Itse olen niin sairaalloisen pikkutarkka ja järjestelmällinen että olin aikoinani oikein hyväkin nimenomaan bugien metsästyksessä. Mielestäni ei vaadi niinkään minkäänlaista lahjakkuutta tai osaamista vaan on nimenomaan sellaista mieletöntä puurtamista jota ei varmaankaan jaksa jos on vaikkapa kovin luova ihminen. Koodaamisessa on varmasti sellaisiakin osa-alueita joissa luovuus on se ykkösjuttu.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Alalla vaikuttaa yhä glorifiointi kuten ennen oli insinöörien ja lääkäreiden kohdalla kunnes siitä tuli arkista puurtamista säädös ja pyrokratiaviidakoissa ja työn tasoa kuvaa valelääkärien toiminta jopa vuosien ajan.

Ohjelmoinnin perusäännöt ovat yksinkertaisia mutta pikkutarkkoja kirjoittaa. Ne ei vielä ole kehittyneet asteelle "Tota, kuule kompuutteri tai siis anteeks ohjelmoija olio siinä, mä aattelin että tekisit sellasen ohjelman ...". Tuo "työttömät" heitto kyllä tukisi asiaan sopivien löytymistä, nythän konekanta ja verkko on tukena. Kun asia tuli ei ollut laitteita vaikka intoa olisi ollutkin. Nyt tuo tausta painaa pääseekö edes yrittämään.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Simplex
Seuraa 
Viestejä3025
Liittynyt26.1.2010

Mutta jos nyt vakavasti puhutaan ohjelmoinnista, niin ei se loppujen lopuksi mitään rakettitiedettä ole. Ja ei kaikki ohjelmointityö ole erityisen haastavaa.

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009
Simplex

Mutta jos nyt vakavasti puhutaan ohjelmoinnista, niin ei se loppujen lopuksi mitään rakettitiedettä ole. Ja ei kaikki ohjelmointityö ole erityisen haastavaa.

Miten nyt ottaa - jos näpertelee jotain yksinkertaista omaksi huvikseen tai istuu avokonttorissa kyynärpäät ristissä vierustoverien kanssa koodaamassa jotain viimeistä pilkkua myöden speksattuja kymmenen rivin mittaisia moduleita yksi toisensa perään, niin eihän sellaiseen mitään ainut laatuista gurua tarvita.

Kuitenkin, jos osaaminen on ohutta ja oma mukavuus alue hyvin rajattu, niin vähänkin haastavammassa jutussa syntyy helposti sutta ja sekundaa - tai ehkä jopa muuten periaatteessa toimivia ohjelmia, jotka kyykkäävät heti pienestäkin kuormasta tai joiden suoritus todellisissa tehtävissä veisi pari kertaa maailmankaikkeuden iän verran aikaa.

Tietysti voi aina kiistellä siitä, mikä on varsinaisen ohjelmoinnin, speksauksen, suunnittelun eri tasojen, testauksen jne. rajat, mutta käytännössä toimiminen jossain vesipuotousmallissa ei vain toimi ja jatkossa ohjelmistokehittäijien pitää olla yhä monitaitoisempia, koska eri vaiheet sulautuvat ja rajat katoavat.

Vanha totuus siitä, että ohjelmoijien välillä voi olla tuhat kertaisia eroja ei taatustikaan ole kadonnut minnekään, vaikka työkalut ovatkin kehittyneet ja neuvoja jos jonkinlaisiin ongelmiin on netti pullollaan.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

JEO
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt2.11.2010

Eihän ohjelmoinnissa mitään vaikeaa ole? Eihän? Riippuu varmasti paljon siitä mitä ohjelmoit. Itse pidän ohjelmoinnista, koska se on luovaa ongelmanratkaisua. Mahtuu mukaan matematiikkaakin kun alat miettimään esimerkiksi väsäämiesi algoritmien skaalautuvuutta. Kaksiulotteisten pelien ohjelmointi on myös vänkää. Olen viime aikoina paneutunut opetettaviin neuroverkkoihin ja ML:ään yleisesti. Ohjelmointi ei ole lapiointia, vaikka ei siinä mitään niin hirveän erikoistakaan ole jos sitä on tehnyt muutaman vuoden, tai jos sitä haluaa vähätellä.

Ohjelmoinnin perusteet oppii hyvin nopeasti lähes kuka tahansa. Hyvä ohjelmoija tulee harvasta.

Edit: relevantti kuva:

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Joo, kuten edellä on kuvailtukin, niin ohjelmointia on monenlaista. Samoin ohjelmoijia. Tuottavuus on yksi henkilökohtaisista ominaisuuksista sekä opituista taidoista riippuva juttu, koodin laatu toinen, mutta sitten on myös paljon erilaisia hommia vähänkään vakavammissa ohjelmistoprojekteissa, joissa ihmisten erot tulevat ilmi ja hyvä tiimi tekee loistojälkeä kun hyödynnetään kunkin vahvuudet ja huomioidaan heikkoudet. Toisaalta ei ole sanottua että lopputulos on mistään kotoisin vaikka olisi kymmenen universumin parasta koodaria, jos he kaikki ovat samantyyppisiä, esim. kommunikointikyvyttömiä, pedantteja tekniikkataitureita joista kukaan ei kykene hallitsemaan kokonaisuutta tai eivät siihen yhteistyössäkään pysty. 

Mutta joo, kaukanahan tämä alkuperäisestä aiheesta on, joskin yhteys on sikäli, että ei se niin sanottua ole että työttömien armeijalla kansantalous korjataan vain koodausta opettamalla.

Sen sijaan kyllä voi periaatteessa olla mahdollista että siitä armeijasta löytyisi niitä erityyppisiä kykyjä ja lahjakkuuksia niin että jotain järkevää voisi tapahtuakin. Mutta ei tätä voi millään yksiselitteisellä uudelleenkoulutusmallilla ratkaista. IT-alalla ylipäänsä on tiettyjä haasteita. Yksi on naisten huomattava puute. Toinen ehkä yleinen mielikuva joka painottuu liiaksi nörtteilyyn. Tietotekniikan koulutusohjelmiin hakeutuu luultavasti liian yksipuolisen profiilin porukkaa keskimäärin. Organisaatioissa syntyy ongelmia, kun esimiehiksi ja ehkä muihin vastuullisempiin tehtäviin päätyy hyviä asiantuntijoita, jotka eivät olekaan hyviä esimiehiä tai kokonaisuuden hahmottajia, esim. loppukäyttäjän tai asiakkaan tarpeen ymmärtäjiä taikka järjestelmätason suunnittelun taitajia. Sekin on ongelma, jos näihin asemiin sitten tulee muiden alojen ihmisiä, joilla ei ole riittävää teknistä osaamista.

Itse olen viime vuosina parissa eri yhteydessä päässyt osallistumaan softaprojektien perustamiseen ja vetämiseen ja olen saanut huomata että on aika tärkeää, että tunnetaan osallistujien erilaiset vahvuudet ja osataan jakaa vastuut ja tehtävät heille sopivasti. Yksi voi olla hyvä suunnittelemaan suuria kokonaisuuksia ja ymmärtämään perusriippuvuudet, mutta hidas ja kömpelö (sekä motivoitumaton) ohjelmoija. Toinen saattaa tuottaa nopeasti nerokasta koodia annettuihin spekseihin, mutta ei hahmota kokonaisuutta omin avuin. Kolmas voi olla hyvä delegoimaan vastuuta asianmukaisille henkilöille kun neljäs yrittää tehdä kaiken itse vaikka ei olekaan siinä paras. Joku on luova ongelmanratkaisija kun toinen taas systemaattinen ja tarkka. Yksi ajattelee aina pidemmälle ja laajemmin tulevaisuuteen, toinen tekee ad hoc -tyyliin halkipoikkipinoon-ratkaisun. Päälle tietenkin eri tekniikoiden erityisosaaminen joka käytännön elämässä usein on haasteellista, sillä oikeissa tuotteissa itse kunkin tulisi ymmärtää oman spesialiteettinsa lisäksi myös useista muista lopputuotteen osa-alueista riittävästi voidakseen esim. hedelmällisesti kommunikoida niistä vastaavien tyyppien kanssa.

Parasta tietenkin olisi isossa mittakaavassa jos koko ohjelmointi ja ohjelmistosuunnittelu voitaisiin muuttaa taidosta/taiteesta insinöörityöksi. Toistaiseksi sillä saralla kuitenkin ollaan aika alkutekijöissään.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Ehkä tärkeintä olisi tehdä välineet löytää lahjakkuuksia joilla ohjelmointityö olisi mukavaa ja tuottoisaakin. Itse työn sisällön ja tapakulttuurin oppii kun siihen jonkin otteen saa. Väylä sinne voisi olla harrastepiiri jolla ei ole tuottavuustavoitteita. Sieltä seuloutuu ammatillisiin tavoitteisiin tähtäävät osaajat. Jollain tuolla tavoin pelitalot ovat saaneet työvoimaa ja menestystäkin.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

kse
Seuraa 
Viestejä1308
Liittynyt21.11.2009
Kosh

Itse olen viime vuosina parissa eri yhteydessä päässyt osallistumaan softaprojektien perustamiseen ja vetämiseen ja olen saanut huomata että on aika tärkeää, että tunnetaan osallistujien erilaiset vahvuudet ja osataan jakaa vastuut ja tehtävät heille sopivasti.

Eli siis suomeksi -  tarvitaan hemmetin hyvä tiimi. Ihan pätevä ratkaisu, mutta monasti ongelmaksi tulee se, että toimiva tiimi ei rakennu päivässä eikä kahdessa - eikä ainakaan silloin, jos työprosessit ovat väärät ja tiimin rakenamisen merkitystä ei tajuta. Lisäksi usein on vaikea löytää niitä riittävän erilaisia tyyppejä, jos rekrytointi ja/tai urakehitys on suosinut vain yhtä-kahta luonnetyyppiä.

Käytännön elämässä ongelmaksi napsahtaa monasti myös se, että projektit ovat niin pieniä ja tarvittava osaaminen niin laajaa, että "tiimi" koostuu puolesta kymmenestä asperger-diagnostisoidusta oman alansa huippuasiantuntujasta, jotka kerkiävät tekemään projektille maksimmissaan päivän pari viikossa...

Kosh

Parasta tietenkin olisi isossa mittakaavassa jos koko ohjelmointi ja ohjelmistosuunnittelu voitaisiin muuttaa taidosta/taiteesta insinöörityöksi. Toistaiseksi sillä saralla kuitenkin ollaan aika alkutekijöissään.

Juu, ei. Kyllä virta käy siihen suuntaan, että perinteistä insinöörityötä ollaan ennemmin muuttamassa (takaisin) taiteeksi. Perinteinen insinöörimalli, kun ei ole(kaan) mikään laadun tae ja prosessin tuloksena on useasti korkeintaan keskinkertaisia tuotteita pahasti aikatalustaan jäljessä.

Anonyymi mielipide 15 mg

Mahdolliset haittavaikutukset

Sairauden tunne, suun kuivuminen, lisääntynyt hikoilu, näköhäiriöt, ärtyneisyys, unihäiriöt, masennus, pyörtyminen, hegenahdistus, oksentelu, ripuli, hiustenlähtö, impotenssi ja gynekomastia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat