Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

En parempaakaan otsikkoa keksinyt, mutta kysymys on siis siitä että ihmiset eivät ymmärrä jotain uutta (tai vanhaa) terveydelle hyväksi olevaa käytäntöä tai harrastusta, ja sen vuoksi tekevät kaiken päin mäntyä.

Pamahti nimittäin tänään ärsyttämään ja ihmetyttämään suuresti että mikä on kun en koskaan näe yhdenkään ihmisen liikkuvan oikeaoppisesti kävelysauvojen kanssa! Muistanenko väärin, mutta minulla on mielikuva että kävelysauvat kehitettiin alunperin hiihtäjien kuivaharjoittelua varten. Jos noin on, niin siitä pitäisi itsekunkin tajuta että kävellään reippaasti ja samalla sauvoilla survotaan sitä vauhtia, eli niiden avulla ponnistetaan eteenpäin.

Mutta ei. Oli keski-ikäiset tai vanhukset liikenteessä, niin niillä sauvoilla töpötellään varovasti kuin ne hajoaisivat käytöstä, tai sitten niitä jopa pidetään ilmassa. Luulisi että tuollaisesta jäykistelystä tulee jo tosi pahat niska-hartiaseudun jännitystilat, tai jopa kulumia jos on vanhuksesta kyse? Mietityttääkin että hankkivatko vanhukset niitä sauvoja sen vuoksi että pitävät niitä siltä varalta mukana jos tulee joku retale kimppuun, joka pitäisi hakata...

Itse en ole herran aikoihin sauvojen kanssa kävellyt juuri siksi että tykkään kävellä suht' rauhalliseen tahtiin. Mutta jos sauvojen kanssa lähdetään liikkeelle, niin sitten se henki on sen mukainen. Ei niitä ole tarkoitus kanniskella. Itku meinasi tänään päästä kun kävelin ihan rauhalliseen tahtiin yhden sauvapariskunnan ohi, senhän pitäisi olla niin että he ohittavat minut, eikä toisinpäin! Ja minulla oli vielä kantamuksia mukana.

Kommentit (7)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tuo onkin aika hauska juttu. Hyvin harva vastaantuleva sauvakävelijä käyttää niitä sauvoja oikein. Eipä juuri kukaan. Se on varmaan niin ettei ne tule edes ajatelleeksi että siinä olisi jokin tekniikka. Ei kai sitä voi tietää jos ei kukaan kerro. Mutta typerintä on kyllä se jos niitä laahaa perässään tai silleen ilmassa ihan kanniskelee, siinähän ei ole mitään järkeä millään tavalla, enkä ymmärrä miksi joku ottaa ne sauvat mukaan jos niitä ei edes yritä käyttää.

Tuli jostain syystä mieleen ihan edelliseen liittymättä, yksi nainen, saattoi olla amerikkalainen, joka televisio-ohjelmassa halusi tietää että miksi lihoo vaikka syö paljon terveellisiä appelsiineja. Selvisi että se söi niitä noin 40 kpl päivässä.

くそっ!

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
Liittynyt22.7.2011
Ronron

Tuli jostain syystä mieleen ihan edelliseen liittymättä, yksi nainen, saattoi olla amerikkalainen, joka televisio-ohjelmassa halusi tietää että miksi lihoo vaikka syö paljon terveellisiä appelsiineja. Selvisi että se söi niitä noin 40 kpl päivässä.

Mitäs ihmeellistä tuossa on. Näilläkin palstoilla esiintyy henkilöitä, jotka käyttävät vitamiinipillereitä vähintään samalla kertoimella.

Asia erikseen on, mikä tekee ihmisestä sellaisen besserwisserin, että väärin käytetyt kävelysauvatkin panevat hyperventiloimaan.

IkuistaRakkautta
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt28.3.2014

Oleellisinta on se että liikkuu! Jos sauvojen ulkoiluttaminen saa ihmisen liikkeelle, niin hyvä juttu se on! Jos haluaa opetella käyttämän sauvoja, niin sitten jyrkkään ylämäkeen! :)

Toivottavasti vain asiat / ajatukset riitelevät, ei ihmiset! Eläköön vapaa sana! Rakkautta! Olemme ehkä ikuinen yksi joka kokee kaiken ja jos näin, niin silloin kaikki se mikä tulee tehtyä toisillemme, tehdäänkin itsellemme! Kohtele siis muita siten kuin haluaisit muiden kohtelevan itseäsi! Ps. Kirjoitusoikeuteni poistettiin noin klo. 15.00. En tiedä syytä, mutta se siitä vapaasta sanasta! Tämänkö takia ukkini taistelivat Suomen itsenäisyyden puolesta, kysyn vaan? Eläköön vapaa sana! Tosin tiede.fi keskusteluissa se on henkihieverissä tällä hetkellä! Nimimerkkini vaihtuu vain silloin kun edellisen kirjoitusoikeudet poistetaan! Joten minua on turha syyttää nimimerkin vaihdosta! Työnnyn takaisin uudella nimimerkillä jos koen sen tärkeäksi, mutta kirjoittaisin hyvin mielelläni yhdellä ja samalla nimimerkillä koko ajan, jos se minulle suotaisiin! On tuntunut usein pahalta kun muut nimimerkit ovat olleet ohjaamassa hoitoon ja lääkitykseen käyttäen sukunimeämme! Se tuntuu pahalta myös läheisistäni. Toisin he ja sadat ihmiset Kuopiossa tietävät etten tarvitse hoitoa tai lääkitystä! Olen ehkä yli-innokkaasti yrittänyt selvitellä sitä miten maailmankaikkeus oikeasti toimii, mutta vain siitä minua voidaan syyttää! Itse en voisi haukkua muita täällä olevia mielisairaiksi, enkä voisi kehoittaa heitä menemään hoitoon ja lääkitykseen! Jussipussin sanoin oleva paha ihminen, koska hän toivoi että joku läheiseni veisi minut lääkäriin. Se loukkasi minua todella paljon! Nyt hän epäilee minua sadistiksi! Siis minua joka haluaisi että minut hyväksyttäisiin tämän yhteisön jäseneksi eli että minua kohdeltaisiin samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä täällä! Ps. Toivottavasti en ole keksinyt miten maailmankaikkeus oikeasti toimii! Se olisi ikävää suomalaisuuden kannalta! Myöhemmin muiden maiden ihmiset saisivat ihmetellä sitä miten minua on täällä kohdeltu! Tuntuu todella pahalta kun yhteisö johon on kuulunut, kääntää selkänsä ja hylkää, eikä kukaan heistä puolusta sinua! Juu juu, tiedän tiedän, en olisi saanut työntää ajatuksiani maailmankaikkeudesta niin innokkkaasti esiin, mutta minkäs teet, kun on iso tunne siitä että on oivaltanut jotakin tärkeää, niin halu jakaa tuo ilo on erittäin suuri! Joten pyydän teiltä kaikilta jotka olette kokeneet käytökseni elämäänne haitanneeksi, anteeksi! Hyvää jatkoa kaikille toivottaen! Ps. Olen silti edelleen täysin vakuuttunut ettei vetävää voimaa / kaareutuvaa avaruutta ole olemassa eli ettei niitä tarvita minkään ilmiön selittämiseen! En usko myöskään laajenevan avaruuden olemassa oloon! Minun mielestäni fotoneilla on tiheys, tilavuus, massa, sekä sisäinen liike / aika ja juuri siksi fotonit kykenevät kierrättämään keskenään itsessään olevaa asiaa ja sen takia valo myös ns. yleisesti punasiirtyy, sekä valon liikerata taipuu esim. Auringon ohituksen yhteydessä! Periaatteeni vuoksi aion jatkossakin työntyä.tänne jos koen sen tärkeäksi! En siksi että haluaisin loukata teidän kenenkään tunteita, vaan yksinkertaisesti siksi että jos olen oikeassa, minulla on velvollisuus yrittää kertoa ajatuksistani! Voin toki olla väärässäkin, mutta ei kai tuo olisi ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa kun joku ihminen on väärässä? JukteriS

lokki
Seuraa 
Viestejä4230
Liittynyt3.1.2010

Ei mummoja voi vaatia ottamaan kahden metrin askelia. Tuo tyylirikko johtuu heille myydyistä liian pitkistä sauvoista suhteessa askelpituuteen.

Liian pitkät sauvat johtuvat siitä, että kävelysauvojen pituussuositus määritettiin aikanaan liikuntatieteellisen opiskelijoilla, joilla askelpituus on ihan toinen, kuin sauvoja nykyisin käyttävillä ihmisillä. Oikea sauvan pituus on niin lyhyt, että sauva menee käytetyllä maksimiaskelpituudella taakse heilahtavan käden kanssa suoraksi linjaksi. Lyhentämällä sauvaa voi siis rasitusta vähentää, koska myös vaadittava askelpituus vähenee.

Vähän vaikea selittää, mutta nykyisin myydyt sauvat ovat hiihtomitoituksella ja aivan liian pitkiä. Hiihdossa askel on liu'un takia selvästi pidempi kuin kävellessä. Oikea kävelysauvan pituus on 10-20 cm nykyisin käytettyjä lyhyempi. Kävelysauvaa pitää verrata kävelykeppiin, josta pidetään vain eri tavalla kiinni -ei suinkaan hiihtosauvaan, kuten nyt.

Lähelle sopivaa sauvan pituutta päästään mittaamalla sauvakävelijän kyynärpään korkeus maasta ja lisäämällä siihen sauvan kahvan pituus. Sauvat käsissä seistessä kyynärvarret ovat tällä mitoituksella vaakasuorassa. Tämä mitoitus on hyväkuntoiselle nuorelle. Tästä sitten säädetään lyhyemmäksi sitä mukaa, kun askel iän myötä lyhenee.

No, ei huonoa, ellei jotain hyvääkin. Pidempiin sauvoihin on helpompi tukeutua, kun luistellaan väärillä kengillä jäisellä polulla. 

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Opettaja
Ronron

Mitäs ihmeellistä tuossa on. Näilläkin palstoilla esiintyy henkilöitä, jotka käyttävät vitamiinipillereitä vähintään samalla kertoimella.

Asia erikseen on, mikä tekee ihmisestä sellaisen besserwisserin, että väärin käytetyt kävelysauvatkin panevat hyperventiloimaan.

Onko sulla huonoja kokemuksia kävelysauvoista, kun noin tuohduit.. sori en tiennyt. 

くそっ!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Opettaja

No, ei huonoa, ellei jotain hyvääkin. Pidempiin sauvoihin on helpompi tukeutua, kun luistellaan väärillä kengillä jäisellä polulla. 

Niin joo, tämä oli tietysti yksi syy miksi sauvat ovat vanhusten suosiossa. Pääsi unohtumaan.

Todennäköisesti en itsekään etene täysin oikeaoppisesti ja äärimmäisen täydellisellä tavalla sauvojen kanssa, mutta mielestäni se perusidea kumminkin on se että niillä lykitään vauhtia ja luonnostaan tulee askeleesta ripeä. Koska itse tykkään rauhallisesta kävelystä ja inhoan raahata mitään roinaa mukanani, on se sauvailu jäänyt. Toisaalta myöskin jos niitä käyttää olisi helkkarin kiva tökkiä piikeillä niin että tuntuu, ja asfaltillahan se ei luonnistu. Ainoa piikittelymaasto nykyisellä asuinalueellani on epätasaista ja kivien ja kantojen seassa kompastellessa sauvojen kanssa ei pysty reippaasti askeltamaan.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Niin, tarkennukseksi että mitä tulee vitaminskuihin omalla kohdallani, niin käytän nykyään 50 ug ja todennäköisesti pitäydyn tässä määrässä, onhan se virallisesti määritelty turvalliseksi annokseksi. Vuonna 2010 aloin syömään D-vitamiinia muistaakseni sen takia että kuulin sen mahdollisesti nostavan mielialaa, ja tällaista vaikutusta olikin kohdallani, kun sain tutun tutun kautta USA:sta 125 ug kapseleita joita ryhdyin ottamaan joka toinen päivä. En tiedä onko vitamiinin syöminen mielialan kohottamiseksi "väärinkäyttöä", joka tapauksessa se mieliala ei mitenkään erityisen ihanaiseksi jäänyt, mutta eipä se ole minulla vuosikausiin ollut mikään huippufiilis enivei. (Aikoinaan kun kokeilin useita kertoja syödä SSRI-lääkkeitä lähes jokaisen aloituksen yhteydessä tuli lievästi euforinen olo, joka sitten lässähti ja pidemmänpäälle tuntemus oli se että lääkkeet eivät vaikuta millään tavalla, paitsi huonolla eli sivuoireita oli kyllä, mutta mieliala ei pysynyt kondiksessa. Tämän vuoksi en syö mielialalääkkeitä nykyään.)

Vasta nyt talvella 2013/2014 söin D-vitamiinia 125 ug joka päivä jotta sain vanhat kapselit käytettyä. Siinä vaiheessa kun menin verikokeisiin olin syönyt 3 - 4 kk em. annostuksella ja tällöin siis todellakin kolesteroliarvoni olivat kuulema hyvät ja hyvä kolesteroli erinomainen. En tosiaankaan tiedä miten nopeasti vitamiinin (tai vaikkapa tietynlaisen ravinnon) syönti vaikuttaa kolesteroliarvoihin, tai tulisiko sen vaikuttaa. Jokatapauksessa olen täältä Tiede-foorumilta lukenut pelotteluja että "verisuonet muuttuvat lasiputkiksi" jos syö D:tä korkealla annostuksella.

50 ug päivittäin tuntuu minusta hyvältä ajatukselta, semminkin kun en ole erityisen halukas tilailemaan ulkomailta tällaisia tuotteita.

Yleistää ei asioita voi, mutta mielestäni yksilöllisiä kokemuksia ei voi mitätöidäkään, vaan ne tulee raportoida objektiivisesti sellaisenaan. Mutu on sitten asia erikseen. Jos vaikkapa "musta tuntuu että rokotukset ovat haitaksi" niin kyseessähän on tiettyjen tahojen lietsoma hölynpöly mitä tulee turvallisiksi todettuihin ja pitkään käytössä olleisiin rokotteisiin. Uudemmista en sitten menisikään itse vannomaan yhtään mitään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat