Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt28.3.2014

Meikäläisen tee-se-itse projekti on kompastunut oman tieto-taidon puutteisiin joten pakko kysyä viisaammilta.. tai ainakin enemmän asiasta tietäviltä. :D 

Eli projektina tehdä kannu jolla saan joko sähköisesti tai ihan manuaalisesti (painovoiman avulla) letkun tiputtamaan öljyä n. tippa/5min - 10min. 

Kannu/säiliö on ylhäällä josta lähtee letku suhteellisen suoraan alas, alapäässä pitäisi olla jonkinlainen neulaventtiili/sähköinen magneettiventtiili joka säätää öljyn pääsyä letkun päähän. Tietysti tiputusnopeus saisi olla säädettävissä mutta ei tarvitse jatkuva säätöä vaan käy myös tyyliin "säädetään kerran kuntoon ja annetaan olla". 

Jos venttiili on sähköinen niin pitää olla 12v systeemi, heikkovirran kanssa maallikon on aina helpompi harrastella. Ja letkun paksuus pitää olla luokkaa 6mm - 12mm. 

Hyviä ideoita miten ton toteuttaa helpolla/halvalla/toimivana ? :D 

 

Newbie kiittää ja kumartaa. 

Sivut

Kommentit (17)

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Tippaletkun säätö tippa / 5min taitaa olla mahdoton. Mutta pysytään sairaala ympäristössä ja valitaan kohteeksi infuusio pumppu. Eli lääkannostelija pienille määrille nesteitä.

Toteutettu 20 -50ml ruiskulla joka asennetaan telineeseen jota ruuvi tms. ajaa askelmoottorin voimalla eteenpäin. Täysi ruisku laitteeseen, ajetaan vauhdilla ensin löysät pois ja nesteet letkuun. Sen jälkeen annettaa ohjaus sykli eli askelmoottorin nytkähdys tietyn sekunttimäärän välein. Eli tuolla pääsee tippatason ja pienempiin annosnopeuksiin.

50ml ruiskusta lähtee reilut tuhat tippaa veden viskositeettiä olevaa tavaraa.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010
kilroy1

Eli projektina tehdä kannu jolla saan joko sähköisesti tai ihan manuaalisesti (painovoiman avulla) letkun tiputtamaan öljyä n. tippa/5min - 10min. 

Kannu/säiliö on ylhäällä josta lähtee letku suhteellisen suoraan alas, alapäässä pitäisi olla jonkinlainen neulaventtiili/sähköinen magneettiventtiili joka säätää öljyn pääsyä letkun päähän.

Öljy voidaan laskea kangaspunoksen läpi kohteeseen. Kun en tiedä kohdetta, en pysty ideoimaan yksityiskohtia. Kts. ns. museokoneista.

- Ubi bene, ibi patria -

kilroy1
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt28.3.2014

Kyseessä on eräänlainen rattaan jatkuva voitelumekanismi yksinkertaisimmillaan. Toi voidaan toteuttaa myös niin että laitetaan anturi mittaamaan rattaan kierrosnopeutta ja öljyn tippuminen on sidoksissa kierroslukuun. Idea on päässä, nyt vaan noi venttiilit tuottavat ongelman.. niistä kun en hirveästi ymmärrä ja yritän tehdä laitteesta riittävän yksinkertaisen. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40513
Liittynyt6.12.2009
kilroy1

Kyseessä on eräänlainen rattaan jatkuva voitelumekanismi yksinkertaisimmillaan. 

siis itse rattaan vai rattaan laakerin voitelu?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40513
Liittynyt6.12.2009
kilroy1

Kyseessä on eräänlainen rattaan jatkuva voitelumekanismi yksinkertaisimmillaan. 

Siis itse rattaan vai rattaan laakerin voitelu?

kilroy1
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt28.3.2014
jussipussi
kilroy1

Kyseessä on eräänlainen rattaan jatkuva voitelumekanismi yksinkertaisimmillaan. 

Siis itse rattaan vai rattaan laakerin voitelu?

 

Itse rattaan. Moottorisahan teräketjun voitelusysteemissä käytetään kait samantapaista, siihen en ole tarkemmin tutustunut miten toimii. Noi venttiilit edelleenkin askarruttaa.. ja niiden toiminta tohon tarkoitukseen koska luulis sellaisen olevan helpoin ja huotovapain systeemi rakentaa. Mutta mistä löytyy sellainen venttiili joka olisi säädettävissä haluttuun tippamäärään/minuutti. 

Tottakai kierrosnopeuden mukaan säätyvät järjestelmät kiinnostavat kanssa, siinähän voidaan joku antura kiinnittää rattaan viereen jolla saa säädeltyä tippoja.. mutta.. menee taas hieman yli meikäläisen tieto-taidon. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40513
Liittynyt6.12.2009
kilroy1
jussipussi
kilroy1

Kyseessä on eräänlainen rattaan jatkuva voitelumekanismi yksinkertaisimmillaan. 

Siis itse rattaan vai rattaan laakerin voitelu?

Itse rattaan. Moottorisahan teräketjun voitelusysteemissä käytetään kait samantapaista, siihen en ole tarkemmin tutustunut miten toimii. Noi venttiilit edelleenkin askarruttaa.. ja niiden toiminta tohon tarkoitukseen koska luulis sellaisen olevan helpoin ja huotovapain systeemi rakentaa. Mutta mistä löytyy sellainen venttiili joka olisi säädettävissä haluttuun tippamäärään/minuutti. 

Tottakai kierrosnopeuden mukaan säätyvät järjestelmät kiinnostavat kanssa, siinähän voidaan joku antura kiinnittää rattaan viereen jolla saa säädeltyä tippoja.. mutta.. menee taas hieman yli meikäläisen tieto-taidon. 

Voisiko se ratas kulkea "kuunsirpin/lokarin muotoisessa" öljykaukalossa pieneltä osaltaa ja siten pyöriessään saisi samalla jatkuvaa voitelukylpyä?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005
jussipussi

Voisiko se ratas kulkea "kuunsirpin/lokarin muotoisessa" öljykaukalossa pieneltä osaltaa ja siten pyöriessään saisi samalla jatkuvaa voitelukylpyä?

Niin tai sitten siinä olisi öljylampun sydämen tapaisella öljyä alhaalta ylös nostava laahus.

Öljyn lämpötila ja muu vaikuttaa vapaasti virtaavaan systeemiin. Ensimmäiseksi tuli kyllä mieleen magneettiventtiili, jota pidetään auki jokin prosenttimäärä ajasta. Se stabiloi viskositeetista riippumatta jonkin verran. Venttiilin alapuolella pitää olla letkua ja yläpuolella hydraulisen paineen takia. Jos tippoja tulee vaikka minuutin välein venttiilin ollessa auki koko ajan, tulee tippoja aivan varmasti välillä 0...max, kun venttiilin aukioloaikasuhde vaihtelee 0...1 välillä. Luulisin tulevan melko tarkka (5 % luokassa), jos öljysäiliön pinnankorkeus ei vaihtele kovin paljon.

Entäs sitten aerosoli? Pakkaat mustekasettiin öljyä. Voit ampua yhdellä suutinreiällä nanolitran.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Penttinen
Seuraa 
Viestejä29
Liittynyt31.12.2013

Vanhoissa höyrykoneissa oli mekaanisia "rasvareita", jotka tippas öljyä tarpeellisiin paikkoihin.

Mut mites vaikka tippakannu, ja siihen auton 12 V keskuslukituksen solenoidi, joka painaa kahvaa. ruuvi alle vastakappaleeksi, tms, jolla voi määrätä liikeradan pituuden, = määrän säätö. Toki voi laittaa solenoidin painamaan vaikka spraytölkkiä, esim aseöljy on aika hyvä.

Sitten sähköisesti jokin, joka antaa impulssin halutuin väliajoin.  Saatavilla on 12 voltin säädettäviä viivereleitäkin. Joskin maksanee useamman kympin. Tietenkin vanhan mallisesta auton tuulilasin pyyhkimien tihkukytkimestä saa modattua, lisää vastuksia jotta konkka varautuu hitaammin.

Käsittääkseni automaattisia "rasvareita" saa Etrasta. Jotain tollaisia, mutta en tiedä, saako niihin öljyä. Vaseliinia niissä yleensä on. :)

http://www.ytm.fi/tuotteet/automaattiset_rasva_ja_oljyannostelijat/

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Tuli tuosta voitelusta ajatus kun pihassa seisoo yksipiste ruisku golffi.

Eli auton ruiskulaitteisto, kuinka toteuttaa että antaa yhden ruiskupulssin ajastettuna.

Tyhjäkäynnilläkin pitää aikamoista narina kuin ruiskii bensaa imusarjaan.

Tyyliin käsinpumpattava sumupullo nostamaan "siirtopaine" ruiskuyksikölle. Akku tai 12V virtalähde poweroimaan ruiskutusta ja ajastusta.

Miten ruiskun ohjausyksikkö ohjaa itse ruiskulaitetta?

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat