Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Olen sallinut itseni huomata, että on olemassa ihmistyyppi, joka tekee valintansa paljolti sen perusteella, että valinta osoittaa erilaisuutta.

Esimerkiksi lapset sijoitetaan erikoiseen kouluun. Tai auto pitää hankkia Englannista että saa ajaa pelkääjän paikalta. Naisen pitää päästä armeijaan. Tai naisen pitää ajaa ajoneuvoyhdistelmäkortti. Ulkomaille nyt ainakin pitää mennä kouluun tai vähintään vieraaseen kaupunkiin lukioon hankaluuksia uhmaten.

Mitä kaikkea olet tehnyt erilaisuuden tavoittelussa? Tai mitä varsin huomattavaa olet havainnut jonkun tekevän erilaisuuden tavoittelussa?

Mikä on pohjimmainen motiivi tässä? Päteminen? Paremmuuden osoittaminen? Heikko itsetunto? Vahva itsetunto? Narsismi? Antinarsismi? Erikoisvahva tahto?

On näköjään iskenyt dynastia. Johdattelin tähän samaan aiheeseen jo 2011. Mutta olkoon nyt tässä kun ei enää voi poistaakaan. Ja voihan olla uusia tuulia ilmassa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (36)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Paul M

Naisen pitää päästä armeijaan. Tai naisen pitää ajaa ajoneuvoyhdistelmäkortti....

Mikä on pohjimmainen motiivi tässä? Päteminen? Paremmuuden osoittaminen? Heikko itsetunto? Vahva itsetunto? Narsismi? Antinarsismi? Erikoisvahva tahto?

Öhh... Kiinnostus? Motivaatio? Halu oppia? Yksilön luonnolliset taipumukset? Arvot?

Hämmentää.

asdf
Seuraa 
Viestejä11664
Liittynyt16.3.2005
Paul M

Olen sallinut itseni huomata, että on olemassa ihmistyyppi, joka tekee valintansa paljolti sen perusteella, että valinta osoittaa erilaisuutta.

Esimerkiksi lapset sijoitetaan erikoiseen kouluun. Tai auto pitää hankkia Englannista että saa ajaa pelkääjän paikalta. Naisen pitää päästä armeijaan. Tai naisen pitää ajaa ajoneuvoyhdistelmäkortti. Ulkomaille nyt ainakin pitää mennä kouluun tai vähintään vieraaseen kaupunkiin lukioon hankaluuksia uhmaten.

Mitä kaikkea olet tehnyt erilaisuuden tavoittelussa? Tai mitä varsin huomattavaa olet havainnut jonkun tekevän erilaisuuden tavoittelussa?

Tähän olisi ihan kiva vastata, ellei viestistä välittyisi niin vahvasti, että olet lukinnut omiksi vastauksiksesi nuo pätemisen, heikon itsetunnon, paremmuuden osoittamisen jne. Tuskin mikään vastaus avartaa näkemystäsi. Jos erilaisuus vituttaa, kannattaa katsoa muualle ja kiroilla samanhenkisten porukoissa, kuinka ne erilaiset luulee olevansa ties mitä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Ei saa projisoida. En ole lukinnut mitään. Kysyn vaan. Ja sitäpaitsi minulla on pieni aavistus, että tuo erikoisvahva tahto on yksi tekijä. Toiset vaan pystyvät mihin haluavat. Mutta voinhan olla väärässäkin.

Ja lopputulos onkin aika koominen tai muuten vain säälittävä, jos ei ole tahtoa ja tekee kaikkea eri tavoin kuin muut.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ID10T
Seuraa 
Viestejä2502
Liittynyt3.10.2007

Millä perusteella se samanlaisuuden tavoittelu sitten muka on se järkevin vaihtoehto?

Elämä olisi helkutin tylsää, jos kaikki pukeutuisvat samalla tavalla, kuuntelisivat samanlaista musiikkia, kannattaisivat samoja urheilujoukkueita, lukisivat samoja kirjoja, söisivät samoja ruokia ja niin edelleen ja niin edelleen.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

Entä jos kysyttäisiin toisinpäin? Mikä saa ihmisen tekemään hyvin sovinnaisia valintoja? Jos sanoisin, että olen sallinut itseni huomata, että on ihmistyyppi, joka tekee valintansa paljolti sen perusteella, kuinka toiset toimivat, ja kysyisin, että mikä on pohjimmainen motiivi siinä. Niin mitä vastaisit, Paul M?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40612
Liittynyt6.12.2009
Paul M

On näköjään iskenyt dynastia. Johdattelin tähän samaan aiheeseen jo 2011. Mutta olkoon nyt tässä kun ei enää voi poistaakaan. Ja voihan olla uusia tuulia ilmassa.

Jospa se on vaan markkinoijien kollektiivinen kikka saada sinut uskomaan "yksilöllisyytesi illuusioon" jonka saavutat vain ostamalla tuotteita jotka ovat perustaltaan samoja mutta hieman muutettu jotta saadaan monikertainen hinta sinut maksamaan niistä?

Nyt sitten esim kulkisit kello rantessasi, kuvittelisit mielessäsi olevasi yksilöllinen ja myyjä on siten kerännyt sievoiset voitot istuttamalla sinuun nämä ajtukset markkinoinnilla?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005
Vaihdokas
Entä jos kysyttäisiin toisinpäin? Mikä saa ihmisen tekemään hyvin sovinnaisia valintoja? Jos sanoisin, että olen sallinut itseni huomata, että on ihmistyyppi, joka tekee valintansa paljolti sen perusteella, kuinka toiset toimivat, ja kysyisin, että mikä on pohjimmainen motiivi siinä. Niin mitä vastaisit, Paul M?

Tee oma säie. Vastaan tai sitten en vastaa riippuen siitä kiinnostaako.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

Kyllä noin vastakohtien kautta on ihan pätevä hakea vastauksia. Jos vaikka olisin sitä mieltä, että elämäni on paskaa, voisin miettiä, että millaista elämäni olisi, jos se ei olisi paskaa ja sitä kautta löytää vastauksia siihen, mitä pitäisi muuttaa, että se elämä olisi vähemmän paskaa. Tai jos tiedetään mitkä motiivit ohjailevat tekemään samoja valintoja kuin muut, niin saatetaan saada jotain valaistusta siihen, mikä voi motivoida valitsemaan toisin. 

Mutta kuinka vaan. Nuo sun esimerkkisi eivät kyllä kovin erikoisilta vaikuttaneet. Kai nainen, kuten mieskin, ajaa esimerkiksi sellaisen ajokortin, jonka kokee tarvitsevansa tai johon on mielenkiintoa. Ja sekö se on hurja ja erikoinen elämänvalinta, että lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?

Sen verran aiempi mahdollinen keskustelu aiheesta kiinnosti, että kävin katsomassa sen aiemman avauksesi. Siellä "kysyt vaan" tällaisia:
http://www.tiede.fi/keskustelu/51602/ketju/erilaisuuden_tavoittelu/viesti/47#47

Et ole lukinnut mitään ja avoimin mielin kyselet?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Vastaanpa nyt vielä kysymykseenkin.

Paul M

Mitä kaikkea olet tehnyt erilaisuuden tavoittelussa?

En mitään. Olen silti monin tavoin erilainen kuin joku toinen. Joissain asioissa erilaisempi kuin useimmat ovat johonkin keskiarvoon verrattuna. Joissain en niin paljoa.

Paul M

Mikä on pohjimmainen motiivi tässä?

Ihmettelen, mikä on pohjimmainen motiivisi tällaisten aiheiden toistuvassa avauksessa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Kosh
Paul M

Mikä on pohjimmainen motiivi tässä?

Ihmettelen, mikä on pohjimmainen motiivisi tällaisten aiheiden toistuvassa avauksessa.

Mahtaa olla kateellinen? Joku on tehnyt (Paul M mielestä) erikoisen elämänvalinnan jonka kaltaisen hänkin haluaisi tehdä, mutta ei uskalla. Ehkä kaipaa vahvistusta sille että joo, kaikki (Paul M mielestä) massasta poikkeavat on jotenkin vinksallaan olevia, omahyväisiä erikoisuuden tavottelijoita. Varmaan näin ei ole, mutta itsellä tällainen kuvio tulee ensimmäisenä mieleen. Semminkin kun reaktio Vaihdokkaan viestiin oli noin voimakas.

Hämmentää.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

^Joo, ihmettelen minäkin, että jos noin ei ole ja jos aihe on aloittajan mielestä ok, niin miksei toisinpäin käännettyyn kysymykseen voinut asiallisesti vastata.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Vaihdokas

En ole Paul M., mutta voisivatkohan nuo kaksi, erikoiset ja vastaavasti sovinnaiset valinnat liittyä persoonallisuuspiirteeseen nimeltään avoimuus kokemuksille, joka liittyy konservatiivisuuteen vs. liberaalisuuteen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Openness_to_experience

(Sori vähän off topic. Sinänsä hassua, että Paul M. ilmiselvästi tuomitsee kokemuksille avoimet ihmiset, ja leimaa heidät erikoisuuden tavoittelijoiksi, mutta jos hän itse tekee sovinnaisia valintoja, sellainen tuomitseminen kyllä kuulunee sisäänrakennettuna ainakin äärikonservatiiviseen persoonallisuuteen They tend to be conventional and traditional in their outlook and behavior. They prefer familiar routines to new experiences, and generally have a narrower range of interests... those who are low in openness tend to be more conservative, and are more likely to endorse authoritarian, ethnocentric and prejudiced views). En tunne Paul M.:än nettipersoonaa sen kummemmin, joten en osaa sanoa, voisiko tämä pitää paikkansa nimenomaan hänen kohdallaan.)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Mua ei oo kastettu, en oo käynny rippikoulua enkä armeijaa. Ajokortin ajoin 33 vuotiaana, oon ollu naimisissa 3 ulkomaisen naisen kanssa enkä ainoonkaan suomalaisen. Oon asunnu suurimman osan elämästäni suomen ulkopuolella. Liki kaikki ratkasuni ja toimeni on ollu jollain tavalla poikeevia, mut en tunne että olisin niitä mitenkään tavotellu, ne vaan on langennu mulle.

Tykkään nelivetoautoista, mitä karumpi sitä parempi.
Vihaan Formuloita, fudista ja jääkiekkoa.
En jaksa katsoa urheilua telkasta muuta kuin sumopainia tai voimamieskisoja.

Oon keskitien konservatiivi vaikka kuljenkin laidasta laitaan.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat