Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Uusi METRO-lehti spekuloi kerran taas Tallinna-Helsinki -tunnelilla. Nyt on EU myöntänyt 100 000 euroa alustavaan toteutettavuustutkimukseen. Olen ymmärtänyt tunnelin kaupunginjohtaja Pajusen ja Edgar Savisaaren kuningasideaksi. Onkos hassumpaa kuultu? Tälle annetaan kustannusarvioksi 2-3 miljardia euroa, kun Kanaalitunneli, kolmanneksen lyhyempi ja pehmeään kalkkikiveen porattu, maksoi aikanaan nykyrahassa 10 miljardia. Perustellaan myös 7,5 miljoonalla laivamatkustajalla. Eivät nuo mene tunneliin, valtaosa menee risteilylle ja seisovaan pöytään. Omassa lajissaan yhtä höperö idea on vain 300 miljoonan Jäämeren rata, "koska ilmastonmuutoksen johdosta koillisväylä pysyy auki ympäri vuoden". Ilmastoteologian tapaisen kvasitieteen varaan ei mitään pysyvää pitäisi rakentaa, koillisväylä on aina ollut purjehdittavissa aika-ajoin, suomalainen Adolf Nordenskjöld purjehti sen läpi Vega-laivallaan yli sata vuotta sitten. (Muistutan tämän olevan yksityisajatteluani, puolueellani ei ole asiassa roolia)

Sivut

Kommentit (88)

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Kuten hesariin vuosi-pari sitten kirjoitin, tuo 2-3 miljardia euroa lienee vain käsiraha. Porataan 10 km ja rahat on loppu, mutta eihän sitä kesken voi jättää...näinhän se menee..

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Hannu Tanskanen
Tälle annetaan kustannusarvioksi 2-3 miljardia euroa, kun Kanaalitunneli, kolmanneksen lyhyempi ja pehmeään kalkkikiveen porattu, maksoi aikanaan nykyrahassa 10 miljardia.
Liekö miten paljon halponut tunnelinrakennustekniikka tuosta? Kanaalitunnelihan oli monellakin tapaa pioneerihanke. Ottamatta sen kummemmin kantaa puolesta tai vastaan, luulen että Itämeritunneli tulisi maksamaan suhteessa vähemmän per kilometri.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Hannu Tanskanen
koillisväylä on aina ollut purjehdittavissa aika-ajoin, suomalainen Adolf Nordenskjöld purjehti sen läpi Vega-laivallaan yli sata vuotta sitten.
Ja kökötti Beringinsalmessa melkein vuoden jäissä.

Hämmentää.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Kanaalitunnelia tehttiin kait kolmasti kun ei hallittu vuotoja ja sortumia. Umpikiveen se on helpoin tehdä. Viron rannikolla on huonolaatuista kalliota.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Totta, Nordensjöldin Vega juuttui jäihin. Graniittiin tunnelin räjäyttäminen on toki kehittynyt viime vuosina, Viron rannikolla on ruhjealue, jossa maksaa 2-3 kertaa niin paljon. Mutta ne käyttäjämäärät...Kanaalitunnelin velkojat jäivät nuolemaan näppejään, kuten Concordenkin rahoittajat, se tuottaa nytkin tuskin käyttökulunsa ja huomattava joukko ihmisiä ei suostu menemään tunneliin. Menin Kanaalitunnelin läpi pari kuukautta sen avaamisen jälkeen, ahdisti loppupäässä...

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Koillisväylä ja suora rata nordkapp:sta keskieurooppaan voisi olla mielekäs, jos vesireitti todella olisi auki.

http://yle.fi/uutiset/sodankylasta_rata_ensin_sokliin_sitten_jaamerelle/...

Olikin kirkkoniemeen jo suunnitteilla.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Muisti pettää
Seuraa 
Viestejä89
Liittynyt3.10.2012

Tämä tunneli on minun paikallinen megarakennelma unelma. Tietysti se on järjetön, kuten tämän luokan rakennelmat aina, mutta kyllä se olisi upea. Itse arvioisin sen hinnaksi noin pari kymmentä miljardia, sisältäen paljon uniikkia poraus- ja tunnelinrakennustekniikkaa.

 

Rakentaminen olisi käytännössä aina kannattamatonta, ellei EU tavalla tai toisella astu kuvaan mukaan. Esim suoran rahoituksen ohella siirtyminen yhteisiin velkapapereihin mahdollistaisi tämän luokan megaprojektin. Syy tietenkin se että kun velat harmonisoidaan, ei suhteellisen alhaisesta kansallisesta velkatasosta ole hyötyä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Maantieteellisesti rata kilpailisi laivakuljetuksien kanssa jos koillisväylä toteutuisi. Se olisi kuljetuskapasiteetiltaan pienempi mutta nopeampi jos liikenne olisi saumatonta. Erillaiset raideleveydet haittaavat. Edullisinta olisi muuttaa suomen radat ja kalusto yhteensopivaksi. Rahtia sille olisi ja arktinen matkailukin voisi lisääntyä. Venäjän epävakaus toisi kuljetuksia sekin mutta se olisi epävarmaa. Hanke vaatii vakaita suhteita osallistuvien maiden välillä joka on kasvamassa EU:n tultua.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Hannu Tanskanen
Megaluokan moka, jos tuohon mennään, ei tule koskaan kannattamaan.

Sinne voisi rakentaa meganopean kuljetuskapselin halvalle viinalle.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Milläs se länsi vallattiin jenkkilässä? Tietenkin rautateillä. Kun sama asetelma mietitään tänne periferiaan niin tämän seudun merkitys kasvaisi mutta myös kulttuuri muuttuisi, vaikkei logistiikka ole yhtä kehittymätöntä kuin silloin. Moni toimiala voisi siirtyä tänne ruuhkaisilta alueilta ja jopa työmatkaliikenne.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6286
Liittynyt8.11.2012

Ei ole huuhaata tämä projekti! Taloudellisesti täysin idioottimainen toki. Jos liikennettä olisi kymmenen kertaa enemmän, niin ehkä joskus jotenkin voisi olla harkinnan arvoinen.

 

Eli, olen vakuuttunut että tullaan rakentamaan. Kymmenen vuoden sisään aloitus. Työllistää paljon, rahoittajana yhteinen kassa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14034
Liittynyt16.3.2005

Tuolla on jo valmiiksi porattu 57 km pitkä tunneli, eikä mihinkään graniittiin porattu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Base_Tunnel

Vanhassakin Gotthardin tunnelissa oli ongelmana porattavan materiaalin laatu, mutta niin vain joskus 1881 porasivat parikymmenkilometriset reiät höttöön.

Uusi Gotthardin rata valmistuu joskus 2016. Kyllä suomalaiset pystyvät siihen mennessä tekemään tunnelin Helsingin ja Tallinnan välille, jos halua riittää. Tunnelista saatavalla kivellä voidaan täyttää Merisatama, ja rakentaa uusi kaupunginosa Eiralaisten bättre talande skitstöveleiden kiusaksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Kymmenmetrinen reikä taitaa olla 70 m3/m joten kivimäärä on valtava kahdesta tuollaisesta. Se on erinomaista rakennuskiveä. Meritunneli on kyllä haasteellisempi jos kallio ei olekkaan eheää.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat