Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Koulussa kuvataiteen tunnilla käytiin pikaisesti läpi vain yhden pakopisteen käyttö, sai kokeilla piirtää koulun käytävän. Myöhemmin selvitin että voi myös piirtää kahden pakopisteen avulla, tai kolmenkin. Ja eilen vasta tajusin että oikeasti ne pakopisteethän ovat vain tietyn muotoisten esineiden yhdensuuntaisten linjojen "leikkauspisteitä" kaukaisuudessa ikään kuin, ja niitä voi olla yhtä paljon kuin esineitä kuvassa. Mutta vielä minua hiukan askarruttaa nämä pakopisteet. Minulle ei täysin hahmotu niiden käytön "raamit" eli perimmäiset säännöt, filosofia niiden takana. Että esim jos piirtää kahden pakopisteen avulla, niin mistä tietää kuinka kaukana niiden pitää olla toisistaan, onko sillä väliä loppu peleissä ja mihin kaikkeen se vaikuttaa? Onko nekin oikeastaan sitten kuitenkin vain yritys hahmotella kahteen ulottuvuuteen kolmea ulottuvuutta ilman että se toimii täysin oikein, vääristyykö siinäkin perspektiivi auttamatta? Jos piirtää kahden pakopisteen avulla jotka on horisontissa, niin kuinka alas kuvaa saa jatkaa, onko siinä joku raja että menee vituilleen jos ylittää sen rajan? Nää on hankalia juttuja käsittää ittekseen pohtimalla. Googlellakaan ei löytynyt äkkiseltään kovin paljoa suomenkielistä infoa, jotain perusjuttuja vaan.

くそっ!

Sivut

Kommentit (51)

korant
Seuraa 
Viestejä8326
Liittynyt16.12.2013

Nuo pakopisteet määräytyvät kuution tai yhdensuuntaissärmiön tahojen vastakkaisten reunaviivojen jatkeiden kohtaamispisteinä. Kohtaamispisteistä yksi tai kaksi voi sijaita myös äärettömyydessä katselusuunnasta riippuen.

Jos katselukulma on laaja joudutaan pakostakin suoria linjoja kaareuttamaan kuten kalansilmäobjektiiveissa koska kuvataso on laajuudeltaan aina rajattu.

unbiased
Seuraa 
Viestejä1863
Liittynyt26.12.2010

Jokaisella yhdensuuntaisella suoraparvella on keskeisprojektiossa yhteinen pakopiste. Pakopisteitä on siten äärettömän paljon. Suorakulmaisen särmiön pakopisteitä on siten kolme. Sammakko tai lintuperspektiivi, kohdetta katsotaan ala tai yläpuolelta. Normaaliperspektiivissä vaakatason suuntaisten suoraparvien pakopisteet muodostavat horisonttiviivan, ja pystysuorien viivojen pakopisteet ovat äärettömän kaukana, ne näkyvät kuvassa yhdensuuntaisina.

Suorakulmion pakopisteet ovat horisonttiviivalla ja niiden etäisyys riippuu katseluetäisyydestä. Kuvittele perustason käännetyksi kuvatasoon, niin suorakulmio näkyy siinä suorakulmaisena. Ikään kuin katsoiti talon pohjapiirrosta suoraan yläpuolelta. Tämän alaskäännöksen sivujen jatkeet leikkaavat horisontin pakopisteissä, joka on kaikkien suorakulmion sivujen suuntaisten suorien pakopiste.

Esimerkiksi auringon säteet ovat likimain yhdensuuntaisia, joten aurinko säteilee pakopisteestään. Samoin pistemäisen valolähteen vaakatason varjoilla on yksi ainoa pakopiste horisonttiviivalla. Monen taiteilijan naturalistisissa kuvissa näkee tämän tietäen perspektiivivirheitä. Vanhan ajan taiteilijoilla oli teknillisä patentoituja apuvälineitä perspektiivin piirtämiseen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Hyviä vastauksia. Mutta mutta.. mitä tapahtuu jos laittaa kaksi pakopistettä horisonttiin liian lähelle toisiaan? Määrääkö ne jotenkin, kuinka isolle alueelle voi piirtää? Löysin jonkun englanninkielisen kirjoituksen googlella jossa neuvottiin kolmen pisteen perspektiivipiirtämisessä tekemään niistä kolmio ja pysymään piirtämisessä tuon kolmion sisällä, muuten näyttää hassulta.

Minua kiehtoo tällaiset geometriaan tai muuhun matikkaan/tekniikkaan perustuvat piirtelyt, koska en osaa muuten oikein piirtää, olen huono piirtämään, menee mittasuhteet ja kaikki aina ihan vituilleen. Tämmöisessä voi sopivilla aiheen valinnoilla piirtää niin, että itse ainoastaan päättää mitä asioita siinä tulee mihinkin, ja tekniikka hoitaa ikään kuin automaattisesti sen kaiken hankalan.. kuvasta tulee realistisen oloinen ikään kuin itsestään. Niin sen ainakin koen. Siksi se on hauskaa. Ainakin kaupunkeja ja huoneita ja muita tiloja voi piirtää helposti.

くそっ!

unbiased
Seuraa 
Viestejä1863
Liittynyt26.12.2010

Katseluetäisyys on tärkeä, jotta kuva näyttää luonnolliselta. Matemaattisesti pakopisteet voi valita miten tahtoo. Ajattele kuvatasoa ja sitten etäisyyttä. Ota suorakulma ja katsele suorankulman kärjestä ja katso mihin kateettien kyljet osoittavat. Pakopisteet tulevat oikeaan kohtaan ja katseluetäisyys on suoran kulman kärjen etäisyys kuvatasosta. Piirroksessa sopiva etäisyys on 30-50 cm. Taulussa pari metriä. Taulussa siten pakopisteitten väli lyhimmillään on noin 4 metriä, piiroksessa 60-100 cm. Toinen pakopisteistä voi olla kuvan keskellä, jolloin toinen on äärettömyydessä. Apuna voi käyttää alaskäännettyä pohjapiirrosta, joka näkyy ilmakuvana. Phjapiirroksen pakopisteet löytyvät samalla.

Seuraavaksi tulee pakopisteeseen kulkevan viivan jakaminen tasavälisiin osiin. Perspektiivissä olevan suorakulmion kärjen kautta piirretään horisontin suuntainen suora ja siihen tasavälinen asteikko. Kun näistä pisteitä piirretään pakopisteisiin suoria, suorat jakavat kuvan suorakulmion sivut tasavälisiin suhteisiin.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Kuinka kauaksi sijoittaa pakopisteet toisistaan on vapaasti valittavissa. Harvoin kuvan geometria on tehty oikeassa 1:1 mittakaavassa jolloin kuva on melkein aina raamitettu pienempään mittakaavaan mitä normaalisti joten yleensä aikalailla vapaasti valittavissa. Jos haluaa sijoittaa oikeaan mittakaavaan pitää käyttää sellaista seinänkokoista kanvaasia jolloin siis kuution mallisten pakopisteet sijoittuu 45 asteen kulmaan. Mihinkä nämä taas sijoittuu paperilla niin riippuu siitä kuika kaukaa maalausta tulisi tarkastella. Pointti on siinä että samansuuntaisilla kohteilla on sama pakopiste. Näitä pakopisteitä voi lisätä sen mukaan kuinka paljon esimerkkitapauksessa näitä kuutioita on ja kuinka näiden asetelma toisista vaihtelee.

Syvyysperspektiivissä on kätevä käyttää sellaista että etäisyyden kaksinkertaistuessa, kappaleen näennäinen koko puolittuu joten kun käytetään samankokoisia kappaleita, puhelinpylväitä tai ihmisiä yms niin silloin kannattaa käyttää sellaista.

Toinen kikka on se että vaakahorisontin perspektiivi sijoittuu tarkastelijan (yleensä silmien tai kameran) korkeudelle joka normaalisti on vaikka 170 sentin korkeudella. Kohteet jotka jää tämän alapuolelle niin näkyvät horisonttiviivan alapuolella ja jos koko ylittyy niin piirretään taivaan puolelle. Mäet ja kohteet jotka tulevat esimerkiksi sen 170 sentin korkeammaksi estävät sen oikean horisontin näkymisen.

170 oli vain arvio seisovan henkilö silmien korkeudesta ja horisontin pitäisi sijoittua siihen keskelle kanvaasia. Jos noustaan siitä lentokoneeseen tai lintuperspektiiviin silloin katsojan korkeutta nostettava sen mukaan.

Vierailija

Emmä tiedä mitä skeidaa täällä jauhetaan jostain helvetin kaareutumisesta kun ne pakopisteet ovat äärettömyyksiä jotka eivät siis ole analyyttisiä.

Vierailija

Jotenkin tämäkin kritiikki liittyy keskipakoisvoimaan, mutta oivoi, mulla on mahtihaarnista, jos oot ikinä Areenaa pelannut.

http://www.youtube.com/watch?v=-ypicun4AbM

..Enkä mä epäile yhtään jotteiko mulla ois sulta helvetisti opittavaa. Uskon vain vapaasti ettet ole valmis luopumaan ymmärryksestäsi. Haluasini - mutten kerjää - oppia sulta.

BTW: Toi jäi välistä kosta tää oli spontaani reaktio johon vastattiin täällä että perusgemmaa, josta en kyllä ota vieläkään vaariksi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3618034/%C3%B6uifgyil%C3%B6g.png

Jäi tosin hakuseen että onko tossa nyt mitään järkeä, mutta ehkä mä jonain päivänä hiffaan, ilman sua varmaankin. (Merkinnät on sitten mielivaltaisia ja huomattavasti tyhmemmän jannun tekemiä kuin nykyään.)

ja siis vaikken hiffaa, niin se silti käy todistuksesta sun jotain esoteerista kaareutumistas vastaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
jepajee

Jotenkin tämäkin kritiikki liittyy keskipakoisvoimaan, mutta oivoi, mulla on mahtihaarnista, jos oot ikinä Areenaa pelannut.

http://www.youtube.com/watch?v=-ypicun4AbM

..Enkä mä epäile yhtään jotteiko mulla ois sulta helvetisti opittavaa. Uskon vain vapaasti ettet ole valmis luopumaan ymmärryksestäsi. Haluasini - mutten kerjää - oppia sulta.

BTW: Toi jäi välistä kosta tää oli spontaani reaktio johon vastattiin täällä että perusgemmaa, josta en kyllä ota vieläkään vaariksi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3618034/%C3%B6uifgyil%C3%B6g.png

Jäi tosin hakuseen että onko tossa nyt mitään järkeä, mutta ehkä mä jonain päivänä hiffaan, ilman sua varmaankin. (Merkinnät on sitten mielivaltaisia ja huomattavasti tyhmemmän jannun tekemiä kuin nykyään.)

ja siis vaikken hiffaa, niin se silti käy todistuksesta sun jotain esoteerista kaareutumistas vastaan.

Ootko sä taas syönyt sieniä?

くそっ!

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Sun pitää ensin mittailla hiukan ennenkun laitat ne pisteet kuvaan.

Eli esimerkiks rakennuksen yläosan suhde alaosaan ja seinien kulmat. Muuten menee vituiks, tai siis niin että ei näytä realistiselta. Se mittaaminen on yksinkertasemmillaan sitä että otat kynän käteen ja sen vartta pitkin mittaat objektia eri kohdista käsi suorana. Kokeneempi piirtäjä ei mitttaa kun se näkee ne suhteet muuten.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
SamikoKu

Samikokulta hyvä kuva. Mutta kyllä siinä jonkinlaista kaareutumista tapahtuu siinä vaiheessa jos olisi esimerkiksi ensimmäisen rakennuksen keskikerroksen korkeudella. Silloin ylimääräinen pakopiste tarvitaan myös rakennuksen alapuolelle eikä täysin suora linja olekkaan enää suora. Ylimmän kuvan korkeus on täsmälleen katutasossa.

Vierailija

Miksi pakopiste laitettuna suoralle seinälle sitten aiheuta kuin suoran seinän, eikä mitään muuta?

Kumma juttu, kaareutuva avaruus ja vain yksi viiva jolla kaikki viivat lepäävät.

Itse asiass tässä video

http://www.youtube.com/watch?v=sG_6nlMZ8f4&list=UUoxcjq-8xIDTYp3uz647V5A

Tossa videolla sanotaan muuten ettei tarvitse laskea, joka tarkoittaa puhdasta algebraa, joka taas tarkoittaa ettei ole pakko laskea, jos ei halua.

Itse asiassa tämä perustuu sille ettei se kaareudu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rational_trigonometry

Tossa nyt vielä sitä keskipakoisvoimaa hurskaalle

http://en.wikipedia.org/wiki/Rapidity

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat