Seuraa 
Viestejä1534
Liittynyt29.7.2010

Viimeksi kun kävin hammaslääkärillä, se laittoi puudutuspiikin varoittamatta ja painoi jotenkin, mun huulen rikki hampaaseen, etten pystynyt yli viikkoon syömään kunnolla.

Minulla on muutenkin erittäin ahdistava tunne jo monta tuntia ennen lääkäriä. Lääkärissä sitten olen aivan jäykkänä, joka lihas jännittyneenä puristan tuolin kahvoja. Lisäksi on tunne, että tukehtuu.

Viimekerran jätin väliin pelon takia. Tulli lasku peruutusmaksusta. Olen monta kertaa pyytänyt esilääkitystä, eivät anna.

Tämä siis kunnallisella puolella. Yksityiseen ei ole varaa. Mitä tekisi?

1. Jätänkö hampaat hoitamatta? (ne särkee ja joutuu kuitenkin sitten repimään)

2. Juon puolikkaan kossupullon, ennen lääkärille menoa? (henki haisee ja hävettää)

3. Hommaan napit pimeiltä markkinoilta? (en kyllä haluaisi ,rikolliseksi ryhtyä)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kommentit (14)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mikäköhän heillä on perusteluna että eivät anna? Itse sain vuonna 2005 ihan normaalista kunnallisesta hammashoitolasta Diapamia etukäteen otettavaksi. Ei se kyllä minulla vaikuttanut yhtikäs mitään ja letkupuudutus (tai mikä lie) ei vienyt lainkaan kipua kun olisi ollut tarkoitus kiskoa mätä viisaudenhammas pois.

Mutta lääkäri kirjoittikin sitten muitta mutkitta lähetteen yliopistolliseen sairaalaan jossa tehtiin nukutuksessa useamman hampaan poisto. Jos sinulla on paljon risoja hampaita, poistettaviakin, niin yritä saada moinen lähete jos nukutettuna oleminen ei kammota. (Itse oksensin nukutuksen jälkeen, oli kuulema reaktio nukutusaineelle. Mutta parempi sekin kuin olla kauhusta kankeana hereillä hammaslääkärin tuolissa.)

SamBody
Seuraa 
Viestejä6051
Liittynyt3.5.2008

Enemmän kuin kivusta, jonka lievitys/poisto kyllä hamppilekureilla hallitaan, olisin huolissani tuon kunnallisen hammashoidon laadusta, itselläni kun on ainakin siitä kovin ikäviä kokemuksi (Helsinki). Ensimmäisessä tapauksessa hammas meni peruttujen aikojen & kehnon hoidon yhdistelmän vuoksi juurihoitoon - yksityisellä. Toisella kertaa kehnosti tehty paikkaus johti lopulta hampaan poistoon. 

Jos kustannukset ovat ongelma niin vinkkinä että Virossa yksityisiltä hammaslääkäriasemilta (laatu sama kuin Suomessa) saa usein hoidon suunnilleen samaan hintaan kuin Suomen terkkareista kun Kela-korvaukset huomioidaan. 

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008
SamBody

Enemmän kuin kivusta, jonka lievitys/poisto kyllä hamppilekureilla hallitaan, olisin huolissani tuon kunnallisen hammashoidon laadusta, itselläni kun on ainakin siitä kovin ikäviä kokemuksi (Helsinki). Ensimmäisessä tapauksessa hammas meni peruttujen aikojen & kehnon hoidon yhdistelmän vuoksi juurihoitoon - yksityisellä. Toisella kertaa kehnosti tehty paikkaus johti lopulta hampaan poistoon. 

Jos kustannukset ovat ongelma niin vinkkinä että Virossa yksityisiltä hammaslääkäriasemilta (laatu sama kuin Suomessa) saa usein hoidon suunnilleen samaan hintaan kuin Suomen terkkareista kun Kela-korvaukset huomioidaan. 

Sen verran kommentoin, että omat kokemukset kunnalliselta ovat positiivisia (Etelä-Karjala). Viimeisen reilun 10v aikana tullut käytettyä molempia suht tasaisesti, enkä osaa olla ollenkaan negatiivinen kunnallisen puoleenkaan. Yksityisellä jota käytin aiemmin vaihtui lääkäri ja kohtelu oli aiemmasta lääkäristä poiketen kovakouraista (suhteellinen käsite toki kun toisen kädet ovat toisen ihmisen suussa) ja suht kivuliasta.

Taas kun joutui kunnalliselle hoito oli loistavaa, joskin vuotta myöhemmin lääkärin vaihduttua ammattitaitoa kaikkeen ei ollut joskin hoito tällöinkin oli hyvää ja selvästi hankalampi operaatio siirrettiin kokeneemmalle. Minusta kuitenkin näissä tapauksissa saanut hyvää hoitoa kunnalliselta puolelta.

Cryosatille sanoisin että melkein on mentävä sitten jopa yksityisen lekurin kautta jotta puremakaluston saa kuntoon, jos on vahva pelko ei kait muu auta. Nukutus on karmean kallis vaihtoehto. Jos lohduttaa itsellä odottaa yhden katkennen hampaan juurien poisto + varmaan sata paikkausta, perseestä, vaan ei mitään mitä ei Motorhead korjaa ;)

Parempi olla lekureilla tieto mitä nappeja ottanut, puudutusaineet voivat reagoida joidenkin aineiden kanssa mikäli edellisen käynnin perusteella mitään tajusin.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Muistikuvani mukaan vuonna 2005 se yliopistollisen sairaalan reissu hampaiden poistoon ei maksanut sen enempää kuin mitä se nyt maksoi että jouduin olemaan kaksi päivää osastolla sen takia että oksensin operaation jälkeen, muuten olisi riittänyt yksi päivä. Oli se kai alle 30 e/vrk. Nykyään en tiedä miten on.

Vierailija

Mulla ei ole kuin hyviä kokemuksia hammaslääkäristä nykyään. Skidinä loppui käynnit kun lekuri vain aukoi päätään hampaiden kunnosta (synnyinlahjana kiillevaurioita symmetrisesti yksissä poskihampaissa per puoli. Johtunee mutsin tupakoinnista, tai sitten kurkunkannen tulehdukseen annetusta antibioottitiputuksesta.) 

Toki paikkaukset ovat menneet päin persettä ja yhtä hammasta hoidettu useampaankin otteeseen, mutta virheitä sattuu. Pääasia on että lekuri ymmärtää ettei se ole koskaan potilaalle miellyttävä kokemus.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Googlaa

kivuton hammashoito

laserpora

(tai hammaslaser)

http://yle.fi/uutiset/laser_voi_jattaa_hammaslaakaripelon_historiaan/6173128

Laserin käyttö on mullistamassa suun ja hampaiden hoidon. Lasersäteellä poraaminen on kivutonta ja tärinätöntä, lisäksi pitkäaikainen ja kivualias juurihoito pystytään tekemään laserilla yhden käynnin aikana.

Laserin mahdollistaman kivuttoman hampaidenhoidon takia potilas ei enää tarvitse esimerkiksi puudutusta.

- Puudutuksen toki saa aina, jos sen haluaa, mutta suosittelen kokeilemaan laserilla poraamista ilman puudutusta, koska ei se piikkikään niin mukava ole, rohkaisee hammaslääkäri Jaana Sippus A-Hammaslääkäreistä Vaasasta.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Itse kerron aina hammaslääkärille, että pelkään ja että kipukynnykseni on matala, ja että tahdon aina puudutuksen, ja myös että lääkäri kertoo koko ajan, mitä on tekemässä. Lisäksi kysyn kuinka pitkä aika on varattuna hoitoon. Silloin on vähän helpompi kestää, kun tietää, milloin hoito loppuu.

Vierailija

Mulla on ikäväkseni vielä jotenkin hassusti hermot leukaperissä kun ei puudutus ikinä tehoa. Viimeksikin kun menin poistattamaan hampaan, kun olin kyllästynyt juurihoitojen komplikaatioihin, niin yksi juuri ei puutunut ja lekuri tökkäs neulalla suoraan hermoon. Sattui kyllä aivan jumalattomasti, mutta siitä huolimatta halusin hänen repivän hampaan helvettiin kun kerta sinne asti olin mennyt. Ei kuitenkaan suostunut siihen.

Jos lekuri olisi ollut vittumainen, kuten joillain on tapana, niin olisi varmaan lentänyt alakoukku.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Cryosat

2. Juon puolikkaan kossupullon, ennen lääkärille menoa? (henki haisee ja hävettää)

3. Hommaan napit pimeiltä markkinoilta? (en kyllä haluaisi ,rikolliseksi ryhtyä)

Näitä ei kannata tehä siksi, että jos pitää tehä hampaan poistoa tai muuta toimenpidettä missä saattaa tulla verta, niin lekuri ei ala känniselle tekemään. Lisäksi useat lääkkeet., puudutteet ja muut reagoi alkoholin kanssa. Ja kuvitellakaan noita laittomia nappeja.

Rousseau

Muistikuvani mukaan vuonna 2005 se yliopistollisen sairaalan reissu hampaiden poistoon ei maksanut sen enempää kuin mitä se nyt maksoi että jouduin olemaan kaksi päivää osastolla sen takia että oksensin operaation jälkeen, muuten olisi riittänyt yksi päivä. Oli se kai alle 30 e/vrk. Nykyään en tiedä miten on.

Nykyään ei varmaan tarvii olla tuota päivääkään (ellei oksenna?). Mulla leikattiin tämä käpälä päiväkirurgilla 2010 tai -11 ja menin aamulla seiskaksi sairaalaan, nukutettiin ja klo 12 olin jo takas kotona. Sitten on vielä se kevyempi nukutus, ns. "humaus", joka sopinee hampaan poistoihin (?).

Hämmentää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kärsin hammaslääkäripelosta, koska olen sitä ikäpolvea, joka lapsena joutui sadististen hammaslääkäreitten kynsiin; ei puudutusaineita, ja hampaaseen piti tehdä tähden muotoinen reikä että paikka-aine pysyisi paikoillaan ja porat oli semmoisia, että suurinpiirtein savu nousi hammasluusta (isäni lapsuudessa savu kärysi oikeasti).

Nykyisin nuo puudutusaineet ovat niin hyviä, ettei niiden jäljiltä kyllä tunne mitään. Pelkään ja hikoilen silti, ja se tuntuu kohtuullisen idioottimaiselta.

Viimeksi aioin olla mies ja hoitaa reikien paikkaukset ilman puudutusta. Jänistin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Goswell
Seuraa 
Viestejä11596
Liittynyt8.3.2010

Kärsin tuosta minäkin, samasta syystä kuin Aweb. Mengelen sukulainen kouluhammaslääkärinä, käsittämätöntä tuokin että miksi pikku pilttejä sai noin kiusata.

Kaikkien hammaslääripelkoisten pitäisi sopia tohtorin kanssa kertavuoteen käynti, lääkäri kutsuu ja potilas tulee kutsuttuna kiltisti vastaanotolle. Vuodessa ei suuria reikiä pääse syntymään, pienten reikien alkujen paikkaminen on pikkujuttu juurihoitoon verrattuna.

Minun mielestä noin.

Vierailija
Goswell

Kärsin tuosta minäkin, samasta syystä kuin Aweb. Mengelen sukulainen kouluhammaslääkärinä, käsittämätöntä tuokin että miksi pikku pilttejä sai noin kiusata.

Kaikkien hammaslääripelkoisten pitäisi sopia tohtorin kanssa kertavuoteen käynti, lääkäri kutsuu ja potilas tulee kutsuttuna kiltisti vastaanotolle. Vuodessa ei suuria reikiä pääse syntymään, pienten reikien alkujen paikkaminen on pikkujuttu juurihoitoon verrattuna.

Omalääkärijärjestelmä on kyllä sen verran perusteellisesti romutettu että yhtään mitään hoitosuunnitelmaa on täysin turhaa sopia muissa kuin mielenterveysongelmissa.

Tai jos nyt jonkin suunnitelman haluaa, niin voi aloittaa tosta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Markov_chain

Niin joo ja käytännössä sulla on n. 90 sekunttia aikaa saada hoitoa. Kannattaa harjoitella peilin edessä. ..Siis olettaen että olet kieltänyt tietojen luovuttamisen. Tosin sekin ettei anna, antaa huonon ensivaikutelman. Oikeastaan paras on kun menee yksityiselle lääkärille.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Multa ei oo koskaan puudutettu paikkausta varten. Tosin mun paikat onki laitettu kaikki 80-luvulla. Kuus kertaa on hammas kiskottu irti ja ne on kyllä kaikki puudutettu.

Mikähän mengelöinti niillä hammaslääkäreillä tosiaan on..? Mulla oli hammasraudat joiden vuoksi piti kolmen vuoden ajan käydä hammaslääkärissä kolmen viikon välein ja yhtä ainoaa hyvää muistoa ei ole jääny käynneistä. Armoa ei anneta, vaikka sitä aneltaisiinkin.

Hämmentää.

SamBody
Seuraa 
Viestejä6051
Liittynyt3.5.2008
BCK

Googlaa

kivuton hammashoito

laserpora

(tai hammaslaser)

http://yle.fi/uutiset/laser_voi_jattaa_hammaslaakaripelon_historiaan/6173128

Laserin käyttö on mullistamassa suun ja hampaiden hoidon. Lasersäteellä poraaminen on kivutonta ja tärinätöntä, lisäksi pitkäaikainen ja kivualias juurihoito pystytään tekemään laserilla yhden käynnin aikana.

Laserin mahdollistaman kivuttoman hampaidenhoidon takia potilas ei enää tarvitse esimerkiksi puudutusta.

- Puudutuksen toki saa aina, jos sen haluaa, mutta suosittelen kokeilemaan laserilla poraamista ilman puudutusta, koska ei se piikkikään niin mukava ole, rohkaisee hammaslääkäri Jaana Sippus A-Hammaslääkäreistä Vaasasta.

Mulle tehtiin juurihoito juurikin tuolla lasermenetelmällä, voin suositella. Puudutusta ei tarvittu, lekuri kertoi aivan oikein että parin sek ajan kipua voi tuntua, mutta siihen siihen se jää. Kyllä juurihoito kuitenkin kolme käyntikertaa kaikkiaan vaati. Inhottavinta oli se suusta leijuva oman kärtsähtäneen hammasjuuren haju...

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat