Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GrXh2_rOtJo#t=442

Uusi hallinnan menettämisentyyli ongelmattomissa olosuhteissa tuntuu lisääntyvän, auton liikehtiessä hyvin epätavallisesti. Vastaavia videoita on runsaasti myös autoista jotka ovat erinomaisen laatuisia kuten ferrari tai lamborgini.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sivut

Kommentit (25)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Poukkoileva liikkuminen poiketen normaalista sivuluistosta.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minähän valmistan työkseni eräitä hyvin olennaisia komponentteja mm. ajonvakautusjärjestelmiin. Ja tiedän että ne meidän komponentit ei ole täysin toimintavarmoja. Usein mietin että kuinkahan monta onnettomuutta kätteni jälki tulee aiheuttamaan.

Mutta onko nuo nyt sitten ajonvakautusjärjestelmän aikaansaannoksia tuossa videolla? En osaa sanoa siihen mitään, en tunne auton käyttäytymistä poikkeustilanteissa. Se vaan etten olekaan aikaisemmin noita videoita katsellessani tullut edes ajatelleeksi että noissa voisi olla kyse jostain sellaisesta, mielenkiintoinen huomio. Jospa osa noista tilanteista on lähtenyt kokonaan käyntiin ajonvakutusjärjestelmän virhetoiminnasta. Teoriassahan systeemi voi vaikka lyödä yhtäkkiä jarrut lukkoon kovassa vauhdissa jos se sillä tavalla päättää, jos tulee joku häiriö.

くそっ!

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=L5Efe7ZUO0M#t=313

Urheiluauto lapasesta poukkoilen kaiteeseen. Ainakin ennen pyrittiin etenemään niiden välissä. Auto jarruttaa hallinnan menettämisen aluksi. Aloitusviestin kanssa sama alkutilanne eli peruttu ohitusyritys josta hallinta menee.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
Jodi

Urheiluauto lapasesta poukkoilen kaiteeseen. Ainakin ennen pyrittiin etenemään niiden välissä. Auto jarruttaa hallinnan menettämisen aluksi. Aloitusviestin kanssa sama alkutilanne eli peruttu ohitusyritys josta hallinta menee.

Tämäkin näytti kyllä lähtevän ihan normaalisti vaan hanskasta. Eli?

zz

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014
NieVei3a
Jodi

Urheiluauto lapasesta poukkoilen kaiteeseen. Ainakin ennen pyrittiin etenemään niiden välissä. Auto jarruttaa hallinnan menettämisen aluksi. Aloitusviestin kanssa sama alkutilanne eli peruttu ohitusyritys josta hallinta menee.

Tämäkin näytti kyllä lähtevän ihan normaalisti vaan hanskasta. Eli?

Hidastaessako normaalia noissa nopeuksissa? Katso sen rauhallisia liikkeitä ennen hallinnan menoa eli jyrkkää käännöstä kaiteeseen. Etsi joitain torikassikisoja ja tarkkaile mistä alkutilanteesta hallinta menee, tavallisesti tiukasta käännöksestä alkavasta luistosta. Noissa ei sitä ole vaan normaalia ajoa suoraa tietä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014
CE-hyväksytty

Toi nyt näytti ihan vaan siltä että idiootti paino liikaa kaasua märällä tiellä ja perä lähti omille teilleen.

Miksi nopeus hidastui, sehän jäi jälkeen kamera-autosta. Noissa molemmissa hidastuvuus on hyvin suuri ja tiukka käännös kaiteeseen.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Simplex
Seuraa 
Viestejä3025
Liittynyt26.1.2010
Jodi
CE-hyväksytty

Toi nyt näytti ihan vaan siltä että idiootti paino liikaa kaasua märällä tiellä ja perä lähti omille teilleen.

Miksi nopeus hidastui, sehän jäi jälkeen kamera-autosta.

Ah, nyt ymmärsin. Ajonvakautuslaite on siis sellainen, oli auto missä asennossa tahansa suhteessa liikkeeseen, niin ajonvakautuslaitteen tulee pitää liike tasaisena. Point taken. Sinulla ei ole koskaan milloinkaan tullut mieleen että ajonvakautus on voitu kytkeä pois päältä (esim. Ferrari, sillä kukapa haluaisi yrittää polttaa kumia luistonestojärjestelmän ollessa kytkettynä päällä. Toinen ryhmä kuljettajia kytkee sen pois päältä, koska osaavat itse hallita autonsa paremmin kuin järjestelmä), ja lopuksi vielä ihmisen tyhmyys ylittää monesti automatiikan kyvyt pelastaa tilanne. Jos tuossa Opelissa oli ajonvakautusjärjestelmä, niin se saattoi toimia aivan oikein päinvastaisesta väitteestäsi huolimatta - ja ohjata autoa sinne minne kuljettaja halusi sen menevän. Tässä tapauksessa kuljettaja halusi ohjata sen kaiteeseen, ja onnistui siinä erinomaisesti. Kuinka muutenkaan ajonvakautusjärjestelmä voisi toimia muuten kuin reagoida kuljettajan tekemiin ohjausliikkeisiin ja yrittää saada auto liikkumaan kuljettajan ilmoittamaan suuntaan. Fysiikan lainalaisuuksia ajonvakautus ei pysty (vielä) rikkomaan eli pelastamaan mahdottomista tilanteista.

Edit: Korjattu käsittämättömän epäselvä lauserakenne.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Jodi
CE-hyväksytty

Toi nyt näytti ihan vaan siltä että idiootti paino liikaa kaasua märällä tiellä ja perä lähti omille teilleen.

Miksi nopeus hidastui, sehän jäi jälkeen kamera-autosta. Noissa molemmissa hidastuvuus on hyvin suuri ja tiukka käännös kaiteeseen.

Olisko hidastunut siksi että renkaiden pito loppui? Useinhan käy niinkin aivot nyrjäyttävällä tavalla, että kun renkaat eivät enää kisko autoa eteenpäin, sen nopeus pienenee. Voidaan jälkimmäisen videon kohdalla sanoa tajunnan menettämisen uhallakin, että kaasupolkimen painaminen aiheutti nopeuden hidastumisen. Eiks oo pelottavaa?

Tiukka käännös tuonkaltaisissa tilanteissa johtuu äkkinäisen kuskin liiallisesta korjausliikkeestä. Etkö ole itse koskaan ajanut autolla?

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014
CE-hyväksytty
Jodi
CE-hyväksytty

Toi nyt näytti ihan vaan siltä että idiootti paino liikaa kaasua märällä tiellä ja perä lähti omille teilleen.

Miksi nopeus hidastui, sehän jäi jälkeen kamera-autosta. Noissa molemmissa hidastuvuus on hyvin suuri ja tiukka käännös kaiteeseen.

Olisko hidastunut siksi että renkaiden pito loppui? Useinhan käy niinkin aivot nyrjäyttävällä tavalla, että kun renkaat eivät enää kisko autoa eteenpäin, sen nopeus pienenee. Voidaan jälkimmäisen videon kohdalla sanoa tajunnan menettämisen uhallakin, että kaasupolkimen painaminen aiheutti nopeuden hidastumisen. Eiks oo pelottavaa?

Tiukka käännös tuonkaltaisissa tilanteissa johtuu äkkinäisen kuskin liiallisesta korjausliikkeestä. Etkö ole itse koskaan ajanut autolla?

Noin sataa erimallista jota ei olisi saanut kaistan leveyden päästä kohtisuoraan kaiteeseen.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

penni
Seuraa 
Viestejä4913
Liittynyt15.4.2011

Noissa ajonvakautusjärjestelmissä saattaa olla isoja eroja. Volvossa se lyö heti kierrokset alas ja pitää auton kurssissa. Esim Jaguarissa koko järjestelmää ei edes huomaa, paitsi jyrkissä käännöksissä joissa auto jäällä kääntyy jyrkemmin kuin rattia vääntämällä voisi olettaa. Jaguar lähti kokonaan lapasesta jäisellä ja uraisella tiellä, Volvo ei olisi.

what a mess to leave behind

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat