Seuraa 
Viestejä84

http://www.ultra-lehti.com/kirjat/arv-muinaissuom.html

 

http://www.kaltio.fi/vanhat/index43ec.html?81

 

1100-luvun lopulta olevissa Flateyjarbókíiin sisältyvissä Orkneyinga- ja Hversu Noregr bygdistí (Kuinka Norja asutettiin) -saagoissa esitetään, että Suomi (Finland) ja Kainuu (Kvenland) olisi ollut eräänlainen koko Pohjolan peruskuningaskunta, josta käsin olisi perustettu sekä Norjan että Tanskan kuningashuoneet ja annettu monia kuninkaita ja varsinkin kuningattaria myös Ruotsin valtaistuimelle.

 

Runsaimmat tiedot suomalaisista ovat islantilaisessa saaga-kirjallisuudessa (mm. Orkneyinga-, Historia Neorwegiae-, Hversu Noregr bygditz-, Egilin-, Ynglinga-, Kettil Haengrin- ja Bardr Lumitunturinharjun -saagoissa) 1100-1300-luvuilta. Saagat kertovat skandinaavien ym. germaanien sankaritöiden lisäksi suomalaisista ja Suomen kuninkaista. Eri lähteet yhteen laskien nimeltä mainittuja Suomen ja Kainuun kuninkaita on pari- kolmekymmentä

 

Suomen ja Kainuun kuningaskunta on täytynyt olla vielä jossakin muodossa olemassa 1100-luvulla. Sisiliassa vaikuttanut Al Idrisi kirjoitti vuonna 1154 maailmankarttakirjaansa Ruijan kohdalle selityksen: "Suomen kuninkaalla on alueita ja viljelyksiä edellä mainitulla Norjan saarennolla". Siis Suomella oli vielä tuolloin kuningas, se tiedettiin Sisiliassa asti, ja että Suomen valtapiiriin kuului ainakin osa Ruijasta, josta myös Norjalla oli jo ote.

Itteäni ihmetyttää kovasti, miten on mahdollista,että vanhoissa saagoissa ja tarinoissa esiintyy kuningaskunta Suomi??

 

Sivut

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
salonyymi

Eikö löydy ketään historian tutkijaa tai harrastajaa kuka voisi asiaa valaista? 

Mitkään asutushistorialliset seikat ei puolla tuota. Toisekseen wikissäkin mainitaan Oulun yliopiston vast'ikään eläköitynyt Jouko Vahtola. Hän on tutkinut Pohjois-Suomen asutushistoriaa enemmänkin.

Saagoista ja niiden tutkimisesta löytänee tietoa jostain yliopistosta, jossa on folkloristiikan oppiaine.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
salonyymi

Voi olla ettei puollakkaan. Mutta ihmetyttää siinä tapauksessa vielä enemmän että miksi Suomi niissä sitten mainitaan. Ja vielä useissa saagoissa...On kyllä kummallista

Mainitaanhan muinaisissa tarinoissa vaikka mitä maahisia, atlantiksia ja summuita kummallisuuksia.

Hämmentää.

Toope
Seuraa 
Viestejä26868

Onhan Suomen heimojenkin kesken voinut olla jotain keskinäistä hallinnonyritystä, vähän tyyliin noiden barbaariheimojen kesken, jotka Roomaa piinasivat 300-400- luvuilla, mutta eiväthän nekään luoneet mitään keskinäistä hallintoa, vaikka olivat taatusti kehittyneempiä kuin suomalaiset heimot.

On kovin vaikeaa nähdä teorioita suomalaisista kuninkaista todeksi, koska ei ole mitään todisteita tällaisista. Tavoitteita yhtenäisempään ja suurempaan hallintoon on varmasti ollut olemassa, mutta onko millään suomalaisella heimolla ollut kykyä tällaiseen. Vasta tuo Ruotsista ja Saksan alueeelta ja idästä Baltian ja Venäjän suunnalta tullut sivistys yhtenäisti Suomea muuhun Eurooppaan. Varmasti Suomessakin on ollut valtamiesten kautta yrityksiä yhtenäistää ja laajentaa valtapiiriä, mutta kuinka tehokasta se on ollut, onkin toinen asia.

Vasta muualta tulevat hallintomallit (Ruotsi, Saksa, Venäjä) loivat sitä järjestäytynyttä mallia Suomeen. Itse sitä ei luotu.

 

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää, pommi-iskut ja jengit ovat sitä monikulttuurista Ruotsia, se on kehitystä." Liian monien mielestä!
http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Toope

Tavoitteita yhtenäisempään ja suurempaan hallintoon on varmasti ollut olemassa, mutta onko millään suomalaisella heimolla ollut kykyä tällaiseen.

...

Varmasti Suomessakin on ollut valtamiesten kautta yrityksiä yhtenäistää ja laajentaa valtapiiriä, mutta kuinka tehokasta se on ollut, onkin toinen asia.

No empä kyllä näitteenkään nimeen menisi vannomaan.

Hämmentää.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4839

Huomioiden mm linnavuoret on selvää että Suomessa on ollut yhtenäisempääkin yhteiskunnallista toimintaa vähintään satojen tai todennäköisimmin tuhansien ihmisten toimesta, Rooman aikaiset maininnat maasta tai alueesta myöskin tukevat ajatusta että Suomi, ainakin jossakin mielessä on pidetty jonkinlaisena yhtenäisenä alueena, kieleltään tai muutenkin. Muistan lukeneeni aiheesta jonkin verran, kunhan löydän (muistan) materiaalin niin linkitän sen tähän ketjuun, muistaakseni netistäkin löytyi asiallista infoa, wikipedian artikkeli ei ole mitenkään kummoinen.

salonyymi
Seuraa 
Viestejä84

Mutta vähän kyllä kuullostaa ihmeelliseltä jos rupeaa oikein miettimään, että jos kerran idässä, lännessä ja etelässä oli kuninkaita ja kulttuuria ym.niin miksi ihmeessä ei täällä Suomessa myös?? Ja käsittääkseni Suomi rahoittaa ja tutki mieluummin muiden maiden esihistoriaa kuin oman maansa?! Ei olla aidosti kiinnostuneita löytämään ja tutkimaan uutta. 

 

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
bergepanther

Huomioiden mm linnavuoret on selvää että Suomessa on ollut yhtenäisempääkin yhteiskunnallista toimintaa vähintään satojen tai todennäköisimmin tuhansien ihmisten toimesta, Rooman aikaiset maininnat maasta tai alueesta myöskin tukevat ajatusta että Suomi, ainakin jossakin mielessä on pidetty jonkinlaisena yhtenäisenä alueena, kieleltään tai muutenkin. Muistan lukeneeni aiheesta jonkin verran, kunhan löydän (muistan) materiaalin niin linkitän sen tähän ketjuun, muistaakseni netistäkin löytyi asiallista infoa, wikipedian artikkeli ei ole mitenkään kummoinen.

On ollut yhteiskunnallista toimintaa, mutta missä määrin on haluttu valloittaa naapuriheimon maita saati alistaa muita? Suomen kokoisessa maassa muutaman hassun ei taritse kamppailla elintilasta.

 

salonyymi

Mutta vähän kyllä kuullostaa ihmeelliseltä jos rupeaa oikein miettimään, että jos kerran idässä, lännessä ja etelässä oli kuninkaita ja kulttuuria ym.niin miksi ihmeessä ei täällä Suomessa myös?? Ja käsittääkseni Suomi rahoittaa ja tutki mieluummin muiden maiden esihistoriaa kuin oman maansa?! Ei olla aidosti kiinnostuneita löytämään ja tutkimaan uutta. 

En ole ihan sataprosenttisen selvillä arkeologian tilasta Suomessa tällä hetkellä, mutta Oulun yliopisto ainakin osallistuu lähes ainoastaan Poshjois-Suomen alueen tutkimukseen. Kyllä Suomessa Suomea tutkitaan, yliopistoissa ja museovirastossa. Vaivana on vaan se kuuluisa rahoituksen puute. Vai etkö todellakaan huomaa lähes viikottain uutisia siitä, kuinka tietyömaa/rakennustyömaa tms. jodutaan sulkemaan tai raivaamaan uudelleen arkeologisten löytöjen ja tutkimuksen takia?

Hämmentää.

Haile Selassie jr
Seuraa 
Viestejä669

Suomen kieli on Euroopan kielistä ainoa, jossa sana "kuningas" on säilynyt liki alkuperäisessä muodossaan. Esimerkiksi:

- saksan kielen kunigasta tarkoittava termi "könig" juontuu sanasta kuninggaz

- vanhan norjan kielen kuningasta tarkoittava termi "konungr" juontuu sanasta kuninggaz

- tanskan kielen kuningasta tarkoittava sana "konge" juontuu sanasta kuninggaz

- ruotsin kielen kuningasta tarkoittava sana "kungen" juontuu sanasta kuniggaz

- englannin kielen kuningasta tarkoittava sana "king" juontuu sanasta kuninggaz

jne. Tämä viittaa siihen, että eurooppalaiset ovat muinoin puhuneet lähes yhteistä kieltä ja että eurooppalaisilla valtioilla on ollut yhteisiä kuninkaita ja yhteistä kultuurihistoriaa.  

http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=king&searchmode=none

MooM
Seuraa 
Viestejä9827
Haile Selassie jr

jne. Tämä viittaa siihen, että eurooppalaiset ovat muinoin puhuneet lähes yhteistä kieltä ja että eurooppalaisilla valtioilla on ollut yhteisiä kuninkaita ja yhteistä kultuurihistoriaa.  

Ei kai sentään. Voihan se tarkoittaa myös sitä, että esim, meillä täällä ei ole ollut sellaista käsitettä kuin kuningas ja tuo lainasana on tullut merkitsemään noita kaukauisten kauppakumppaneiden isoa päällikköä. Vähän kuin kirahvi tai laguuni.

Sanan lainautuminen ja sen muoto tietysti kertovat siitä, että kontakteja on ollut ja myös ajankohdasta, jolloin sana otettiin käyttöön.

Siihen, että jossain saagassa mainitaan Suomen kuningas riittää yksikin reissumies, joka joko värittää itse vähän lisää näkemänsä klaanipäällikön valtaa ja asemaa tai sitten kertoo eteenpäin kuulemiaan juttuja. Ehkä taustalla on samat laulut mahtavista väinämöisistä kuin Kalevalankin takana? Lähdekritiikki ja tarkistusmahdollisuudet eivät olleen ihan samaa tasoa kuin nykyisin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Haile Selassie jr
Seuraa 
Viestejä669

Kyllä vain. Suomalaiset eivät ole Pohjolan jääkauden jälkeen olleet mikään eristetty heimo muusta Euroopasta. Ja sama mikä pätee sanaan "kuningas" laajemmin, pätee myös sanan "kirkko" etymologiaan. Kirkkohan on sanana liki samankaltainen eri Euroopan maissa ja se juontuu alunperin kreikan kielen sanasta "kyriake". 

 

http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=church&searchmode=none

salonyymi
Seuraa 
Viestejä84

1154Arabialainen historioitsija ja tiedemies Al Idrisi kertoo Suomen kuninkaalla olevan omistuksia Norjassa.

1187Ruotsalaisen kronikan mukaan karjalaiset valloittavat Ruotsin pääkaupungin ja tuhoavat sen.

noin 1200Tanskalainen historioitsija Saxo Grammaticus kertoo Suomen kuninkaista.

1220Islantilainen piispa, runoilija ja historiankirjoittaja Snorri Sturluson kirjoittaa Ynglinga-saagan. Suomen ja Ruotsin hallitsijasukujen avioliittoja ja sotia käsitellään.

1230Orkneyinga-saagan johdannossa Fundinn Noregrissa kerrotaan Suomen ja Kainuun kuninkaista, ja näiden suorittamasta Norjan valloituksesta. Saagan mukaan Ruotsin, Norjan, Orkneysaarten, Normandian ja Englannin hallitsijasuvut polveutuvat em. suomalaisista kuninkaista.

1320–1340Eerikin kronikka, eli nykyisen kouluhistorian tunnustama tarina ”ristiretkistä” Suomeen, sepitetään.

1340-lukuLyypekin kaupunginkronikka mainitsee Birger Jaarlin liittäneen Suomen Ruotsin valtakuntaan.

1362Ruotsin ”Itämaan”, eli Suomen ja Karjalan, laamanni saa oikeuden osallistua kuninkaan vaaliin. Suomesta tulee täysivaltainen osa Svean valtakuntaa.

1438Vesilahtelainen suurtalonpoika Daavid julistautuu Suomen kuninkaaksi ja asettuu vaarallisen talonpoikaiskapinan johtoon. Kapina kukistuu.

1548Mikael Agricola kirjoittaa Uuden Testamentin esipuheen, jossa esitetään fiktiivinen tarina ”ristiretkistä” Suomeen.

1554Katolisena Ruotsista karkoitetun Johannes Magnuksen historiateos ilmestyy Roomassa. Suomi esitetään muinaisena kuningaskuntana.

1555Olaus Magnuksen tunnettu ”Pohjoisten Kansojen Historia” ilmestyy. Suomi mainitaan vanhana kuningaskuntana.

1598–1599Suomen aateli ja linnojen isännät sotivat kuningas Sigimundin puolella Kaarle herttuaa vastaan Ruotsin sisällissodassa – mm. sotaretki Uplantiin ja Tukholmaan. Kaarlen voitettua Suomen aatelistolle ja papistolle koittaa kovat ajat. Määrätietoinen ruotsalaistaminen alkaa.

1616–1639Historiankirjoittaja Johannes Messenius viettää poliittisista syistä aikaansa vankina Kajaanin linnassa, jossa hän kirjoittaa historiateostaan. Suomi mainitaan vanhana kuningaskuntana.

1650Mikael Wexionius esittää historiankirjassaan Suomen vanhana kuningaskuntana.

1670-luku”Tuntemattoman tekijän Suomen kronikka” luettelee Suomen muinaiset kuninkaat.

1700Daniel Jusleniuksen ”Vanha ja Uusi Turku”, jossa Suomi esitetään muinaisena kuningaskuntana.

1700–1705Johannes Messeniuksen Scondia Illustrata painetaan. Suomen kuninkaita käsitellään perusteellisesti.

1728Tuntemattoman tekijän Suomen kronikka ilmestyy julkaisussa Swedische Bibliothek.

1742Keisarinna Elisabethin poliittinen veto, manifesti Suomen itsenäisyydestä, aiheuttaa vipinää: ”Hattujen sodan” takia venäläisten miehittämässä Suomessa kokoontuvat maapäivät Turkuun valitsemaan Suomelle kuningasta. Valituksi tulee myöhemmin tsaarina ollut, Pietari III, senhetkinen kruununperijä. Venäläiset vetäytyvät pois hankkeesta, ja tekevät rauhan Ruotsin kanssa 1743.

1768Historiantutkija Tatishtsev kertoo Suomen kuninkaista Venäläisessä Historiassaan.

1769Sven Bringin kirjoittama Svea Rikes Historia ilmestyy. Suomi on edelleen muinainen kuningaskunta. Kirjasta otetaan uusia painoksia 1778, 1784 ja 1790.

1771Norjalainen Gerhard Schöning kritisoi historioitsijoiden käsitystä Suomen kuninkaista teoksessaan Allgemeine Nordische Gesichte.

1772Ruotsalainen Johan Ihre vastustaa kiivaasti käsitystä Suomen muinaisista kuninkaista. Ihre tuntee saagat, mutta väittää että ne ovat pötyä. Ruotsin muinaiskuninkaiden kohdalla hän ei kyseenalaista saaga-lähteitä, kuten eivät hänen seuraajansakaan.

1774Billmark julkaisee J. Messeniuksen ”Suomen Riimikronikan”, jossa siis kerrotaan Suomen kuninkaista.

1783–1884Venäjän keisarinna Katariina Suuri julkaisee kirjoituksen Venäjän historiasta, jossa hän pitää Venäjän perustajana pidettyä Rurikia suomalaisena kuninkaanpoikana. Teos julkaistaan saksaksi 1786.

1784–1800Henrik Gabriel Porthán julkaisee Paavali Juustenin Suomen piispainkronikan kommentoituna. Porthán kiistää suomalaisten omien hallitsijoiden olemassaolon ja Suomen itsenäisen hallinnon ennen ruotsalaisten tuloa. Porthánin perustelut ovat kestämättömiä. Hän mm. väittää ettei Suomessa ole voinut olla kuninkaita, koska täällä ei ollut linnavuoriakaan. Hyökkäilyn ymmärtää, sillä samoihin aikoihin Sprengtporten esitteli Venäjällä suunnitelmaa itsenäisestä Suomesta.

1789Kr. Gananderin Mythologia Fennica. Suomi esitetään vanhana kuningaskuntana.

 

Sitä ihmettelen että mikä ihme sitten on ollut motiivina että Suomi noin monessa yhteydessä mainitaan. Kun tämä sitten ei ole ollut kuin jäkälänpurijoitten maa. 

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

salonyymi kirjoitti:
1154Arabialainen historioitsija ja tiedemies Al Idrisi kertoo Suomen kuninkaalla olevan omistuksia Norjassa.
1187Ruotsalaisen kronikan mukaan karjalaiset valloittavat Ruotsin pääkaupungin ja tuhoavat sen.
noin 1200Tanskalainen historioitsija Saxo Grammaticus kertoo Suomen kuninkaista.
1220Islantilainen piispa, runoilija ja historiankirjoittaja Snorri Sturluson kirjoittaa Ynglinga-saagan. Suomen ja Ruotsin hallitsijasukujen avioliittoja ja sotia käsitellään.
1230Orkneyinga-saagan johdannossa Fundinn Noregrissa kerrotaan Suomen ja Kainuun kuninkaista, ja näiden suorittamasta Norjan valloituksesta. Saagan mukaan Ruotsin, Norjan, Orkneysaarten, Normandian ja Englannin hallitsijasuvut polveutuvat em. suomalaisista kuninkaista.
1320–1340Eerikin kronikka, eli nykyisen kouluhistorian tunnustama tarina ”ristiretkistä” Suomeen, sepitetään.
1340-lukuLyypekin kaupunginkronikka mainitsee Birger Jaarlin liittäneen Suomen Ruotsin valtakuntaan.
1362Ruotsin ”Itämaan”, eli Suomen ja Karjalan, laamanni saa oikeuden osallistua kuninkaan vaaliin. Suomesta tulee täysivaltainen osa Svean valtakuntaa.
1438Vesilahtelainen suurtalonpoika Daavid julistautuu Suomen kuninkaaksi ja asettuu vaarallisen talonpoikaiskapinan johtoon. Kapina kukistuu.
1548Mikael Agricola kirjoittaa Uuden Testamentin esipuheen, jossa esitetään fiktiivinen tarina ”ristiretkistä” Suomeen.
1554Katolisena Ruotsista karkoitetun Johannes Magnuksen historiateos ilmestyy Roomassa. Suomi esitetään muinaisena kuningaskuntana.
1555Olaus Magnuksen tunnettu ”Pohjoisten Kansojen Historia” ilmestyy. Suomi mainitaan vanhana kuningaskuntana.
1598–1599Suomen aateli ja linnojen isännät sotivat kuningas Sigimundin puolella Kaarle herttuaa vastaan Ruotsin sisällissodassa – mm. sotaretki Uplantiin ja Tukholmaan. Kaarlen voitettua Suomen aatelistolle ja papistolle koittaa kovat ajat. Määrätietoinen ruotsalaistaminen alkaa.
1616–1639Historiankirjoittaja Johannes Messenius viettää poliittisista syistä aikaansa vankina Kajaanin linnassa, jossa hän kirjoittaa historiateostaan. Suomi mainitaan vanhana kuningaskuntana.
1650Mikael Wexionius esittää historiankirjassaan Suomen vanhana kuningaskuntana.
1670-luku”Tuntemattoman tekijän Suomen kronikka” luettelee Suomen muinaiset kuninkaat.
1700Daniel Jusleniuksen ”Vanha ja Uusi Turku”, jossa Suomi esitetään muinaisena kuningaskuntana.
1700–1705Johannes Messeniuksen Scondia Illustrata painetaan. Suomen kuninkaita käsitellään perusteellisesti.
1728Tuntemattoman tekijän Suomen kronikka ilmestyy julkaisussa Swedische Bibliothek.
1742Keisarinna Elisabethin poliittinen veto, manifesti Suomen itsenäisyydestä, aiheuttaa vipinää: ”Hattujen sodan” takia venäläisten miehittämässä Suomessa kokoontuvat maapäivät Turkuun valitsemaan Suomelle kuningasta. Valituksi tulee myöhemmin tsaarina ollut, Pietari III, senhetkinen kruununperijä. Venäläiset vetäytyvät pois hankkeesta, ja tekevät rauhan Ruotsin kanssa 1743.
1768Historiantutkija Tatishtsev kertoo Suomen kuninkaista Venäläisessä Historiassaan.
1769Sven Bringin kirjoittama Svea Rikes Historia ilmestyy. Suomi on edelleen muinainen kuningaskunta. Kirjasta otetaan uusia painoksia 1778, 1784 ja 1790.
1771Norjalainen Gerhard Schöning kritisoi historioitsijoiden käsitystä Suomen kuninkaista teoksessaan Allgemeine Nordische Gesichte.
1772Ruotsalainen Johan Ihre vastustaa kiivaasti käsitystä Suomen muinaisista kuninkaista. Ihre tuntee saagat, mutta väittää että ne ovat pötyä. Ruotsin muinaiskuninkaiden kohdalla hän ei kyseenalaista saaga-lähteitä, kuten eivät hänen seuraajansakaan.
1774Billmark julkaisee J. Messeniuksen ”Suomen Riimikronikan”, jossa siis kerrotaan Suomen kuninkaista.
1783–1884Venäjän keisarinna Katariina Suuri julkaisee kirjoituksen Venäjän historiasta, jossa hän pitää Venäjän perustajana pidettyä Rurikia suomalaisena kuninkaanpoikana. Teos julkaistaan saksaksi 1786.
1784–1800Henrik Gabriel Porthán julkaisee Paavali Juustenin Suomen piispainkronikan kommentoituna. Porthán kiistää suomalaisten omien hallitsijoiden olemassaolon ja Suomen itsenäisen hallinnon ennen ruotsalaisten tuloa. Porthánin perustelut ovat kestämättömiä. Hän mm. väittää ettei Suomessa ole voinut olla kuninkaita, koska täällä ei ollut linnavuoriakaan. Hyökkäilyn ymmärtää, sillä samoihin aikoihin Sprengtporten esitteli Venäjällä suunnitelmaa itsenäisestä Suomesta.
1789Kr. Gananderin Mythologia Fennica. Suomi esitetään vanhana kuningaskuntana.

Sitä ihmettelen että mikä ihme sitten on ollut motiivina että Suomi noin monessa yhteydessä mainitaan. Kun tämä sitten ei ole ollut kuin jäkälänpurijoitten maa. 

Kannattaa käydä muuten tuolla Kierikki-keskuksessa jossa on tolkuttomasti sälää kylästä joka löytyi Kierikki voimalanlaitoksen työmaan aikana 60-luvulla...artefaktit ja tarinaa löytyy 5000 vuoden takaa.....rivitaloiuissa on asuttu..tai kytketyissa taloissa...avo nuotion äärellä. Myös rannikkoamme monin paikkoin rikastuttaa jatulin tarhat...jotain riittimenoihin liittyvää. Laittaa kyllä miettimään.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat