Seuraa 
Viestejä6074
Liittynyt3.5.2008

"Uskotko, että geenit ratkaisevat polittiset kantasi?"

Geeneillä on epäilemättä sormensa pelissä ainakin oikeinkirotuksessa!

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Kommentit (10)

Vierailija

Riippuu täysin siitä kuinka paljon olen tuhlannut aikaa asian pohtimiseen. Yleisesti ottaen politiikka on ihmisille intuitiivista ja mielipiteet muodostuvat sen hetkisen tunnereaktion pohjalta.

Tulee esimerkiksi mieleen huoltajuuskiistoista käymämme keskustelu, jossa sanoin olevani sen kannalla, että lähtökohtaisesti lapsen olisi parempi äitinsä kanssa, johtuen miesten huomattavasta potentiaalin vaihtelusta johtuen, johon reagoitiin hyvinkin vihamielisesti. Heille tasa-arvo on lähtökohta, kun minulle se on päämäärä. Otin huomioon sen että miehet nyt on latvasta lahoja huomattavasti naisia useammin, johtuen syistä joilla ei siinä tilanteessa ole mitään merkitystä, joten lapsen kuuluu mielivaltaisessa tapauksessa mennä äitille.

On eri asia uhata halkaista pienokainen keskeltä halki, kuin tehdä niin.

MooM
Seuraa 
Viestejä6942
Liittynyt29.6.2012

Kun persoonallisuuteen vaikuttaa myös geenistö, olisi hullua väittää, etteikö geeneillä ole osuutta myös poliittisiin mielipiteisiin. Muutoshalukkuus ja sen puute + avoimuus uusia asioita kohtaan, turvallisuushakuisuus, taipumus kateuteen ja katkeruuteen jne.

Sitä en väittäisi, että geeniperimällä on ratkaiseva osa. Enemmän tuossa vaikuttaa ympäristö, niin kodin esimerkki (sekä johonkin ohjaavana että jotain karttamaan ajavana) kuin kaveripiiri ja yleinen ilmapiiri. Yleensäkin yhden määräävän tekijän hakeminen monimuotoisille ominaisuuksille on harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kohtuullisen älytöntä. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Joskus näin kaksostutkimuksen, jossa erillään kasvaneet kaksoset tekivät aivan hämmästyttävän samanlaisia asioita, esimerkiksi äänestivät yhtä konservatiiviisia/liberaaleja puolueita (!), tykkäsivät paukutella ranteessa olevaa kuminauhaa (!), kastaa voideltua paahtoleipää teehen (!) ja muuta semmoista odottamatonta, jolla ei tosiaan olettaisi olevan mitään tekemistä geenien kanssa.  Ainakin tuo mielipiteiden konservatiivisuusaste liittyi persoonallisuuteen, MooMin mainitsemaan avoimuuteen kokemuksille - nimiseen persoonallisuuspiirteeseen.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3276
Liittynyt30.5.2010

Poliittisen kannan ratkaisevat ympäristöstä tarttuvat mielipiteet. Sen, missä ympäristössä yksilö elää, menestyy ja äänestää, puolestaan ratkaisevat geenit.

Lahjattomalla geeniperimällä ei eletä äänestysikään asti.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Thelin
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt14.1.2014

En sanoisi, että perimäni varsinaisesti ratkaisee poliittisen kantani, vaikka sillä onkin toki vaikutusta. Intuitiivinen kokemukseni on, että mielipiteeni ovat oman pohdinnan tulosta, mutta sitä samaahan varmaan kaikki sanoisivat. Perimä vaikuttaa minuun ainakin sillä tavalla, että inhoreaktioni ovat heikkoja ja sen takia kannanottoni saattavat olla hyvin intuitionvastaisia. Olen esim. sitä mieltä, että 70-vuotiaan miehen ja hänen 15-vuotiaan poikansa rakkaussuhde pitäisi sallia, jos he rakastavat aidosti toisiaan eikä suhteeseen liity väkivaltaa. Suhtaudun uusiin ideoihin kuitenkin valikoivasti, vaikka olenkin valmis pohtimaan vakavasti ihan mitä tahansa väitettä.

Koko vastakkainasettelu perimän, ympäristön ja oman pohdinnan välillä on keinotekoinen. Sekä perimä että ympäristö eivät tee yksinään mitään, vaan perimä pikemminkin määrää, miten ihminen reagoi ympäristöön. Ympäristö vaikuttaa lisäksi geenien toiminnan säätelyyn. Ympäristön vaikutuksen ja oman pohdinnan raja on keinotekoinen siitä syystä, että ympäristö antaa vähintäänkin ideoita, joihin omakohtainen pohdinta perustuu. Olen erittäin hyvä ryhmäpaineen vastustamisessa ja pohdin asioita itsenäisesti, mutta mielipiteeni ovat muiden ehdottamien vaihtoehtojen valikoimisen ja muokkaamisen tulosta.

Vierailija

Eli yksinkertaistetusti etsit intuitiivisesti symmetrioita. Niin tekee myös kaikki muotopuolet vatipäät.

Näin suvaitsevaisena mua muuten kyllä ärsyttää miten näihin Soinin ja tän plastiikkakirurgin ällötykseen on reagoitu. Kyllä muakin ällöttää katsoa homoja suutelemassa, eikä se johdu mistään tunnelukoista, tai salaisista fantasioista, vaan ihan siitä että se nyt vaan on ällöttävää. Ei se nyt tietenkään tarkoita etteivätkö homot saisi suudella, mutta ei mun ole pakko katsoa, ja mulla on oikeus ajatella tasan mitä ajattelen, kuten on heilläkin.  He vain omaa suvaitsevaisuuttaan projisoivat ahdasmielisyyttään muihin.

Enkä sano että heistä kumpikaan olisi suvaitsevainen, ainakaan se akka, kun rationalisoi inhoaan.

Vierailija

Itse asiassa tehdään samantien maksalaatikosta politiikkaa. Jos ei maksalaatikko rusinoilla uppoa, on suvaitsematon ihminen, jonka täytyisi vain opetella syömään sitä. Ei se ole maksalaatikon vika että siinä on rusinoita ja että se on maksalaatikkoa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat