Seuraa 
Viestejä1863
Liittynyt26.12.2010

Tähän ei olekaan helppo vastata.Wikipedia antaa kuvan, että lakien tarkoitus onkin suojella valtiota ja sen toimintaa, vallanpitäjiä. Helposti luulee, että lakien tarkoitus on suojella kansalaisen henkeä ja terveyttä. Suomessa kuitenkin tulee toisiin ajatuksiin. Henki ei ole etusijalla, omaisuus ohittaa elämän.

Seuraavassa tapauksessa lain tulkinta tuli karmeasti esille. Jalankulkija ei ole turvassa liikenteessä. Jalankulkijan ylittäessä vihreän valon aikana suojatietä kadun, autonkuljettaja voi seuraamuksetta tuottaa kuoleman, kunhan vain aja risteykseen varoen. Hänet tekee syyttömäksi, kun vain ilmoittaa, ettei huomannut jalankulkijaa.

http://yle.fi/uutiset/lapsi_menehtyi_bussin_alle_turussa/6372419

Tuomiota ei tullut. http://yle.fi/uutiset/pojan_paalle_ajanut_linja-autonkuljettaja_saastyi_tuomiolta/7235409

Turussa sattui vuosia sitten tytön yliajo. Tyttö lensi 15 metriä auton törmättyä tähän suojatiellä. Kuljettaja ei käyttänyt riittävän hiljaista nopeutta suojatietä ylittäessään, mutta pimeyden tähden ei nähnyt tyttöä. Rangaistuksena 400 markkaaa sakkoa.

Laki suojaakin autoilijoita eikä jalankulkijoita. Jalankulkija saa usein vielä korvata autolle aiheutetut vahingot.

Suomessa liikennesunnittelijatkin syyllisiä kuolemantuottamuksiin

Olen seurannun liikennettä ja liikenteen järjestelyä ulkomailla. Liikenne toimii joustavasti, vaikka autoja on huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Hollannissa pyöräilijää on varottava, autoilija tuomitaan aina syylliseksi hengenvaaran tuottamisesta. Siksi Hollannissa on helppo ajella polkupyörällä. Auton kanssa on oltava varovainen. Espanjassa jalankulkija on useimmissa maakunnissa lain suojaama. Uhkaavassa tilanteessa autoilija voi saada 1000 euron sakon, kun tuotti vaaraa jalankulkijalle suojatiellä. Suojatiet eivät ole aivan risteyksessä kuten Suomessa, vaan 5-10 metriä risteyksen jälkeen, jolloin autonkuljettajan huomio ei ole enää kiinni risteysliikenteessä ja jalankulkija on helpompi havaita. Suomessa en ole nähnyt yhtäkään oikein suunniteltua risteystä. Liikennevaloja on tungettu joka risteykseen, kun kiertoliittymällä liikenne sujuisi mukavasti ja nopeudet olisivat rajoitettuja.

Lain tulisi suojella kansalaisia

Linja-autonkuljettajaa olisi tullut rangaista kuolemantuottamuksesta, vaikka tuomio näyttäisikin epäoikeudenmukaiselta, kun kuljettaja ei aiheuttanut onnettomuutta tahallaan. Tuomitsematta jättäminen lisää kuitenkin etenkin lasten turvattomuutta. Autoilija kun todetaan syyttömäksi tapaukseen liittyvin perustein. Suomen oikeusistuimet ovat saaneet eniten huomautuksia EU tuomioistuimelta vääristä tuomioista. Olisikohan tässäkin tapauksessa syytä hakea lausuntoa EU tuomioistuimesta Suomen oikeuskäytännöstä.

Kommentit (1)

Pullasorsa
Seuraa 
Viestejä234
Liittynyt22.2.2014
unbiased
Wikipedia antaa kuvan, että lakien tarkoitus onkin suojella valtiota ja sen toimintaa, vallanpitäjiä. Helposti luulee, että lakien tarkoitus on suojella kansalaisen henkeä ja terveyttä.

Millä tavalla autoilija tai bussikuski on yhtä kuin valtio tai vallanpitäjät? Erehtyviä ihmisiä he minusta ovat.

unbiased
Olen seurannun liikennettä ja liikenteen järjestelyä ulkomailla. Liikenne toimii joustavasti, vaikka autoja on huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Hollannissa pyöräilijää on varottava, autoilija tuomitaan aina syylliseksi hengenvaaran tuottamisesta. Siksi Hollannissa on helppo ajella polkupyörällä.

Joo. Hollannissa asuneena sanoisin että paska käytäntö. Pyöräilijät ajavat ilman valoja missä huvittaa ja miten huvittaa liikennevaloista välittämättä. Jos tulee pipi niin syy on autoilijassa.

Itse muistan joutuneeni äkkijarruttamaan kaupungin pimeässä kolmikaistaisella 80 km:n nopeusrajoitustiellä yhtäkkiä vasemmalta punaisten jalankulkijavalojen läpi vipeltävää rullalautailijaa joka ei pystynyt jarruttamaan. Olisihan se ollut kiva joutua siitä syylliseksi.

Voi olla että Suomessa annetaan liian löysiä tuomioita. Mutta ei se tarkoita että toinen ääripää on sitten automaattisesti se parempi vaihtoehto.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat